Tärkeää mutta näkymätöntä – mikä ohjaa luokanopettajaopiskelijoiden ruokakasvatustyötä?

Kirjoittajat

Avainsanat:

alakoulu, luokanopettaja, opettajankoulutus, opetusohjelma, opetussuunnitelma, ravitsemuskasvatus, ruokakasvatus

Abstrakti

Ruokakasvatusta halutaan edistää sisällyttämällä ruuan, ravitsemuksen ja kestävän kehityksen näkökulmia koulujen opetukseen ja ruokailuun, mutta ruokakasvatuksen rooli alakoulussa on todettu hyvin pirstaleiseksi ja jäsentymättömäksi. Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä alakoulun ruokakasvatuksen sisällöistä, tavoiteltavasta ruoka-kasvatuksesta sekä luokanopettajakoulutuksesta ruokakasvatus-osaamisen näkökulmasta. 12 luokanopettaja-opiskelijaa viidestä suomalaisesta yliopistosta osallistui fokus-ryhmähaastatteluihin. Tutkimushaastattelut analysoitiin teoria-ohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä. Opiskelijat pitivät ruokakasvatuksen pääsisältöinä kouluruokailuun sekä terveyteen ja hyvinvointiin kuuluvia asioita korostaen jokaisen luokanopettajan roolia ruokakasvattajana, ruokakasvatuksen päivittäisyyttä koko lukuvuoden kestoisena toimintana. Luokanopettajakoulutus ei kuitenkaan ollut lisännyt ammatillista, reflektoivaa ymmärrystä ruokakasvatuksesta; sen toteuttamisen opiskelijat näkivät perustuvan lähinnä omaan kiinnostukseen ja luontaiseen ymmärrykseen. Ruokakasvatus tulisi olla systemaattisesti osana luokanopettajakoulutusta.

Osasto
Artikkeleita

Julkaistu

2025-04-11

Viittaaminen

Laitinen, A., Tilles-Tirkkonen, T., Karhunen, L., & Talvia, S. (2025). Tärkeää mutta näkymätöntä – mikä ohjaa luokanopettajaopiskelijoiden ruokakasvatustyötä? . Kasvatus, 56(2), 204–220. https://doi.org/10.33348/kvt.144531