Kun ope ragee
Kuudesluokkalaisten kokemuksia opettajan vihan tunteista pedagogisessa suhteessa
DOI:
https://doi.org/10.33350/ka.146158Avainsanat:
kokemus, viha, oppilaat, pedagoginen suhde, temaattinen sisällön analyysiAbstrakti
Vaikka opettaja–oppilas-suhdetta ja siinä koettuja tunteita on viime vuosina tarkasteltu runsaasti, on vähemmälle huomiolle jätetty suhteessa ilmenevien vihan tunteiden monimerkityksellisyys. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden kokemuksia opettajan vihan tunteista pedagogisessa suhteessa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella sekä yksilö- ja parihaastatteluin kuudesluokkalaisilta (n=97) ja analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin sekä composite vignette -menetelmän keinoin. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden kokemukset opettajan vihan tunteista ovat paitsi epäreiluja, satuttavia ja voivat liittyä suhteen konfliktisuuteen, mutta erityisesti tilanteita sivustaseuranneiden kokemana myös ymmärrettäviä ja tarpeellisia, joskus huvittavia tai ristiriitaisiakin. Analyysin perusteella oppilaalle opettajan vihan tunteet eivät ole yksiselitteisesti negatiivisia vaan pikemmin ambivalentteja: toisaalta tarpeellisia ja oikeutettuja, mutta potentiaalisesti vaarallisia ja satuttavia. Tulokset haastavat vallalla olevaa kasvatuspsykologista opettaja–oppilas-suhdetta käsittelevää diskurssia, jossa opettajan vihan tunteet pelkistyvät esteeksi oppimiselle sen sijaan, että niiden merkitystä pohdittaisiin laajemmin osana lasten ja nuorten kasvua yhteiskunnan jäseniksi.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Kasvatus & Aika

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.