Tiedekasvatus ja demokratia tutkivassa yhteisössä
DOI:
https://doi.org/10.33350/ka.141649Avainsanat:
tiedekasvatus, demokratiakasvatus, tutkiva yhteisö, kasvatusfilosofia, koulutuspolitiikkaAbstrakti
Tiedekasvatus on globaali ilmiö, joka on vakiintumassa osaksi suomalaista kasvatuskenttää. Tällä hetkellä tiedekasvatusta lähestytään monitieteisyyden ihanteesta huolimatta pääsääntöisesti luonnontieteiden kautta, ja koulutuspoliittisia tavoitteita ura- ja työmarkkinavetoisesti. Tutkimusten mukaan tiedekasvatusta leimaa lisäksi demokratiavaje. Keskustelua tarvitaan tiedekasvatuksen kasvatuksellisista periaatteista. Tässä artikkelissa tarkastelemme tiedekasvatusta demokratiakasvatuksen viitekehyksessä. Avaamme tiede- ja demokratiakasvatuksen välisiä yhteyksiä sekä kasvatussosiologista taustaa. Ehdotamme tutkivaa yhteisöä (community of inquiry) demokraattisen tiedekasvatuksen käsitteelliseksi ja pedagogiseksi perustaksi. Tutkiva yhteisö yhdistää tieteellisen ja demokraattisen elämäntavan ja toimii siten siltana tiedekasvatuksen, sen eri oppiaineiden sekä demokratiakasvatuksen välillä.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Kasvatus & Aika

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.