Monialaista yhteistyötä edistävät ja vaikeuttavat tekijät oppilaitoksissa hyvinvointityön kontekstissa
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.162443Avainsanat:
hyvinvointityö, interprofessionaalinen yhteistyö, monialainen yhteistyö, opiskeluhuolto, oppilaitoshenkilöstöAbstrakti
Opiskeluhuollon onnistumisen edellytys on toimiva monialainen yhteistyö. Tutkimuksessa tarkastelemme viiden oppilaitoksen ja niissä toimivan opiskeluhuoltoapalveluiden henkilöstön näkemyksiä monialaisesta yhteistyöstä hyvinvointityössä Keski-Suomessa keväällä 2024. Tavoitteenamme on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät tai vaikeuttavat monialaista yhteistyötä oppilaitoksissa, ja paikantaa tämänhetkiset kehittämiskohteet. Aihe on ajan-kohtainen opiskeluhuoltopalveluiden siirryttyä hyvinvointialueelle vuoden 2023 alusta. Aineistona oli oppilaitoksissa toimivien ammattilaisten (N=406) avoimet kyselyvastaukset monialaisen yhteistyön toteutumisesta. Henkilöstö piti monialaista
yhteistyötä tärkeänä, mutta tulokset paljastivat myös siiloutumisen ja vuorovaikutuksen puutteet opiskeluhuolto-palveluiden ja opetuksen välillä. Tutkimus suuntaa kiinnittämään huomiota yhteistyön rakentamisen edellytyksiin: 1) riittävät aika- ja henkilöstöresurssit, 2) toimivat yhteistyörakenteet ja puitteet, 3) yksilölliset ja toimintakulttuurissa vallitsevat asenteet, oletukset, uskomukset ja kiinnostus yhteistyöhön, 4) käytännön toiminta sekä 5) yhteistyötä edistävä johtaminen. Toimiva monialainen yhteistyö ei ole vain resurssikysymys vaan edellyttää pitkäjänteistä työtä sitä tukevien toimintamallien käyttöön ottamiseksi. Yhteistyö rakentuu niin arjen kohtaamisissa kuin virallisissa rakenteissa ja edellyttää yhteistä ymmärrystä, sitoutumista sekä johdon aktiivista roolia.
Lähdeviitteet
https://doi.org/10.1177/0143034312469161
https://doi.org/10.62443/psykologia.v50i2.145265
https://doi.org/10.1080/10901027.2013.758535
https://doi.org/10.1086/689932
https://doi.org/10.4236/ce.2014.510089
https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
https://doi.org/10.3224/ijree.v4i1.24774
https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30274-3
https://doi.org/10.1080/13561820500081604
https://doi.org/10.1177/0143034308096439
https://doi.org/10.1086/705645
https://doi.org/10.1177/0829573520915368
https://doi.org/10.1007/s11121-022-01368-2
https://doi.org/10.17011/jyustudies/3
https://doi.org/10.23990/sa.128756
https://doi.org/10.1080/0305569032000159651
https://doi.org/10.1007/s10464-015-9737-8
https://doi.org/10.2147/JMDH.S342197
https://doi.org/10.1007/s11121-016-0700-1
https://doi.org/10.1007/s42380-022-00138-6
https://doi.org/10.33336/aik.95453
https://doi.org/10.37450/ht.129056
https://doi.org/10.3109/0142159X.2016.1173663
https://doi.org/10.1111/sjop.12487