Kasvatuspsykologian Arkhimedeen piste: Soveltava tutkimus ja hallinta
Abstrakti
1900-luvun alussa ensi askeleitaan ottanut yhdysvaltalainen kasvatuspsykologia onnistui muotoutumaan koulutusjärjestelmän ongelmanasetteluiden kannalta merkitykselliseksi tiedon alaksi. Avainasemassa oli Edward Lee Thorndiken funktionalistinen tutkimusohjelma ja siihen liittyvät oppimisen siirtovaikutusta eli transferia koskevat tutkimukset. Artikkelissa tarkastellaan tapaa, jolla thorndikelainen psykologia vakiinnutti asemansa osana tiedeperusteista koulukeskustelua. Samalla avataan teoreettisia näkökulmia kasvatustieteellisen tutkimuksen ja sen soveltamisen väliseen rajapintaan.Viittaaminen
Saari, A. (2008). Kasvatuspsykologian Arkhimedeen piste: Soveltava tutkimus ja hallinta. Kasvatus & Aika, 2(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68141