
KIRJA-ARVIOT • Maiju Kannisto ja Janne Mäkelä: Perinpohjainen selvitys Yleisradion sääntelyhistoriasta, 122–124.

122 • LÄHIKUVA • 1/2023

Martti Soramäki (2022) Sensuurista sananvapauteen. Yleisradio 
1926–2022. Helsinki: SKS Kirjat. 453 s. 

PERINPOHJAINEN SELVITYS 
YLEISRADION SÄÄNTELY- 
HISTORIASTA

Yleisradio täyttää 100 vuotta vuonna 2026. 
Juhlavuoteen liittyen Yleisradio rahoittaa 
useampaa historiateosta, millä on tärkeä 
merkitys etenkin nyt, kun julkisen palvelun 
median rahoitus on jälleen noussut poliittisen 
keskustelun aiheeksi ja leikkausuhan alle. 
Julkisen palvelun mediayhtiön muutosta ja 
merkitystä lähestytään 100-vuotisjuhlavuo-
den kunniaksi julkaistavien teosten sarjassa 
moninaisesti. Sarjan avaava Martti Soramäen 
Sensuurista sananvapauteen käsittelee Yleis-
radion poliittista sääntelyä, tulossa olevat Yle 
100 -tutkimushankkeen kolme teosta tarkas-
televat Yleisradion yleisöjä ja suomalaisuutta, 
Yleä kulttuuritoimijana ohjelmien ja tekijöiden  
kautta sekä Ylen yrityshistoriaa 1996–2026.

Yleisradiotoimintaa on tutkittu niin Suo-
messa kuin kansainvälisesti varsin mittavasti, 
mutta uusia näkökulmia ja kartoittamattomia 
alueita löytyy edelleen ja pitkän aikavälin 
tarkasteluille on sijansa arvioitaessa satavuo-
tiasta historiaa. BBC:n sataa vuotta on tarkas-
teltu viime vuonna Critical Studies in Television 
-lehden neljässä teemanumerossa (1–4/2022) 
sukupuolittuneena projektina, osallistamisen ja 
monimuotoisuuden näkökulmasta, kansallisen 
rakentamisen projektina ja brändinä ulkomail-
la. David Hendyn mittavassa tutkimuksessa 
The BBC: A People’s History (2022) painottuvat 
tekijöiden tarinat.  

Viestintäpolitiikkaa tutkimassa

Martti Soramäellä on takanaan pitkä ja moni-
puolinen ura Yleisradion keskushallinnossa. 

Tutkijana hän on julkaissut useita teoksia, 
joissa tarkastelun kohteena ovat olleet eten-
kin elokuvan toimiala ja tiedotusvälineiden 
viestintäpolitiikkaa. Yleisradiota Soramäki on 
tutkinut paljon, ensimmäiset selvityksensä hän 
teki jo 1970-luvulla. Tiiliskivimäinen Sensuuris-
ta sananvapauteen on hänen yhteenvetonsa ja 
pääteoksensa aiheesta, jonka hän tuntee läpiko-
taisin. Kirja pohjautuu kahteen tutkimukseen, 
jotka on julkaistu liikenne- ja viestintäministe-
riön ja Yleisradion verkkosivuilla.

Kaksi esipuhetta ja pitkä johdanto takaavat 
sen, että kirjan suuntaviivojen piirtämisessä 
ei säästellä. Soramäki selittää tarkasti, mitä 
hän tekee: kohteena on Yleisradion viestin-
täpolitiikan makrotaso ja toisaalta kysymys 
sananvapaudesta. Yleisradio on tässä kirjassa 
toimielin, jonka rakenteita ja toimintatapoja 
ovat ohjanneet erilaiset säännöt ja päätökset, 
toisinaan rajut rajoituksetkin. Kohde kiertyy 
valtion ympärille, totta kai, siirtyihän Yleisra-
dion toiminta valtiolle jo 1934. Soramäki myös 
kertoo, mitä jää ulkopuolelle: ohjelmistot, oh-
jelmien tekijät ja suhde kaupallisuuteen, muun 
muassa. Ei henkilöitä kokonaan unohdeta. 
Kronologisesti etenevän teoksen periodisointi 
rakentuu Yleisradion pääjohtajien ja toimitus-
johtajien varaan. 

Tiukan sääntelyn aikakausi

Yksityisenä yhtiönä vuonna 1926 aloittaneen 
Yleisradion valtiollistaminen käynnistyi 
kieltolakikiistasta poliittisesti jakautuneessa 
nuoressa valtiossa. Poliittisia kiistanaiheita oh-



KIRJA-ARVIOT • Maiju Kannisto ja Janne Mäkelä: Perinpohjainen selvitys Yleisradion sääntelyhistoriasta, 122–124.

123 • LÄHIKUVA • 1/2023

jelmatoiminnassaan välttänyt Yleisradio päätti 
jättää radioimatta kieltolain kymmenvuotis-
juhlan 1929. Tämä laukaisi tyytymättömyyden 
eduskunnassa ja johti Yleisradion toiminnan 
täyteen valtiollistamiseen 1930-luvulla. Val-
tiollistamalla haluttiin keskittää toiminnot ja 
vakauttaa yhtiön omistus ja johto. 

Ensimmäisen toimitusjohtajan J. V. Vakion 
johtajakautta leimasivat sodat, joiden aikana 
Yleisradio toimi tiukasti säänneltynä ja sen-
suurin kohteena. Valtiovalta johti ohjelmapoli-
tiikkaa keskeisiltä osin. Se onnistui propagan-
dassaan niin tehokkaasti, että radiokuuntelijat 
ottivat hämmentyneinä vastaan ulkoministeri 
Väinö Tannerin radiopuheessa 13.3.1940 an-
taman ilmoituksen talvisodan päättäneestä 
rauhasta ja sen ehdoista; yleisöille oli sensuurin 
ja propagandan kautta välittynyt virheellinen 
kuva Suomen menestyksestä sodankäynnissä.

Sodan jälkeen suomalaisen yhteiskunnan ja 
politiikan tuli sopeutua uusiin sisä- ja ulkopo-
liittisiin rauhanoloihin. Sananvapaus laajeni 
vasemmalle, kuten Soramäki osuvasti kiteyt-
tää. Kansallisdemokraattien Hella Wuolijoki 
osallistui pääjohtajana (1945–1949) aktiivisesti 
ohjelmatoiminnan kehittämiseen. Hänen kom-
munistissävytteiseksi koetut uudistuksensa 
käynnistivät eduskunnassa vastaliikkeen. Vuo-
den 1948 Lex Jahvetiksi kutsuttu lakimuutos 
siirsi Yleisradion hallintoneuvoston valinnan 
ministeriöltä eduskunnalle. Epäsuora motiivi 
koko lakimuutokselle oli Wuolijoen erottami-
nen, mutta lakimuutos synnytti alkion Yleisra-
diosta eduskunnan radiona.

1950-luvulla ultralyhyihin aaltoihin siirty-
minen oli Yleisradiolle suuri ja taloudellisesti 
vaativa ponnistus, joka hidasti yhtiön siirty-
mistä tv-toimintaan. Pääjohtaja Einar Sund-
strömiä on luonnehdittu syrjäänvetäytyneeksi 
– mitä hän ohjelmapolitiikan kehittämisen 
osalta olikin – mutta Soramäki tuo esiin hänen 
merkitystään kansainvälisessä yhteistyössä 
ja etenkin kaupallisen tv-toiminnan ostoissa 
1960-luvun alussa. Kaupallisten kilpailijoiden 
ostot mahdollistivat sensuurin poistamista ja 
muovasivat yhtiötä merkittävästi, kun TV2 
perustettiin Tampereelle. 

Eino S. Repo valmisteli lyhyeksi jääneellä 
pääjohtajakaudellaan ohjelmatoiminnan sään-
nöstön (OTS). OTS loi vuodesta 1967 alkaen 
normiston, josta päätti hallintoneuvosto. Näin 
ohjelmapoliittinen vastuu siirtyi pääjohtajalta 

hallintoneuvostolle ja sen valitsemille ohjel-
majohtajille. Revon radikalisoituneen pääjoh-
tajakauden jälkeen Erkki Raatikaisen tehtävä 
pääjohtajana oli normalisoida Yleisradion 
johdon, hallintoneuvoston ja politiikan väli-
set suhteet. 1970-luvulla toimiluvan ja OTS:n 
edellyttämänä tuli tasapuolisuuden vaatimus 
niin ohjelman kuin ohjelmistorakenteen osal-
ta. Myös uusi radiovastuulainsäädäntö astui 
voimaan 1971, jonka mukaan ohjelman lähet-
tämisestä päätti ja vastuun otti sille määrätty 
vastaava toimittaja.

Sensuurin kuolema – ja ylösnousemus?

Erkki Raatikaisen jälkeen Yleisradion ruoriin 
astui Sakari Kiuru, joka 1980-luvulla puolusti 
toiminnan riippumattomuutta, oli vastassa 
sitten presidentti, pääministeri tai maan halli-
tus. Kiurun jälkeen Yleisradion johdossa ovat 
olleet Reino Paasilinna, Arne Wessberg, Mikael 
Jungner, Lauri Kivinen ja Merja Ylä-Anttila. 
Tyypillisesti nykyiset johtajakaudet ovat ol-
leet lyhyempiä kuin aiemmin, mutta johtajat 
ovatkin sitten sitä hanakammin innostuneet 
organisaatiomuutoksista. 

Lähestyttäessä 1900-luvun loppua Yleis-
radioon kohdistuneet sensuuritoimenpiteet 
alkoivat olla taakse jäänyttä elämää. Viestintä-
maisema koki valtavan muutoksen, kun ensin 
kilpailu vapautui ja sitten digitalisaatio laajensi 
markkinoita. Siirryttiin Soramäen kirjan ni-
men mukaisesti kohti sananvapautta. Kilpailu 
ja digitalisaatio olivat kuitenkin Soramäen 
näkökulmasta pikemminkin aikakaudellisia 
impulsseja kuin varsinaisia muutosvoimia. 
Yleisradio vapautui, koska laki muuttui. 

Vuonna 1994 voimaan tullut laki Yleisradi-
on toiminnasta määritti Yleisradion julkisen 
palvelun yhtiönä, jota eivät enää ensisijaisesti 
ohjanneet kulloisenkin valtioneuvoston ailah-
televat päätökset. Laki oli Soramäen mukaan 
Yleisradion historian merkittävimpiä muutok-
sia. Lain eteneminen esivalmistelusta valmiiksi 
pykäliksi saakin kirjassa osakseen erittäin 
yksityiskohtaisen kuvauksen.

Kirjan jälkipuoliskolla Soramäki pohtii pal-
jon riippumattomuuden ajatusta. Yleisradion 
riippumattomuus on liittynyt toisaalta rahoi-
tukseen, toisaalta toiminnallisuuteen. Vaikka 
kehitys on ollut Yleisradion kannalta suotuisa, 



KIRJA-ARVIOT • Maiju Kannisto ja Janne Mäkelä: Perinpohjainen selvitys Yleisradion sääntelyhistoriasta, 122–124.

124 • LÄHIKUVA • 1/2023

kriiseiltä ei ole vältytty. Soramäen mukaan yh-
tiön suurin journalistinen kriisi sitten Kiurun 
ajan kuohujen on ollut vuoden 2016 Terrafame-
tapaus, jonka yhteydessä pääministeri Juha 
Sipilä yritti vaikuttaa Yleisradion uutisointiin. 
Asia on kaiketi niin tuoreessa muistissa, ettei 
Soramäki kerro, mikä se Terrafame käytän-
nössä oikein oli (valtiojohtoinen kaivosyhtiö) 
ja miten Sipilä siihen liittyi, mutta tapauksen 
jälkipuinti saa kyllä tarkan erittelynsä. Pää-
töksentekojärjestelmän kannalta Terrafame oli 
Yleisradion 2010-luvun merkkitapaus. 

Soramäki pohtii oivaltavasti, että on vielä 
kolmaskin riippumattomuuden laji, jota kan-
nattaa tarkastella: riippumattomuus politii-
kasta. Lain mukaan Yleisradion korkein elin, 
hallintoneuvosto, koostuu tiedettä, taidetta, 
sivistystyötä ja elinkeino- ja talouselämää 
tuntevista ja eri yhteiskunta- ja kieliryhmiä 
edustavista henkilöistä. Käytännössä hallin-
toneuvoston jäsenet ovat lähes kaikki kansan-
edustajia. Se on Soramäen mielestä oikein, sillä 
näin ”syntyy kuva koko kansan omistamasta 
yhtiöstä”. 

Kaksiteräinen yksityiskohtaisuus

Soramäen teos on perinpohjainen selvitys 
Yleisradion ja valtiovallan suhteista ja siihen 
liittyvän lainsäädännön kehityksestä. Arkis-
toaineisto on laaja, ja aiempaa tutkimusta 
hyödynnetään kattavasti. Soramäen analyysit 
ovat teräviä, eikä hän myöskään kaihda arvi-
ointia Yleisradion onnistumisista ja epäonnis-
tumisista. Arviointia saadaan etenkin viime 
vuosikymmeniltä. Se on myös sitä aikaa, jolloin 
Soramäki itse oli Yleisradion toiminnassa mu-
kana. Soramäen omasta asemasta ja itsereflek-
toinnista olisi mielellään lukenut enemmänkin. 

Yleisradiota koskeva päätöksenteko on 
tärkeä tutkimuskohde. Komiteoiden, työryh-
mien, valiokuntien ja lakimuutosten yksityis-
kohtaiset prosessikuvaukset syövät kuitenkin 
Soramäen teoksen luettavuutta. Muutamat 
esimerkit ohjelmakiistoista (muun muassa 
Päivi Istalan yhteiskunnallinen puhemusiik-
kiohjelma Ristivetoa 1970 ja Ruben Stillerin 
Yle-kritisointi 1993) eivät pelkästään piristä 
kerrontaa, vaan osoittavat, että päättäjien li-
säksi myös toimittajilla ja heidän teoillaan on 
ollut viestintäpoliittisia vaikutuksia. 

Soramäen ratkaisu jakaa teos johtajakausi-
en mukaisiin periodeihin kehystää käsittelyä 
(myös kuvituksen kautta). Ratkaisu on perin-
teinen ja tuttu esimerkiksi yritys- ja puoluehis-
toriikeistä. Tässä tapauksessa joidenkin Yle-
johtajien kytkös viestintäpoliittisiin päätöksiin 
jää etäiseksi. Oman periodisoinnin kehittämi-
nen olisi nostanut teoksen mittavan selvitys-
työn tutkimuksellisesti vielä ansiokkaammak-
si. Jatkotutkimuksien kannalta Soramäki kyllä 
antaa vinkkiä toisenlaisista periodisoinneista 
loppuluvun graafisissa esityksissä.

Teos on arvokas hakuteos ja tyhjentävä 
selvitys Yleisradion sääntelyn kehityksestä. 
Se palvelee parhaiten Yleisradion ja politiikan 
tutkijoita, mutta sopii luettavaksi laajemminkin 
aihepiiristä kiinnostuneille.

Maiju Kannisto ja Janne Mäkelä
Kirjoittajat työskentelevät tutkijoina Yle 100 Kulttuuri -hankkeessa 
Turun yliopistossa


