Lapset ja nuoret hyvinvointialueiden alueellisissa opiskeluhuoltosuunnitelmissa

Kirjoittajat

Avainsanat:

alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma, dokumentaliteetti, hyvinvointialue, kehysanalyysi, lapsi, nuori, opiskeluhuolto

Abstrakti

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena oli rakentaa toimivat ja tasaarvoiset alueelliset käytännöt opiskeluhuoltoon. Alueellisen suunnittelun keskeiseksi välineeksi luotiin hyvinvointialueen alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma. Hyvinvointialueuudistukseen on liitetty uhkakuvia muun muassa siitä, millaiseksi lasten ja nuorten paikka kahden sektorin yhdyspinnalla uudella tavalla rakentuvassa opiskeluhuollossa muodostuu. Analysoimme tässä tutkimuksessa hyvinvointialueiden ensimmäisiä alueellisia opiskeluhuoltosuunnitelmia (N=16) keskittyen siihen, miten suunnitelmissa kehystetään lapsia ja nuoria osana opiskeluhuollon kokonaisuutta. Tuloksena esitämme neljä tulkintakehystä, joiden mukaan suunnitelmissa 1) lasten ja nuorten tilanteet kuvattiin ongelmallisina vakuuttavan kuvan luomiseksi alueen tilanteesta, 2) luotiin paremmin voivan lapsen ja nuoren ideaaleja alueiden tulevaisuutta visioitaessa, 3) kuvattiin lapsia ja nuoria keskiarvojen kautta neuvotteluissa hyvästä, riittävästä ja keskeisimmästä opiskeluhuollossa sekä 4) asemoitiin lasten ja nuorten tilanteiden ja tarpeiden kokonaisvaltaisuus opiskeluhuollon ammatillista yhteistyötä haastavaksi asiaksi. Suunnitelmien analysointi osoitti, miten lasten ja nuorten tarpeista lähtevän opiskeluhuollon kehittäminen kehystyi myös taloudellisten, organisatoristen ja yhteiskunnallisten reunaehtojen kautta. Tutkimus havainnollistaa suunnitelmadokumenttien seurauksellisuutta lasten ja nuorten kuvaajina osana laajoja yhteiskunnallisia reformeja.

Viittaaminen

Heiskanen, N., Viljaranta, J., & Moisio, P. (2025). Lapset ja nuoret hyvinvointialueiden alueellisissa opiskeluhuoltosuunnitelmissa. Kasvatus, 56(3), 288–307. https://doi.org/10.33348/kvt.162799