Koulutus tuotantokoneistona? Tulostavoitteinen koulutuspolitiikka kriittisen teorian valossa
Abstrakti
Koulutuksen tuloksellisuudesta ja sen arvioinnista on muodostunut sekä kansainvälisellä, kansallisella että paikallisella tasolla entistä tärkeämpi koulutuksen hallinnoinnin osa-alue. Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen koulutuksen tuloksellisuudesta käytyä yhteiskunnallista keskustelua hyödyntäen Jürgen Habermasin filosofisia teemoja. Artikkelin tarkoituksena on osoittaa, että Habermasin tieteenfilosofisia ja modernisaatioteoreettisia ajatuksia voidaan käyttää koulutuspoliittisen keskustelun analyysin taustateoriana. Tämän jälkeen tutkitaan, millaiselta tämä keskustelu näyttää, kun sitä katsotaan Habermasin teoreettisen filosofian lävitse.Viittaaminen
Kiilakoski, T., & Oravakangas, A. (2010). Koulutus tuotantokoneistona? Tulostavoitteinen koulutuspolitiikka kriittisen teorian valossa. Kasvatus & Aika, 4(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68152