Kohti luontoa huomioivaa kuluttajakäyttäytymistä – Riskikäsityksen ja minäpystyvyyden vaikutus

Kirjoittajat

  • Henna Rouhiainen Turun yliopisto
  • Mitra Moghaddam Salimi
  • Outi Uusitalo

Avainsanat:

kestävyys, ympäristövastuullisuus, kuluttajakäyttäytyminen, ruokavalinta, kuluttajakansalaisuus

Abstrakti

Kestämätön elämäntapa ja kulutus on yksi keskeisistä luontokadon ajureista. Kuluttaja voi vaikuttaa luontokadon ehkäisemiseen sekä kulutusvalintojensa että kansalaistoiminnan kautta. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten kuluttajan riskikäsitys sekä havainto kuluttajien toiminnan vaikuttavuudesta vaikuttavat biodiversiteettimyönteiseen kulutuskäyttäytymiseen. Empiirinen tutkimus perustuu vuonna 2022 kerätylle kyselyaineistolle (N=1000), jonka vastaajat ovat 18-75 -vuotiaita suomalaisia. Aineisto analysoitiin rakenneyhtälömallinnuksen avulla (AMOS 28). Tuloksemme osoittavat, että riskikäsitys ennustaa biodiversiteettimyönteisen kuluttajakäyttäytymisen eri muotoja eli ympäristökansalaisuutta, kestävän kulutuksen käytänteitä ja ruokavalintaa. Yhteys ei kuitenkaan ole suora, vaan sitä välittää havainto kuluttajien toiminnan vaikuttavuudesta. Tulostemme perusteella kuluttajille kannattaa selkeämmin ja konkreettisemmin viestiä siitä, millaiset vaikutusmahdollisuudet kuluttajilla on luontokadon ehkäisemisessä kestävien kulutusvalintojen, ruokavalintojen ja etenkin kansalaisosallistumisen kautta.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-06-18

Viittaaminen

Rouhiainen, H., Moghaddam Salimi, M., & Uusitalo, O. (2024). Kohti luontoa huomioivaa kuluttajakäyttäytymistä – Riskikäsityksen ja minäpystyvyyden vaikutus. Kulutustutkimus.Nyt, 18(1-2), 5–29. https://doi.org/10.54333/kulutustutkimus.131918