Monialaista yhteistyötä edistävät ja vaikeuttavat tekijät oppilaitoksissa hyvinvointityön kontekstissa

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.33348/kvt.162443

Avainsanat:

hyvinvointityö, interprofessionaalinen yhteistyö, monialainen yhteistyö, opiskeluhuolto, oppilaitoshenkilöstö

Abstrakti

Opiskeluhuollon onnistumisen edellytys on toimiva monialainen yhteistyö. Tutkimuksessa tarkastelemme viiden oppilaitoksen ja niissä toimivan opiskeluhuoltoapalveluiden henkilöstön näkemyksiä monialaisesta yhteistyöstä hyvinvointityössä Keski-Suomessa keväällä 2024. Tavoitteenamme on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät tai vaikeuttavat monialaista yhteistyötä oppilaitoksissa, ja paikantaa tämänhetkiset kehittämiskohteet. Aihe on ajan-kohtainen opiskeluhuoltopalveluiden siirryttyä hyvinvointialueelle vuoden 2023 alusta. Aineistona oli oppilaitoksissa toimivien ammattilaisten (N=406) avoimet kyselyvastaukset monialaisen yhteistyön toteutumisesta. Henkilöstö piti monialaista
yhteistyötä tärkeänä, mutta tulokset paljastivat myös siiloutumisen ja vuorovaikutuksen puutteet opiskeluhuolto-palveluiden ja opetuksen välillä. Tutkimus suuntaa kiinnittämään huomiota yhteistyön rakentamisen edellytyksiin: 1) riittävät aika- ja henkilöstöresurssit, 2) toimivat yhteistyörakenteet ja puitteet, 3) yksilölliset ja toimintakulttuurissa vallitsevat asenteet, oletukset, uskomukset ja kiinnostus yhteistyöhön, 4) käytännön toiminta sekä 5) yhteistyötä edistävä johtaminen. Toimiva monialainen yhteistyö ei ole vain resurssikysymys vaan edellyttää pitkäjänteistä työtä sitä tukevien toimintamallien käyttöön ottamiseksi. Yhteistyö rakentuu niin arjen kohtaamisissa kuin virallisissa rakenteissa ja edellyttää yhteistä ymmärrystä, sitoutumista sekä johdon aktiivista roolia.

Lähdeviitteet

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-06-13

Viittaaminen

Monialaista yhteistyötä edistävät ja vaikeuttavat tekijät oppilaitoksissa hyvinvointityön kontekstissa. (2025). Kasvatus, 56(3), 271-287. https://doi.org/10.33348/kvt.162443