Kerronnallisuus, kontekstuaalisuus ja historiallisuus opettajien elämäkertatutkimuksessa
Abstrakti
Tarkastelemme artikkelissa kahta opettajien elämäkertoihin pohjautuvaa, historiallisesti orientoitunutta tutkimustapaa: Ivor Goodsonin usean vuosikymmenen ajan kehittelemää elämänhistoriallista tutkimusotetta sekä Maria Tamboukoun kehittämää omaleimaista narratiivista genealogista luentaa. Analysoimme Goodsonin ja Tamboukoun lukutapojen metodologisia eroja ja yhtäläisyyksiä sekä niihin sisältyviä mahdollisia ristiriitaisuuksia kerronnallisuuden, kontekstuaalisuuden ja historiallisuuden suhteen. Pohdimme myös, millaista tietoa lukutavoilla on mahdollista tuottaa opettajien elämäkerrallisista aineistoista.Viittaaminen
Siivonen, P., Snellman, J., & Isopahkala-Bouret, U. (2013). Kerronnallisuus, kontekstuaalisuus ja historiallisuus opettajien elämäkertatutkimuksessa. Kasvatus & Aika, 7(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68604