Vuoden artikkeli 2022-palkinto

2023-06-16

Kasvatus & Ajan Vuoden tiedeartikkeliksi 2022 valittiin Aleksi Paavilaisen artikkeli "Sosialisaatio ja varhaiskasvatus kapitaloseenin aikakaudella – Ekososiaalisen kasvatusteorian ekofeministinen kritiikki". Artikkeli ilmestyi Kasvatus & Ajan teemanumerossa Kasvatus antroposeenin aikaan (Vol 16 Nro 3).

Artikkeli tarkastelee ekososiaalista kasvatusteoriaa materialistisen queer-ekofeminismin näkökulmasta, erityisesti sukupuolen merkitystä ekososiaaliselle kasvatusteorialle. Tänä vuonna palkinnon valitsija tuli kasvatushistorian puolelta, ja valitsijana toimi emeritaprofessori Anja Heikkinen (Tampereen yliopisto). Lausunnossaan Heikkinen toteaa, että artikkeli "hyödyntää ympäristö- ja luontosuhteen sukupuolittumista ja lapseutta koskevaa empiiristä ja teoretisoivaa tutkimusta. Esittelemällä materialistisen queer-ekofeministisen näkökulman artikkeli muistuttaa siitä, että on olemassa suomalaisessa kasvatustiedejulkisuudessa vähälle huomiolle jääneitä vaihtoehtoisia tapoja tulkita ympäristöllisiä kriisejä ja vastata niihin." Artikkeli herätti eloisaa akateemista keskustelua, jota jatkettiin myös Kasvatus & Ajan seuraavassa numerossa vastineiden muodossa.

Palkinto myönnettiin Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivillä Helsingissä 16.6.2023.

Kasvatus & Aika palkitsee vuosittain yhden julkaisemansa tiedeartikkelin. Vuosittain vaihtuva valitsija tekee valinnan lehden toimituskunnan esivalitsemien artikkelien joukosta. Palkinnon tarkoituksena on tuoda esiin ansiokasta kasvatuksen historiallis-yhteiskunnallista tutkimusta sekä kannustaa tutkijoita julkaisemaan kotimaisella kielellä.

Kasvatus & Aika onnittelee kirjoittajaa ja kiittää valitsijaa ansiokkaasta työstä!

 

Palkittu artikkeli: 

Paavilainen, A. (2022). Sosialisaatio ja varhaiskasvatus kapitaloseenin aikakaudella: Ekososiaalisen kasvatusteorian ekofeministinen kritiikki. Kasvatus & Aika, 16(3), 9–24. https://doi.org/10.33350/ka.111727

Vastineet:

Pulkki, J., Foster, R., & Keto, S. (2022). Mitä on ekososiaalinen kasvatusteoria? : Ajatuksia Paavilaisen artikkelista. Kasvatus & Aika, 16(4), 116–124. https://doi.org/10.33350/ka.122418

Saari, A., Kallio, J., & Varpanen, J. (2022). Itsekasvatusta vai rakenteellisia muutoksia? Kyllä kiitos!. Kasvatus & Aika, 16(4), 125–131. https://doi.org/10.33350/ka.124689

Paavilainen, A. (2022). Onko ekososiaalinen kasvatusteoretisointi riittävän ekofeminististä? : Vastine vastineisiin. Kasvatus & Aika, 16(4), 132–142. https://doi.org/10.33350/ka.125166

***

Aiempina vuosina palkitut artikkelit:

2021: Ari Sivenius & Päivi Armila 2021: Vuosi lähempänä hautaa? Törmäyksiä demokraattisessa koulutusyhteiskunnassa. Kasvatus & Aika 15 (3–4), 227–244.  https://doi.org/10.33350/ka.107863

2020: Aleksi Martti, Johanna Norppa & Tanja Taivallahti: Läntinen identiteetti, tiedonalakohtaiset taidot vai historian käytön ymmärtäminen? Opetussuunnitelmat historianopetuksen orientaatioiden ristipaineessa. Kasvatus & Aika 14 (2), 75–98.  https://doi.org/10.33350/ka.87835

2018: Ulla Karvonen, Pilvi Heinonen, Liisa Tainio, Sara Routarinne & Maria Ahlholm: Opettajan kosketus oppilaiden koulumuistoissa: opettajan toimintaa selittämässä. Kasvatus & Aika 12 (4), 5 –21.  https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/76611