Tekemistä, kuulumista ja itsenä olemista: Lukiolaisten kokemuksia liikunnan ja musiikin merkityksestä hyvinvoinnille
Avainsanat:
hyvinvointi, jaksaminen, liikunta, lukio, musiikki, nuoret, taide- ja taitoaineetAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, millaisia hyvinvointiin kytkeytyviä merkityksiä liikuntaa ja musiikkia harrastavat nuoret näille aktiviteeteille antavat sekä mitä mahdollisia negatiivisia ulottuvuuksia niissä voi heidän näkökulmastaan ilmetä. Aineisto kerättiin syksyn 2022 aikana yhteistyössä lukioissa työskentelevien äidinkielenopettajien kanssa. Lukiolaiset (n=28) kirjoittivat liikunnan ja musiikin merkityksestä elämälleen. Tunnistimme kaksivaiheisessa induktiivisessa teema-analyysissä kolme pää-teemaa, jotka koostuivat sekä hyvinvointia tukevista psyko-sosiaalisista strategioista että myös näitä rajoittavista ja sitä kautta hyvinvointia vähentävistä tekijöistä. Sekä liikunta että musiikki näyttäytyivät nuorten kertomuksissa pääasiassa arjen positiivisina voimavaratekijöinä, ja aktiviteettien kesken ilmeni paljon yhtäläisyyksiä. Vastauksista kuvastui kuitenkin myös lukio-opiskelun ja yleisen elämäntilanteen luomat paineet sekä vaikeudet jaksaa elää yhteiskunnan luomien odotusten mukaisesti. Tulosten perusteella lukion liikunnan- ja musiikinopetuksen sisällöissä on tärkeää edelleen vahvistaa hyvinvointiosaamisen elementtejä, jotta näiden aineiden opetussuunnitelmien tavoitteet täyttyvät entistä paremmin ja opetuksessa pystytään huomioimaan paremmin myös nuorten vapaa-ajalla tapahtuvan harrastamisen positiiviset merkitykset.
