Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään määrittelyjä historiatietoisuuden, historiallisen ajattelun ja ymmärtämisen sekä historian tekstitaitojen käsitteille ja näiden välisille yhteyksille. Tarkastelukehikkona toimii historian kouluopetus. Artikkeli perustuu viime vuosina julkaistuun suomalaiseen ja kansainväliseen historian pedagogiseen tutkimukseen.
Julkaistu
2016-06-01
Numero
Osasto
Artikkelit
Viittaaminen
Veijola, A. (2016). Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat. Kasvatus & Aika, 10(2). https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68610