
50

Sehr Geehrter Kollege,  
Lieber Freund!
Itä-Saksan yhteydenpito Yleisradioon 1966–1990  

Artikkeli tuo lisävalaistusta Yleisradion Itä-Saksan-suhteisiin nostamalla tarkas-
telun kohteeksi Saksan yleisradioarkistoon (DRA) talletetut, Yleisradion ja DDR:n 
valtiollisen yleisradiokomitean väliset yhteistyösopimus- ja työsuunnitelmapaperit 
ja näihin liittyneen yhteydenpidon, seurannan ja raportoinnin muodot. Saksan 
yleisradioarkistoon tallennettu aineisto osoittaa, että itäsaksalaisten yhteyden-
pito Yleen oli tiivistä ja jatkui aktiivisena 1960-luvun lopulta 1990-luvulle saakka. 
Arkistoaineisto osoittaa, että televisio muodosti yhden tärkeän seurannan, tark-
kailun, vuorovaikutuksen, tavoitteiden ja päämäärien areenan DDR:n Suomeen 
suuntautuneessa vaikuttamispolitiikassa. Poliittisin intressein laadittuja papereita 
tarkastellaan artikkelissa myös tiedontuotannon muotona. Papereita lähestytään 
toimijaverkkoteorian (Actor Network Theory) tuella teksteinä, jotka kertovat pää-
määrätietoista, pitkäjänteisestä toiminnasta.  

AVAINSANAT: Saksan Demokraattinen Tasavalta (DDR), Yleisradio, televisio, 
toimijaverkkoteoria 

(---) Ich bin der festen Überzeugung, daß die sich in der vergangenen Jahzehnten heraus
gebildete traditionelle freundschaftliche Zusammenarbeit zwischen DDR Fernsehen und Yleis-
radio sich auch unter Ihrer Leitung im intresse unserer Zuschauer weiterentwickeln wird. (---) 

25.1.1990 päivätyssä kirjeessä onniteltiin Yleisradion uutta pääjohtajaa Reino Paasilinnaa 
syntymäpäivän johdosta. Samalla toivottiin Yleisradion ja Deutsche Fernsehfunkin (DFF) 
välisen perinteisen ystävällisen yhteistyön jatkuvan seuraavilla vuosikymmenillä myös 
hänen johdollaan. Kirjeen oli allekirjoittanut Hans Bentzien, DDR:n entinen kulttuurimi-
nisteri (1961–1966), joka oli nimitetty muurin murtumisen jälkeen Deutscher Fernesehfunkin 
(DFF), (vuosina 1972–1990 Fernsehen der DDR, DDR-F) pääjohtajaksi yhtiötä 1950-luvulta asti 
johtaneen Heinz Adameckin jälkeen. 

Yhteistyö DDR:n television ja Yleisradion välillä oli ollut tiivistä 1960-luvulta alkaen. Sopi-
muksia oli laadittu ja vahvistettu, delegaatiot vierailleet, elokuvia ennakkokatseltu, myyty 

Artikkeli

Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1, 50–71



51

ja ostettu. Yksistään suositun Nukkumatti-animaation laskuja oli vuosien mittaan kertynyt 
paksuja mapillisia. Nämä mapit on talletettu Potsdamissa sijaitsevaan Saksan yleisradio
arkistoon (Deutsches Rundfunkarkiv, DRA). 

Tämän artikkelin tutkimusaineistona ovat Saksan yleisradioarkistoon talletetut, DDR:n 
television jäämistöön kuuluvat, Suomea ja Yleisradiota koskevat paperit.1 Yle-mapit sisältä-
vät löyhää kronologista järjestystä lukuun ottamatta luokittelemattoman ja luetteloimatto-
man kokoelman sopimuksia, pöytäkirjoja, muistioita, kirjeitä, matkaraportteja ja yhtiöiden 
välistä yhteydenpitoa.2 Mapeista löytyy tausta-aineistoja, yhteenvetoja ja tilastotietoja Suo-
men televisiojärjestelmästä, kanavajaosta, näkyvyysalueista, lupamaksupolitiikasta, ohjel-
matyyppien ja koti- ja ulkomaisten ohjelmien osuuksista3 sekä ohjelmatoiminnan neuvoston 
ja Ylen johdon kokoonpanosta.4 Mapeista löytyy myös saksannoksia DDR:ää käsittelevistä 
suomalaisissa lehdissä julkaistuista artikkeleista ja yksittäisten ajankohtaisohjelmien DDR-
aiheisten inserttien puheosuuksista.5 Tallennetun materiaalin laajuus kertoo tiedon tasosta, 
mikä itäsaksalaisilla oli Suomen televisiojärjestelmästä, ja pitkäaikaisesta mielenkiinnosta 
Suomen televisiotoimintaa kohtaan. 

Kokoelma osoittaa, että televisio muodosti yhden tärkeän seurannan, tarkkailun, vuo-
rovaikutuksen, tavoitteiden ja päämäärien areenan DDR:n Suomeen suuntautuneessa vai-
kuttamispolitiikassa. DDR:n vaikuttamispolitiikan päämääränä oli ensivaiheessa diplomaat-
tisen tunnustamisen ja sittemmin myönteisen maakuvan vahvistaminen.6 Tutkimustehtä-
väni on kaksitasoinen. Ensiksi selvitän, millaisena DDR:n yhteydenpito Yleisradioon DDR:n 
tuottaman dokumentaation valossa näyttäytyy ja millaisia toimijoita, toiminnan muotoja ja 
motiiveja papereista erottuu. Toiseksi kysyn, millaista tietoa paperit tuottavat kirjoittajis-
taan ja niissä kuvatuista keskusteluista ja millaisina tiedon kohteina papereita voisi tulkita.    

Aineistoni erityisluonteen ymmärtämisessä ja tutkimuskysymyksiin vastaamisessa 
hyödynnän ranskalaisten Bruno Latourin ja Michel Callonin sekä brittiläisen John Lawn 
1970–1980-luvulla kehittelemän toimijaverkkoteorian (Actor Network Theory) tarjoamia 
näkökulmia. Toimijaverkkoteorian on mediatutkimuksessa nähty soveltuvan esimerkiksi 
journalististen käytänteiden (esim. Domingo, Masip ja Costera Meijer 2015), mediatuotan-
non (Teurlings 2013) ja mediateknologioiden konvergoitumisprosessien (Shiga 2007) kuvaa-
miseen. Tässä tutkimuksessa toimijaverkkonäkökulmaa sovelletaan Yleisradion televisiotoi-
minnan historialliseen tutkimukseen. Inspiraation lähteenäni toimivat erityisesti viimeaikai-
nen toimijaverkkoteoriaa soveltava historiantutkimus (Sridhar 2017; Asdal 2012; Immo 2011) 
ja transnationaalia näkökulmaa korostava mediahistorian tutkimus (Bechmann Pedersen ja 
Cronqvist 2019; Cronqvist ja Hilgert 2017; Pajala 2018b; Lundgren ja Evans 2017; Henrich-
Franke ja Immel 2013). Tässä yhteydessä tutkimushuomion kohteeksi ovat viime vuosina 
nousseet etenkin kylmän sodan ajan eurooppalaiset mediasuhteet ja televisio-ohjelma-
vaihto rautaesiripun yli (Ivanova 2019; Beutelschmidt 2019; Beutelschmidt ja Oehmig 2014; 
Yurtaeva 2014; Badenoch, Fickers ja Henrich-Franke 2013). Tutkimukseni asettuu osaksi 
viime vuosikymmenillä vahvistunutta television kulttuurihistoriallista tutkimusta, jossa 
mediumia ei pidetä joukkona olemassa olevia faktoja, vaan käsitetään jatkuviksi sosiaali-
siksi prosesseiksi (Keinonen 2011, 20; Uricchio 2003; Anderson ja Curtin 2002). Tällaisena 
suomalaisen television historiaan liittyviä sosiaalisia prosesseja koskevan tiedon kohteena 
toimii tässä kylmän sodan ajan olosuhteiden, tavoitteiden ja totuuksien värittämä arkisto-
materiaali. 



52 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

Tausta, tavoitteet ja ongelmanasettelu 

Poliittisen historian näkökulma ja suhteet Neuvostoliittoon ovat dominoineet suomalaista kyl-
män sodan historiankirjoitusta (esim. Kujala 2013; Tarkka 2012; Seppinen 2011; Rentola 2005; 
Bäckman 2001; Vihavainen 1991). Viime vuosina valtapolitiikan rinnalle on noussut muitakin 
teemoja, kuten idänkauppaa (Koulumies 2016), kulttuuridiplomatiaa (Mikkonen 2019) ja rau-
hanliikettä (Koivunen 2020), mutta fokus on näissäkin pysynyt etupäässä neuvostosuhteissa. 
(Ks. kuitenkin Silvola 2021.)  

Myös kylmän sodan mediahistoriallinen tutkimus on Suomessa keskittynyt neuvostosuh-
teisiin ja kysymykseen siitä, missä määrin Suomen uutismedia on ollut suomettunut eli Neu-
vostoliittoon liittyvän varovaisuuden vaikutuspiirissä (Salokangas 2015; Lounasmeri 2013; 
2011, Seppinen 2011; Salminen 2004; 1996; Uskali 2003; Vihavainen 1991). Keskeisenä tutki-
mustehtävänä on ollut arvioida suomalaisen uutismedian ”vaikenemisen” (Salminen 1996), 
”rähmällään olon” (Vihavainen 1991), ”itsesensuurin” (Eskola 1985) ja uutismedioihin kohdis-
tuneen ulkoisen ”informaatiosodan” (Vihavainen 1991, 138) sekä Suomen sisäisen ”viestintä-
sodan” (Salminen 2004) astetta.  

Itä-Saksan osalta tutkimushuomion kohteena ovat Suomessa olleet poliittisten puolueiden 
ja eliitin suhteet Itä-Saksaan ja Itä-Saksan tiedustelun työntyminen suomalaisiin instituuti-
oihin (Elo 2020; 2010; Rusi 2012; 2007; Seppinen 2011; Hentilä 2004). Uutismedian osalta 
Itä-Saksaa on sivuttu lyhyesti Yleisradion EBU/OIRT-yhteistyön yhteydessä (Pernaa 2009, 176, 
179; Salokangas 1996, 205–206, 209–210; Seppinen 2011, 56). Televisiotutkija Mari Pajala on 
käsitellyt Mainos-TV:n itäeurooppalaisia yhteistuotantoja (Pajala 2018a) ja Heidi Keinonen 
Tes-TV:n ja Mainos-TV:n yhteyksiä Yhdysvaltoihin ja Isoon-Britanniaan (Keinonen 2012, 2009). 
Yleisradion ulkomaista ohjelmavaihtoa koskeva tutkimus sen sijaan käsittää etupäässä Yleis-
radion omia raportteja ja tilastotietoja. Tilastot osoittavat esimerkiksi, että kymmenvuotisjak-
solla 1974–1984 Ylen ohjelmistossa esitettiin 36 itäsaksalaista ja 55 länsisaksalaista elokuvaa 
ja että saksankieliset elokuvat muodostivat näin kuudenneksi suurimman ryhmän Ylen ohjel-
mistossa Yhdysvaltojen, Neuvostoliiton, Ison-Britannian, Ranskan ja Ruotsin jälkeen.7 Eloku-
vahankintojen taustalla olevia ohjelmapoliittisia painotuksia tai maiden välisiä ohjelmavaih-
tosopimuksia ei tilastoissa avata. 

Artikkelini tuo lisävalaistusta Itä-Saksan ja Yleisradion välisen ohjelmavaihdon perusteisiin 
nostamalla tarkastelun kohteeksi Saksan yleisradioarkistoon (DRA) talletetut, Yleisradion ja 
DDR:n valtiollisen yleisradiokomitean väliset yhteistyösopimus- ja työsuunnitelmapaperit ja 
näihin liittyneen yhteydenpidon, seurannan ja raportoinnin muodot. Saksan yleisradioarkistoon 
tallennettu aineisto osoittaa, että itäsaksalaisten yhteydenpito Yleen oli tiivistä ja jatkui aktii-
visena 1960-luvun lopulta 1990-luvun alkuun saakka. Yleisradion näkökulmasta yhteistyö Itä-
Saksan kanssa sopi 1960–1970-luvun vasemmistohegemoniseen ilmapiiriin ja yhtiön silloisiin 
ohjelmapoliittisiin intresseihin, joissa korostuivat monikulttuurisuus, kansainvälisyys ja geo-
poliittinen tasapaino.8 Itäsaksalaisten kanssa toimiminen oli luontevaa myös siksi, että monet 
yleisradiolaiset olivat saksankielentaitoisia. Itäsaksalaisiin suhtauduttiin kohteliaasti ja vieraan-
varaisesti, vaikka tiedettiin, että itäsaksalaisilla oli ideologisia intressejä ja vaikuttimia ja että 
tapaamisista raportoitiin eteen- ja ylöspäin. Vastaavaa raportoimisen kulttuuria Ylellä ei ollut.9 

DDR:n ja Suomen suhteisiin erikoistunut historioitsija Seppo Hentilä onkin huomautta-
nut ”suomettumisen ajan” tutkimusta vaivaavasta lähdeongelmasta. ”DDR:n kukistumisen 



53

jälkeen meillä on valtava määrä yhden osapuolen kertomuksia. [---] Jos historioitsija luottaa 
siihen, että jokainen sana itätiedustelun kertomuksissa on totta, hän antaa KGB:lle ja Sta-
sille ensiyön oikeuden Suomen poliittisen historian kirjoittamiseen.”10 Millä tavalla Saksan 
yleisradioarkistoon päätyneitä, DDR:n valtion palveluksessa olleiden virkamiesten laatimia, 
Ylen ja DDR:n television välisen yhteistyön ylläpitämiseen ja edistämiseen liittyviä papereita 
pitäisi siis tulkita? Mistä niiden voi ajatella kertovan tai todistavan? Millaista tietoa ne tuot-
tavat kirjoittajistaan tai papereissa kuvatuista keskusteluista? 

Papereita ei voi sellaisenaan pitää todisteina asiaintiloista tai tapahtumien kulusta, eikä 
niiden pohjalta voi tehdä suoraan päätelmiä Yleisradion ja DDR:n välisistä suhteista. Kuten 
Seppo Hentilä (2004, 27) on huomauttanut, raportteja ja muistioita kirjoitettiin velvollisuu-
dentunnosta, hierarkiassa ylempänä olevia virkamiehiä varten, ja toisinaan näiden odotuk-
sia ja toiveita vahvasti myötäillen. Sen sijaan papereita voi pitää todisteina Suomen televi
sioon kohdistuneesta pitkäaikaisesta mielenkiinnosta, tavoitteista ja suunnitelmista, yhteis-
työn sujuvuutta koskevista pohdinnoista ja näiden pohdintojen ahkerasta ylöskirjaamisesta.  

Aineistoihin liittyy myös asiakirjatekstilajeihin itseensä liittyvää performatiivista todis-
tusvoimaa. Papereihin merkityt tiedot lähettäjistä, vastaanottajista, paikka- ja päivämää-
rämerkinnöistä ja jakelusta seuraavat muodollisia asiakirjagenren konventioita. Osa pape-
reista on varustettu vastaanottopäivämäärästä kertovin leimoin ja omakätisin allekirjoituk-
sin. Papereista löytyy myös vastaanottajan tai vertaislukijan kuulakärki- tai punakynällä 
tekemiä huomautuksia, alleviivauksia ja merkintöjä. 

Tekstit viittaavat yksittäisiin toimijoihin, jotka asettuvat osaksi laajempaa toimijaverkkoa 
tai verkoston osaa. DDR:n television (DFF/DDR-F) ohella mainituksi tulevat DDR:n uutistoi-
misto Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst (ADN), Itä-Saksan valtiollinen elokuvayhtiö 
Deutsche Film-Aktiengesellschaft (DEFA), DDR:n television pääuutisohjelman, SED-puolueen 
propagandakone Aktuelle Kameran (AK) toimitus, DDR:n kaupallinen edustusto Handelsvert-
reutung der DDR in Finnland ja sittemmin suurlähetystö Botschaft der DDR in Finnland sekä 
DDR:n ulkoministeriö Ministerium für Auswärtige Angelegenheiten (MfAA). 

Oletan, että paperit viittaavat todellisiin henkilöihin ja dokumentoivat todella tapahtu-
neita tapaamisia ja että ne on kirjoitettu ja lähetetty eteenpäin todellisille vastaanottajille. 
Papereissa tehdyt tulkinnat ja johtopäätökset ovat kuitenkin kirjoittajiensa tekemiä tulkin-
toja, ja täten vahvasti näkökulmaisia esityksiä todellisuudesta. Seuraavaksi esittelen analyy-
sissani hyödyntämäni toimijaverkkoteorian viitekehyksen ja käännöksen käsitteistön, joka 
tarjoaa reitin tarkastella historialliselta lähdearvoltaan kyseenalaisia tekstejä poliittisen his-
torian kirjoitukselle vaihtoehtoisesta näkökulmasta. 

Toimijaverkkoteorian viitekehys ja käännöksen käsite 

Ranskalaisten Bruno Latourin ja Michel Callonin sekä brittiläisen John Lawn 1970–1980-luvulla 
kehittelemän toimijaverkkoteorian (Actor Network Theory) näkökulmasta tekstejä voi 
lähestyä paitsi toimijaverkkojen historiallisina arkistoina (Sridhar 2017, 8), myös toimijoina 
itsessään. Toimijaverkkoteorian inspiroimassa historiantutkimuksessa historiallisia tekstejä 
tutkitaan kaiverruksina (inscriptions), muutoksen ja välittämisen teknologioina ja maail-
man liikkeellepanemisena. Tekstejä ei siis ajatella pelkästään todellisuuden (enemmän tai 



54 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

vähemmän paikkansapitävinä) kuvauksina, vaan pikemmin tapahtumaketjujen käynnistä-
jinä tai voimaansaattamisina (enactment) (Immo 2011, 114 sit. Latour 1999, 99–100). Kuten 
Richie Immo (2011, 114) on todennut, jälkimmäinen ulottuvuus saattaa kertoa historialli-
sista kohtaamisista enemmän kuin asiakirjan sisältö sinänsä. 

Toimijaverkkoteorian näkökulmasta kirjallisten dokumenttien laatiminen ei siis ole pel-
kästään informaation välittämisen metodi, vaan myös järjestyksen luomisen materiaalinen 
operaatio. Tätä todellisuuden tuottamisen prosessia, jossa väittämät muuttuvat faktoiksi 
ja artefakteiksi, on toimijaverkkoteoriassa kuvattu käännöksen (translation) metaforalla. 
Käännöksellä tarkoitetaan prosessia, jossa aktiivinen toimija pyrkii vakiinnuttamaan oman 
auktoriteettiasemansa ja muokkaamaan potentiaalisen liittolaisensa intressit oman tulkin-
tansa mukaisiksi. Käännöksen käsite kiinnittää huomion käytäntöihin ja artefakteihin, joi-
den välityksellä tämä prosessi tapahtuu (Åkerman 2006, 38). Michel Callon (1984) on ero-
tellut toisistaan käännösprosessin neljä vaihetta. Problematisoinnilla (problematisation) vii-
tataan ongelmanmääritykseen ja toimijoiden tunnistamiseen. Kiinnostuksen herättämisellä 
(interessement) pyritään stabiloimaan ongelmanasettelu ja sitouttamaan toimijat heille 
tarjottuun rooliin. Värväämisen (enrolment) vaiheessa määritellään toimijoiden väliset 
suhteet ja suhteutetaan ne toisiinsa. Päämäärien toteutumisen tuloksena on mobilisaatio 
(mobilisation), jossa värvätyt toimijat alkavat omalla toiminnallaan tukea aktiivista toimi-
jaa. (Åkerman 2006, 38; Sridhar 2017, 4; Callon 1984, 196.) Käännösprosessin käsitteistöön 
kuuluva pakollinen kauttakulkukohta (obligatory passage point) viittaa tulkinnalliseen reit-
tiin tai polkuun, jonka kautta prosessin vaiheet hahmottuvat (Callon 1984, 196, 204).  

Kuten toimintateoreettista sanastoa suomenkieliseen tutkimuskeskusteluun tuonut 
aluetieteilijä Maria Åkerman (2006, 39) on huomauttanut, käännösprosessin vaiheissa ei 
ole kyse suoraviivaisesta syyn ja seurauksen ketjusta, vaan rinnakkaisista ja ristikkäisistä 
liikehdinnöistä, jotka pitävät sisällään neuvotteluja, laskelmointia, juonittelua ja myös 
tavoitteiden, intressien ja työtapojen syrjäytymistä ja muuntumista. Olennaista ei siis ole 
yksituumaisuus tai yhteisymmärrys vaan se, että vuorovaikutus toimijoiden välillä on yli-
päätään aktiivista. Aktiivisuus tarkoittaa myös sitä, että toimijaosapuolet prosessin kulu-
essa tavalla tai toisella muuttuvat. (Åkerman 2006, 38-39.) 

Kuten toimijaverkkoteoreetikot ovat korostaneet, käännösprosessin käsitteistö ei ole 
mekaaninen mallinnus prosessien etenemisen vaiheista, vaan yritys kuvata yhteiskun-
nallisten muutosprosessien dynaamisuutta ja vallankäytön prosessiluonnetta. Toiseksi, 
käännöksen käsite pyrkii kuvaamaan sitä, miten muutosprosessit rakentuvat sosiaalisen 
(ihmiset) ja materiaalisen (tekstit, artefaktit) välisen vuorovaikutuksen varaan. Käännös-
prosessin käsitteistö tarjoaa näin määriteltynä mahdollisuuden kuvata DDR:n vaikuttamis-
politiikan prosessia yksittäisen tekstien, ja toimijoiden, muodostamalla ruohonjuuritasolla. 
Lisäksi käännöksen terminologia voi tarjota reitin tulkita DDR:n harjoittamaan vaikutta-
mispolitiikkaan liittyviä dokumentteja erillään poliittisen historian viitekehykseen liitty-
västä todistustaakasta. 

Hyödynnän tässä toimijaverkkoteorian käsitteistöä siis nimenomaan tulkinnan työ
kaluna. Ajattelen käännöksen käsitteistön tarjoavan tukea tulkinnan rakentamiseen tilan-
teessa, jossa tulkittava materiaali on moniaineksinen ja epäkoherentti, jossa papereiden 
laatimiseen liittyvistä taustatekijöistä on saatavilla niukasti tietoa ja jossa papereiden sisäl-
töä sinänsä ei voida pitää luotettavina lähteinä todellisuudesta. Yleisradion osalta olen 



55

pyrkinyt täydentämään taustatietoja yhtiössä työskennelleiden aikalaisten haastatteluil-
la.11 Seuraavaksi esittelen käännösprosessin avainteksteiksi tulkitsemani yhtiöiden väliset 
yhteistyösopimukset ja niihin liittyvät taustapaperit ja nostan esiin esimerkkejä yhteistyön 
tuloksellisuudesta. Sen jälkeen tuon esiin keskusteluja ja kirjeitä, joissa käsitellään yhteis-
työn ongelmakohtia ja joissa kuuluu lisääntyvä huoli yhteistyön vaikeutumisesta. 

Sopimuspohjaa ja problematisointia  

1960-luvun väline, televisio, oli kylmän sodan kulttuuridiplomatian areena siinä määrin, että 
voitaisiin puhua suoranaisesta televisiodiplomatiasta (Saarenmaa ja Cronqvist 2020). Puit-
teet kylmän sodan ajan eurooppalaiselle televisiodiplomatialle tarjosivat Länsi-Euroopan 
yleisradioyhtiöitä yhdistävä Euroopan Yleisradiounioni (EBU) ja Itä-Euroopan valtiollisten 
televisioyhtiöiden muodostama kansainvälinen radio- ja televisioliitto Organisation Inter-
nationale de Radiodiffusion et de Télévision (OIRT). Idän ja lännen välissä tasapainoileva 
Yleisradio oli täysjäsen molemmissa verkostoissa. Teknisistä yhteensopivuusongelmista joh-
tuen OIRT-maiden, Neuvostoliiton, Bulgarian, Tsekkoslovakian, DDR:n, Unkarin, Puolan ja 
Romanian kesken solmittiin myös kahdenvälisiä sopimuksia. Sopimuksissa sovittiin pitkän 
tähtäimen yhteistyöstä ohjelmavaihdossa, yhteistuotannoissa ja sopimusmaan ohjelmia 
esittelevissä erikoisohjelmistoissa. (Salokangas 1996, 206.)

Edellä esitelty, toimijaverkkoteorian piirissä kehitelty käännöksen käsite suuntaa tarkas-
telun näkökulman teksteihin ja artefakteihin, joiden mukaan toiminta järjestyy (Åkerman 
2006, 39–40). Tulkitsen tässä DDR:n valtiollisen yleisradiokomitean12 ja Yleisradion välistä, 
ensimmäisen kerran vuonna 1966 allekirjoitettua sopimusta Yleisradion ja DDR:n välistä 
suhdetoimintaa jäsentävänä artefaktina, toimijaverkkoteorian termein pakollisena kautta-
kulkukohtana (obligatory passage point) (Callon 1984, 196, 204).  

Syyskuussa 10.9.1966 Helsingissä allekirjoitetun, seitsenkohtaisen sopimuksen otsikko 
oli epämuodollisesti ”Vereinbarung über einige Fragen der Zusammenarbeit” eli ”sopimus 
koskien joitain yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä”. Sopimuskohdat koskivat 1) säännöllisiä 
tapaamisia ja keskusteluja ohjelmatoiminnasta vastaavien tahojen välillä, 2) ohjelmavaih-
toon nimettäviä työryhmiä, jotka vastaisivat ohjelmavaihtoon sopivien ohjelmien ja eloku-
vien valinnasta, 3) tiedonvaihtoa ajankohtaisista aiheista ja ohjelmista, 4) Suomea Itämeren 
alueen valtiona esittelevän ohjelman tuottamista, 5) teknistä tukea ohjelmasisältöjen tuot-
tamisessa, 6) ohjelmatietojen välittämistä ja 7) kirjallisen (painetun) materiaalin vaihtoa. 
Yleisradion puolesta paperin ovat allekirjoittaneet Yleisradion pääjohtaja Eino S. Repo ja 
talousjohtaja Eero Vallila. 

Sopimuspaperiin liittyvänä avaintekstinä itäsaksalaisten toiminnan ja päämäärien 
ymmärtämisessä pidän DDR:n kaupallisessa edustustossa (Handelsvertretung Am Deutchen 
Demokratischen Republik in der Republik Finnland) Helsingissä 23.10.1967 päivättyä, DFF:n 
kansainvälisten suhteiden johtajalle, (Hauptabteilunsleiter) Kurt Ottersbergille osoitettuun 
kirjeeseen oheistettua muistiota otsikolla ”Zur Arbeit mit dem Finnischen Fernsehen”. 
Muistio tuo esiin ongelmakohtia vuotta aikaisemmin allekirjoitetun sopimuksen tavoittei-
den toteutumisessa. Tulkitsenkin muistiota tässä toimintateoreettisen käännösprosessin 
problematisointivaihetta edustavana dokumenttina.  



56 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

Aluksi todetaan television olevan ”hallitseva media suomalaisen massamedian kentällä”, 
ja että se tavoitti 95 prosenttia väestöstä. Suomen television yhteenlaskettu lähetysaika, 
67 tuntia viikossa (ykköskanava 45 tuntia, kakkoskanava 22 tuntia), oli pisin Pohjoismaissa. 
Television vaikutusvalta mielipiteenmuokkaajana (Meinungsbildung) oli siis syytä ottaa 
huomioon. Lisäksi Pasilan uusi radio- ja tv-keskus tulisi tarkoittamaan vielä tämänhetkistä 
pidempää lähetysaikaa ja parempaa teknistä laatua.

Muistion kirjoittajaksi merkityn lehdistösihteeri Radloffin13 mielestä tilanne velvoitti 
DDR:n ulkomaantiedustelun (”Die Auslandsinformationische Institutionen der DDR”)14 
panostamaan vahvasti Suomen televisioon. Ongelmana oli, että vuonna 1966 Helsingissä 
allekirjoitettu sopimus ei käytännössä ollut alkanut vaikuttaa. Esimerkiksi DDR:ssä tuotettuja 
tai DDR:ää käsitteleviä elokuvia ei edelleenkään näkynyt ohjelmistossa muutamaa yksittäistä 
poikkeusta lukuun ottamatta. Sen sijaan länsisaksalaisten elokuvien lukumäärä oli nousussa. 
Samaan aikaan Länsi-Saksa dominoi myös uutisissa.  

Tästä syystä katsottiin, että kaupallisen edustuston (Handelsvertretung, HV)15 kontaktityön 
intensifioiminen voisi tuottaa positiivisia tuloksia ja ehdotettiin moninaisia (vielfältige) toi-
menpiteitä DDR-elokuvien ja ohjelmien määrän lisäämiseksi Suomen television ohjelmis-
toon. Tärkeimpänä pidetään henkilökohtaisen kontaktityön (Kontaktarbeiten) vahvistamista. 
Kontaktityön toteuttamiseksi esitettiin säteittäin etenevää strategiaa, jossa statukseltaan 
korkea-arvoisimmat kontaktoivat statukseltaan korkea-arvoisinta tahoa. Ehdotettiin, että 
Handelsvertretungin johtaja (Leiter des HV) kontaktoisi Yleisradion pääjohtajaa Eino S. Repoa 
sekä tv-ykkösen, tv-kakkosen että mainostelevision kanavajohtoa ja että yhteydenpitoa näi-
hin tahoihin voisi jatkaa neljännesvuosittain. Lähetystöneuvos (Botshaftsrat) voisi puolestaan 
lähestyä ohjelmaneuvoston puheenjohtaja Erkki Raatikaista, ohjelmatoiminnan neuvostoon 
kuuluvaa Aimo Haapasta (skp./kd.) ja kansanedustaja Magnus Kullia (r.). Lehdistösihteeri 
(Presseattaché) voisi olla yhteydessä Yleisradion uutispäälliköihin ja Intervisio/Eurovisio 
-yhteyksistä vastaaviin kanava- ja ohjelmajohtajiin ja kulttuurisihteeri (Kulturattaché) puoles-
taan lähestyisi Ylen draamatoimitusta ja MTV:n elokuvaostoista vastaavaa henkilöä. Lisäksi 
ehdotettiin suhteiden vahvistamiseksi järjestettävää, vuosittaista päättäjäisjuhlaa (”Jahres
abschlussparty”) tv-työntekijöille (”speziell für TV-Mitarbeiter veranstalter werden”).  

Der Deutchshe Fernsehenfunkille (DFF) suositeltiin pysyvän systeemin luomista sopivan 
filmimateriaalin tarjoamiseen ja toimittamiseen. HV:n tuli jatkuvasti (”auf dem laufenden 
halten”) painostaa Deutchse Fernsehenfunkia. Helsingin DDR Kulturzentrumin16 tuli neljän-
nesvuosittain tutustuttaa journalisteja ja tv-työntekijöitä DDR:läiseen elokuvatuotantoon. 
Lisäksi ehdotettiin lehdistötuntia, jossa esitettäisiin kritiikkiä siitä, että DDR näkyi Suomen 
televisiossa niin heikosti. Tätä tarkoitusta varten lähestyttäisiin päivälehtien kulttuuriosas-
tojen päälliköitä, kuten Helsingin Sanomien Max Randia ja Hufvudstadsbladetin Kai Chyde
niusta. Myös Suomi-DDR-seuraa yritettäisiin saada lähestymään asiassa päivälehdistöä. 
Välittömästi olisi aloitettava myös DFF:n uutis- ja ajankohtaisohjelma Aktuelle Kameran ja 
Yle tv-uutistoimituksen yhteistyön vahvistaminen.17 DDR:ään akkreditoituun, Länsi-Berliiniin 
sijoittuneeseen Ylen ulkomaankirjeenvaihtaja Erkki Karjalaiseen piti pyrkiä vaikuttamaan 
sekä Aktuelle Kameran toimituksen että DDR:n ulkoasianministeriön viestintäosaston (Presse-
abteilnung, MfAA) taholta. 

Lehdistösihteeri Radloffin allekirjoittamaa muistiota voisi pitää osuvana esimerkkinä toi-
mintateoreettisen käännösprosessin problematisointivaiheesta. Muistiossa tuotiin suorasa-



57

naisesti esiin huoli siitä, että vastikään laaditun sopimuksen henkeä ei noudatettu, ja teh-
tiin konkreettisia ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Muistio vahvistaa osaltaan käsitystä 
televisiosta osana DDR:n vaikuttamispolitiikkaa ja kuvaa sitä toimenpiteiden kokonaisuutta, 
jonka avulla televisioyhteistyötä pyrittiin syventämään. Huomionarvoista on myös se, että 
paperissa hahmoteltu henkilökohtaisen kontaktityön verkosto levittäytyi laajasti Yleisradion 
johtoon, ohjelmajohtoon, ohjelmaneuvostoon ja sitä kautta eduskuntaan asti. 

Toinen huomionarvoinen seikka on, että erityinen painoarvo muistiossa nähtiin nimen-
omaan elokuvilla. Elokuvapainotusta selittää kenties DDR:n kulttuuripoliittiset panostukset 
elokuvateollisuuteen ja etenkin DEFA-tuotantoyhtiöön, joka tuotti DDR:läiseen maailman-
kuvaan ja valtiososialismiin soveliasta viihdykettä myös kulttuuridiplomatian tarpeisiin. Elo-
kuva oli laajasti käytössä ajan kulttuuripropagandassa muutenkin, ja elokuvaharrastus kuu-
lui 1960–1970-luvun yleisiin trendeihin. Nämä osatekijät yhdessä tekivät elokuvista luon-
tevan ohjelmavaihdon kohteen. Arkistoaineiston perusteella on vaikea arvioida, miltä osin 
muistiossa ehdotetut toimenpiteet käytännössä toteutuivat ja millä aikataululla. Yhteistyö 
Yleisradion ja Itä-Saksan välillä joka tapauksessa syveni, ja seuraavalle viisivuotiskaudelle 
(1972–1977) saatettiin laatia jo huomattavasti edellistä yksityiskohtaisempi yhteistyösopi-
mus.

Kiinnostuksen herättäminen ja värvääminen  

Vuonna 1972 allekirjoitettu, viisivuotiskaudelle (1972–1977) tehty yhteistyösopimus otsikoi-
tiin alkuperäistä juhlavammin Saksan Demokraattisen Tasavallan valtiollisen yleisradioko-
mitean ja Yleisradio Oy Ab:n väliseksi sopimukseksi yhteistyöstä yleisradiotoiminnan alu-
eella.18 Sopimus allekirjoitettiin Helsingissä 29.9.1972, allekirjoittajina DDR:n television pää-
johtaja Heinz Adameck ja Yleisradion pääjohtajan tehtävässä vuonna 1970 aloittanut Erkki 
Raatikainen. Sopimus käsitti 13 kohtaa, joissa sovittiin yhteistyön muodoista (alkuperäistä 
tiivistäen) seuraavasti: 

1)	 Osapuolet tarjoavat mahdollisuuden toista osapuolta kiinnostavan ja hyödyttävän 
ohjelma-, teksti- ja kuvamateriaalin vaihtoon joko itse tarjoamalla tai pyyntöön suos-
tumalla.  

2)	 Osapuolet tarjoutuvat tai lupautuvat toisen osapuolen avuksi ajankohtaisten tapahtu-
mien käsittelyssä. 

3)	 Osapuolet juhlivat toistensa kansallispäivää (Suomen itsenäisyyspäivä 6.12., DDR:n 
vuosipäivä 7.10).

4)	 Osapuolet järjestävät toisen osapuolen tuottamaa tv-ohjelmistoa esittelevän teemail-
lan. 

5)	 Osapuolet sitoutuvat laaja-alaisen yhteistyön kehittämiseen musiikin alueella.   
6)	 Osapuolten draamatoimitukset sitoutuvat näytelmiin, näytelmäkäsikirjoituksiin ja 

dramatisointeihin liittyvän yhteistyön kehittämiseen. 
7)	 Osapuolen edustamat valtiot takaavat journalisteille ja kirjeenvaihtajille akkreditoin-

nin tehtävänsä hoitamiseksi.
8)	 Matkailuaiheisiin raportteihin tarjotaan ammatillinen, organisatorinen ja tekninen 

tuki. 



58 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

9)	 Molemmat osapuolet lähettävät työntekijöitä (Mitarbeiter) tutustumaan partnerin 
yleisradiotoimintaan, lähettäjämaa huolehtii kustannuksista.  

10)	Osapuolet vaihtavat yhtiöiden yleisradiotoiminnan teoreettiseen hahmotukseen ja 
kehittämiseen tuottamansa painetut julkaisut. 

11)	 Osapuolet antavat toisilleen teknistä tukea kansainvälisissä, molempia kiinnostavissa 
tapahtumissa. 

12)	Sopimuksen mukaisesta materiaalien vaihdosta tehdään erilliset kirjalliset sopimuk-
set.

13)	Sopimukseen kuuluu kahden vuoden välein, kaksivuotiskauden viimeisellä neljännek-
sellä allekirjoitettava työpöytäkirja (Arbeitsprotokoll), johon kirjataan kunkin sopi-
muskohdan toteutuma kuluneella kaksivuotiskaudella.  

Työpöytäkirjojen rinnalle laadittiin työsuunnitelmia (Arbeitsplan), joihin kirjattiin konk-
reettisia tavoitteita yhteistyölle kunkin sopimuspykälän kohdalla sopimuskauden kullakin 
neljänneksellä. Suunnitelmapapereissa toistuvat tavoitteet yhteistuotannoista, kutsuista 
ja osallistumisista Itämeri-viikoille, lyhytelokuvajuhlille (Tampere, Leipzig) ja vuotuisista 
Suomi- ja DDR-teemaisista televisioilloista. 

Kuten jo edellisessä kappaleessa esitin, tulkitsen viisivuotissopimuksia toimijaverkkoteo-
rian termein pakollisina kauttakulkukohtina (obligatory passage point), jotka tuovat toimi-
jaosapuolet yhteen ja pakottavat osapuolet säännölliseen yhteistyöhön. Toimijaverkkoteo-
rian käännösprosessia kuvaavaa sanastoa soveltaen sopimukset, työpöytäkirjat ja työsuun-
nitelmat näyttäytyvät myös kiinnostuksen herättämisen ja värväämisen vaiheeseen liittyvinä 
teksteinä. Sopimukset ja työsuunnitelmat käsittävät sarjan toimenpiteitä, joilla sidottiin 
toimijaosapuolet niille ehdotettuihin rooleihin ja määriteltiin toimijoiden väliset suhteet 
ja suhteutuminen toisiinsa (Callon 1984, 196, 206–214). Sopimukset ja suunnitelmat loivat 
yhteistyölle rakenteellista pysyvyyttä ja jatkuvuutta.

Sopimuskohdat auttavat osaltaan ymmärtämään 1970- ja 1980-lukujen ohjelmapolitiik-
kaa ja toteutunutta tv-ohjelmistoa, ja tekevät myös DRA-arkistoon talletettua aineistoa 
ymmärrettäväksi. Omiksi sopimuskohdikseen kirjoitetut vuosijuhlapäivä- ja televisioilta
pykälät selittävät Itä-Saksan ajoittaista ylinäkyvyyttä televisiossa.19 Musiikkia ja teatteria 
koskevat pykälät puolestaan selittävät yhteistuotantoja näillä alueilla. Painettujen julkaisu-
jen vaihtoa koskeva pykälä selittää DRA-arkistoon talletetun, suomenkielisen Yle-materiaa-
lin laajuutta. Journalistien ja kirjeenvaihtajien työn tukemista koskeva pykälä taas selittää 
ADN-uutistoimiston ja Aktuelle Kamera-uutisohjelman journalisteille Ylellä tarjottua teknistä 
tukea. Tästä löytyy lukuisia mainintoja DRA-kokoelman papereissa.  

Syyskuussa 1972 allekirjoitetusta sopimuksesta uutisoitiin Suomessa laajasti. Uutiset 
kerättiin ja käännettiin DDR:n lähetystössä saksaksi eteenpäin toimitettavaksi DDR:n ulko-
ministeriöön. Sopimuksen julkisuusvaikutuksia seurattiin siis DDR:ssä tarkasti. Helsingin 
Sanomat uutisoi Yleisradion kirjoittaneen samaan aikaan vastaavan kahdenvälisen yhteis-
työsopimuksen myös Tšekkoslovakian televisioyhtiön kanssa (HS 30.9.1972). Neuvostoliiton 
kanssa vastaava sopimus allekirjoitettiin 1967 (Salokangas 1996, 206).  DDR:n valtiollisella 
yleisradiokomitealla oli puolestaan vastaava viisivuotissopimus myös Ruotsin yleisradio
yhtiön (SR) kanssa ja ainakin jonkin muotoinen sopimus myös Tanskan ja Norjan yleisradio-
yhtiöiden kanssa.20 



59

DDR:n television suhteita länsimaihin tutkinut Thomas Beutelschmidt (2019) on huoma-
uttanut, että yhteyksiä ulkomaille rakennettiin tavoitteellisesti 1950-luvulta alkaen ja että 
1970-luvun loppupuolella DDR:llä oli ohjelmavaihtosopimus jo yli 50 maan kanssa. DDR:n 
yleisradiokomitean sopimus Suomen Yleisradion kanssa ei siis ollut poikkeuksellinen vaan 
päinvastoin toteutti DDR:n harjoittamaa kulttuuri- ja viestintäpoliittista linjaa. DDR:n kult-
tuurivaikuttamista Ruotsissa tutkineet Nils Abraham (2007) ja Andreas Linderoth (2002) 
ovat kuitenkin korostaneet sotilaallisesti liittoutumattomien Suomen ja Ruotsin merkitystä 
DDR:n kulttuuridiplomatian painopistealueina. DRA-arkiston Suomea käsittelevän aineiston 
laajuus Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin verrattuna viittaa puolestaan erityisen intensiivi-
seen, pitkäjänteiseen vuorovaikutukseen ja molemminpuoliseen mielenkiintoon yhteistyötä 
kohtaan. 21   

Onnistunutta mobilisaatiota

Itäsaksalaiset valvoivat sopimuksen hengen toteutumista tarkasti. Keskeisenä työmuotona 
oli pitää silmällä, päätyvätkö DDR:n television tuottamat ohjelmat ja elokuvat sovitusti tele-
visioesitykseen.22 Havainnoista kertoivat muutaman rivin mittaiset, koneella kirjoitetut tie-
donannot Suomen televisiossa esitetyistä DDR-aiheisista tai -valmisteisista ohjelmista, esi-
tysajasta ja ohjelman suomenkielistä otsikosta. Vastaanottajaa ei välttämättä ollut lappusiin 
merkitty, joten laput saattoivat olla laajempaan postilähetykseen oheistettuja liitteitä. 

Erityisen tarkasti elokuvien esittämistä seurattiin vuosijuhlapäivien aikaan. DDR:n dip-
lomaattista tunnustamista seuranneen DDR:n vuosipäivän ohjelma koottiin ja raportoitiin 
erikseen.23 Muuna aikana seurantaa ei todennäköisesti harjoitettu systemaattisesti, vaan 
tietoa televisioinneista toimitettiin satunnaisten havaintojen pohjalta, mahdollisesti mui-
den tehtävien ohella. Tätä tulkintaa tukee se, että elokuvien televisioesityksiä koskevissa 
tiedonannoissa oli paikoin virheitä. Esimerkiksi Yleisradion teknisten työntekijöiden työtais-
telun takia viikonloppuna 10. –11.3.1973 televisiosta ei tullut lainkaan ohjelmaa, joten myös-
kään sunnuntaille 11.3.1973 sijoitettua nuorisoelokuvaa Mein Lieber Robinson (1971, DEFA) ei 
todellisuudessa esitetty.24 21. maaliskuuta 1973 päivätyn, elokuvan esittämistä koskevan tie-
donannon oli allekirjoittanut Sektorenleiter Höhndorf. Voi siis olla, että seuranta ei tapahtu-
nut ohjelmavirtaa seuraamalla, vaan että DDR-elokuvien ja -ohjelmien lähetysajoista rapor-
toitiin esimerkiksi viikkolehdissä etukäteen julkaistujen tv-ohjelmatietojen pohjalta. Sektor-
leiter Höhndorfin allekirjoittama valokopio Katso-lehden tv-sivusta (6.10.1974) antaa aiheen 
arvella, että seurantaa on tehty kenties juuri Katso-lehden ohjelmatietoja hyödyntämällä. 

Sopimuksen kohtien toteuttamiseen tehdyt panokset tuottivat tulosta. 1970-luvun ilmei-
siä onnistumisia olivat DDR:n nykytilaa käsitelleet asiaohjelmayhteistuotannot, Ulkomaan-
raportti: DDR:n nuoret. Nuori DDR:ssä (es. 8.10.1972) ja DDR:n naiset (es. 6.10.1974). Myös 
itäsaksalaista ja suomalaista rakennusarkkitehtuuria esittelevä Wohnen in der DDR? /Wohnen 
in Finnland -ohjelmakokonaisuus suunniteltiin ja toteutettiin Ylen ja DDR-F:n yhteistyöllä.  
Suomen osuuden toteutuksesta vastasivat Maija-Liisa Wasamund ja Marjaleena Lampela 
(es. 23.2.1978) ja DDR-F:n osuudesta Barbara Thurau-Voight ja Lother Keil (es. 26.2.1978). 

Historiapoliittisina onnistumisina voidaan pitää DDR:n historiaa käsitteleviä, DDR-F:n 
myötävaikutuksella ja arkistomateriaalituella toteutettuja dokumenttituotantoja Mitä muu-



60 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

rin jälkeen? (1971), Vanha maa – nuori valtio: DDR tänään (1979), DDR – Saksan Demokraatti-
nen Tasavalta (1981), Jaltan henki (1983), Rautaesirippu: Jalta 2 (1983), Berliini: Muurikaupunki 
(1985) ja Berliini 750 vuotta – Mutkallinen syntymäpäivä (1987), joissa rakennettiin DDR:lle 
omaa, Länsi-Saksasta erottuvaa historiakuvaa. Näiden esimerkkien kohdalla voitaisiin jo 
puhua käännösprosessin mobilisaatiovaiheesta, jossa ”värvätyt toimijat alkavat toiminnal-
laan tukea aktiivista toimijaa” (Åkerman 2006, 38). Kuten Seppo Hentilä (2004, 65–66) on 
todennut, historia oli tärkeä työkalu DDR:n kulttuuripropagandassa. Saksalaisten yhteisestä 
menneisyydestä poimittiin edistyksellisimmät elementit: uskonpuhdistus ja Luther, Goethe ja 
Schiller, Marx ja Engels, 1848 porvarillinen vallankumous, neuvostoarmeijan voitto Natsi-Sak-
sasta 1945 ja saksalaisten työläisten ja talonpoikien oman valtion, DDR:n, perustaminen 1949. 
Ylen historiadokumentit eivät pyrkineet haastamaan tätä DDR:n suosimaa historiakuvaa.

Hedelmällistä yhteistyötä tehtiin myös kulttuuri- ja taideohjelmien saralla. Taideohjelmat 
muodostivat tärkeän osan DDR:n kulttuuridiplomatiaa ja maakuvatyötä. Musiikki- ja teatte-
riohjelmat sopivat hyvin myös Ylen 1970–1980-luvun kulttuuri- ja taidepainotteiseen ohjel-
mapolitiikkaan. 1980-luvun onnistumisiin kuuluivat hartaasti suunnitellut yhteistuotannot 
Bach-Händel-Scarlatti – Thema mit variationen (es. 5.5.1986),25 televisioteatterin ohjaajavaih-
toon perustuvat näytelmätuotannot, Waltarin Gabriel komm zurück (es. 4.9.1988) 26 ja Wolf-
gang Borchertin Draußen vor der Tür (es 28.11.1985) 27. Kulttuuriohjelmistoon voitaneen las-
kea myös satavuotiasta Martti Lutheria juhlistava Martin Luther 1483–1546 -dokumentti (es. 
31.3.1983).28 

Yhteistyötä lujittivat säännölliset vierailut ja tutustumiskäynnit. Ylen johtoa kävi vuo-
sien mittaan lukuisilla tutustumisvierailuilla DDR-F:ssä. Myös yksittäiset toimittajat tekivät 
DDR:ään opinto-, arkisto- ja haastattelumatkoja. Uutistoiminnan osalta varsinainen työvoitto 
DDR:lle oli Ylen Itä-Euroopan kirjeenvaihtajan sijoittaminen Berliiniin vuodesta 1974 vuoteen 
1978. Tehtävään nimitetty kokenut ja kielitaitoinen Knud Möller raportoi paikan päältä muun 
muassa presidentti Urho Kekkosen DDR:ään syyskuussa 1977 suuntautuneesta valtiovierai-
lusta. Möller on kuitenkin muistelmissaan kuvannut työskentelyolosuhteita Itä-Saksassa vai-
keiksi ja Itä-Euroopan maiden seuraamisen suljetusta Berliinistä käsin hankalaksi (Möller ja 
Ikävalko 1990, 206). 29 Möllerin kuvaama turhautuminen muistuttaa käännösprosesseihin 
liittyvistä epävarmuustekijöistä ja osittaisen tai jopa täydellisen epäonnistumisen mahdol-
lisuudesta (Callon 1984, 196, 219). Vaikka Möllerin sijoittamista Itä-Berliiniin voi pitää ilmei-
senä osoituksena käännösprosessin vaiheesta, jossa ”värvätyt toimijat” (eli Yleisradion ulko-
maankirjeenvaihtajien sijoituksesta päättävä johto) alkoivat ”toiminnallaan tukea aktiivista 
toimijaa” (eli myötäillä itäsaksalaisten intressejä), se ei välttämättä tarkoita, että Möllerin 
työkomennus olisi muuttanut Ylen toimittajakunnan tai suomalaisten tv-katsojien mielet Itä-
Saksalle myönteisiksi. Mielikuvatyö oli käytännön tasolla mutkikkaampaa ja vaati aktiiviselta 
toimijalta eli itäsaksalaisilta jatkuvaa panostamista. 

Keskusteluja Kulosaaressa 

Sopimuspapereissa sovittua yhteistyötä vahvistettiin vapaamuotoisilla keskustelutilaisuuk-
silla, joita järjestettiin Helsingin Kulosaaressa osoitteessa Vähäniityntie 9 sijainneessa Itä-
Saksan lähetystössä. Yleisradion pää- ja ohjelmajohdon lisäksi tilaisuuksiin kutsuttiin tapaus-



61

kohtaisesti myös uutispäälliköitä ja yksittäisiä toimittajia. 4.10.1971 päivätyssä muistiossa30 
selostetaan 28.9.1971 uutispäällikkö Yrjö Länsipuron kanssa käytyä keskustelua tämän 
Länsi-Saksassa tekemästä uutisjutusta. Länsipurolta tiedusteltiin, miksi jutussa oli koros-
tettu ”muuriteemaa”. Raportissa kerrottiin Länsipuron vastanneen, että halusi tuoda esiin 
mutkikkaan poliittisen tilanteen inhimillistä puolta.31 

Säännöllisesti lähetystössä nähtyjä vieraita olivat DRA-aineiston perusteella Yleisradion 
pää- ja ohjelmajohtoon kuuluneet henkilöt. 3.5.1973 lähetystössä vierailleen Erkki Raatikai-
sen kanssa keskusteltiin puoluepolitiikasta, viestintäpolitiikasta ja tulevan sopimuskauden 
näkymistä edessä olevan johtajavaihdoksen kannalta. Raatikainen oli jättämässä tehtä-
vänsä seuraavana vuonna 1974.    

Uuden pääjohtajan Sakari Kiurun vierailulla lähetystössä 18.3.1975 tuotiin isäntien 
(Botsaftrat Kahlmeyer32 ja Presseattaché Krebs33) taholta esiin, että televisioyhteistyö Yleisra-
dion kanssa ei ollut DDR:n näkökulmasta tyydyttävällä tasolla. Uutta pääjohtajaa informoi-
tiin niin sanotun voiton päivän 30-vuotisjuhlallisuuksien tärkeydestä sosialistimaille, ja että 
olisi tärkeää DDR:lle, että tämä tapahtuma saisi ansaitsemaansa huomiota myös Suomessa. 
Kiuru vetosi omassa puheenvuorossaan Ylen vaikeaan rahoitustilanteeseen, mutta myönsi, 
että kapitalistisen ja sosialistisen ohjelmiston balanssia olisi pyrittävä jatkossa vahvista-
maan. Brittiläisen ja amerikkalaisen ohjelmiston suurta osuutta selittivät Kiurun mukaan 
runsas tarjonta ja alhainen hintataso. Neuvostoliittolaisen ohjelman osuus oli ollut viime 
aikoina nousussa,34 mutta ylitarjontaa oli Kiurun mukaan varottava, ettei ohjelmistosta 
tulisi hyökkäyksen kohdetta. 

Lähetystössä useaan otteeseen vierailleisiin yleläisiin kuului myös ulkomaanpalvelun 
päällikkö Ulla Haarma, jonka työnkuvaan kuului yhteydenpito OIRT-maiden televisioyhtiöi-
den edustajien kanssa.35 3.9.1979 päivätyn muistion mukaan Haarma kävi lähetystössä infor-
moimassa etukäteen DDR:n 30-vuotispäivään liittyvästä ohjelmistosta. Muistion mukaan 
Haarma arveli, että tekeillä ollut DDR-juttu ei ehkä valmistuisi ajoissa. Muistion allekir-
joittanut lehdistösihteeri Manfred Weber piti tärkeänä, että ainakin DDR:n ulkoministerin 
(Minister für Auswärtige Angelegenheiten der DDR) Kurt Nierin haastattelu saataisiin vuosipäi-
vään mennessä esityskuntoon. Muistion mukaan Haarma ”lupasi yrittää”.

Samassa tapaamisessa Haarma toi esiin, että vuosipäivään liittyviä, koko illan mittaisia 
ohjelmakokonaisuuksia ei vastedes tehtäisi, koska näin ei menetelty minkään muunkaan 
maan kohdalla. Haarma kertoi Yleisradion toivovan jatkossa säännöllisempää ja ennakoita-
vampaa aikataulua Ylelle tarjottujen ohjelmien esittelyssä. Lisäksi Haarma ehdotti 1980/1981 
työsuunnitelmaan muutoksia, koska suunnitelmia ei ollut mahdollista toteuttaa tulevalla 
kaudella. Haarma informoi isäntiä myös henkilöstöpolitiikasta ja eläköityvän Ville Zilliacusin 
todennäköisestä seuraajakandidaatista Ylen kansainvälisten asioiden osaston johdossa. 

Samantyyppisestä informoinnista lienee ollut kyse Jukka Seppisen (2011) kuvaamassa, 
Supon arkistoon talletetusta, NL:n radion ja television edustajana Helsingissä toimineen, 
KGB:n lukuun vakoilleen Ilja Lupaninin ja Ulla Haarman lounastapaamisesta. ”Lupanin 
halusi tietoa Ylen henkilöstöpolitiikasta ja varmistaa ohjelmien neuvostomyönteisen sisäl-
lön. Lisäksi poliittiseen tiedusteluun kuului saada hyvin informoidut toimittajat kertomaan 
viimeiset tilanneselostukset.” (Seppinen 2011, 57.)

Seppisen päätelmät tuntuvat ajallisen etäisyyden päästä luettuna aavistuksen tar-
koitushakuisilta. Ensiksikin Yleisradion ohjelmien sisällön neuvostomyönteisyys taattiin 



62 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

1970–1980-luvulla jo Yleisradion johdon, ohjelmajohdon ja ohjelmaneuvoston toimesta. Toi-
seksi Ulla Haarma ei ollut toimittaja, vaan ulkomaanohjelmiston päällikkö, jonka työnkuvaan 
nimenomaan kuului yhteydenpito Neuvostoliiton ja muiden OIRT-maiden televisioyhtiöiden 
edustajien kanssa. Toisin kuin Seppinen, en usko, että näiden tapaamisten kohdalla on syytä 
epäillä ”merkittävän tiedon valumista KGB:lle” (emt., 58). Tietoa epäilemättä välittyi, mutta 
ei välttämättä sellaista tietoa, mikä ei olisi ollut itätiedustelun saatavilla muutenkin. Tätä tut-
kimusta varten läpikäydyissä DRA-papereissa ei näy viitteitä ”merkittävän tiedustelutiedon” 
välittymisestä. DRA-arkistoon tallennetut paperit kertovat ennen muuta suomalaisosapuo-
len lisääntyvästä penseydestä yhteistyöhön ja voimistuvasta haluttomuudesta kunnianhi-
moisten yhteistyösuunnitelmien eteenpäinviemiseen. 

Toimintaedellytysten kaventumisesta kielivät itäsaksalaisten yritykset etsiä uusia yhteis-
työtahoja Yleisradion sisällä. Tällaisena yrityksenä tulkitsen kulttuuritoimituksen päällikkö 
Pertti Klemolan vierailua lähetystössä 30-vuotispäivän jälkimainingeissa 23.10.1979. Klemola 
sai vastaanottaa kiitokset hyvästä työstä toteutuneen 30-vuotisohjelmiston suhteen. Erityis-
kiitoksen sai DEFA-elokuvaohjaaja Kurt Maetzigin suorasukaista amerikkalais-länsisaksalai-
sen imperialismin kritiikkiä sisältänyt haastattelu. Muistion mukaan Manfred Weber tun-
nusteli Klemolalta mahdollisuuksia Ylen kulttuuritoimituksen ja DDR-F:n suoran yhteistyön 
syventämiseen. Klemola kuitenkin totesi, että ulkomaisten ohjelmien hankinnat kuuluivat 
niistä vastaavalle osastolle, ja pahoitteli, että parhaatkaan ohjelmat sosialistimaista eivät 
aina päätyneet hankintalistalle. Suomalaiskatsojat kun pitivät sosialistimaissa tuotettuja 
ohjelmia herkästi liian propagandistisina. Klemola kuitenkin vakuutti henkilökohtaista mie-
lenkiintoaan Itä-Saksaa kohtaan ja toi esiin intressinsä itäsaksalaista elokuvantekijäkaksikko 
Walter Heynowskia ja Gerhard Sheumannia käsittelevän dokumentin tuottamiseen.  

Edellä kuvatut keskustelut kuvastavat käännösprosesseille ominaista ristiriitaisten äänten 
rinnakkaisuutta. Yhtäältä kuului tv-yleisön voimistuva vieroksunta vasemmistopropagandaa 
kohtaan ja tekijäpuolen väsymys intensiiviseen ohjelmayhteistyöhön. Toisaalta esiin tulee, 
että yksittäisillä toimittajilla oli edelleen aitoa henkilökohtaista mielenkiintoa ja ammatillisia 
intressejä DDR:n kulttuurin käsittelyyn. 

Ongelmia, pettymystä ja toistuvaa mieliharmia  

Yhtiöiden välisten viisivuotissopimusten tulkitsemista toimijaverkkoteoreettisen käännös-
prosessin avainasiakirjoina eli pakollisina kauttakulkukohtina (obligatory passage point) puo-
lustaa se, että sopimuksen henkeen vedottiin aina epäkohtien ilmetessä. Joulukuun 7.1976 
päivätyssä kirjeessään Sektorenleiteriksi ylennyt Hartmut Krebs kirjoitti DDR:n television 
kansainvälisten asioiden johtajalle Kurt Ottersbergille, että Yleisradio oli 2.12.1976 esittänyt 
länsisaksalaisen, DDR:lle vihamieliseksi tulkittavan Gunther Wallraffin haastattelun. Krebs 
kehotti kirjeessään Ottersbergia ottamaan seuraavassa tapaamisessa puheeksi Ylen johdon 
kanssa, että Yleisradio on esittänyt DDR:lle vihamielistä materiaalia Helsingin ETYK-päätös-
asiakirjan ja Yleisradion ja DDR:n valtiollisen yleisradiokomitean välisen sopimuksen hengen 
vastaisesti. Kirje meni jakeluun DDR:n ulkoministeriön (MfAA) osastoille NE (Abteilung Nord
europa), AI (Abteilung Internationale Verbindungen) ja JB (Beauftragt mit der Betreuung von 
Journalisten). Kirjeeseen oli oheistettu saksankielinen käännös haastattelun puheosuuksista. 



63

Maaliskuussa 1981 käydyssä keskustelussa Ulla Haarma sai vastata samantapaiseen kritiik-
kiin televisiossa esitetyn, Tanskan television tuottaman DDR-aiheisen ohjelman antamasta 
negatiivisesta vaikutelmasta. Lähetystössä keskusteltiin 1980-luvun alussa myös siitä, että 
suositusta Nukkumatti-animaatiosta ei käynyt riittävän selkeästi ilmi sarjan alkuperämaa, ja 
että olisi toivottavaa, että DDR-alkuperä tulisi suomalaiskatsojien tietoon. 

Uutistoiminnan päällikkö Jarmo Virmavirran vieraillessa lähetystössä 21.5.1982 isäntien 
taholta esitettiin – jälleen kerran – tyytymättömyyttä Yleisradion DDR-raportoinnista. Isän-
tien mielestä ei vastannut sopimuksen henkeä eikä kirjainta, ettei DDR näkynyt eikä kuulunut 
uutisoinnissa. Syynä uutishiljaisuuteen Virmavirta piti freelancer-sopimuksella Yleisradiolle 
työskennelleen Tapio Karin passiivista otetta. Vähemmistökommunisteja edustavan Tiedon-
antaja-lehden kirjeenvaihtajana Berliinissä työskentelevä Kari ei ollut Virmavirran mukaan 
yhteydessä Yleen eikä tarjonnut aktiivisesti juttuja asemapaikastaan. Raportin lopussa todet-
tiin toimenpiteenä, että lehdistösihteeri Manfred Weber ottaisi Karin henkilökohtaiseen 
puhutteluun tulevan Berliinin lomansa aikana. 

Yritteliäistä interventioista huolimatta näkymät pysyivät synkkinä. 1982 päivätyssä DDR:n 
vuosiraportissa yhteistyöstä ”massamedian” kanssa todetaan, että se ei näyttänyt merkittä-
västi parantuneen DDR:n ja muiden sosialististen maiden kanssa Suomen televisiossa vuo-
den 1981 aikana ja että ainuttakaan DDR-produktiota ei kuluneena vuonna toteutettu. DDR:n 
television pääjohtaja Heinz Adameck otti henkilökohtaisen arvovaltansa käyttöön ja vetosi 
27.9.1982 päivätyssä kirjeessään Sakari Kiurulle maiden välisen yhteistyön pitkiin perinteisiin. 
Näiden perinteiden pitäisi näkyä myös Yleisradion ohjelmistossa, Adameck kirjoitti. 

Vaikka 1980-luvun mittaan toteutettiin useita kulttuuri- ja taideaiheisia yhteistuotan-
toja, raportointia leimasi pettymys. 11.3.1987 Bulgarian lähetystössä pidetyssä, sosialististen 
maiden lehdistösihteerien kokouksessa lehdistösihteeri Eginhard Weiss36 joutui toteamaan, 
että yhteistyö suomalaisten kanssa on muuttunut yhä vaikeammaksi. Syyksi nimettiin maan 
”voimistunut länsiorientaatio”. Todettiin, että Yleisradion valmius ottaa vastaan sosialististen 
maiden vaikutusta oli selvästi heikentynyt. Perusteluina DDR:n suunnasta tehtyjen aloittei-
den torjuntaan käytettiin usein teknisiä seikkoja, mikä teki yhteistyösopimukseen vetoami-
sesta vaikeaa. Lähetystön tekemät ehdotukset jäivätkin yhä useammin ilman vastakaikua. Ja 
silloin kun vastakaikua löytyi, tendenssinä oli poliittisten näkökohtien ohittaminen ja keskit-
tyminen kulttuuriteemoihin.

Myös Neuvostoliiton edustajat yhtyivät näkemykseen yleisradioyhteistyön hankaloitumi-
sesta. He toivat myös esiin, että Yleisradion organisaatiorakenne oli muuttunut niin moni-
mutkaiseksi, että oli vaikea saada ideoita eteenpäin oikeille tahoille ja edetä suunnittelusta 
käytännön toteutukseen. Neuvostoliiton edustajat korostivat vaikeutuneessa tilanteessa 
erityisesti henkilökohtaisten kontaktien merkitystä. Myös taktiikkaa oli mietittävä. Oli huo-
mattu, että esimerkiksi Tampereen lyhytelokuvajuhlilla ensin esitetyt dokumentit tulivat hel-
pommin hyväksytyksi myöhemmin televisio-ohjelmistoon. 

Itäsaksalaisten pyrkimykset vaikuttaa Suomen television tarjontaan näyttäytyvät toimen-
piteiden sarjana, joihin on kuulunut sinnikästä yrittämistä ja ajoittaista onnistumista, mutta 
myös ilmeisiä pettymyksiä ja sopeutumisen pakkoa poliittisen ilmapiirin muuttuessa.  

Vaikeuksista huolimatta viisivuotissopimukset takasivat yhteistyön jatkuvuuden, ja käy-
tännön toimijoiden välillä yhteistyö jatkui ilmeisen mutkattomana 1980-luvun lopulle asti. 
Tekniset delegaatiot jatkoivat vierailujaan, ja Suomi kiinnosti itäsaksalaisia myös uutisai-



64 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

heena. Pelkästään vuonna 1984 Aktuelle Kameran kameraryhmä vieraili Suomessa peräti 
kolme kertaa.37 Viimeinen DRA-arkistoon mapitettu matkaraportti Aktuelle Kameran toi-
mitukselta Suomeen on vuodelta 1988. Klaus Schickhelm, Aktuelle Kameran päätoimittaja, 
vieraili Helsingissä 20. –24.9.1988. Ohjelmaan kuului tutustumista Yleisradioon. Isäntinä ja 
keskustelukumppaneina mainitaan Yleisradion pääjohtaja Jouni Mykkänen, TV1:n kanava-
johtaja Aarne Wessberg, uutis- ja ajankohtaisohjelmien päällikkö Jaakko Heine sekä uutis-
päälliköt Ari Järvinen, Astrid Gartz ja Jyrki Koulumies. Schickhelm korosti matkaraportis-
saan keskustelujen hyvähenkisyyttä ja yhteistyön mutkattomuutta. Vierailija sai tutustua 
uutistoimitukseen ja saattoi raportoida, että päivittäiset kolme uutislähetystä toteutettiin 
Betacam-tekniikalla, pienellä miehityksellä, tehokkaasti uusinta tekniikkaa hyödyntäen. 
Käytössä oli myös uusi tietokoneavusteinen toimitusjärjestelmä. Silminnäkijähavaintonaan 
Schickhelm raportoi, että uutistenlukijat kirjoittavat juontonsa itse. 

Itä-Saksan televisio (DDR-F) pysytteli viimeiseen asti SED-puolueen takana, kunnes heit-
täytyi syksyllä 1989 mukaan muutosprosessiin ja alkoi raportoida käynnissä olevista yhteis-
kunnallisista mullistuksista suoraan ilman propagandistisia taustavaikuttimia. DRA-arkiston 
papereiden perusteella muurin murtumisen jälkeisessä, poliittisesta ohjauksesta itsenäis-
tyneessä, nimensä 1990 takaisin Deutsche Fernsehfunkiksi (DFF) muuttaneessa yhtiössä 
hahmoteltiin vielä mallia, jonka varassa yhtiön toiminta voisi jatkua ainakin jossain määrin 
entiseen tapaan. Kurt Ottersberg matkusti Tampereen filmijuhlille DFF:n edustajana vielä 
22.2.1990. Muilta osin yhteydenpito Yleisradion ja DDR:n välillä oli kuitenkin jo hiipunut. 
Vastauskirjettä Erno Paasilinnalle tammikuussa 1990 lähetettyyn, Hans Benzienin allekir-
joittamaan onnittelukirjeeseen ei papereiden joukosta löytynyt.38 

Yhteenveto 

Arkiymmärrys DDR:stä on Suomessa polarisoitunut yhtäältä humoristiseen, arkielämän esi-
neisiin kiinnittyneeseen ”ostalgiaan” ja toisaalta pahamaineiseen, väkivaltaiseen valtion-
poliisi Stasiin. Akateeminen tutkimushuomio on Suomessa keskittynyt Stasin pyrkimyk-
siin soluttautua suomalaisiin instituutioihin. Tässä olen tuonut esiin DDR:n Yleisradioon ja 
Suomen televisioon kohdistamaa mielenkiintoa. Kuten tässä esitellyt aineistot osoittavat, 
televisio oli tärkeä osa DDR:n kulttuuripoliittisen vaikuttamisen keinovalikoimaa. Toimin-
nan painopiste ja päämäärä oli DDR:n imagopolitiikassa, myönteisen näkyvyyden varmista-
misessa ja kielteisten mielikuvien torjumisessa. Aineistoni osoittavat Yleisradion ja DDR:n 
välisen televisioyhteistyön olleen pitkäjänteistä ja perustuneen yksityiskohtaisiin, molem-
pia osapuolia velvoittaviin sopimuksiin. Sopimukset velvoittivat osapuolet yhteistyöhön ja 
loivat pysyvät rakenteet ja puitteet toiminnalle siinäkin vaiheessa, kun poliittinen paine 
yhteistyöhön oli Suomen osalta jo hellittämässä. Sopimusten mukaisten yhteistyöhankkei-
den kautta Yleisradion voi nähdä osallistuneen DDR:n kulttuuri- ja historiapoliittisten int-
ressien edistämiseen.

Artikkelini tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisena DDR:n yhteydenpito Yleisradioon 
DDR:n tuottaman dokumentaation valossa näyttäytyy ja millaisia toimijoita, toiminnan 
muotoja ja motiiveja papereista erottuu. Toiseksi kysyin, millaista tietoa paperit tuottavat 
kirjoittajistaan ja niissä kuvatuista keskusteluista ja millaisina tiedon lähteinä papereita 



65

voisi pitää. Moniaineksisen, eri asiakirja- ja tekstilajeista koostuvan arkistoaineiston tulkit-
semisessa olen hyödyntänyt toimijaverkkoteorian tarjoamia näkökulmia. Kysymykset arkis-
toaineistojen tarjoaman tiedon luonteesta ovat itsessään tässä numerossa käsitellyn tiedon 
politiikan aluetta. Tiedonpoliittisena päätelmänä voi pitää myös toimijaverkkoteorian näky-
väksi tekemää olosuhteiden ja ajattelutapojen muuttumisen prosessiluonnetta. Työskentely 
vallitsevan asiaintilan muuttamiseksi on pitkäjänteistä, pitkäkestoista ruohonjuuritason toi-
mintaa, joka usein jää katveeseen poliittisen historian laajoja kaaria kuvattaessa.   

Olen käyttänyt toimijaverkkoteorian käsitteistöä nimenomaan tekstien tulkinnan työka-
luna. Olen lukenut eri tekstilajeja edustavia arkistodokumentteja käännösprosessin käsittei-
den läpi ja tuottanut käsitteiden varaan nojaavan tulkinnan tekstien mahdollisista merkityk-
sistä ja suhteista toisiinsa, toisiin teksteihin, tekijöihin ja toimijoiden verkostoihin. Toimi-
javerkkoteorian käännösprosessia kuvaavina avainteksteinä, toimijaverkkoteorian termein 
pakollisina kauttakulkukohtina (obligatory passage points), olen tulkinnut DDR:n ja Yleis-
radion solmimia viisivuotissopimuksia ja niihin liittyviä pöytäkirja- ja työsuunnitelmapape-
reita. Sopimukset toivat osapuolet säännöllisesti yhteen ja loivat yhteistyölle jatkuvuutta, 
velvoittivat osapuolet vierailuiden ja erikoisohjelmistojen suunnitteluun ja toteuttamiseen, 
ja selittävät toteutuneen tv-ohjelmiston painotuksia esimerkiksi musiikki- ja teatterituotan-
tojen osalta. Sopimukset selittävät myös sitä, että itäsaksalaisten yhteydenpito ja vierailut 
Yleen jatkuivat 1980-luvun lopulle saakka, vaikka suomalaisosapuolen mielenkiinto yhteis-
työhön oli jo laantunut.  

Käännösprosessin kautta luettuna itäsaksalaisten yhteydenpito Yleisradioon näyttäytyy 
siis pitkäjänteisenä, suunnitelmallisena ja sopimuksenvaraisena toimintana. Sopimukset 
toimivat kohtaamispaikkoina eri alojen ja aihepiirien toimijoille ja pakotteina tavoitteiden 
toteuttamiselle. Kuten edellä totesin, toteutuneet 1970–1980-luvun yhteistuotannot voi tul-
kita Yleisradion antamaksi tueksi DDR:n kulttuuri- ja historiapoliittisten päämäärien edis-
tämiselle. Yleisradiolla oli 1970–1980-luvulla kuitenkin myös omia kulttuuripoliittisia pää-
määriä. Yleisradion ohjelmapolitiikan näkökulmasta olennaista oli televisiotarjonnan sivis-
tysulottuvuus ja kielellis-geopoliittinen monipuolisuus sekä taistelu angloamerikkalaisen 
viihdeohjelmiston ylivoimaa vastaan. DDR-yhteyksiä ja yhteistyöhön velvoittavia sopimuk-
sia on voitu käyttää yhtenä työkaluna tässä kamppailussa.    

Käännöksen käsitteistön vahvuutena ja samalla heikkoutena voi pitää sitä, että se auttaa 
hahmottamaan ja tekemään näkyväksi monimutkaisessa todellisuudessa asteittain eteneviä 
muutosprosesseja. Samalla se väistämättä jättää varjoon muutoksen termeihin sopimatto-
mia ja muutostarinalle vastakkaisia elementtejä. Käännöksen sosiologia on nimenomaan 
asteittaisesti, vaiheittain ja vähittäin tapahtuvan muutosprosessin havaitsemisen ja näky-
väksi tekemisen työkalu. Käännöksen käsitteistöstä on apua silloin, kun moniaineksisesta 
materiaalista on vaikea hahmottaa yhtenäistä kehityskulkua. Toimijaverkkoteorian kautta 
kuvaamani käännösprosessi tekee näkyväksi Yleisradion ja DDR:n suhteiden asteittaista 
syvenemistä. Toisiin teoreettisiin kehyksiin, aineistoihin ja tiedon lähteisiin nojaavat jat-
kotutkimukset saattavat monimutkaistaa tätä tulkintaa. Teoriakehyksestä riippumatta tul-
kinnan haasteena tässä tutkimuksessa on se, että käytössä oleva materiaali koostuu lähes 
yksinomaan toisen osapuolen näkökulmasta laadituista dokumenteista.    

Toimijaverkkoteoriaa historiantutkimuksen metodologiaan yhdistänyt Aarthi Sridhar 
(2017, 114) kirjoittaa historiallisista dokumenteista toimijaverkkojen arkistoina. Tekstit 



66 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

eivät kerro ainoastaan ilmisisällöstään, vaan ne puhaltavat elämää myös niissä mainittui-
hin, aikanaan toimineisiin verkostoihin. DRA-arkiston Yle-papereiden sivuilla eloon herää-
vät historiaksi muuttuneet itäsaksalaiset verkostot, Helsingistä käsin Pohjolaa tarkkaillut 
uutistoimisto ADN, DDR:n Suomen lähetystö, DDR:n ulkoministeriö ja jopa lähetystön leh-
distöviroissa kaksoisroolissa operoinut pahamaineinen valtionpoliisi Stasi. Teksteihin on 
tallentunut jälkiä vilkkaasta vuorovaikutuksesta, keskusteluista ja pohdinnoista ja työstä, 
jota tekstien muokkaaminen, viimeisteleminen, postittaminen, jakelu ja arkistoiminen on 
vaatinut. Selostusten seikkaperäisyys heijastelee DDR:läistä väsymätöntä raportoimisen 
kulttuuria. DRA-papereihin kirjatut tavoitteet ovat konkretisoituneet teoiksi, toiminnaksi ja 
monivaiheisiksi työprosesseiksi. 1960–1970-luvun kuumeisen politisoituneita pyrkimyksiä 
seurasi vuosien kuluessa pettymyksiä ja ilmeisiä epäonnistumisia, mutta myös onnistumisia 
ja ilon aiheita. Pitkänä juonteena kuuluu itäsaksalaisten lisääntyvä huoli ja suomalaisten 
lisääntyvä haluttomuus ohjelmayhteistyötä kohtaan. Kuten tässä on tuotu esiin, toimija-
verkkoteorian näkökulma ja käännöksen käsitteistö mahdollistaa yksittäisten toimijoiden 
ja toimijaosapuolten välisen vuorovaikutuksen ja siihen liittyvien nyanssien näkyväksi teke-
misen. Toimijaverkkoteoria ei kuitenkaan anna eväitä toiminnan vaikutusten tai laajemman 
poliittis-historiallisen merkityksen arviointiin. Käännöksen käsitteistö auttaa kuvaamaan 
DDR:n harjoittaman vaikuttamispolitiikan prosessiluonnetta ja ruohonjuuritason toimin-
nan dynamiikkaa, mutta ei anna vastauksia toiminnan yleisestä merkityksestä sen enempää 
DDR:n kuin Yleisradion osalta. Toimijuuksien problematiikka ja etenkin tässä esiin tuotu 
televisiosuhteiden sopimusluonne antaa kuitenkin jalansijaa jatkokysymysten esittämi-
seen Yleisradion DDR-suhteiden erityisyydestä esimerkiksi Ruotsin, Norjan ja Tanskan yleis
radioyhtiöihin verrattuna. Keskustelua aiheesta on viritelty viimeaikaisessa Pohjoismaisen 
televisiohistorian tutkimuksessa (Cronqvist 2020; Saarenmaa ja Cronqvist 2020; Bechmann 
Pedersen ja Cronqvist 2019). Toimijaverkkoteoreettisella näkökulmalla on annettavaa myös 
viimeaikaiseen televisiokulttuurin tutkimukseen, jossa on korostettu tuotantoprosessien 
monivaiheisuutta, julkisen palvelun periaatteiden uudelleenmuotoilua, sopimuksia ja niihin 
liittyviä neuvotteluja (esim. Hokka 2019; 2017; Keinonen 2018). 

Viimeaikainen entisten sosialistimaiden tv-kulttuurien tutkimus on muistuttanut paikal-
lisista jännitteistä, kilpailusta ja ruohonjuuritason kamppailuista, joiden kautta katsottuna 
sosialistimaiden tv-historiat ovat sotkuisempia ja monimutkaisempia kuin valtioideologian 
tasolla pysyttelevä poliittisen historian tulkintakehys antaisi ymmärtää (esim. Havens, Imre 
ja Lustyik 2015). Toimijaverkkoteorian näkökulmasta luetut DRA-arkiston aineistot kutsuvat 
samantapaiseen tulkintaan. Suomen televisiotoimintaan ja Yleen kohdistuva mielenkiinto ja 
DDR:n vaikuttamispolitiikkaan ja maakuvatyöhön liittyvät sopimukset, suunnitelmat, tapaa-
miset ja keskustelut ja niistä kirjoitetut raportit kertovat ennen kaikkea fyysisestä ja mate-
riaalisesta tekemisestä,  DDR:läisen virkamieskunnan toimenkuviin kuuluvien työtehtävien 
hoidosta.  

Arkistoon mapitettuja paperinivaskoja selatessa ei voi olla ajattelematta myös paperien 
ja tekstien itsensä materiaalisuutta. Kieli- ja kirjoitustaitoa, käännöksiä, paperilaadun ja kir-
joituskoneen tyyppien vaihtelua ja vaihtumista tietokoneeksi ja faksiksi. Vuosikymmenien 
mittaan muodolliset suhteet muuttuivat myös henkilökohtaisiksi ystävyyksiksi. On henkilö-
kohtaisia kirjeitä (Heinz Adameckin kirje Sakari Kiurulle 27.9.1982 monivuotisen ystävyyden 
ja hyvän yhteistyön näkymistä), syntymäpäiväonnitteluja (Ville Zilliacusin onnittelusähke 



67

Kurt Ottersbergille 10.5.1984) ja kiitoskirjeitä (Heinz Adameckin kiitoskirje Sakari Kiurulle 
vieraanvaraisuudesta Suomessa 4.6.1986, Sakari Kiurun kiitos vierailukutsusta 30.9.1986). 
Kirjeiden lämmin ja sydämellinen sävy muistuttaa asioiden inhimillisestä puolesta, tehdystä 
työstä ja eletystä elämästä geopoliittisen kahtiajaon sanelemassa maailmanjärjestyksessä.

Kiitokset 
Kiitän Mari Pajalaa, Anneli Lehtisaloa, Minna Saariketoa, Media & viestintä -lehden toimitus-
kuntaa sekä toimituskunnan nimittämiä ulkopuolisia arvioitsijoita käsikirjoitukseni tarkasta 
lukemisesta ja kommenteista, jotka auttoivat argumentaation terävöittämisessä ja tekstin 
rakenteen ja ilmaisun selkeyttämisessä.

Viitteet 

1	 Materiaali käytiin läpi syksyllä 2017 ja kesällä 2019 toteutettujen arkistovierailujen yhteydessä. Vierailut 
mahdollistivat materiaalin läpiselaamisen ja yksittäisten dokumenttien kuvaamisen. Materiaalin 
systemaattinen tallentaminen luokittelua varten ei ollut käytössä olleen ajan puitteissa mahdollista. 
Artikkelissa viitatut dokumentit on tallennettu digikuvina Turun yliopiston pilvipalveluun. Koska materiaali 
on luetteloimaton, dokumentteihin viitataan niihin merkityillä päivämäärillä.   

2	 Mapit 06–11 Yleisradio-Finnland, järjestyksessä 06 (1967–1976), 07 (1972–1985), 08 (1977–1988), 09 
(1976–89), 10 (1983–1989) ja 11 (1981–1990). Kokoelmaan kuuluu lisäksi kirjeenvaihtoa Mainostelevision 
(MTV) kanssa, joka ylläpiti 1970–1980-luvulla aktiivisia yhteyksiä DDR:n televisioon. Mainostelevision 
idänsuhteista on kirjoittanut Pajala 2018a.  

3	 Kaikki materiaali ei suinkaan päätynyt luvallisesti DDR:n haltuun. 4.4.1977 päivätty, lähetystöneuvos 
(Botshacftsrat) Kahlmeyerin lähettämä kirje osoittaa, että Yleisradion ulkomaisten tv-ohjelmien osuuksia 
(otosjakso 1975) kuvaava raportti on luovutettu DDR:n edustajalle ”ystävällisen ohjelmaneuvoston 
jäsenen” toimesta. Vastaanottajaa, toveri Fritschiä (Ministerium für Auswärtige Angelegenheiten, Abt. 
Journalistische Beziehungen) pyydetään poimimaan tiedot talteen ja lähettämään materiaali takaisin. 

4	 DRA-arkistoon kootusta Yle-aineistosta löytyy niukasti Intervision uutisvaihtoon, puoluepolitiikkaan 
ja valtioiden päämiesten tapaamisiin liittyviä mainintoja. Nämä aineistot sijoittuvat siis oletettavasti 
toisaalle.  

5	 Käännösteksteissä ei näy merkintää käännösten laatijoista. Käännösten laatiminen tai niiden hankkiminen 
kuului todennäköisesti DDR:n Suomen lähetystössä työskennelleen, mediaseurannasta vastanneen 
henkilöstön (presseattaché, Mitarbeiter beim Presseattaché) tehtäviin. 

6	 DDR:n vaikuttamispolitiikasta esim. Rusi 2011, 45. 

7	 Kokoillan elokuvien jakautuminen maittain. Oy. Yleisradio Ab. Filmipalvelu 19.11.1984. 

8	 Maailmankuvan avartaminen oli Yleisradion 1960–1970-luvun ohjelmapolitiikan aatteellista ydintä. 
Kaarle Stewen, haastattelu Helsingissä 22.10.2019, ks. myös Stewen 1968; Yleisradion ohjelmatoiminnan 
säännöstö 1967.     

9	 Sakari Kiuru, puhelinhaastattelu 12.9.2019, Ulla Haarma, puhelinhaastattelu 22.4.2020.  

10	 Hentilä, Alpo Rusin Vasemmalta ohi -kirjan arvio, HS 6.11.2007; Hentilä 2004, 26–28.

11	 Kaarle Stewen, haastattelu Helsingissä 22.10.2019, Sakari Kiuru, puhelinhaastattelu 12.9.2019, Ulla Haarma, 
puhelinhaastattelu 22.4.2020. Yrjö Länsipuro, puhelinhaastattelu 24.4.2020 ja 5.10.2020, Kari Arvola, 
puhelinhaastattelu 13.7.2020.

12	 Vuonna 1952 perustettu DDR:n Valtiollinen yleisradiokomitea (Das Staatliches komitee für Rundfunk), 
vuodesta 1968 eteenpäin televisiotoimintaan keskittynyt valtiollinen televisiokomitea (Das Staatliches 
komitee für Fernshehen) oli DDR:n valtionhallinnon alainen elin, jonka tehtävänä oli valvoa ja koordinoida 
televisiotoimintaa osana luokkataistelua. Televisio oli ideologinen ase, indoktrinaatioinstrumentti, SED-
puolueen viestin välittäjä ja sosialistisen julkisuuden areena. (Dittmar 2010.)       

13	 Rusin (2012, 55) mukaan lehdistösihteerinä Helsingin DDR:n kaupallisessa edustustossa vuosina 1965–1970 
toiminut Manfred Radloff kuului Stasin avustajiin. 



68 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

14	 Nimikkeen muotoilu on epätäsmällinen, mutta viittaa mahdollisesti DDR:n ulkoministeriön alaiseen, 
ulkomaanpropagandasta vastanneeseen Abteilung Auslandsinformation Des ZK Der SED -osastoon. Erilaisen 
kirjoitusasun vuoksi tästä ei ole tätä kirjoittaessa varmuutta.   

15	 Muistiossa käytetään kontaktityön yhteydessä lyhennettä ”HV” ja ”Leiter des HV”. Lyhenne viitannee 
DDR:n kaupalliseen edustustoon (Handelsvertretung, HV). 

16	 DDR Kulturzentrum avasi ovensa Helsingin Paasivuorenkadulla vuonna 1960. Keskus toimi samoissa 
tiloissa lakkauttamiseensa, vuoteen 1990 saakka. (Hentilä 2004, 70–71.)

17	 Aktuelle Kamera oli DDR:n television pääuutisohjelma ja SED-puolueen ja DDR:n johdon tärkein 
propagandatyökalu. Yleisradion johtoa vieraili Aktuelle Kameran toimituksessa ensi kerran jo vuonna 1965. 

18	 ”Abkommen zwischen den Staatlichen Komitee für Rundfunk beim Ministerrat der Deutschen 
Demokratischen Republik und Oy. Yleisradio Ab. über die zusammenarbeit auf dem Gebiete des 
Rundfunks.”

19	 Tästä Pajala 2018b. 

20	 Tähän viittaavat esimerkiksi Kurt Ottersbergin Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan suuntautuneisiin 
työmatkoihin liittyvät matkaraportit. Tanskan DDR-suhteista on kirjoittanut Karl Christian Lammers 2016.  

21	 DRA-arkiston johtajan Jörg-Uwe Fisherin arvio. Keskustelu arkistovierailulla 25.6.2019. 

22	 Televisioinnin seuraaminen kuului Sektorenleiterin toimenkuvaan. Suomi kuului sektoriin ”Sektor Junge 
Nationalstaaten/Kapitalistische Länder”. Sektorenleiter raportoi havainnoistaan DDR:n ulkoministeriöön 
(MfAA) tai ulkoministeriön alaiselle, kansainvälisten suhteiden osastolle (HA Internationale Verbindungen, 
Sektor Kapitalistische Länder).  

23	 8.10.1973 päivätyn raportin vastaanottajaksi on merkitty Ministerium für Auswärtige Angelegenheiten (MfAA) 
Abteilung AI osoitteessa 102 Berlin, allekirjoittajana lehdistösihteeri (Presseattaché) Grimm.

24	 Helsingin Sanomat kertoi perjantaina 9.3.1973 työtaistelusta, jonka johdosta radion ja television lähetykset 
tulisivat olemaan poikki lauantaiaamusta maanantaiaamuun. 

25	 Musiikkituotanto toteutettiin yhteistyössä Ylen, DDR-F:n, Itävallan television ja Unkarin television kanssa. 
Esitys 5.5.1986 suomenkielisellä otsikolla Teema muunnelmineen – Bach, Händel, Scarlatti – ja cembalo. 

26	 Hannu Kahakorven ohjaama, DDR-F:n teatteriryhmän esittämä Gabriel kuvattiin DDR-F:n studiolla talvella 
1978–1988 ja esitettiin TV1-kanavalla syyskuussa 1988. 

27	 Friz Bornemannin ohjaama, televisioteatterin esittämä Wolfgang Borchertin näytelmä ”Draußen vor der 
Tür” kuvattiin Helsingissä syksyllä 1985 ja esitettiin TV1-kanavalla marraskuussa 1985. 

28	 Dokumentin toteutuksesta vastasivat Pekka Holopainen ja Leo Lehdistö.

29	 Möller luonnehti muistelmissaan komennustaan ”päällikköportaan onnettomaksi väärinkäsitykseksi”, jolla 
haettiin keinotekoista geopoliittista tasapainoa Ylen ulkomaanuutisointiin. (Möller ja Ikävalko 1990, 179.)

30	 Muistion oli allekirjoittanut Attaché Grimm eli Rusin (2012, 64) mukaan Stasin riveihin kuulunut Peter 
Grimm.

31	 Länsipuro ei muista keskustelua, mutta vahvistaa, että molempien Saksojen lähetystöt olivat toimittajien 
suuntaan aktiivisia Berliinin kysymyksen ollessa ajankohtainen. Länsipuron tekemä uutisjuttu liittyi 
3.9.1971 solmittuun, Berliinin jakoa koskevaan niin sanottuun ”Neljän vallan sopimukseen”. (Länsipuro, 
puhelinhaastattelu 5.10.2020.) 

32	 Kyseessä lienee DDR:n ulkomaantiedustelun korkeisiin virkamiehiin kuulunut Hans-Joachim Kahlmeyer. 
Alpo Rusin (2012, 146, 407) kirjassa nimen kirjoitusasu on Kahlmayer.   

33	 Kyseessä lienee Rusin (2012, 147) mukaan Stasin avustajiin kuulunut Hartmut Krebs.

34	 Näin toki olikin. Vuosina 1965–1975 Neuvostoliitossa tehtyjen ohjelmien osuus Suomen televisiossa nousi 
1,3 prosentista 2,6 prosenttiin. (Kytömäki 1976, 21.)

35	 Haarman jälkeen tehtävässä toimi Helena Allen. 

36	 Rusi (2012, 302) arvelee Weissin kuuluneen muiden lehdistösihteerien tavoin Stasin avustajiin. 

37	 Toukokuussa (3.5.1984) AK-ADN-tiimi raportoi Ärzte für den Frieden -konferenssista sekä SKP:n 
puoluekokouksesta Helsingistä (31.5.1984). Joulukuussa AK matkusti Suomeen seuratakseen Honeckerin 
Suomen vierailua (16.19.10.1984). Matkan raportoinnista vastasi Aktuelle Kamera -ohjelman päätoimittaja 
Ulf Makosch. Neljännen kerran AK:n kameraryhmä saapui Suomeen seuratakseen Margot Honeckerin 
vierailua toukokuussa 1985 (3.6.1985).      

38	 Maaliskuussa 1990 palautettiin alkuperäinen nimi DFF. Lakkautettiin ja sulautettiin osaksi Länsi-Saksan 
televisioyhtiötä 1991 lyhyen siirtymäajan jälkeen.   



69

Kirjallisuus

Abraham, Nils. 2007. Die Politische Auslandsarbeit der DDR in Schweden

Die politische Auslandsarbeit der DDR in Schweden: zur Public Diplomacy der DDR gegenüber Schweden nach der 
diplomatischen Anerkennung (1972–1989) LIT Verlag, Münster.

Anderson, Christopher ja Michael Curtin. 2002. ”Writing Cultural History. The Challenge of Radio and Television.” 
Teoksessa Media History. Theories, Methods, Analysis , toimittaneet Niels Brügger ja Sören Kolstrup, 15–31.  
Aarhus: Aarhus University Press. 

Asdal, Kristin. 2012. ”Contexts in Action – And the Future of the Past in STS.” Science, Technology & Human Values 
37(4): 379–403.

Badenoch, Alexander, Andreas Fickers ja Christian Henrich-Franke toim. 2013. Airy Curtains in the European ether: 
Broadcasting and the Cold War. Baden-Baden: Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845236070-359.

Beutelschmidt, Thomas. 2019. ”Grenzüberschreitungen. Das DDR Fernsehen im europäischen Kontext – 
das Beispiel Frankreich.” Revue d’Allemange et de pays de langue allemande 51 (1): 67–81. https://doi.
org/10.4000/allemagne.1377.

Beutelschmidt, Thomas ja Richard Oehmig. 2014. ”Connected enemies? Programming transfer between East and 
West during the Cold War and the example of East German television.” VIEW Journal of European Television 
History and Culture 3 (5): 60–67. https://doi.org/10.18146/2213-0969.2014.jethc056.

Bäckman, Johan. 2001. Entäs kun tulee se yhdestoista? Suomettumisen uusi historia. Helsinki: WSOY. 

Callon, Michael. 1984. ”Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the 
fishermen of St Brieuc Bay.” The Sociological Review 32 (5): 196–233. https://doi.org/10.1111/j.1467-
954x.1984.tb00113.x.

Cronqvist, Marie. 2020. ”From Socialist Hero to Capitalist Icon: The Cultural Transfer of the East German 
Children’s Television Programme Unser Sandmännchen to Sweden in the Early 1970s.” Historical Journal of 
Film, Radio and Television. Verkkojulkaisu 17.12.2020. https://doi.org/10.1080/01439685.2020.1857923. 

Cronqvist, Marie ja Christoph Hilgert. 2017. ”Entangled Media Histories. The Value of Transnational and 
Transmedial Approaches in Media Historiography.” Media History 23 (1): 130–141. https://doi.org/10.1080/1
3688804.2016.1270745. 

Bechmann Pedersen, Sune ja Marie Cronqvist. 2019. ”Foreign Correspondents in the Cold War.” Media History 26 
(1): 75–90. https://doi.org/10.1080/13688804.2019.1644158.

Dittmar, Claudia. 2010. Feindliches Fernsehen. Das DDR Fernsehen und seine Strategien im Umgang mit dem 
Westdeutschen Fernsehen. Transcript-Verlag. https://doi.org/10.14361/transcript.9783839414347.

Domingo, David, Pere Masip ja Irene Costera Meijer. 2015. ”Tracing Digital News Networks.” Digital Journalism 3 
(1): 53–67. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.927996.

Elo, Kimmo. 2020. ”DDR:n tieteellis-tekninen vakoilu kylmän sodan aikana: Esimerkkinä tapaus ”Larsen”.” Ennen 
ja nyt 20 (2): 69–86. https://doi.org/10.37449/ennenjanyt.91514.

Elo, Kimmo ja Helmut Müller-Enbergs. 2010. ”Suomen merkitys DDR:n ulkomaantiedustelun kohteena.” 
Kosmopolis 40 (4): 31–47.

Eskola, Seikko. 1985. ”Itsesensuuri Suomen tiedotusvälineissä.” Kanava 13 (5): 271–275.

Havens, Timothy, Aniko Imre ja Kataryn Lustyik, toim. 2015. Popular television in Eastern Europe during and since 
socialism. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203110201.

Henrich-Franke, Christian ja Regina Immel. 2013. ”Making holes in the Iron Curtain? The television programme 
exchange across the Iron Curtain in the 1960s and 1970s.” Teoksessa Airy curtains in the European ether: 
Broadcasting and the Cold War, toimittaneet Badenoch, Alexander, Anreas Fickers ja Christian Henrich-
Franke, 175–214. Baden-Baden: Nomo. https://doi.org/10.5771/9783845236070-175.

Hentilä, Seppo. 2004. Harppisaksan haarukassa. DDR:n poliittinen vaikutus Suomessa Helsinki: SKS.

Hokka, Jenni. 2019. ”Towards Nuanced Universality. Developing Concept Bible for Public Service Online News 
Production.” European Journal of Communication 34 (1): 74–87. https://doi.org/10.1177/0267323118810862.

Hokka, Jenni. 2017. ”Making Public Service Under Social Media Logics.” International Journal of Digital Television 8 
(2): 221–237. https://doi.org/10.1386/jdtv.8.2.221_1.

Immo, Richie. 2011. ”Actor Network Theory and Methodology: Social Research in a More-Than-Human World.” 
Methodological Innovations Online  6 (3): 108–119. https://doi.org/10.4256/mio.2011.010.

Ivanova, Mariana. 2019. Cinema of Collaboration. DEFA Coproductions, and International Exchange in Cold War 
Europe. New York and Oxford: Berghan Books. https://doi.org/10.2307/j.ctv1dwq13b. 

Keinonen, Heidi. 2018. Televisioformaatti ja kulttuurinen neuvottelu. Jyväskylä: Nykykulttuurin tutkimuskeskus. 

https://doi.org/10.5771/9783845236070-359
https://doi.org/10.4000/allemagne.1377
https://doi.org/10.4000/allemagne.1377
https://doi.org/10.18146/2213-0969.2014.jethc056
https://doi.org/10.1111/j.1467-954x.1984.tb00113.x
https://doi.org/10.1111/j.1467-954x.1984.tb00113.x
https://doi.org/10.1080/01439685.2020.1857923
https://doi.org/10.1080/13688804.2016.1270745
https://doi.org/10.1080/13688804.2016.1270745
https://doi.org/10.1080/13688804.2019.1644158
https://doi.org/10.14361/transcript.9783839414347
https://doi.org/10.1080/21670811.2014.927996
https://doi.org/10.37449/ennenjanyt.91514
https://doi.org/10.4324/9780203110201
https://doi.org/10.5771/9783845236070-175
https://doi.org/10.1177/0267323118810862
https://doi.org/10.1386/jdtv.8.2.221_1
https://doi.org/10.4256/mio.2011.010
https://doi.org/10.2307/j.ctv1dwq13b


70 Laura Saarenmaa        Media & viestintä 44(2021): 1

Keinonen, Heidi. 2012. ”Early Commercial Television in Finland: Balancing Between East and West.” Media History 
18 (2): 177–189. https://doi.org/10.1080/13688804.2012.663868.

Keinonen, Heidi. 2011. Kamppailu yleistelevisiosta. Tes-TV:n Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset suomalaisessa 
televisiokulttuurissa 1956–1964. Tampere: Tampere University Press. 

Keinonen, Heidi. 2009. ”Kaverukset: Constructing a Sense of Cultural Proximity in the Finnish Adaptation of 
Hanckock’s Half Hour.” Critical Studies in Television 4 (2): 37–52. https://doi.org/10.7227/cst.4.2.5.  

Koivunen, Pia. 2020. Rauhanuskovaiset. Suomalaiset maailman nuorisofestivaaleilla 1940- ja 1950-luvuilla. Helsinki: 
SKS. 

Koulumies, Jyrki. 2016. Kaikki ajoi Ladalla: Idänkaupan lyhyt oppimäärä. Helsinki: Siltala. 

Kujala, Antti. 2013. Neukkujen taskussa. Kekkonen, suomalaiset puolueet ja Neuvostoliitto 1956–1971. Helsinki: 
Tammi. 

Kytömäki, Juha.1976. Suomalaisten suhtautuminen Neuvostoliittoa käsitteleviin televisio-ohjelmiin. 
Yhteenvetoraportti tv-ohjelmia ja niiden yleisöä sekä suomalaisten Neuvostoliittoa koskevaa kiinnostusta 
ja tietoutta selvittävästä tutkimuksesta. Ylen tutkimus- ja kehitysosaston raportteja. Sarja B 18/1976.

Lammers, Karl Christian. 2016. ”The New Ostpolitik and ‘Real Existing Socialism’: The Image of the Two Germanys 
in Scandinavian Political Discourse and Culture after 1969.” Teoksessa The ‘Long 1970s’: Human Rights, East-
West Détente and Transnational Relations, toimittaneet Villaume, Poul, Rasmus Mariager ja Helle Porsdam, 
259–271. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315612249.

Latour, Bruno.1999. Pandora’s Hope. Essays of the Reality of Science Studies. Cambridge: Harward University Press. 

Linderoth, Andreas. 2002. Kampen för erkännande: DDR:s utrikespolitik gentemot Sverige 1949–1972. Lund: 
Historiska Media.

Lounasmeri, Lotta. 2013. ”Through rose or blue and white glasses?: Decades of news about the Soviet Union in 
the Finnish Press.” Nordicom Review 34 (1): 105–12. https://doi.org/10.2478/nor-2013-0046.

Lounasmeri, Lotta, toim. 2011. Näin naapurista. Median ja kansalaisten Venäjä-kuvat. Tampere: Vastapaino. 

Lundgren, Lars ja Christine Evans. 2017. ”Producing global media memories: Media events and the power 
dynamics of transnational television history.” European Journal of Cultural Studies 20 (3): 252–270. https://
doi.org/10.1177/1367549416682240.

Mikkonen, Simo. 2019. ”Te olette valloittaneet meidät!” Taide Suomen ja Neuvostoliiton suhteissa 1944-1960. 
Helsinki: SKS. 

Möller, Knud ja Reijo Ikävalko. 1990. Möllerin matkassa. Helsinki: Gummerus. 

Pajala, Mari. 2018a. ”A forgotten spirit of commercial television?: Co-productions between Finnish commercial 
television company Mainos-TV and socialist television.” Historical Journal of Film, Radio and Television 39 
(2): 366–383. https://doi.org/10.1080/01439685.2018.1527063.

Pajala, Mari. 2018b. ”Images from beyond the Eastern border”: Socialist television in Finland, 1963 to 1988. 
Television & New Media 19 (5): 448–466. https://doi.org/10.1177/1527476417721749.

Pernaa, Ville. 2009. Uutisista hyvää iltaa. Helsinki: Karttakeskus.

Rentola, Kimmo. 2005. Vallankumouksen aave. Vasemmisto, Beljakov ja Kekkonen 1970. Helsinki: Otava.

Rusi, Alpo. 2012. Tiitisen lista: Stasin vakoilu Suomessa 1960–1989. Helsinki: Gummerus.

Rusi, Alpo. 2007. Vasemmalta ohi. Kamppailu Suomen ulkopoliittisesta johtajuudesta rautaesiripun varjossa 1945–
1990. Helsinki: Gummerus.

Saarenmaa, Laura ja Marie Cronqvist. 2020. Cold War Television Diplomacy. East Germany in the Finnish 
Television. Nordicom Review 41 (1): 19–31. https://doi.org/10.2478/nor-2020-0002.  

Salminen, Esko. 2004.  Viestinnällä vallankumoukseen. Helsinki: Edita. 

Salminen, Esko. 1996. Vaikeneva valtiomahti. Neuvostoliitto/Venäjä Suomen lehdistössä 1968-1991. Helsinki: Edita. 

Salokangas, Raimo. 2015. ”In the Shadow of the Bear.” Teoksessa The Nordic Media and the Cold War, toimittaneet 
Henrik Bastiansen ja Rolf Werenskjold, 67–100 . Gothenburg: Nordicom. https://doi.org/10.1162/
jcws_r_00663.

Salokangas, Raimo. 1996. Aikansa oloinen: Yleisradion historia 1926–1996. Helsinki: WSOY. 

Seppinen, Jukka. 2011. Suomettumisen syövereissä. Helsinki: WSOY.

Shiga, John. 2007. ”Translations: Artifacts from an Actor-Network Perspective.” Artifact 1 (1): 40–55. https://doi.
org/10.1080/17493460600658318.

Silvola, Sakari. 2021. Nukkumatin kylmä sota. Helsinki: SKS.

Sridhar, Aarthi. 2017. ”Engaging with Archival texts. Performing disciplinary transgressions between Actor-
Network-theory and History of Science.” Maritime Studies 16 (11): 1–17. https://doi.org/10.1186/s40152-017-
0065-5.

https://doi.org/10.1080/13688804.2012.663868
https://doi.org/10.7227/cst.4.2.5
https://doi.org/10.4324/9781315612249
https://doi.org/10.2478/nor-2013-0046
https://doi.org/10.1177/1367549416682240
https://doi.org/10.1177/1367549416682240
https://doi.org/10.1080/01439685.2018.1527063
https://doi.org/10.1177/1527476417721749
https://doi.org/10.2478/nor-2020-0002
https://doi.org/10.1162/jcws_r_00663
https://doi.org/10.1162/jcws_r_00663
https://doi.org/10.1080/17493460600658318
https://doi.org/10.1080/17493460600658318
https://doi.org/10.1186/s40152-017-0065-5
https://doi.org/10.1186/s40152-017-0065-5


71

Tarkka, Jukka. 2012. Karhun kainalossa. Suomettumisen syvin sisältö. Helsinki: Otava. 

Teurlings, Jan. 2013. ”Unblackboxing Production: What Media Studies can learn from Actor Network Theory.” 
Teoksessa After the break: television theory today, toimittaneet de Valck, Marijke ja Jan Teurlings, 101–116.  
Amsterdam: Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1017/9789048518678.007.

Uricchio, William. 2003. ”Historicizing Media in Transistion.” Teoksessa Rethinking Media Change. The Aesthetics of 
Transition, toimittaneet  Thornburn, David ja Henry Jenkins, 23–38. Cambridge: The MIT Press.  

Uskali, Turo. 2003. Älä kirjoita itseäsi ulos: Suomalaisen Moskovan-kirjeenvaihtajuuden alkutaival 1957–1975. 
Jyväskylä: University of Jyväskylä.

Vihavainen, Timo. 1991. Kansakunta rähmällään: Suomettumisen lyhyt historia. Helsinki: Otava.

Yurtaeva, Yulia. 2014. ”Intervision: Searching for Traces.” VIEW Journal of European Television History and Culture 3 
(5): 23–34. https://doi.org/10.18146/2213-0969.2014.jethc053. 

Yleisradion ohjelmatoiminnan säännöstö. 1967. Helsinki: Uudenmaan kirjapaino. 

Åkerman, Maria. 2006. Tiedon tuotannon käytännöt ja ympäristöpoliittinen toimijuus. Rajaamisen ja yhdistämisen 
politiikkaa. Tampereen yliopisto: Acta Universitatis Tamperensis. 

https://doi.org/10.1017/9789048518678.007
https://doi.org/10.18146/2213-0969.2014.jethc053

