Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.130978Avainsanat:
aktanttimalli, ohjaus, ohjaustoimijuus, opetusharjoittelu, toimijuuden modaliteetit, työyhteisö, varhaiskasvatusAbstrakti
Varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen sisältyvä opetusharjoittelu toteutetaan aina yliopiston kanssa yhteistyössä toimivassa harjoittelupäiväkodissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan opetusharjoittelua ohjataan parhaiten harjoittelupäiväkodin työyhteisön yhteisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme harjoittelupäiväkodin työyhteisön jäsenten kuvaamaa ohjaustoimijuutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Aineistomme koostui varhaiskasvatuksen eri ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista, joita lähestyimme semioottisen analyysin välinein (aktanttimalli ja toimijuuden modaliteetit). Tunnistimme eri henkilöstöryhmien ilmaisemaa ohjaustoimijuutta analysoimalla haastattelupuheessa esiintyviä toimijarooleja ja toiminnan pyrkimyksiä sekä toimijoiden välisiä suhteita ja toimijuuden modaliteetteja. Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien ohjaustoimijuus näyttäytyi tuloksiemme mukaan vahvana ohjaustoimijuutena mutta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien rajoitettuna. Opetusharjoittelun ohjaus kietoutui yhteen ohjaavan varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kehittymisen kanssa. Esitämme, että työyhteisön jäsenten osallistuminen opetusharjoittelun ohjaukseen ja saattaminen yhteisiin keskusteluihin opiskelijan kanssa voisi vahvistaa koko yhteisön ammatillista osaamista. Tunnistamme lisäksi ohjaustoimijuuteen liittyviä tekijöitä, joiden avulla työtekijöiden toimijuuden mahdollisuuksia voidaan tukea.
Lataukset
Lähdeviitteet
https://doi.org/10.1177/1534484314548275
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.04.007
https://doi.org/10.1080/13639080020028747
https://doi.org/10.1080/03054980701425706
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.001
https://doi.org/10.1080/00131881.2019.1600377
https://doi.org/10.1080/09575146.2015.1024616
https://doi.org/10.1080/23752696.2015.1134207
https://doi.org/10.33350/ka.109089
https://doi.org/10.1111/j.1548-1417.2012.01084.x
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833245
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.03.024
https://doi.org/10.1080/09575146.2015.1011065
https://doi.org/10.1007/978-94-6209-188-7_10
https://doi.org/10.37455/tt.111478
https://doi.org/10.3390/educsci11070324
https://doi.org/10.1007/s12186-012-9091-z
https://doi.org/10.1007/s11618-011-0175-6
https://doi.org/10.23965/AJEC.43.4.06
https://doi.org/10.33336/aik.94158
https://doi.org/10.34862/sp.2021.4
https://doi.org/10.1080/03075079.2014.942272