https://journal.fi/maaseutututkimus/issue/feedMaaseutututkimus2022-12-13T18:41:35+02:00Torsti Hyyryläinenpt@maaseutututkimus.fiOpen Journal Systems<p>Lehti maaseudun tutkijoille ja tutkimustiedon käyttäjille.</p>https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/122806Ymmärrettävästi ja tiiviisti Suomen aluekehityksen pitkistä aalloista2022-11-03T15:11:03+02:00Markku Mattilamarkku.mattila@utu.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/124762Ismo Björn on kirjoittanut kirjan Karjalan tutkimuslaitoksesta2022-11-21T12:21:00+02:00Sulevi Riukulehtosulevi.riukulehto@helsinki.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/122757Has COVID-19 affected urban-to-rural and rural-to-urban migration patterns?2022-11-01T14:03:54+02:00Aapo Jumppanenaapo.jumppanen@helsinki.fiToni Ahvenainentoni.ahvenainen@migrationinstitute.fiUrszula Ala-Karviaurszula.ala-karvia@helsinki.fiShinichi Hanadashanada@hirosaki-u.ac.jpMarkku Mattilamarkku.mattila@migrationinstitute.fiMitsuaki Hasegawamitsuaki_hasegawa@pref.aomori.lg.jpFumihiko Koyatakoyata@hirosaki-u.ac.jpYoung-Jun Leeyjlee@hirosaki-u.ac.jpSang-woo Parkparksw@knu.ac.krMika Rauniomika.raunio@migrationinstitute.fiErkki Välimäkierkki.valimaki@seinajoki.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/122759Kiertotalous maaseudun matkailuyrityksessä – muutakin kuin kierrätystä2022-11-01T16:49:11+02:00Sanna-Mari Renforssanna-mari.renfors@samk.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/124933Kylätoiminnan merkittävimmästä kansainvälisestä tunnustuksesta 30 vuotta2022-11-28T16:56:36+02:00Torsti Hyyryläinentorsti.hyyrylainen@helsinki.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/122779Kansalaisosallistumisen muutos maaseudun hyvinvointipalveluissa2022-11-02T14:50:53+02:00Mari Kattilakoskimari.kattilakoski@uef.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/122935Omavaraisuus kylän elävöittäjänä – Omavaraopisto paikallisena mahdollisuutena 2022-11-09T11:56:35+02:00Pertti Rannikkopertti.rannikko@uef.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/125068Maaseudun visuaalinen runous Hanna Koikkalaisen silmin2022-12-01T23:09:59+02:00Katri Lassilakatri.lassila@aalto.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/125162Käänteen tukemista ja tekemistä – 30 vuosikertaa Maaseutututkimus-lehteä2022-12-05T13:37:21+02:00Torsti Hyyryläinentorsti.hyyrylainen@helsinki.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/125391MUA-yhdistyksen gradupalkinto Ilona Laaksolle2022-12-13T18:22:20+02:00Toimitustoimitussihteeri@maaseutututkimus.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/124993Mikä maaseutumatkailutuotteen vastuullisuudessa kiinnostaa? 2022-11-29T15:02:45+02:00Katja Pasanenkatja.pasanen@uef.fi<p>Tutkimuksessa tarkastellaan, mistä maaseutumatkailutuotteen vastuullisuuden päätemoista ja sisällöistä yritysten tulisi viestiä eri kohderyhmille, jotta vastuullisuusviestintä olisi kuluttajista kiinnostavaa ja edistäisi ostopäätöstä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla 515 suomalaiselta ja 498 venäläiseltä kuluttajalta kuluttajapaneelia hyödyntäen. Pääkomponenttianalyysillä löydettiin viisi viestinnällistä pääteemaa: ympäristön ja ilmaston suojelu, resurssitehokkuus, paikallinen kulttuuri ja elämäntapa, paikallinen elinvoima ja talous sekä liikenne ja liikkuminen. Näistä sekä suomalaisia että venäläisiä vastaajia kiinnostivat eniten paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan liittyvä teema ja vähiten paikalliseen elinvoimaan ja talouteen liittyvä kokonaisuus. Tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa merkittävimmistä ja kiinnostavimmista maaseutumatkailutuotteen ostopäätökseen vaikuttavista kohderyhmäkohtaisista vastuullisuusviestinnän teemoista ja sisällöistä matkailualalla sekä auttavat maaseutumatkailuyrityksiä kehittämään vastuullisuusviestintäänsä.</p>2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimushttps://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/122780Nuorelle tutkijalle tulevaisuus on avoin ja mahdollisuuksia täynnä2022-11-02T15:26:47+02:00Torsti Hyyryläinentorsti.hyyrylainen@helsinki.fi2022-12-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2022 Maaseutututkimus