”Teittekö yhdessä?” Opettajien puuttuminen pienryhmissä osallistumisen ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.146093Avainsanat:
alakoulu, avoin oppimisympäristö, keskustelunanalyysi, opettajan puuttuminen, osallistuminen, ryhmätyöskentely, vapaamatkustaminenAbstrakti
Oppilaiden ryhmätyöskentely on viime aikoina yleistynyt kouluissa, mutta sen onnistuminen ei ole itsestään selvää. Tämä tutkimus tarkastelee, miten opettajat puuttuvat oppilaiden yhtäläisen osallistumisen ongelmiin alakoulun 1.–3.-vuosiluokalla toteutettavassa pienryhmätyöskentelyssä. Tutkimusaineisto koostui kolmen koulun avoimissa oppimisympäristöissä videokuvatuista toimintajaksoista, joissa opettajat puuttuivat yhtäläisen osallistumisen ongelmiin (n=59). Analysoimme aineiston keskustelunanalyyttisesti. Tutkimuksessa löysimme neljä erilaista opettajan tapaa puuttua yhtäläisen osallistumisen ongelmiin: i) yhtäläisen osallistumisen varmistaminen säätelemällä oppilaiden liikettä ja tilankäyttöä, ii) oppilaiden osallistumisen tarkistaminen kysymällä ja osallistumisesta muistuttamalla, iii) ei-toivottuun toimintaan puuttuminen myötätuntoon vetoamalla tai iv) oppilaiden välisten konfliktien sivuuttaminen suuntaamalla oppilaiden huomion tehtävän loppuunsaattamiseen. Opettajien käyttämät keinot sisälsivät paljon suoria ohjailevia lausumia ja kohdentuivat yleensä meneillään olevan tehtävän suorittamiseen. Sen sijaan opettajien puuttuminen liittyi harvoin varsinaisiin yhteistyötapoihin, vaikka tämä voisi parhaimmillaan edistää vertaisoppimista ryhmätyöskentelyn aikana.