Yrittäjyyden edistäminen maaseutuhallinnossa
Paikkasokeaa, paikkatietoista ja paikkaperustaista kehittämistä
Avainsanat:
paikka, maaseudun kehittäminen, diskurssianalyysi, maaseutuhallinto, yritystuetAbstrakti
Artikkelissa tulkitaan eksogeenisen, endogeenisen ja neoendogeenisen kehittämisen näkökulmia suhteessa laajempaan maaseudun kehittämisen teoriaperintöön. Tähän perustuen määritellään kolme yrittäjyyden edistämisen diskurssia: 1) paikkasokea, 2) paikkatietoinen ja 3) paikkaperustainen hallinto. Diskurssianalyysin keinoin tarkastellaan, millaisina nykyhetkeen kiinnittyvinä puhetapoina alueita ja paikkoja sanoitetaan maaseutuhallinnon toimijoiden ja yrittäjien puheessa maaseudun kehittämisohjelman yritystukien valmistelun ja toimeenpanon yhteydessä. Lisäksi pohditaan, millaisia jännitteitä näiden diskurssien välillä ilmenee. Tutkimuksen kontekstina on maaseudun erilaistuva ja alueelliseen vaihteluun perustuva kehitys Suomessa sekä siihen vaikuttava EU:n maaseutupolitiikka. Tutkimuksen tulosten perusteella maaseudun kehittämisohjelman toteutus vaikuttaa yritysten toimintaedellytyksiin paikkasokeasti tai opportunistisen paikkatietoisesti, mikä ei aidosti tue alueen omista tarpeista nousevaa kehittämistä.Viittaaminen
Kujala, P., Luoto, I., & Virkkala, S. (2019). Yrittäjyyden edistäminen maaseutuhallinnossa: Paikkasokeaa, paikkatietoista ja paikkaperustaista kehittämistä. Maaseutututkimus, 27(3), 7–24. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/144291