Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan
Avainsanat:
erityinen tuki, erityisluokka, suoriutuminen osaamistehtävissä, tuen toteutuspaikka, yleisopetuksen luokkaAbstrakti
Perusopetuslaki mahdollistaa erilaisia vaihtoehtoja erityistä tukea saavien oppilaiden opetuksen järjestämiseksi. Artikkeli pohjautuu Tuettu-tutkimuksen aineistoon, ja tavoitteena on analysoida tuen eri toteutuspaikkojen yhteyksiä oppilaiden suoriutumiseen osaamistehtävissä: eroavatko erityistä tukea saavat oppilaat taustaltaan tuen eri toteutuspaikoissa ja onko kolmeen luokkaan jaettu tuen toteutuspaikka oppilaan taustatekijät huomioiden yhteydessä matemaattisen päättelyn tai lukutaidon osa-alueita mitanneiden tehtävien suoritus pistemääriin? Aineistona käytettiin 160 neljännellä luokalla olleen erityistä tukea saaneen oppilaan aineistoa ensimmäiseltä aineistonkeruukierrokselta. Poikkileikkausaineistolla tarkasteltiin, onko erityistä tukea saavien oppilaiden välillä lähtökohtaisia osaamiseroja sen perusteella, missä heidän opetuksensa pääosin järjestetään. Taustatekijöiden yhteyttä tuen eri toteutuspaikkoihin tarkasteltiin khiin neliö -testillä, ja tuen toteutuspaikan ja taustatekijöiden yhteyttä matemaattisen päättelyn ja lukutaidon tehtävissä suoriutumiseen puolestaan tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla. Erityistä tukea saavien oppilaiden osaamistehtävissä suoriutumisessa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja tuen eri toteutuspaikoissa. Tukea saavien oppilaiden opetuksen toteutuspaikkoja koskeneet aiemmat tutkimustulokset ovat olleet osin ristiriitaisia. Tämän tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin linjassa aiemman kansainvälisen ja suomalaistutkimuksen kanssa. Vaikka tutkimuksessa ei voitu tarkastella sitä, kuinka inklusiivisesti opetus ja tuki oli järjestetty, ovat lukutaito sekä matemaattiset taidot keskeisiä taitoja kaikkien oppilaiden koulupolun ja tulevaisuuden kannalta. Tästä syystä oli tärkeä tarkastella, oliko näissä taidoissa eroja oppilaan tuen toteutuspaikan perusteella.