Historianopetuksen opetussuunnitelmien analyysi voitti Kasvatus & Ajan vuoden 2020 parhaan artikkelin palkinnon

2021-06-15

Aleksi Martin, Johanna Norpan ja Tanja Taivalantin artikkeli Läntinen identiteetti, tiedonalakohtaiset taidot vai historian käytön ymmärtäminen? Opetussuunnitelmat historianopetuksen orientaatioiden ristipaineessa (Kasvatus & Aika 14 (2), 75–98) on valittu viime vuoden parhaaksi Kasvatus & Ajassa ilmestyneeksi artikkeliksi. Valinnan teki professori Jussi Välimaa (Jyväskylän yliopisto).

Perusteluissaan Välimaa kiinnittää huomiota muun muassa tekstin hyvää rakenteeseen ja kieleen: ”Hyvää artikkelia lukiessa ymmärtää, mitä kirjoittajat tutkivat, miksi he tutkivat juuri sitä aihetta ja miten he tutkivat sitä”, hän toteaa. Myös aiheen käsittelyn kiinnittäminen ajankohtaiseen keskusteluun sekä kansainväliseen tutkimukseen saa kiitosta.

Professori Välimaa kiitti lehden artikkeleita ansiokkaiksi ja myönsi valinnan olleen vaikea. Hän halusikin antaa kunniamaininnan myös seuraaville kahdelle artikkelille:

Päivi Berg & Marja Kokkonen: ”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan” – Sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset. Kasvatus & Aika 14(3), 43–59. https://doi.org/10.33350/ka.87202

Ilari Aalto & Lauri Kemppinen: Arkeologinen näkökulma alakoulun oppikirjojen kuvauksiin Suomen esihistoriasta. Kasvatus & Aika 14(2), 99–128. https://doi.org/10.33350/ka.87857

Kasvatus & Ajan parhaan artikkelin palkinto jaetaan vuosittain. Tänä vuonna palkinto annettiin Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivillä 15.6.2020. Kasvatus & Aika kiittää sekä kirjoittajia erinomaisesta tekstistä, että valitsijaa ansiokkaasta työstään. Palkittu artikkeli on osa Historianopetus murroksessa -teemanumeroa. Palkinnon perustelut sekä saajien kiitokset tullaan julkaisemaan Kasvatus & Ajan seuraavassa numerossa.

Aleksi Marti, Johanna Norppa & Tanja Taivalanti: Läntinen identiteetti, tiedonalakohtaiset taidot vai historian käytön ymmärtäminen? Opetussuunnitelmat historianopetuksen orientaatioiden ristipaineessa: https://doi.org/10.33350/ka.87835