Kasvatuspsykologian Arkhimedeen piste: Soveltava tutkimus ja hallinta

Kirjoittajat

  • Antti Saari Tampereen yliopisto

Abstrakti

1900-luvun alussa ensi askeleitaan ottanut yhdysvaltalainen kasvatuspsykologia onnistui muotoutumaan koulutusjärjestelmän ongelmanasetteluiden kannalta merkitykselliseksi tiedon alaksi. Avainasemassa oli Edward Lee Thorndiken funktionalistinen tutkimusohjelma ja siihen liittyvät oppimisen siirtovaikutusta eli transferia koskevat tutkimukset. Artikkelissa tarkastellaan tapaa, jolla thorndikelainen psykologia vakiinnutti asemansa osana tiedeperusteista koulukeskustelua. Samalla avataan teoreettisia näkökulmia kasvatustieteellisen tutkimuksen ja sen soveltamisen väliseen rajapintaan.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-03-01

Viittaaminen

Saari, A. (2008). Kasvatuspsykologian Arkhimedeen piste: Soveltava tutkimus ja hallinta. Kasvatus & Aika, 2(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68141