Mediakulttuuri, koulu ja moraalinen säätely Opettaja-lehdessä 2000-luvulla

Kirjoittajat

  • Markku Vanttaja Turun yliopisto
  • Tero Järvinen
  • Tuomo Norvanto

Abstrakti

Artikkelissa analysoidaan Opettaja-lehdessä 2000-luvulla käytyä keskustelua mediakulttuurin eri osa-alueiden ja koulun välisestä suhteesta moraalisen säätelyn ja moraalisen paniikin näkökulmista. Keskitymme siihen, miten Opettaja-lehden kirjoituksissa on suhtauduttu eri viestintävälineisiin ja niiden välittämiin sisältöihin. Lähestymme opettajien ammattilehteä diskursiivisena kenttänä, jossa kasvatuksen asiantuntijat ottavat kantaa mediakulttuurin ilmiöihin ja samalla määrittävät hyvän ja huonon maun, matalan ja korkean kulttuurin tai hyväksytyn ja sopimattoman käyttäytymisen rajoja. Kohdistamme huomiomme erityisesti mediaan liitettyihin uhkakuviin ja niihin sisältöalueisiin, jotka ovat 2000-luvulla herättäneet suurinta vastustusta ja pyrkimyksiä moraalisäätelyyn. Tämän lisäksi tarkastelemme, miten kouluväen suhtautuminen mediakulttuurin eri ilmiöihin on muuttunut pitkällä aikavälillä, 1950-luvulta 2010-luvulle tultaessa.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2017-06-01

Viittaaminen

Vanttaja, M., Järvinen, T., & Norvanto, T. (2017). Mediakulttuuri, koulu ja moraalinen säätely Opettaja-lehdessä 2000-luvulla. Kasvatus & Aika, 11(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68713