Vuoden tiedeartikkeli 2024 on valittu
Kasvatus & Ajan Vuoden 2024 tiedeartikkeliksi valittiin Tiina Männistö-Funkin ja Kaarina Kilpiön artikkeli Koulun historiaa haistamassa ja kuu(nte)lemassa: Muistot kopiokoneista ja keskusradioista johdattajina 1900-luvun jälkipuolen aistimaisemiin. Artikkeli ilmestyi Kasvatus & Ajan teemanumerossa Historiantutkimus ja kasvatus (Vol 18 Nro 4).
Artikkeli tarkastelee koulujen historiaa aistien ja muistamisen näkökulmasta. Siinä paneudutaan 1950–90-lukujen koulunkäyntiin materiaalisena ja affektiivisena kokemuksena tutkimalla kahteen opetusteknologiaan, keskusradioihin ja kopiokoneisiin, liittyviä aistimuistoja. Tänä vuonna valitsijana toimi yliopistonlehtori emeritus Risto Ikonen. Lausunnossaan Ikonen toteaa, että "tutkimuksen lähestymistapa poikkeaa totutusta ja se tarjoaa hyvän yleiskatsauksen aistimellisen muistitiedon käytänteitä ja metodologisia lähtökohtia käsittelevään problematiikkaan. […] Artikkeli on myös todiste siitä, millainen informaation runsaus valmisaineistoihin kätkeytyy".
Palkinto myönnettiin Kasvatuksen historian ja filosofian kesäpäivillä Joensuussa 6.6.2025.
Kasvatus & Aika palkitsee vuosittain yhden julkaisemansa tiedeartikkelin. Vuosittain vaihtuva valitsija tekee valinnan lehden toimituskunnan esivalitsemien artikkelien joukosta. Palkinnon tarkoituksena on tuoda esiin ansiokasta kasvatuksen historiallis-yhteiskunnallista tutkimusta sekä kannustaa tutkijoita julkaisemaan kotimaisella kielellä.
Kasvatus & Aika onnittelee kirjoittajia ja kiittää valitsijaa ansiokkaasta työstä!
Palkittu artikkeli:
Männistö-Funk, T. & Kilpiö, K. (2024). Koulun historiaa haistamassa ja kuu(nte)lemassa: Muistot kopiokoneista ja keskusradioista johdattajina 1900-luvun jälkipuolen aistimaisemiin. Kasvatus & Aika, 18(4), 7–27. https://doi.org/10.33350/ka.143342
***
Aiempina vuosina palkitut artikkelit:
2023: Kasa, T., & Toivanen, R. (2023). Ihmisoikeuskasvatuksen tietämättömyyden historiasta kohti ihmisoikeuksia reflektoivaa kasvatusta. Kasvatus & Aika, 17(1), 203–222. https://doi.org/10.33350/ka.117107
2022: Paavilainen, A. (2022). Sosialisaatio ja varhaiskasvatus kapitaloseenin aikakaudella: Ekososiaalisen kasvatusteorian ekofeministinen kritiikki. Kasvatus & Aika, 16(3), 9–24. https://doi.org/10.33350/ka.111727
2021: Sivenius, A. & Armila, P. (2021). Vuosi lähempänä hautaa? Törmäyksiä demokraattisessa koulutusyhteiskunnassa. Kasvatus & Aika, 15(3–4), 227–244. https://doi.org/10.33350/ka.107863
2020: Martti, M., Norppa, J. & Taivallahti, T. (2020). Läntinen identiteetti, tiedonalakohtaiset taidot vai historian käytön ymmärtäminen? Opetussuunnitelmat historianopetuksen orientaatioiden ristipaineessa. Kasvatus & Aika, 14(2), 75–98. https://doi.org/10.33350/ka.87835
2018: Karvonen, U., Heinonen, P., Tainio, L., Routarinne, S. & Ahlholm, M. (2018). Opettajan kosketus oppilaiden koulumuistoissa: opettajan toimintaa selittämässä. Kasvatus & Aika, 12(4), 5–21. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/76611
2017: Tammi, T., & Hohti, R. (2017). Lasten osallistuminen ja posthumanistinen ontologia: urittuvaa ja emergenttiä kartoittamassa. Kasvatus & Aika, 11(1), 69–83. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68706
&
Nikupeteri, A., & Laitinen, M. (2017). Lasten sensitiivisten kokemusten tutkimisen metodologiset valinnat – Esimerkkinä vanhempien välisen eron jälkeisen vainon tutkimusprosessi. Kasvatus & Aika, 11(1), 6–23. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68702