Aistiystävälliset kouluympäristöt ovat kaikkien etu

Kirjoittajat

  • Jenni Huhtasalo YTT, erikoistutkija Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Hanna Hannukainen KM, lehtori Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Juha Mäkelä Sh, projektitutkija Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Toni Tammi It-tradenomi, projektitutkija Satakunnan ammattikorkeakoulu

Avainsanat:

kouluympäristö, aistiystävällisyys, aistiesteettömyys, aistikuormitus, hyvinvointi, oppimisen tuki

Abstrakti

  • Kouluympäristöt ovat aisteille melko kuormittavia ympäristöjä. Aistikuormitusta voi syntyä
    esimerkiksi vähitellen lisääntyvästä hälystä, häikäisevistä valoista tai sekavista pintamateriaaleista.
    Samoin liian lähelle tulevat ihmiset tai vaikkapa erilaiset hajut saattavat aiheuttaa aistikuormaa.
  • Suomalainen lapsi viettää aikaansa alakoulussa 20–25 tuntia viikossa, joten kouluympäristöllä on
    suuri merkitys lapsen kokonaishyvinvoinnille. Erityisen tärkeää on muistaa, että aistikuormitus rasittaa
    kehittyviä aivoja, jolloin käytettävissä olevat voimavarat ovat pois jostakin muusta – kuten oppimiseen
    tai rakentavaan vuorovaikutukseen käytettävistä voimavaroista.
  • Aistiystävällisyys on kiinteä osa turvallista oppimisympäristöä. Tämän vuoksi Satakunnan ammattikorkeakoulussa on kehitetty yhdessä oppilaiden kanssa sovellusta, jolla lapset itse voivat tarkastella
    koulun aistimaailmaa.
Osasto
Puheenvuoro

Julkaistu

2024-06-03

Viittaaminen

Huhtasalo, J., Hannukainen, H., Mäkelä, J., & Tammi, T. (2024). Aistiystävälliset kouluympäristöt ovat kaikkien etu. Kasvun tuki -aikakauslehti, 4(1). https://doi.org/10.61259/kt.146082