Tiheikön kanssa

Yhteisen ajattelun tunnustelua

Kirjoittajat

  • Henrika Ylirisku Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

DOI:

https://doi.org/10.33350/ka.111743

Lähdeviitteet

Barad, Karen 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham, DC: Duke University Press.

Braidotti, Rosi 2013. The Posthuman. Cambridge, UK: Polity Press.

Coccia, Emanuele 2020. Kasvien elämä: Sekoittumisen metafysiikkaa. Helsinki: Tutkijaliitto.

Garoian, Charles R. 2014. In the Event That Art and Teaching Encounter. Studies in Art Education 56 (1), 384–396.

Hall, Matthew 2011. Plants as Persons: A Philosophical Botany. New York, NY: SUNY Press.

Haraway, Donna 2008. When Species Meet. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

Haraway, Donna 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham, MD: Duke University Press.

Hohti, Riikka 2020. ”Kiusallisuudella on väliä.” CitiRats 2020–2024 Blogi, 25.11.2020. [www-lähde]. < https://citirats.wordpress.com/2020/11/25/kiusallisuudella-on-valia-feeling-awkward/ > (Luettu 13.10.2021.)

Kallio, Mira 2008. Taideperustaisen tutkimusparadigman muodostuminen. Synnyt/Origins 2, 106–115.

Kauppinen, Juha 2019. Monimuotoisuus: Kertomuksia katoamisista. Helsinki: Siltala.

Koivisto, Aura & Sauso, Risto 2019. Metsällä ja metsällä on eroa. Kainuun mailta -Blogi, 22.10.2019 [www-lähde]. < https://suomenluonto.fi/metsalla-ja-metsalla-on-eroa/ > (Luettu 13.10.2021).

Kortekallio, Kaisa, Roine, Hanna-Riikka, Suoranta, Esko & Teittinen, Jouni 2021. Spekulatiivinen fiktio nyrjäyttää ihmiskeskeisen ajattelun rutiinit. Tiede & Edistys 4, 349–54.

Lenz Taguchi, Hillevi 2011. Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach. Global Studies of Childhood 1 (1), 36–50.

Lorimer, Jamie 2014. On Auks and Awkwardness. Environmental Humanities 4 (1), 195–205.

Luonnonvarakeskus LUKE 2017. Tiesitkö tämän Suomen metsistä? [www-lähde]. < https://www.luke.fi/blogi/tiesitko-taman-suomen-metsista/ > (luettu 13.10.2021).

MacLure, Maggie 2013. Researching without Representation? Language and Materiality in Post-Qualitative Methodology. International Journal of Qualitative Studies in Education 26 (6), 658–67.

Marder, Michael 2013. Plant-Thinking: A Philosophy of Vegetal Life. New York, NY: Columbia University Press.

Myers, Natasha 2015. Conversations on Plant Sensing: Notes from the Field. NatureCulture 3, 35–66.

Neimanis, Astrida 2017. Bodies of Water: Posthuman Feminist Phenomenology. Bloomsbury Academic.

Neimanis, Astrida, Åsberg, Cecilia & Hedrén, Johan 2015. Four Problems, Four Directions for Environmental Humanities: Toward Critical Posthumanities for the Anthropocene. Ethics and the Environment 20 (1), 67–97.

Pierre, Elizabeth A. St., Jackson, Alecia Y. & Mazzei, Lisa A. 2016. New Empiricisms and New Materialisms: Conditions for New Inquiry. Cultural Studies - Critical Methodologies 16 (2), 99–110.

Powers, Richard 2021. Ikipuut. Toinen painos. Helsinki: Gummerus.

Rinne, Jenni, Kajander, Anna and Haanpää, Riina. 2020. Johdanto: Affektit ja tunteet kulttuurien tutkimuksessa. Teoksessa Affektit ja tunteet kulttuurien tutkimuksessa (toim.) Jenni Rinne, Anna Kajander & Riina Haanpää. Helsinki: Ethnos, 5–30.

Rousell, David 2019. Inhuman Forms of Life: On Art as a Problem for Post-qualitative Research. International Journal of Qualitative Studies in Education 32 (7), 887–908.

Springgay, Stephanie & Truman, Sarah E 2018. Walking Methodologies in a More-than-Human World: WalkingLab. Oxon, UK/ NY, US: Routledge.

Tsing, Anna Lowenhaupt 2015. The Mushrooms at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalistic Ruins. Princeton & Oxford: Princeton University press.

Trafí-Prats, Laura 2017. Learning with Children, Trees and Art: For a Compositionist Visual Art-based Research. Studies in Art Education 58 (4), 325–334.

Ulmer, Jasmine B 2017. Posthumanism as Research Methodology: Inquiry in the Anthropocene. International Journal of Qualitative Studies in Education 30 (9), 832–48.

Ylirisku, Henrika 2021. Reorienting Environmental Art Education. Espoo: Aalto ARTS Books, väitöskirja 9/2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-64-0245-1

Tiedostolataukset

Julkaistu

2022-10-05

Viittaaminen

Tiheikön kanssa: Yhteisen ajattelun tunnustelua. (2022). Kasvatus & Aika, 16(3), 163–171. https://doi.org/10.33350/ka.111743