Mikropolitiikka koulussa: Etnografinen tutkimus politiikan sosiomateriaalisesta luonteesta

Lectio praecursoria

Kirjoittajat

  • Anna Kristiina Kokko Itä-Suomen yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.33350/ka.160824

Abstrakti

Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Micropolitics in school. An ethnographic inquiry of sociomaterial reconfiguration of policies in school, Itä-Suomen yliopistossa 4.4.2025.

Lähdeviitteet

Väitöskirja

Kokko, A. K. (2025). Micropolitics in school: an ethnographic inquiry of sociomaterial reconfiguration of policies in school. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology, 234. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5513-5

Kirjallisuus

Aasebø, T. S., Midtsundstad, J. H. & Willbergh, I. (2015). Teaching in the age of accountability: Restrained by school culture? Journal of Curriculum Studies, 49(3), 273–290. https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1072249

Deleuze, G. (1994). Difference and repetition (P. Patton, Käänt.). Athlone.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1977). Anti-oedipus (R. Hurley, M. Seem, & H. R. Lane, Käänt.). Viking Press.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus. Capitalism and schizophrenia (B. Massumi, Käänt.). University of Minnesota Press.

Gordon, T., Holland, J., Lahelma, E. & Tolonen, T. (2005). Gazing with intent. Ethnographic practice in classrooms. Qualitative Research, 5(1), 113–131. https://doi.org/10.1177/1468794105048659

Guattari, F. (2009). Chaosophy. Texts and interviews 1972–1977 (S. Lotringer, Toim.; D. L. Sweet, J. Becker & T. Adkins, Käänt.). Semiotext(e).

Haraway, D. (2015). Anthropocene, capitalocene, plantationocene, chthulucene. Making kin. Environmental. Humanities, 6(1), 159–165. https://doi.org/10.1215/22011919-3615934

Horton, J. & Kraftl, P. (2006). Not just growing up, but going on. Materials, spacings, bodies, situations. Children’s Geographies, 4(3), 259–276. https://doi.org/10.1080/14733280601005518

Huilla, H. (2022). Kaupunkikoulut ja huono-osaisuus [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-8000-1

Kallio, K. P. & Häkli, J. (2011b). Young people’s voiceless politics in the struggle over urban space. Geo Journal, 76, 63–75. https://doi.org/10.1007/s10708-010-9402-6

Kuokkanen, K. (01.04.2025). Tutkimus paljastaa: Syvä kahtia jako erottelee lapsia Helsingin kouluissa. https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011109552.html

Lanas, M., Petäjäniemi, M., Väisänen, A.-M., Alamikkelä, K., Kauhanen, I. & Yliniva, K. (2023). Appearing as impossible subjects on the scene of education – Potato smashing, laying on couch and asking for a key. Teoksessa K. Wright & J. McLeod (toim.), Childhood, youth and activism. Global perspectives on demands for rights and justice from young people and their advocates (s. 73–88). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1537-46612023005

Paakkari, A., Paananen, M. & Grieshaber, S. (2023). Activity-tracking assemblages in Finnish early childhood education and care. Childhood, 30(3), 301–316. https://doi.org/10.1177/09075682231172861

Paananen, M. (2017). Imaginaries of early childhood education. Societal roles of early childhood education in an era of accountability [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2882-9

Pacini-Ketchabaw, V. (2013). Frictions in forest pedagogies. Common worlds in settler colonial spaces. Global Studies of Childhood, 3(4), 355–365. https://doi.org/10.2304/gsch.2013.3.4.355

Piattoeva, N. & Saari, A. (2020). Rubbing against data infrastructure(s). Methodological explorations on working with(in) the impossibility of exteriority. Journal of Education Policy, 37(2), 165–185. https://doi.org/1 0.1080/02680939.2020.1753814

Pyyry, N. & Kaakinen, I. (2019). More-than-human politics in the new arctic landscape of youth. Atmospheric shifts at the shopping mall. Teoksessa P. Rautio & E. Stenvall (toim.), Social, material and political constructs of arctic childhoods. An everyday life perspective (s. 103–118). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3161-9_7

Rautio, P. (2009). Finding the place of everyday beauty: Correspondence as a method of data collection. International Journal of Qualitative Methods, 8(2), 15–34. https://doi.org/10.1177/160940690900800205

Rautio, P. & Stenvall, E. (toim.). (2019). Social, material and political constructs of arctic childhoods. An everyday life perspective. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3161-9

Toivonen, H., Paananen, M. & Paakkari, A. (2023). ”Siellä on ylimääräistä resurssia, jota mä voin tarvittaessa siirtää”: Talous ja päiväkodin johtajien työ. Journal of Early Childhood Education Research, 12(3), 1–22. https://doi.org/10.58955/jecer.127459

Varjo, J., Kauko, J. & Silvennoinen, H. (toim). (2021). Koulutuksen politiikat. Kasvatussosiologian vuosikirja 3. Kasvatusalan tutkimuksia, Vuosikerta. 83, Suomen kasvatustieteellinen seura.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-06-19

Numero

Osasto

Katsaukset

Viittaaminen

Mikropolitiikka koulussa: Etnografinen tutkimus politiikan sosiomateriaalisesta luonteesta: Lectio praecursoria. (2025). Kasvatus & Aika, 19(2), 126–132. https://doi.org/10.33350/ka.160824