Kiusaamistutkimuksen historia ja tutkimuksen yksipuolistumisen haasteet
Avainsanat:
koulukiusaaminen, diskurssi, kriittinen kiusaamistutkimusAbstrakti
Koulukiusaaminen on ollut keskeinen koulua koskeva keskustelu- ja tutkimusaihe jo 50 vuotta. Kiusaamispuhe liittyi aluksi yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuten koulujen demokratiaan, mutta kiusaamistutkimuksen pioneeriksi kutsutun ruotsalaisen Dan Olweuksen johdolla psykologinen tutkimus tuli vallitsevaksi ja huomio kiinnittyi yksittäisiin lapsiin ja nuoriin. Artikkelissamme tarkastelemme kiusaamista koskevan tutkimuksen yksipuolistumista ja tämän mukanaan tuomia haasteita. Artikkelissamme tuomme esiin, että vaikka kiusaamista koskevan puheen tarkoitus on puuttua ongelmaan, se tulee myös tuottaneeksi haitallisia asioita. Kiusaamiskeskustelussa lapset ja nuoret leimataan ja heidän ihmisoikeutensa nähdään alisteisena rangaistusten tehostamiselle. Väitämme, että kiusaamistutkimuksen tulisi olla monipuolisempaa ja vivahteikkaampaa, jotta se pystyisi aidosti ja laajasti tarttumaan koulun vertaissuhdehaasteisiin. Nostamme esiin kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, jotka viitoittavat tätä tietä.

Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Kasvatus & Aika

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.