Vertais- ja itsearvioinnin käyttö yliopistollisessa historianopetuksessa: tapaustutkimus menetelmäopetuksen opetuskokeilusta

Kirjoittajat

  • Simo Mikkonen Jyväskylän yliopisto
  • Anna Veijola Jyväskylän yliopisto
  • Pasi Ihalainen

Abstrakti

Analysoimme tässä artikkelissa yliopistollisessa historianopetuksessa toteutettua kokeilua, jossa tarkastelimme vertais- ja itsearvioinnin vaikutuksia oppimiseen sekä niiden sovellettavuutta historian alalla. Historiassa arviointi on varsin usein merkinnyt opettajajohtoista tietojen omaksumisen mittaamista. Tavoitteenamme on ollut tuottaa tietoa vertais- ja itsearvioinnista sekä historianopiskelijoiden edellytyksistä ja kyvystä arvioida omaa ja vertaistensa oppimista. Kokeilu toteutettiin simuloimalla ammattitutkijoiden läpikäymää tutkimusprosessia. Kurssi pidettiin Jyväskylän yliopistossa.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-09-01

Viittaaminen

Mikkonen, S., Veijola, A., & Ihalainen, P. (2013). Vertais- ja itsearvioinnin käyttö yliopistollisessa historianopetuksessa: tapaustutkimus menetelmäopetuksen opetuskokeilusta. Kasvatus & Aika, 7(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68644