Vuoden tiedeartikkeli 2021 -palkinto

2022-06-18

Kasvatus & Ajan Vuoden tiedeartikkeliksi 2021 valittiin Ari Siveniuksen ja Päivi Armilan artikkeli ”Vuosi lähempänä hautaa? Törmäyksiä demokraattisessa koulutusyhteiskunnassa”. Artikkeli ilmestyi Kasvatus & Ajan teemanumerossa Demokratia ja kasvatus (Vol 15 Nro 3–4).

Vuoden tiedeartikkeli tarkastelee koulutuspoliittisten lupausten – kuten koulutuksen tasa-arvon, demokratian, yhdenvertaisuuden – ja syrjäseuduilla elävien nuorten elämänrealiteettien välistä suhdetta. Palkinnon valitsijana toimi emeritus professori Pauli Siljander (Oulun yliopisto). Lausunnossaan Siljander toteaa, että ”vaikka kyseessä on tapaustutkimus, kirjoittajat osoittavat vakuuttavasti yksittäisten nuorten opiskelukokemusten kautta koulutusyhteiskunnan rakenteisiin juurtuneet ongelmat, jotka tuottavat virhevalintoja, opintopolkujen karikkoja, totaalista turhautumista ja mielekkyyden katoa. Artikkeli ansaitsee tulla palkituksi!”

Palkinto myönnettiin Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivillä Turussa 17.6.2022.

Kasvatus & Aika palkitsee vuosittain yhden julkaisemansa erityisen ansioituneen tiedeartikkelin. Vuosittain vaihtuva valitsija tekee valinnan lehden toimituskunnan esivalitsemien artikkelien joukosta. Palkinnon tarkoituksena on tuoda esiin ansiokasta kasvatuksen historiallis-yhteiskunnallista tutkimusta sekä kannustaa tutkijoita julkaisemaan kotimaisella kielellä.

Kasvatus & Aika onnittelee kirjoittajia erinomaisesta tekstistä ja kiittää valitsijaa ansiokkaasta työstä!

Palkittu artikkeli: Ari Sivenius & Päivi Armila 2021: Vuosi lähempänä hautaa? Törmäyksiä demokraattisessa koulutusyhteiskunnassa. Kasvatus & Aika 15 (3–4), 227–244. https://doi.org/10.33350/ka.107863

 

***

Aiempina vuosina palkitut artikkelit:

2020: Aleksi Martti, Johanna Norppa & Tanja Taivallahti: Läntinen identiteetti, tiedonalakohtaiset taidot vai historian käytön ymmärtäminen? Opetussuunnitelmat historianopetuksen orientaatioiden ristipaineessa. Kasvatus & Aika 14 (2), 75–98. https://doi.org/10.33350/ka.87835

2018: Ulla Karvonen, Pilvi Heinonen, Liisa Tainio, Sara Routarinne & Maria Ahlholm: Opettajan kosketus oppilaiden koulumuistoissa: opettajan toimintaa selittämässä. Kasvatus & Aika 12 (4), 5 –21. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/76611