Muutosmatkailutuotteiden kysyntäpotentiaali Suomessa kahden markkina-alueen näkökulmasta
DOI:
https://doi.org/10.33351/mt.152112Avainsanat:
Muutosmatkailu, maksuhalukkuus, asiakasymmärrys, kysyntäpotentiaaliAbstrakti
Matkailijoiden etsiessä merkityksellisempiä matkailuelämyksiä, muutosmatkailu on noussut sekä toimialan että tutkijoiden mielenkiinnon kohteeksi. Muutosmatkailu on matkailua, jolla on potentiaalia muuttaa matkailijaa jollain tavoin, mikä lisää kokemuksen merkityksellisyyttä. Täten muutosmatkailutuotteet ovat tuotteita, jotka edesauttavat matkailijan muutoskokemuksia. Aiemmissa muutosmatkailututkimuksissa on keskitytty tarkastelemaan erityisesti matkailumuotoja, jotka voivat saada aikaan matkailijassa muutoksen sekä itse muutoskokemuksia ja niiden syntymistä osana matkailua. Muutosmatkailuliiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen tutkimus on ollut kuitenkin vähäistä ja esimerkiksi matkailijoiden maksuhalukkuutta tai palvelupreferenssejä ei ole aiemmin tutkittu muutosmatkailun kontekstissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten muutosmatkailutuotteiden kysyntäpotentiaalia kahdella eri markkina-alueella, Suomessa ja Saksassa, tarkastelemalla, millaiset muutosmatkailutuotteet näitä kohderyhmiä kiinnostavat ja kuinka paljon he ovat halukkaita maksamaan niistä. Lisäksi tutkitaan, millaisia ovat matkailijat, jotka ovat valmiit maksamaan muutosmatkailutuotteista hintapreemion. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2024 sähköisellä kuluttajapaneelitutkimuksella molemmilla kohdemarkkinoilla, ja siihen saatiin hieman yli 500 vastausta molemmista maista. Tutkimus osoittaa, että suomalaisia ja saksalaisia kiinnostavat eniten hyvin samantyyppiset muutosmatkailutuotteet, mutta saksalaisten kiinnostus tuotteita kohtaan on suomalaisia vastaajia korkeampi. Kiinnostavimmat muutosmatkailutuotteet liittyvät erityisesti paikalliseen kulttuuriin, kulttuurihistoriaan ja elämäntapaan, mutta myös opastetut luontoelämykset herättävät kiinnostusta. Tutkimuksen mukaan saksalaiset ovat valmiita maksamaan muutosmatkailutuotteista selvästi suomalaisia vastaajia enemmän, ja niiden vastaajien määrä, jotka ovat valmiita maksamaan tuotteista markkinahintaa suuremman hinnan, on saksalaisten osalta selvästi suurempi. Profiileiltaan nämä maksuhalukkaimpien suomalaisten ja saksalaisten ryhmät olivat samankaltaisia, mutta matkustuksen päämotiiveissa oli ryhmien välillä hieman eroja. Tutkimuksen tulokset tuovat uutta ymmärrystä muutosmatkailun kirjallisuuteen ja erityisesti muutosmatkailun liiketaloudelliseen- ja markkinapotentiaaliin sekä asiakasymmärrykseen, mikä tukee myös matkailutoimialan kehittämistä.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Katja Pasanen, Henna Konu, Elli Vento

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
