TCM-ryhmänhallintamenetelmän ­käyttöönotto – laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista

Kirjoittajat

  • Minna Maunula KT, YTM, yliopistonlehtori, tutkija, lähijohtaja, Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
  • Kati Granlund kehityspäällikkö, Turun yliopisto, lastenpsykiatrian tutkimuskeskus
  • Heidi Harju-Luukkainen professori, Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto ja Nord University
  • Oona Palosaari kehittäjätyöntekijä, Soiten perhekeskuspalvelut ja Itlan Alueellinen oppimisverkosto

Avainsanat:

TCM-ryhmänhallintamenetelmä, käyttäytymisellä reagointi, oppilas, opettaja, moniammatillinen yhteistyö

Abstrakti

  • Kun ryhmässä on esimerkiksi käyttäytymisellään reagoivia oppilaita, tarvitaan nopeaa puuttumista
    sekä moniammatillisen ja monitieteisen näkökulman hyödyntämistä.
  • TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea oppilaan sosioemotionaalista kehitystä, ­
    parantaa opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta sekä vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä.
  • Opettajan ryhmänhallintataidot heijastuvat myönteisesti kaikkiin luokan oppilaisiin.
  • Opettajan myönteinen viestintä koteihin voi edistää vuorovaikutusta ja helpottaa hankalien asioiden hoitoa.
  • TCM-menetelmän implementointi kouluyhteisöön vaatii tukea.
  • Kollegiaaliset kokemukset ja uudistuneet ryhmänhallintataidot vahvistavat opettajan työssä jaksamista.
Osasto
Tutkimusartikkeli

Julkaistu

2022-06-13

Viittaaminen

Maunula, M., Granlund, K., Harju-Luukkainen, H., & Palosaari, O. (2022). TCM-ryhmänhallintamenetelmän ­käyttöönotto – laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista. Kasvun tuki -aikakauslehti, 2(1). https://doi.org/10.61259/kt.128823