Ayrton Sennan kuolinonnettomuutta käsittelevät pelivideot kulttuurisen muistin muotona ja välineenä

Kirjoittajat

  • Ville Malinen Jyväskylän yliopisto

Abstrakti

Tarkastelen artikkelissani Formula 1 -kuljettaja Ayrton Sennan vuoden 1994 San Marinon osakilpailussa tapahtunutta kohtalokasta onnettomuutta simuloivia Youtubeen ladattuja pelivideoita, joita käsittelen kulttuurisen muistin muotoina ja välineinä.

Tutkin videoita lähikuun nojaavan sisällönanalyysin avulla. Peilaan myös videoiden kerronnallisuutta vertaamalla niiden eroja ja uskollisuutta alkuperäismateriaaliin, tässä tapauksessa televisioituun onnettomuuteen ja tallenteisiin siitä. Käsitän kyseisen onnettomuuden traagisena mediaurheiluspektaakkelina, jonka todistivat miljoonat ihmiset suorana ympäri maailmaa. Reflektoin lisäksi muun muassa kolarien remediointia, ajosimulaatiopelejä, todellisten tragedioiden käsittelyä videopeleissä sekä kulttuurisen muistin tarkoitusperiä ja keinoja.

Aineistoanalyysini perusteella Sennan asema ja tapahtuman tunnettavuus kulttuurisessa muistissa on ilmeisen vahva videoissa käytettyjen pelien kirjon ja lopputulosten jäljen vuoksi niin teknisesti kuin tyyliltään. Toteutukset vaihtelevat alkuperäislähdemateriaalille uskollisista videoista löyhempiin tribuutteihin. Pelivideoiden ote vaihtelee peli- ja genrekohtaisesti alkuperäisten televisioitujen tapahtumien todenmukaisesta kerronnasta ja yksityiskohtaisista rekonstruktioista aiheen parissa leikittelyyn sekä peleillä kokeiluun. Aineisto ja sen vaihtelu kuvastaa kulttuurisen muistin vaalimiseen ja välittämiseen liittyvää remediointia ja ylläpidon jatkuvaa tarvetta.

Sennan kuolonkolarin kaltaisen televisioidun tragedian tunnettavuus ja tallenteet siitä herättävät kysymyksiä myös valikoinnista, tapahtumien trivialisoinnista ja remediaation aiheuttamista vääristymistä. Pelivideot ovat ikään kuin uusi ja osallistava kulttuurisen muistin väline, joka pelikohtaisesti tarjoaa sekä vapauksia että rajoitteita tekijöiden taidoista ja motiiveista riippuen. Nämä videot joka tapauksessa omalla tavallaan ylläpitävät ja toistavat Sennaan ja hänen onnettomuuteensa liittyvää kulttuurista muistia, joskin autenttisuuteen pyrkiminen on niissä suhteellista.

Avainsanat: kulttuurinen muisti, Ayrton Senna, simulaatio, video, Youtube


Game videos addressing the fatal accident of Ayrton Senna as a form and tool of cultural memory

In my article I view game videos loaded on Youtube that simulate the fatal accident of the Formula One driver Ayrton Senna in the 1994 San Marino Grand Prix. I regard these videos as forms and tools of cultural memory.

I examine these videos with close reading-based content analysis. I also reflect the narration of the videos by comparing their differences and loyalty to the original material, in this case the televised accident and recordings of it. I comprehend this accident as a tragic media sport spectacle that was witnessed by millions of people living around the world. I also reflect among other things remediation of crashes, driving simulation games, treatment of real tragedies in video games, and motivations and methods of cultural memory.

Based on my analysis of the material, the position of Senna and the familiarity of the incident in cultural memory are seemingly strong based on the spectrum of used games, and end results by both technicality and style. These executions vary from loyalty to the original source material to more loose tributes. The approach of these game videos varies game- and genre-wise from the realistic narration of original televised events and detailed reconstructions to playing around with the subject and doing experiments with games. The material and its variation represent the remediation and constant need for maintaining related to upholding and communicating cultural memory.

The familiarity and recordings of a televised tragedy like Senna’s death also raise questions about selection, trivialization of events, and distortions caused by remediation. In a manner of speaking, based on the skills and motives of their creators, game videos act as a new and participatory instrument for cultural memory that game-wise provides both liberties and restrictions. Nevertheless, these videos in their own way uphold and repeat the cultural memory of Senna and his accident, though striving for authenticity is relative in them.

Keywords: cultural memory, Ayrton Senna, simulation, video, YouTube

Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit

Julkaistu

2025-04-01

Viittaaminen

Malinen, V. (2025). Ayrton Sennan kuolinonnettomuutta käsittelevät pelivideot kulttuurisen muistin muotona ja välineenä. Lähikuva – audiovisuaalisen kulttuurin tieteellinen julkaisu, 38(1), 52–73. https://doi.org/10.23994/lk.160194