”Mistä lähtien kirjoittamiseen on muka kuulunut ääni ja liikkuva kuva?”

Monimediaisen elämäkerran kirjoittaminen ja hyvinvointi

Kirjoittajat

  • Nora Ekström Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto
  • Jasmine Poikela Jyväskylän yliopisto

Abstrakti

Jyväskylän yliopiston kirjoittamisen opinnoissa tutustutaan monimediaiseen kirjoittamiseen ja audiovisuaalisuuden perustietoihin. Opiskelijat suunnittelevat elämäkerran, joka hyödyntää monimediaisia ilmaisukeinoja. Elämäkerrallinen kirjoittaminen tarkoittaa elämän kuvailun ohella yleensä arvottavaa otetta ja johtaa pohtimaan hyvän elämän piirteitä.

Tämän artikkelin keskeisiä tutkimuskysymyksiä on, millaisena hyvinvointi näyttäytyy suunnitelmissa sekä jakson oppimispäiväkirjoissa. Tutkimus selvittää, millaisin kuvallisin, sanallisin ja auditiivisin keinoin elämäkertasuunnitelmissa kuvataan hyvinvointia.

Opiskelijat hyödyntävät multimodaalisia ilmaisukeinoja ja teknologiaa vaikeiden aiheiden etäännyttämiseen. Kirjoittaminen myös tuottaa hyvinvointia, jos se kiinnittää huomion elämän myönteisiin puoliin. Audiovisuaalisuus näkyy suunnitelmissa sen perinteisessä merkityksessä sekä myös laajemmin tulkittuna. Suunnitelmiin kuuluu kiinnittyminen paikkaan, jossa elämää eletään ja tutkitaan. Puhummekin artikkelissa paikallistuvasta audiovisuaalisuudesta.

Avainsanat: elämäkerrat, moni-mediaisuus, kirjoittaminen, hyvinvointi, paikallisuus


“Since when have sound and moving images been a part of writing?” Well-being and the writing of multimedia biographies

Writing studies at the University of Jyväskylä introduce students to multimedia writing and the basics of audiovisuals. As part of their studies, students plan a biography that utilizes multimedia means of expression. In addition to describing an individual’s life, biographical writing usually means adopting an evaluative approach and it can lead the biographer to consider the characteristics of a good life.

The central research questions of this article address how well-being appears in students’ plans and learning diaries during the study unit. This study examines which visual, verbal, and auditory means students use to describe well-being in their biography plans.

Students use multimodal means of expression and technology to distance themselves from sensitive topics. Designing a multimedia biography and writing a learning diary can also produce well-being when it draws attention to the positive aspects of one’s own life. Audiovisuality can be seen in the plans in its traditional sense as well as in a broader interpretation. The plans include situational understanding of places where life is lived and explored. Thus, in the contexts of multimodal biographies, we introduce a concept of localized audiovisuality.

Keywords: autobiography, life writing, multimedia, multimediality, writing, well-being, locality

Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit

Julkaistu

2023-04-08

Viittaaminen

Ekström, N., & Poikela, J. (2023). ”Mistä lähtien kirjoittamiseen on muka kuulunut ääni ja liikkuva kuva?” : Monimediaisen elämäkerran kirjoittaminen ja hyvinvointi. Lähikuva – audiovisuaalisen kulttuurin tieteellinen julkaisu, 36(1), 65–86. https://doi.org/10.23994/lk.128787