Kohti systeemistä toimintamallia lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi sosiaali- ja opetusalan moniammatillisessa yhteistyössä

Kirjoittajat

  • Sirkku Lähdesmäki yliopistonlehtori, yliopistopedagogiikka, tutkija, KT Itä-Suomen yliopisto
  • Heli Niemi sosiaalityön yliopistonopettaja, YTM Jyväskylän yliopisto, Avoin yliopisto
  • Minna Maunula yliopistonlehtori, tutkija, lähijohtaja, KT, YTM Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius https://orcid.org/0000-0001-7968-705X
  • Heidi Harju-Luukkainen professori, kasvatustieteet Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Nord University https://orcid.org/0000-0002-4532-7133
  • Aila-Leena Matthies professori, sosiaalityö Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius https://orcid.org/0000-0001-5758-4869

Avainsanat:

sosiaaliala, opetusala, systeeminen ajattelu, moniammatillinen yhteistyö, monitoimijuus

Abstrakti

  •  Artikkelissa tarkastellaan sosiaali- ja opetusalojen moniammatillista yhteistyötä systeemisenä
    toimintana.
  • Lasten ja nuorten kasvuympäristön ilmiöt ja perheiden arjen kysymykset edellyttävät yhä tiiviimpää ja
    toimivampaa yhteistyötä sosiaali- ja opetusalan kesken.
  • Tutkimme sosiaali- ja opetusalan moniammatillista yhteistyötä ja keskitymme siihen, millaisia
    yhteistyötä vaativia arjen ilmiöitä alan työntekijät tunnistavat ja mitkä tekijät heidän näkemyksensä
    mukaan edistävät tai estävät yhteistyötä.
  • Tutkimuksen mukaan moniammatilliseen yhteistyöhön päädyttiin usein tilanteissa, joissa
    kohdennettiin tukea perheille, lapsi tai nuori ei käynyt koulua, oli tarve diagnoosille sekä lapsen tai
    nuoren käytös tai oppiminen oli poikkeavaa. Näihin tulisi puuttua siten, että monitoimijaisuudessa
    tiedostetaan toimijoiden toimenkuvat ja varmistetaan avoimen vuorovaikutuksen edellytykset.
  • Sosiaali- ja opetusalan välistä yhteistyöhalua ja valmiuksia tulisi vahvistaa systeemisen toimintamallin
    avulla, mikä varmistaa yhteisasiantuntijuuden kautta sen, että lasten, nuorten ja heidän perheidensä
    hyvinvointia tuetaan kokonaisvaltaisesti.
Osasto
Tutkimusartikkeli

Julkaistu

2024-12-12

Viittaaminen

Lähdesmäki, S., Niemi, H., Maunula, M., Harju-Luukkainen, H., & Matthies, A.-L. (2024). Kohti systeemistä toimintamallia lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi sosiaali- ja opetusalan moniammatillisessa yhteistyössä. Kasvun tuki -aikakauslehti, 4(2). https://doi.org/10.61259/kt.146301