Sisällysluettelo
Abstrakti
LÄHIKUVA 2/2019
Teemana Musiikki
Toimittaneet Ira Österberg ja Taneli Hiltunen
Pääkirjoitus
Ira Österberg ja Taneli Hiltunen: Musiikki, elokuvat ja arvostus
Artikkelit
Ira Österberg: Musiikki ja kerronnan tasot Kirill Serebrennikovin elokuvassa Kesä
Kari Kallioniemi: Toposkartta, kliseekokoelma ja moderni panoraama – kansallisen musiikkitähden elämäkertaelokuva mediakulttuurin jatkumossa
Kaapo Huttunen: Nordic noir -televisiosarjan Rikos ääniraidan Lähi-itään viittaavat topokset
Katsaukset
Taneli Hiltunen: Tunteiden ja tunnelmien voimalla: brittinaiset historiallisten elokuvien ja tv-sarjojen säveltäjinä
Roos Hekkens: Todellisuutta esittämässä: dokumentaaristen elementtien käytöstä musiikkivideoissa
Sirpa Reinikainen: Tribuuttiesitykset populaarimusiikin ilmiönä
Olli Lehtonen: Countrymusiikin käyttö alkuperäismusiikissa elokuvassa Nuori Bonner
Arkistojen aarteet
Jukka Sarjala: Kinomusiikkia salonkiorkesterille: affektien luokittelusta mykkäelokuvakulttuurissa
Anu Juva: Glamourista arkeen: huomioita kotimaisen elokuvamusiikin muutoksista 1950- ja 1960-luvulla
Kirja-arviot
Bolivia Erazo (2019) How Sound Cinema Arrived in Ecuador: Case Study of Quito in the Late 1920s and Early 1930s (Kimmo Laine)
Ira Österberg (2018) What is that song? Aleksej Balabanov’s Brother and rock as film music in Russian cinema (Mia Öhman)