Ihmiskeskeinen matkailu murroksessa

Kirjoittajat

  • Johanna Heinonen Itä-Suomen yliopisto

Abstrakti

Maailma käy läpi geopoliittista, teknologista ja ekologista murrosta, jossa matkailualan on etsittävä
inhimillisempiä toimintatapoja. Digitaalinen teknologia voi lisätä saavutettavuutta ja
henkilökohtaista palvelua, mutta se voi myös etäännyttää asiakkaita, ellei sen kehittämisessä
huomioida eettisiä ja inhimillisiä arvoja. Digitalisen humanismin ja välittämiseen perustuvan palvelumuotoilun
periaatteet tarjoavat matkailualalle mahdollisuuden vahvistaa luottamusta, osallisuutta
ja merkityksellisiä asiakaskokemuksia. Inhimillisyys on tulevaisuuden kilpailuetu, joka
tulee kääntää konkreettisiksi käytännöiksi koulutuksessa, palvelusuunnittelussa ja teknologian
eettisessä hyödyntämisessä.

Osasto
Pääkirjoitus

Julkaistu

2025-05-28

Viittaaminen

Heinonen, J. (2025). Ihmiskeskeinen matkailu murroksessa. Matkailututkimus, 21(1), 4–7. https://doi.org/10.33351/mt.162005