Vaativa monialainen tuki ja toimiva yhteistyö opiskeluhuollossa rehtoreiden kuvaamana
DOI:
https://doi.org/10.33348/kvt.162446Avainsanat:
johtaminen, monialainen yhteistyö, oppilas- ja opiskeluhuolto, rehtori, vaativa monialainen tukiAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme rehtoreiden näkemyksiä vaativan monialaisen tuen osa-alueista ja toimivan yhteistyön rakentumisesta osana opiskeluhuoltoa. Vaativalla monialaisella tuella tarkoitamme intensiivistä, systemaattista ja organisoitua eri sektoreiden välistä yhteistyötä oppilaan tuen mahdollistamiseksi. Tutkimusta varten haastateltiin vaativaa monialaista tukea tarjoavien oppilaitosten rehtoreita (N=10). Aineiston analysoimme temaattisen tekstianalyysin keinoin. Rehtoreiden mukaan vaativan monialaisen tuen osa-alueita ovat yhteistyö, oppilaan yksilölliset tarpeet, tuen ympäristö ja asiantuntemus. Toimiva yhteistyö rakentui vuorovaikutussuhteista, oppilaslähtöisyydestä, yhteisen tiedon rakentamisesta ja yhteistyön mahdollistavista rakenteista. Vaativa monialainen tuki sisälsi useita osa-alueita, jotka keskittyvät oppilaan moninaisiin tuen tarpeisiin ja niihin vastaamiseen. Yhteistyö näyttäytyi merkittävässä roolissa tuen tarjoamisessa. Toimiakseen hallinnonalojen välinen yhteistyö vaatii vuorovaikutussuhteita, puitteita toimi joiden keskinäiselle keskustelulle, tiedonjaolle ja yhteisten ratkaisujen löytämiselle, jotta oppilaan tuki voidaan rakentaa kaikkien asiantuntijuutta hyödyntäen. Oppilaan edun mukainen yhteistyö edellyttää rakenteita ja resursseja sekä erityisesti ammattilaisten osaamista, jotka tulisi varmistaa tulevaisuudessa. Tämä vaatii johtajuutta ja tuen eri osa-alueiden koulutason osaamista, joka asettaa oppilaitosten rehtorit merkittävään asemaan tuen mahdollistajina.
Lähdeviitteet
https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_16
https://doi.org/10.1080/13603110802504903
https://doi.org/10.1093/sw/48.3.297
https://doi.org/10.1017/jsi.2018.5
https://doi.org/10.1080/13561820500082529
https://doi.org/10.1111/cfs.12093
https://doi.org/10.33348/kvt.122788
https://doi.org/10.4135/9781446288719
https://doi.org/10.37450/ht.103069
https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_15
https://doi.org/10.1080/09687599.2023.2295801
https://doi.org/10.1111/ejed.12398
https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2314422
https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_12
https://doi.org/10.1080/13561820.2024.2314458