Kokemuksellista matematiikan opetusta: Taidetta ja pelejä diginatiiveille

Kirjoittajat

  • Kristóf Fenyvesi Jyväskylän yliopisto
  • Raine Koskimaa
  • Zsolt Lavicza

Abstrakti

Asennetutkimukset osoittavat, että opiskelijat suhtautuvat varsin yleisesti matematiikkaan kielteisesti eivätkä tiedosta, kuinka syvällisesti matematiikka liittyy ympäröivään maailmaan ja arkielämään. Suurin osa opiskelijoista kuitenkin tunnistaa luonnostaan erilaisia matemaattisesti rakentuneita kuvioita ja muotoja. Lukuisat tutkimukset osoittavatkin, että matematiikan opiskelun motivaatio kohenee, kun matemaattiset ilmiöt esitetään tavoilla, jotka liittyvät opiskelijoiden omaan kokemusmaailmaan ja herättävät näin heidän luonnollisen uteliaisuutensa. PISA ja TIMSS-tuloksiin pohjautuen on suositeltu, että opetuksessa pitäisi korostaa oppimisen iloa sekä kehittää itsevarmuutta ja sinnikkyyttä vastata haasteellisiin tehtäviin ja tilanteisiin. Kokemuksellinen matematiikan opetus taiteiden ja leikillisyyden avulla voisi tarjota toimivan tavan tarttua kielteisten matematiikka-asenteiden ja oppimisen ilon ongelmalliseen suhteeseen. Tässä artikkelissa osoitamme, kuinka taiteellisen ja leikillisen toiminnan kautta esitetyt visuaaliset illuusiot, paradoksaaliset rakenteet ja ’mahdottomat muodot’ tarjoavat lupaavan tavan lisätä opiskelijoiden kiinnostusta matematiikkaa ja luonnontieteitä sekä visuaalisen taiteen teknistä ulottuvuutta kohtaan. On olemassa myös digitaalisia pelejä, jotka käyttävät visuaalisia illuusioita osana pelimekaniikkaa. Monia näistä peleistä ei ole suunniteltu ensisijaisesti opetuspeleiksi, mutta niitä voidaan käyttää myös opetustarkoituksiin, esimerkiksi selitettäessä visuaalisiin illuusioihin liittyviä matemaattisia käsitteitä (symmetria, isometrinen projektio jne.).
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2015-03-01

Viittaaminen

Fenyvesi, K., Koskimaa, R., & Lavicza, Z. (2015). Kokemuksellista matematiikan opetusta: Taidetta ja pelejä diginatiiveille. Kasvatus & Aika, 9(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68512