Opettajankoulutuksen transformatiivinen potentiaali luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuskäsitysten muutoksessa

Kirjoittajat

  • Maaret Juutilainen Jyväskylän yliopisto
  • Aleksi Fornaciari Jyväskylän yliopisto
  • Marja Mäensivu Jyväskylän yliopisto
  • Riitta-Leena Metsäpelto Jyväskylän yliopisto

Avainsanat:

Opettajankoulutus, luokanopettajaopiskelijat, opettajuuskäsitys, transformatiivinen potentiaali

Abstrakti

Opettajan kykyyn toimia aktiivisena yhteiskunnallisena toimijana vaikuttavat yhtenä tekijänä opettajuuskäsitykset, joilla tarkoitetaan sisäistettyjä käsityksiä opettajana olemisesta, opettajan työn luonteesta ja opettajan tehtävästä. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuskäsitysten muutoksia opettajankoulutuksen aikana ja koulutuksen muutosta mahdollistavaa, transformatiivista potentiaalia. Tutkimusaineiston muodostivat neljän luokanopettajaopiskelijan ensimmäisen opintovuoden haastattelut sekä viidennen opintovuoden kirjoitelmat. Analyysimme perusteella tunnistimme aineistosta traditionaalisen opettajuuskäsityksen sekä siihen peilautuvat kolme muutosta ja reflektiota kuvastavaa opettajuuskäsitystä: koulutuksesta omaksuttu nykyopettajuus, omakohtaisesti neuvoteltu opettajuus ja kriittinen (epä)opettajuus. Tutkimuksemme perusteella opiskelijoiden käsitysten muutosta mahdollistava opettajankoulutuksen transformatiivinen potentiaali toteutui sellaisissa koulutuksen suhteissa, joissa opiskelijoiden ennakkokäsitykset säröytyivät, he saivat tukea käsitystensä kriittiseen reflektointiin sekä prosessiin kuuluvien erilaisten tunteiden käsittelyyn. Myös opiskelijoiden oman toimijuuden tukeminen oli keskeistä käsitysten transformaatiossa. Kuitenkin traditionaalisen opettajuuskäsityksen uusintuminen erityisesti opettajaopiskelijakulttuurin kautta vaikutti vahvalta. Tutkimuksemme perusteella näyttää siltä, että nyky-yhteiskunnan edellyttämän kriittisen, transformatiivisen opettajuuden rakentumiseksi opettajankoulutuksessa tulisikin yhä lisää purkaa traditionaalista opettajuuskäsitystä yhdessä opiskelijoiden kanssa sekä tukea käsitysten transformaatiota.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-06-19

Viittaaminen

Juutilainen, M., Fornaciari, A., Mäensivu, M., & Metsäpelto, R.-L. (2025). Opettajankoulutuksen transformatiivinen potentiaali luokanopettajaopiskelijoiden opettajuuskäsitysten muutoksessa. Kasvatus & Aika, 19(2), 25–43. https://doi.org/10.33350/ka.137412