Kaavoituksen opettaminen osana koulun käsityön opetuksen muutosta 1900-luvulla

Kirjoittajat

  • Päivi Marjanen Itä-Suomen yliopisto
  • Minna Kaipainen

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan 1900-luvulla kansa-, kansalais- ja peruskoulun käsityön oppikirjoissa tapahtuneita muutoksia ommeltavien tuotteiden kaavoitusprosessin näkökulmasta. <br /> Artikkelin tutkimusaineistona ovat vuosina 18901990 julkaistut käsityön oppikirjat, opettajan oppaat ja oppilaiden työkirjat. Analyysin perusteella voidaan todeta, että kaavoitusprosessia ei ole pidetty osana vaatteen valmistuksen pedagogista prosessia, vaan kaavoitus on 1900-luvun alun edistyksellisten työtapojen jälkeen nähty osaprosessiksi, jonka nopeuttamiseen on pyritty monin tavoin.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2016-09-01

Viittaaminen

Marjanen, P., & Kaipainen, M. (2016). Kaavoituksen opettaminen osana koulun käsityön opetuksen muutosta 1900-luvulla. Kasvatus & Aika, 10(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68655