Kyyhky ja opetuskone: inhimillisen ja ei-inhimillisen yhteenliittymiä B.F. Skinnerin behaviorismissa
Abstrakti
Artikkelissa käsitellään Burrhus Skinnerin behavioristista oppimisteoriaa sekä sen opetusteknologisia sovelluksia uusmaterialistisen tieteenfilosofian ja tieteentutkimuksen valossa. Uusmaterialismin merkitys kasvatustieteen filosofialle sekä alan historialliselle itseymmärrykselle ilmenee toimijuuden problematisoinnissa. Analyysi osoittaa, miten oppimista koskevassa tieteellisessä tiedossa sekä eläimillä että teknologialla on keskeinen, joskin vain osittain tiedostettu toimijuus tiedonmuodostuksessa sekä käytännön sovelluksissa.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
2015-03-01
Viittaaminen
Saari, A., & Harni, E. (2015). Kyyhky ja opetuskone: inhimillisen ja ei-inhimillisen yhteenliittymiä B.F. Skinnerin behaviorismissa. Kasvatus & Aika, 9(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68508