Viidesluokkalaisten vanhempien näkemykset kodin ja koulun vastuista terveyden aihealueiden opettamisessa
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.146708Avainsanat:
alakoulu, kodin ja koulun yhteistyö, oppilaat, terveyden lukutaito, terveysopetus, terveysoppiminen, vanhemmatAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan 5.-luokkalaisten oppilaiden vanhempien näkemyksiä kodin ja koulun vastuista 20 terveysoppimisen aihealueen opettamisessa vuosina 2015 (n=435) ja 2023 (n=135). Sähköisellä kyselylomakkeella samoilta kouluilta kahdessa aikapisteessä kerätty aineisto analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä sekä yksi- ja kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Vanhemmat pitivät molempina vuosina valtaosaa terveysoppimisen aihealueista kodin ja koulun yhteisenä opetusvastuuna. Aihealueet tunteiden ilmaisu ja niiden säätely, oman kehon arvostus ja suojelu, riittävä ja hyvä uni ja lepo, liikunnan merkitys terveydelle sekä kiusaaminen ja väkivalta koettiin vahvemmin yhteisenä vastuuna vuonna 2023 kuin 2015. Aihealueet riittävä ja hyvä uni ja lepo, peseytyminen ja hygienian hoito sekä suun terveys ja hampaiden hoito painottuivat kodin vastuulle molempina vuosina. Mitään aihealuetta ei pidetty yksin koulun vastuuna. Vanhempien näkemyksissä havaittiin eroja erityisesti vanhemman sukupuolen suhteen äitien pitäessä isiä enemmän valtaosaa aihealueista kodin vastuulla vuonna 2015. Vanhempien näkemykset ovat arvokkaita lasten terveysoppimisen tukemisessa sekä kodin ja koulun yhteistyön kehittämisessä.