Kuka oikeastaan asettaa opetuksen tavoitteet? Yhteiskuntaopin taidolliset tavoitteet ja niiden arviointi opetussuunnitelmien perusteissa ja ylioppilastutkinnossa

Kirjoittajat

  • Inkeri Ahvenisto Helsingin yliopisto
  • Marko van den Berg Helsingin yliopisto
  • Jan Löfström
  • Arja Virta Helsingin yliopisto

Abstrakti

Yhteiskuntaopillinen osaaminen ja "yhteiskunnallinen lukutaito" ovat osoittautuneet hankaliksi käsitteiksi määritellä. Opetussuunnitelmat ovat yhdenlainen kuvaus niiden sisällöstä, mutta kokeilla ja testeillä voidaan myös olettaa olevan vaikutusta siihen, mitä tavoitteita opetus tosiasiassa asettaa yhteiskuntaopin osaamiselle. Artikkeli tarkastelee yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteita ja erityisesti ylioppilastutkinnon roolia niiden muotoutumisessa sekä analysoi, miten yhteiskuntaopin reaalikokeissa edellytetyt taidot kohtaavat lukion opetussuunnitelman asettamat taitotavoitteet. Artikkeli kysyy, millaista yhteiskunnallista osaamista koulu lopulta tulee vahvistaneeksi ja millaisia arvioinnin kehittämisen näköaloja analyysin tuloksista avautuu.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-09-01

Viittaaminen

Ahvenisto, I., Berg, M. van den, Löfström, J., & Virta, A. (2013). Kuka oikeastaan asettaa opetuksen tavoitteet? Yhteiskuntaopin taidolliset tavoitteet ja niiden arviointi opetussuunnitelmien perusteissa ja ylioppilastutkinnossa. Kasvatus & Aika, 7(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68636