Kerronnallisuus, kontekstuaalisuus ja historiallisuus opettajien elämäkertatutkimuksessa

Kirjoittajat

  • Päivi Siivonen Helsingin yliopisto
  • Johanna Snellman
  • Ulpukka Isopahkala-Bouret Helsingin yliopisto

Abstrakti

Tarkastelemme artikkelissa kahta opettajien elämäkertoihin pohjautuvaa, historiallisesti orientoitunutta tutkimustapaa: Ivor Goodsonin usean vuosikymmenen ajan kehittelemää elämänhistoriallista tutkimusotetta sekä Maria Tamboukoun kehittämää omaleimaista narratiivista genealogista luentaa. Analysoimme Goodsonin ja Tamboukoun lukutapojen metodologisia eroja ja yhtäläisyyksiä sekä niihin sisältyviä mahdollisia ristiriitaisuuksia kerronnallisuuden, kontekstuaalisuuden ja historiallisuuden suhteen. Pohdimme myös, millaista tietoa lukutavoilla on mahdollista tuottaa opettajien elämäkerrallisista aineistoista.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-06-01

Viittaaminen

Siivonen, P., Snellman, J., & Isopahkala-Bouret, U. (2013). Kerronnallisuus, kontekstuaalisuus ja historiallisuus opettajien elämäkertatutkimuksessa. Kasvatus & Aika, 7(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68604