Nuorten yksinäisyys – auttavatko opiskeluhuoltopalvelut? Laadullinen analyysi Nuortennetin vertaiskeskusteluista arvonmuodostuksen näkökulmasta
Avainsanat:
ammattilaiset, arvonmuodostus, luottamus, nuorten kokemukset, opiskeluhuoltopalvelut, yksinäisyysAbstrakti
Tutkimme artikkelissa opiskeluhuoltopalvelujen julkista arvonmuodostusta nuorten kokemissa yksinäisyyden haasteissa. Opiskeluhuoltopalveluita tarkastelemme nuorten luottamuskokemusten kautta käyttäen aineistona Mannerheimin Lastensuojeluliiton ylläpitämää Nuortennetti-keskustelupalstaa vuosilta 2010–2023. Aineistomme sisälsi 213 anonyymia yksinäisyysaiheista keskustelunaloitusta, joissa mainittiin opiskeluhuoltoon kuuluva palvelu tai ammattilainen. Aineiston tematisoimme induktiivisella teema-analyysilla ja analysoimme sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksemme mukaan keskustelunavauksissa kokemuksistaan kertoneet nuoret eivät pääsääntöisesti kokeneet saaneensa opiskeluhuoltopalveluista toivomaansa apua yksinäisyyteen kytkeytyvissä haasteissa. Palvelujen arvonmuodostuksen kompastuskiveksi nousi nuorten palveluja ja ammattilaisia kohtaan kokema epäluottamus. Opiskeluhuoltopalvelut eivät tällöin onnistu luomaan arvoa yksinäisyyttä kokeville nuorille. Tuloksia voidaan käyttää pohdittaessa näiden nuorten tavoittamista ja kehitettäessä palvelujen saavutettavuutta. Ymmärtämällä paremmin nuorten tarpeita voidaan kehittää sellaisia opiskeluhuoltopalveluja, joista on tukea myös yksinäisyydestä kärsiville nuorille.
