Tiedotustutkimus 1997:4
20(1997):4,62-76

IVAN ZASURSKI*

Uuden Venajan lehdiston
ensimmadiset vuodet

Olisi vaikea 10ytaa selvempaa tapaa kuvata sitd, miten Venajan joukkotiedotus-
jarjestelma on muuttunut ja miten ristiriitainen toimittajien rooli on ollut, kuin
seurata moskovalaisen sanomalehden Nezavisimaja Gazetan (Riippumaton lehti,
NG) vaiheita. Lehden vaiheiden taustalla on 1990-luvun venalaisen idealismin dra-
maattinen historia ja poliittiset juonittelut muutamana viime vuotena.

Nezavisimaja Gazeta on vanhin kolmesta paivittain ilmestyvasta laatulehdesta
(muut ovat Kommersant-Daily ja Segondja), jotka perustettiin taman vuosikym-
menen alussa. Levikkinsd puolesta se oli alkuvaiheessa naista kolmesta kaikkein
menestyksekkain. Heinakuussa 1996 sen painosmaara oli kuitenkin vain 50 000,
miké& oli vdhemmadn kuin kahdella muulla. Koska NG:lla ei ollut vakaata rahoitus-
asemaa, se heilui kuin tuuliviiri sen mukaan mistad Venajan poliittinen ja taloudel-
linen tuuli kulloinkin puhalsi. Samalla kun NG pysyi elitistisena, poliittisena sano-
malehtena, joka oli keskittynyt politiikan sisapiiriin ja ohueen Moskovan intellek-
tuellien kerrostumaan, se oli myds osoitin poliittisen paddoman lasndolosta jouk-
kotiedotuksessa. Koska poliittisen padoman vaikutus oli ratkaiseva naina vuosina,
voimme kayttada NG:td esimerkking, jonka avulla voimme jaksottaa yleisia proses-
seja, joiden kautta Vendjan tiedotusvalinerakenne muodostui.

Ajan henki

Vaikka NG ei ollut luonteeltaan massoille suunnattu julkaisu, sithen kohdistui
alusta asti kova kysynta. Syynd oli ehka se, ettd NG kykeni muita fehtid paremmin
ilmentamaan vuosikymmenen alkuvuosien optimistista politisoitumista. Olisi ollut
vaikea valita parempaa aikaa perustaa uusi lehti: vuonna 1990 Neuvostoliitto koki
lukuboomin, joka enteili vuoden 1991 vallankumousta. Toimittajat kertoivat vit-
sid, ettd jos joku kirjoittasi umpimahkaan mitd tahansa ja julkaisisi sen 50 000 kap-
paleen sanomalehtend, se myytaisiin todennakoisesti loppuun.

Suosiossa olivat radikaalit ajatukset, joita ei oltu aina kovin hyvin perusteltu.
Ne syntyivat kun suhdetta ldnteen ajateltiin nopeasti uudelleen (mihin liittyi en-
nen kaikkea ldnnen saavutusten tunnustaminen). Prosessi oli niin nopea ja raju,
etta lantta alettiin idealisoida. Ero neuvostoliittolaisen elaméantavan ja Lansi-Eu-
roopan ja USA:n eldamanlaadun valilla oli niin suuri, ettd syntyi koko joukko myyt-
tejd neuvostojarjestelméan haaksirikosta. Nama myytit alkoivat tayttaa juuri ro-
mahtaneen kommunistisen ideologian paikkaa yleisessa tietoisuudessa. Myytit

* Kirjoittaja on vaitoskirjaa valmisteleva Moskavan valtion yliopiston tutkija ja Obshtshaja Gazetan toimittaja, joka
on aikaisemmin tydskennellyt Nezavisimaja Gazetan taloustoimittajana.



edustivat ensimmaistd vaihetta prosessissa, jonka avulla ihmiset yrittivdt paasta
perille siitd, miten moderni lansimainen yhteiskunta toimii. Linnen yhteiskuntia
ei verrattu kauko-idan yhteiskuntiin, jotka kehittyivat taloudellisesti yhta hyvin,
vaan Neuvostoliiton yhteiskuntaan. Tama synnytti myyttisia johtopaatéksia mark-
kinoista, poliittisesta jarjestelmasts, sananvapaudesta ja lehdistésta.

On ilmeista, ettd myytit heijastelivat uusien yhteiskunnallisten arvojen etsimis-
ta. Nyt ne on juridisesti pyhitetty Venajan Federaation perustuslaissa ja muussa
lainsaddanndssa. Kuitenkaan innokkaasti omaksutut aatteet eivat tuottaneet oh-
jeistoa, joka takaisi “sivistyksen” Venajalla ja niitéd on kohdeltava sen mukaan.

On silti syytd muistaa, etta juuri ndama myytit ja johtopaatokset ovat peraisin
niiltd, jotka seisotvat vuoden 1991 vallankumouksen takana ja ettd ne sailyivat Ve-
ndjan virallisena ideologiana vuoden 1995 loppuun asti. S3ilyttamalla mytolo-
gian, ihmiset yrittavat tavalla tai toisella panna myytit kaytantéén, usein ilman
mitadn myodnnytyksid ymparoiville olosuhteille tai ilman etta he ottivat huomioon
todellisen asiain tilan. Hinta lankesi maksettavaksi myéhemmin. Jos vuoden 1995
parlamenttivaalit osoittivat liberaalin radikalismin tulokset poliittisella areenalla,
ja jos 1990-luvun talouslama osoitti taloudellisen utopismin kustannukset, niin
Nezavisimaja Gazetan historia on draama, joka perustui riippumattoman lehdis-
ton myyttiin. Myytti, joka alunperin takasi lehden menestyksen, tuomitsi sen myé-
hemmin taloudellisiin vaikeuksiin. Nezavisimaja syntyi uudelleen vasta, kun se oli
luopunut myyttisistd paamaaristaan.

NG:n takana olevat ajatukset eivdt olleet utopistisia. Lehden perustajien mie-
lessa valkkyi ajatus siitd, miltd laatulehden tulee nayttas, mille periaatteille sen
tulee perustaa toimintansa ja mité roolia sen tulee naytelld julkisessa elamassa.
Perustajien esimerkkina olivat Le Monde ja The Independent — nama kaksi julkai-
sua toteuttivat heidan ideoitaan kaikkein terdvimmin, ja ne toimivat heille inspi-
raation lahteina.

Tutkijat viittaavat usein viime vuosisadan jalkipuoliskon eliittilehdistéon nyky-
aikaisen laatulehden edelldkavijana ja nykyaikaisten hyvaa lehted koskevien aja-
tusten lahteend (seka tilanne, jossa NG perustettiin, ettd viime vuosisadan fopun
ilmapiiri olivat kumpikin aikakausia, joita leimasi innostuneiden liberaalien esiin-
marssi). T&man tyyppiset lehdet olivat malli NG:lle samoin kuin The Independen-
tin nimi ja Le Monden alyllinen sévy ja taso.

Ei ole mitdan hammastyttavaa siing, ettd lehtea tehdessadn NG:n paatoimitta-
ja Vitali Tretjakov pyrkii toteuttamaan ihanteita. Eikd ole mitaan ihmeellista siina,
ettd miehend, jolla on erinomaiset luovat kyvyt, mutta véhan kaupallista tajua,
Tretjakovin tavoitteena oli sanomalehti eikd menestyva kaupallinen yritys. On
myos syytd todeta, etta jos tarkastelemme hanen tydtaan pyrkimyksena saavuttaa

Tiedotustutkimus 1397:4

63



Tiedotustutkimus 1997:4

64

tavoitteensa, han on saavuttanut hyvin monet, ehka kaikki, itselleen asettamis-
taan tavoitteista. Latinankielinen iskulause (Tacitukseita) “Sine ira et studio” (ll-
man pelkoa ja puolueellisuutta), joka NG:n nimidssa korvasi pakollisen neuvosto-
liittolaisen “Kaikkien maiden proletaarit, yhtykaa!”, tuotti tuoreen vaikutuksen
ja se ymmarrettiin kirjaimellisesti.

Tretjakovista ndytti siltd, etta toiveet lehden menestyksesta olivat perusteltu-
ja, koska se kopioi Le Monden ja The Independentin toimintatavan. Mutta polku,
jota esikuvat olivat seuranneet, oli okainen ja mutkikas. ltsenaisen olemassaolon
takaaminen aiheuttaa taloudellisia vaikeuksia jopa keskelld kehittyneitd mainos-
markkinoita. Le Monde on kokenut useita taloudellisia kriisejd, joista se on sel-
vinnyt ainoastaan siksi, ettd sen lukijoilla on erityinen suhde lehteensa, ja siksi,
ettd lehti peri omaisuutta Vichyn hallitusta tukeneelta lehdelta. Lisaksi johdon
taitavan toiminnan vuoksi Le Monde on kyennyt houkuttelemaan ulkopuolisia si-
joittajia. Myds The Independent on kokenut vaikeita aikoja, lakkauttaminenkin
on ollut iahella.

Nezavisimaja Gazetan kohtalo

NG:n ensimmainen numero ilmestyi 21. joulukuuta 1990. Se juikaistiin samanai-
kaisesti Moskovassa, jossa painos oli 150 000, ja Pariisissa, jossa painos oli 90 000,
ja jossa se sai apua Courier Internationalilta. Vuonna 1991 Iehti ilmestyi kolme
kertaa viikossa. Myéhemmin NG onnistui muuttumaan kahdeksansivuiseksi paiva-
lehdeksi, mika riitti tuohon aikaan.

Halvan paperin, halpojen vuokrien ja lehtien runsaan kysynnan yhdistelma loi
aluksi otolliset olosuhteet - Ilehti lahti nousuun kuin raketti. Kun vanhoja sano-
malehtiad luonnehti neuvostotyyppinen journalismi, jossa raskaita, kaavamaisia ra-
kenteita kaytettiin peittdmaén asian puute, NG tarjosi lukijoille informatiivista ja
analyyttista tyylia. Toimittajien yksilollisyys oli mahdollista havaita niin lyhyissa ar-
tikkeleissa kuin raskaamman luokan kirjoituksissa. Lehden tarkkailijoiden kom-
mentit arvioitiin taydesta syystd parhaiksi esimerkeiksi analyyttisesta journalismis-
ta. NG tulvi elinvoimaa ja sen maksamat palkat olivat korkeimpien joukossa. Vuo-
den 1991 vallankaappausyrityksen aattona NG:n painos ofi 200 000 kappaletta eli
korkein, jonka se koskaan saavutti.

Ensimmaiset talousvaikeudet alkoivat Neuvostoliiton hajoamisen ja Gaidarin
uudistusten — hintojen vapauttamisen - jalkeen. Tama vapauttaminen, jonka tar-
koituksena oli poistaa hintojen epasuhta ja tavarapula, aiheutti hyperinflaation.
Véestdn sadstét menettivat arvonsa ja suuri osa rahalla mitattavasta kulutusky-
synnasta katosi. Seurauksena oli huima epdsuhta toisaalta raaka-aineiden hinto-
jen ja toisaalta Venajan heikon teknologian tuottamien kulutustavaroiden valilla.
Efintaso romahti.

Opposition kommentaattorit kutsuivat tata saksiefektiksi. Yhtaaila olivat mo-
nopolit, toisaalla maan kansalaiset. Ven&jan koko teollisuus oli saksien valissa.
Lehdistd kohtasi paperin ja painotalojen jyrkasti kohoavat hinnat, mutta kovan
kilpaitun vuoksi kustantajat eivat voineet panna liséantyneitd kustannuksia kulut-
tajahintoihin. Vendjan lehdiston "kultakausi” kesti vain yhden vuoden.

Tuon ajan lehdistdmarkkinoilla kaikkein kovin kilpailu oli juuri siella, missa Ne-
zavisimaja Gazeta toimi: yhteiskunnallis-poliittisissa demokraattisesti suuntautu-
neissa paivalehdissd. NG:n kiistattomista eduista huolimatta markkinatutkimuk-
sen puute ja kieftdytyminen harkitusta kaupallisesta linjasta johti siihen, ettd leh-
ti alkoi menettda levikkidan sellaisille perinteisille demokraattisille julkaisuille ku-
ten lzvestija ja Moskovskij Komsomolets.

NG:n asema vakiintui, mutta oli jo selvaa, ettei lehti pyrkinyt kaupalliseen me-
nestykseen, jota toimituksen energisimmat jasenet tavoittelivat. Heidan kyvytto-



myytensd vaikuttaa paatoimittajan linjaan (eli muuttaa taysin riippumattoman
lehden konsepti sellaiseksi, etta se houkuttelisi ulkopuolisia investoijia, silla eh-
dotlia ettd toimituspolitiikka pysyisi suhteellisen itsendisend) johti hajaannukseen.
Se teki mahdolliseksi Segondjan (Tanaan), toisen liike-elaman paivalehden (en-
simmainen oli Kommersant-Daily), perustamisen 1993. The Timesin mallia seura-
ten ja NG:n entisen varapaatoimittajan Dmitri Ostalskin johdolla uusi fehti vei la-
hes puolet NG:n lukijoista.

Talldin NG:n levikki oli pudonnut 100 000:een. Toimitus joutui kriisiin. Lehti
teki tappiota. Johdolla ei ollut omaa pddomaa perinteisten julkaisijoiden tapaan
eika mydskaan omaisuutta, jota se olisi voinut kayttaéa yrityksen uudelleen orga-
nisoitumiseen tai laajentamiseen. Kuitenkin NG oli sailyttanyt asemansa erittain
hyvdmaineisena poliittisena julkaisuna. Sitd pidettiin yhtena parhaiten asioista
perilld olevana venalaisena lehtens, ja silld oli huomattava vaikutusvalta maan
poliittisen eliitin keskuudessa. Téaman vuoksi pdatoimittaja Vitali Tretjakov pystyi
pelastamaan Nezavisimaja Gazetan. Lehden ihanteita ei hylatty, vaikkakin oli tar-
peellista tehda kompromisseja, joita ilman NG ei olisi voinut jatkaa. Lehti pystyi
luottamaan henkilékohtaisiin uhrauksiin kattaakseen kuilun, joka jai jaljelle ti-
lausten, irtonumeromyynnin ja laihojen mainostulojen jalkeen. NG:n rahoituslah-
teistd kertoessaan Tretjakov mainitsi usein, ettd lehdelld on paljon ystavia - han ei
maininnut nimiad — jotka olivat antaneet sille apua. Totuus oli, ettd vuoden 1993
poliittiset kiistat Venajan parlamenttitalon valtauksen ymparilla ja kithkeat juo-
nittelut, jotka siitd seuraisivat, toivat mukanaan poliittisen pddoman tulvan paa-
kaupungin lehdistéon. Taman rahavirran lasndolo tuntui kaikkialla lehtipiireissa
ja sitd kaytettiin kaikkiin tarkoituksiin sanomalehtien “tukemisesta” yksittaisten
toimittajien lahjomiseen.

Taman kattaisen tilanteen olisi voinut luulla jddvan lyhytaikaiseksi. Mutta po-
litttisten kriisien sarja pitkittyi niin, ettd NG:n uudelleen syntyminen tuli mahdol-
liseksi. Lehden suosio kasvoi erityisen nopeasti lokakuun 1993 tapahtumien jal-
keen, silla NG kykeni pysymaan silmiinpistavan puolueettomana.

Lokakuun tapahtumilla oli erityisen suuri vaikutus tiedotusvalineisiin ja ne
ovatkin tuorein esimerkki viranomaisten avoimesta puuttumisesta tiedotusvéli-
neiden toimintaan. Useita sanomalehtia suljettiin ja televisio-chjelmia lakkautet-
tiin. Parlamentin lehden Rossijskaja Gazetan ja Venajan television parlamentin
studion valvonta siirrettiin hallitukselle. Sensorit ilmestyivat useisiin lehttin sa-
moin kuin uutistoimisto itar-Tassiin ja televisioon. Nezavisimaja Gazeta, Segodn-
ja, Moskovskaja Pravda, Kommersant-Daily ja Liternaturnaja Gazeta ilmestyivat
valkoisia aukkoja paikoissa, joista sensuroitu aineisto oli poistettu.

Taman jdlkeen NG oli pysyvasti poliittisten paljastusten ja sensaatioiden keski-
pisteessa. Sita lainattiin televisiossa, ja se jatkoi oppositiota myoétailevien, analyyt-
tisten poliittisten artikkeleiden julkaisemista, mika pikemmin lisasi kuin vahensi
sen poliittista painoarvoa. Taitava suhdetoiminta sponsoreihin antoi NG:lle mah-
dollisuuden sdilyttaa itsendisyytensa. Samalla osallistuminen “palatsin” (presiden-
tin) sisapiireihin ja “viralliseen” juonitteluun ja vehkeilyyn kaikilla tasoilla (tama
teki lehdelle mahdolliseksi hankkia “investoijia”) antoi NG:lle ennennakematto-
man mahdollisuuden hankkia sisapiirin tietoa, tosin seurauksena oli myds se, etta
lehti vieraantui tavallisen lukijan tarpeista.

Kuitenkin vuonna 1994 NG kohtasi taas vaihtoehdottoman taloudellisen ka-
tastrofin. Sen toimittajien ansiot, jotka olivat kerran olleet fantastisen suuret, oli-
vat nyt Moskovan lehdistén vaatimattomimmasta paasta. Useimmilla NG:n toi-
mittajilla oli toinen tyépaikka jossain muussa tiedotusvalineessa, mika takasi paa-
osan heidan leivastaan. Kuitenkin NG:ssa kirjoittamisen antama maine toimi va-
kaana kannustimena luoville tydntekijbille, samalla kun matalat palkat pakottivat
liberaalin Tretjakovin antamaan toimituspdallikéille sellaisen vapauden, jota he
ovat harvoin nauttineet. Tastd eivat hydtyneet vain paallikét vaan myés rivitoi-

Tiedotustutkimus 1897:4

65



Tedotustutkimus 1997:4

66

mittajat.

ltsendisen NG:n viimeista edellinen numero ilmestyi 23. toukokuuta 1995. Toi-
mitus oli pakkoiomaila. Kaksi erikoisnumeroa itmestyi: yksi oli Obshtshaja Gaze-
tan liitteen4, ja toinen, joka ilmestyi 21. kesdkuuta, oli omistettu ajatukselle muo-
dostaa NG:sta osakeyhtid. Velka kirjapainolle oli eri ldhteiden tietojen mukaan
500 miljoonan ja miljardin ruplan valilla (0,5-1 miljoonaa markkaa). Venajan paa-
ministeri Viktor Tshernomyrdin, joka oli henkilékohtaisesti luvannut Tretjakoville
tukea NG:taa, ei tayttanyt lupauksiaan (ei ainakaan valtion kanavien kautta).
Tretjakovin yritys perustaa osakeyhtid, jonka padoma olisi nelja miljoonaa dolla-
ria, ei onnistunut. Sithen aikaan Vendjalla oli akuutti investointipddoman puute ja
investoijien [éytdminen jopa olemassa olevan sanomalehden kustantamiseen oli
erittdin vaikeaa. Epdsaanndllisesti ilmestyvan ja velkaantuneen NG:n, joka kykeni
hadin tuskin haalimaan rahat kokoon erikoisnumeroa varten, oli ldhes mahdoton
16ytaa investoijia.

Uusi poliittinen aikakausi oli erilainen kuin vuodet 1992 ja 1993. Syksyyn 1995
saakka Venajan poliittinen ilmapiiri oli suhteellisen rauhallinen. Kilpailu lehtien
valilld oli tehnyt tehtavansa: lehdet eivat enaa tukeutuneet vallanpitdjiin yhta
paljon kuin lukijoihinsa. Yhteiskunnassa ei ollut endé yhta akuuttia tarvetta tay-
sin tai edes muodoillisesti itsendiselle tiedotusvalineeile, joka varmistaisi, etta tar-
keimmat uutiset kerrotaan. Poliittisen areenan pysahdystila heijastui tiedotusvali-
neissa, jotka toimivat nyt eri yhteiskuntaryhmien aanitorvina.

"Valtapuolue” pystyi vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen valtion television
ja valtion valvomien sanomalehtien avulla. Kommunistinen ja nationalistinen op-
positio toimi seka perinteisten julkaisujen kuten Pravdan, Sovetskaja Rossijan ja
Glasnostin ja uusien kuten Russkij Porjadokin (Venalainen jarjestys) kanssa. De-
mokraattinen oppositio sai myds mahdollisuuden ilmaista ndakemyksidan sekéa
uusissa etta perinteisissa lehdissa.

Naissa oloissa Nezavisimajan kamppailu oli selvasti menettanyt merkityksensa.
Riippumattomuudella ei ollut enda kysyntaa lukijoiden keskuudessa. Kaiken li-
saksi lehden maksamat alhaiset palkat eivat voineet olla ndkymatta laadun heik-
kenemisend. Ei ole yllattavaa, ettd NG:n sisalla kehittyi voimakas Tretjakovin vas-
tainen oppositio. Sita johti lehden varapaatoimittaja Aleksandr Gagua.

Kun NG ensimmaisen kerran jakaantui ja suurin osa toimittajista lahti, Gagua
pysyi uskollisena lehdelle ja tdman tuloksena hanen vaikutusvaltansa kasvoi mer-
kittévasti. Han johti provinssiuutisten osastoa ja pyrki hankkimaan mahdollisim-
man paljon rahaa ja vaikutusvaltaa, samalla kun han pyrki hankkimaan itselleen
edullisia kontakteja ja hankkimaan toimituksen enemmiston tuen tavoitteelleen
muuttaa NG:n linjaa ja l6ytaa lehdelle rahoittaja.

Kun Gagua pyrki saavuttamaan nama paamaarat, yksi tarkeimmistd eduista,
joka hanella oli, oli liitto Juri Skokovin, Venalaisyhteisdjen kongressin (KRO), joh-
tajan kanssa. Sosiologit ennakoivat, etta vuoden 1995 parlamenttivaaleissa KRO
voisi saada 15 danista, silld se oli liitossa kenraali Aleksandr Lebedin kanssa ja
myds siksi, ettd sen linja oli maltillisen kansailismielinen. KRO:n poliitikoilla, toisin
kuin valtapuolueella, demokraattisella oppositiolla, kommunisteilla ja nationalis-
teilla, ei ollut omaa tiedotusvalinetta.

Skokov — entinen Jeltsinin turvallisuusneuvoston sihteeri —, joka oli pyrkinyt
paaministeriksi, pyrki luomaan poliittista uraa ja toimi samaila poliittisena vaiku-
tusvallan hankkijana. Skokovia epailléadn henkiloksi, joka toimi Gaguan hyvaksi
vaikutusvaltaisessa Oneksim-pankissa, joka oli ilmaissut kiinnostuksensa investoi-
da useita miljoonia dollareita NG:an. Tretjakovin haluttomuus herattas lehti hen-
kiin uusissa oloissa ja sitd seurannut avuttomuuden tunne auttoivat Gaguaa saa-
maan NG:n toimituksen kokouksessa aikaan paatdksen edustajien nimeamisesta
mahdollisten investoijien kanssa kaytaviin neuvotteluihin. Oneksim-pankin lisaksi
néihin kuului Aeroflot-pankki ja joitakin vdhemman tunnettuja talouseldman pii-



reja, jotka olivat aikaisemmin luvanneet sijoittaa 500 000 dollaria Nezavisimaja
Gazeta -osakeyhtidon, mutta jotka eivat olleet vaatineet lehted valvontaansa.

Sen jalkeen kun ndma neuvottelut olivat epdonnistuneet, Gagua onnistui 30.
elokuuta saamaan toimituskokouksen &anestamaan paatoimittajan luottamuk-
sesta NG:n sdantdjen mukaisesti. Sitd ehdotti toimitusjohtaja Igor Kuzmin, joka oli
nimitetty tilapaiseksi paatoimittajaksi.

Adnestys osoittautui vaikeaksi. Valittavana oli kaksi linjaa: lehden talousjohto,
joka osoittautui edistyksellisemmaksi, ja Tretjakovin luova, ihanteellinen linja,
joka oli monelle toimittajalle syy tydskennelléd NG:ssa. Vaa'assa painoi kuitenkin
se, ettd lehti ei ollut maksanut palkkoja kahteen kuukauteen. Paatdslauselma hy-
vaksyttiin, vain muutaman toimittajan vastustaessa. Viikon kuluttua toimittajat
saivat maksamatta jaaneet palkkansa. Uusi paatoimittaja onnistui 6ytdmaan 14
miljoonaa ruplaa lehden julkaisemiseen ja 8. syyskuuta uusi numero meni pai-
noon. Kuitenkin numero ei ilmestynyt: jostain syystd, jolla oli ehka tekemista jol-
tain taholta tulevan painostuksen kanssa, lzvestijan painotalo ei painanut nume-
roa.

Tretjakovin ihanteiden tappio ei ollut Tretjakovin tappio. Syrjaytetty paatoi-
mittaja lahti lomalle Kreikkaan, Antiparoksen saarelle. Sielta hdnet ldysi Boris Be-
rezovski, joka oli tehnyt nimensé ja omaisuutensa autokaupalla ja hankkinut po-
liittisen maineensa prosessissa, jossa television ykkdskanavasta tehtiin osakeyhtié.
Tretjakoville tehtiin ehdotus, jonka han hyvaksyi. Tarinan mukaan hénet lenna-
tettiin Moskovaan Berezovskin yksityiskoneella, ja 12 syyskuuta han murtautui yk-
sityisen vartiointiliikkeen avulla NG:n toimitukseen Mjanitskaja-katu 13:ssa. Ha-
nen lakimiehensa olivat ldytaneet ristiriitaisuuksia saannoissa, minka vuoksi leh-
den toimituksen ddnestys julistettiin mitattomaksi. Gagua ja Kuzmin pitivat leh-
distotilaisuuksia, samoin Tretjakov. Lehden tyontekijéille maksettiin taas kerran
palkat sekd 200 prosentin bonus “elokuussa tehdyn tyon tuloksista”. Gagua,
Kuzmin ja muutama muu NG:n tybntekija erosi, samalla kun ne, jotka olivat aa-
nestdneet Tretjakovin tuomitsemista vastaan saivat ylennyksen. Lehti alkoi ilmes-
tyd uudelleen 3. lokakuuta 1995.

Nezavisimaja Gazetasta tuli Objedinennyi-pankin tukema julkaisu vaikkakin
kaikki todellinen vaikutusvalta oli Berezovskiila. Hauska yksityiskohta osoittaa ta-
pahtuneiden muutosten olennaisuuden. Sen jalkeen kun Vladimir Kadannikov oli
nimitetty Venajan varapaaministeriksi, Vasili Titov, NG:n investoijien edustaja, tuli
Kadannikovin lehdistésihteeriksi.

NG:n historiaa tarkasteltaessa on vaikea olla huomaamatta juimaa ironiaa leh-
den kohtalossa. NG perustettiin taydellisen riippumattomuuden periaatteelie,
mutta se paatyi liittoutumaan Berezovskin, vallanpitajille kuuliaisen lehtien ja te-
levisiokanavien kerdilijan kanssa.

Valitettavasti, monet venalaiset toimittajat eivat ymmarra, ettd se mita tapah-
tui NG:lle oli esindytos sarjalle samanlaisia, tarkeimpien paivalehtien kuten Kom-
somolskaja Pravdan ja lzvestijan kaappauksia. Kuitenkin Tretjakov sai nauraa vii-
meiseksi — han huomasi, ettd Berezovski ei ollut kiinnostunut valvomaan lehden
toimituksellista linjaa pikkutarkasti. NG:n uusi televisiomainos ORT-kanavalla esit-
138 miehen keskella jarved veneessa, joka on tdynné vettd. Hai hyppéa veneeseen,
mies on peloissaan, mutta han lukee liilan innokkaasti lehted eika tee mitdan - ja
han jatkaa ajelehtimista. Mainoslause toteaa “Nezavisimaja - (Riippumaton) ei va-
lid mita se on.”

Polititkka ja lehdisto: vaikutuksen vaiheet

NG:n esimerkin avulla voimme tarkastella Venajan joukkotiedotusilmaston muu-
tosta poliittisten ja taloudellisten suhdanteiden mukaan. Kehitys voidaan jakaa

Tiedotustutkimus 1997:4

67



Tiedotustutkimus 1997:4

68

neljdan vaiheeseen.

Ensimmainen ajanjakso, jota Brian McNair kutsuu Vendjan lehdiston “kulta-
kaudeksi,” oli vuosina 1990 ja 1991. N&ina vuosina NG saavutti huippunsa. Tama
aika alkoi Neuvostoliiton lehdistdlain hyvaksymisesta kesakuussa 1990. Laki asetti
perustan itsendiselle lehdistdinstituutiolle aikaisemman valtion ja julkisen valvon-
nan sijaan. Venajan laki joukkotiedotusvalineista hyvaksyttiin alkuvuodesta 1991,
pian Neuvostoliiton hajoamisen jalkeen. Taman fain hyvaksyminen vahvisti aikai-
semman lain tuomat muutokset, mutta sen historiallinen rooli on paljon vahai-
sempi.

Toinen ajanjakso, vuosina 1992 ja 1993 oli poliittisten konfliktien ja taloudel-
listen ongelmien aikaa. Tiedotusvéiineiden tulevaisuuden madardsi monella taval-
la kamppailu naitd ongelmia vastaan. Nezavisimaja Gazeta jakautui, kun osa sen
toimittajista kaytti Most-pankkiryhman rahoja perustaakseen Segondja-lehden.
Ensimmaista kertaa oli havaittavissa selva ero keskuslehdiston ja aluelehdistén va-
lilld. Tdma ero tuli ajan my6ta vield selvemmaksi. Kommunistista ja nationalistista
lehdistdéa lukuunottamatta aluelehdisto otti etaisyytta politiikkaan, ja se oli
enemman liittovaltion poliittisen eldman tarkkailija kuin osallistuja. Paikallinen
lehdisto alkoi asettaa alueelliset intressit tarkeimmalle sijalle, osaksi sen vuoksi,
ettd se oli laheisesti tekemisiss& paikallisten eliittien kanssa. Tdma laheisyys ilme-
ni hyvin erilaisissa muodoissa, sponsoroinnista lehdistdtukiin ja omistukseen. Oma
vaikutuksensa alkoi olla myds alueellisen lehdiston laheisyydella todellisiin ongel-
miin ja lukijoiden tarpeisiin, mika oli jotakin tdysin toista kuin noiden vuosien po-
liittinen retoriikka. Vuoden 1993 lopussa nahtiin NG:n uudelleen syntyminen mas-
siivisen poliittisen kriisin aikana.

Kolmas ajanjakso, vuodesta 1994 vuoden 1995 puolivaliin merkitsi politisoitu-
neen paddoman vaikutuksen vdéhenemistd (marraskuussa 1994 NG puolitti sivu-
maaransa ja toukokuussa 1995 se lopetti iimestymisensa). Vaikka otetaan huomi-
oon, ettd Vendjan talouden muutoksen olisi pitényt merkitd joukkotiedotuksen
roolin vahvistumista ja lisdantyvaa kysyntaa tiedotusvalineille, niin mydnteiset ke-
hityssuunnat (joihin kuului myds sellainen pitkantahtaimen tekija kuin tietopal-
velumarkkinoiden kehittyminen) eivat kyenneet kompensoimaan talousongel-
mia. Joukkotiedotusmarkkinat eivat kasvaneet vaan lahes kaikkien lehtien levikit
laskivat, vaikkakin jotkut kykenivat laajentamaan toimintaansa. Yleistd vaikeuk-
sien taustaa vasten joissakin lehti- ja televisiomarkkinoiden lokeroissa alkoi infor-
maatiopddoman voimakas kehitys, mika oli uutta Venajalle. Kommersant-kustan-
nusyhtio, joka aloitti projekteja toisensa jalkeen, Komsomolskaja Pravdan perus-
tama ryhma sekd lukuisat yksityiset televisio- ja radioyhtiét, mukaan lukien suu-
ret, kukoistivat tana aikana. Vuonna 1995 poliittisen padoman keskittyminen sai
uutta vauhtia. Moottorina toimi finanssi- ja kaupallis-teollinen padoma, jota
edusti Most-finanssiryhma ja Boris Berezovskin LogoVAZ yhtid.

Neljas ajanjakso, joka kesti vuoden 1995 puolivalistd heinakuuhun 1996, mer-
kitsi poliittisen padoman taydellistd paluuta. Sen heratti henkiin [dhestyvat parla-
menttivaalit ja niitd seitseman kuukauden kuluttua seuranneet presidentinvaalit.
Taman ajan alku voidaan ajoittaa ORT:n (Venajan julkinen televisio) perustami-
seen. Tamdan osakeyhtion perustamisprosessi alkoi helmi-maaliskuussa 1995. Pe-
rustamisaloite tehtiin varhain, niin ettd takana olevat syyt eivat olisi lilan ilmeiset.
Vaihtoehtoisesti ajanjakson voidaan katsoa alkaneen my®hemmin, NG:n uudel-
leen ilmestyessa syyskuussa 1995. Taman ajanjakson odotettiin pdattyvan ldhes
koko lehdistdn kommunisteja vastaan kdymaan kampanjaan, kun Gennadi Zjuga-
nov ofli Vendjan federaation kommunistisen puolueen presidenttiehdokkaana.

Kysymys, onko tdma ajanjakso paattynyt vai ei, sailyy keskustelunalaisena. Val-
tapuolueen aikaansaamalla [ehdistén yhdistymiselld on kauaskantoisia seurauksia
koko lehdist6laitokselle, joka on osoittanut kykenevansad muuttua propaganda-
koneistoksi. Poliittinen ja taloudellinen painostus valtapuoclueen piiristd on toki



melko heikkoa kommunismin aikoihin verrattuna, mutta valitettavasti halu pal-
vella yleista etua ja taistella periaatteiden puolesta on sata kertaa heikompi kuin
perestroikan aikana. Nayttaa silta, ettd Venajan journalistien “kapinasukupol-
ven” taistelu ihanteiden puolesta on ohi. Tdman vuoksi keskustelevisio, joka on
taysin valtion tai poliittisen padoman valvonnassa, on niin kateva ase Venajan ny-
kypolitiikassa. Sitd kaytettiin esimerkiksi hydkkdamaan Aleksandr Lebedis vas-
taan vallankaappauksen valmistelusyytteilld, mika johti Lebedin erottamiseen.
Toisen kerran keskustelevisio suuntasi iskunsa presidentin entiseen turvallisuus-
paallikk6dn Aleksandr Korzakoviin. Hanen yrityksensd paastd mukaan politiik-
kaan péattyi korruptioskandaaliin. Molemmissa tapauksissa uutisointi oli kauka-
na objektiivisesta: yksipuolista ja taynna kovia kommentteja uhreja vastaan.

Kun yritdmme maaritella Venajan mediakehityksen olennaisimmat piirteet, on
syytd huomata, etta niin kutsuttu politisoitunut paddomakin on investoitu suurel-
ta osin voittoa tuottaviin lehtiin. Toisinaan investoinnit eivat juurikaan muuta
lehden poliittista asemaa, kuten tapahtui lzvestijan tapauksessa. Mutta |zvestija
on joutunut taistelemaan suurimpien osakkeen omistajien kanssa ja toimittajat
ovat menettaneet asemansa lehdessdan saavuttaakseen tavoitteensa. Ja tdma
osoittaa sen missd maarin rahoittaja voi vaikuttaa lehden poliittiseen linjaan. Su-
rullista, mutta totta.

Valtion tiedotusvilineet: valtapuolue ottaa vallan

Neuvostoliiton aikana valtio oli lehdiston ainoa omistaja, ja se on sailyttanyt mer-
kittavan vaikutusvallan nyky-Venajallakin. Kaikkialla, liittovaltion ja tasavaltojen
tasolta provinssien, alueiden ja kaupunkien tasolle, valtio valvoo tiedotusvalinei-
téd tai kykenee vaikuttamaan lehdistédn tavalla tai toisella. Tatd viranomaisten
osallistumista ei tietenk&an pida milldan muotoa verrata absoluuttiseen valtaan,
jota valtio kaytti lehdistda hallitessaan kun se vaati sita toteuttamaan Neuvosto-
liton kommunistisen puolueen asettamat propagandatehtavat. Kuitenkin valtion
vaikutusvalta on hyvin merkittava, samoin kuin veronmaksajien rahat, jotka kulu-
vat valtion, kdytanndéssa valtapuolueen valvomien, tiedotusvélineiden tukemi-
seen.

Valtiofla on enemmisté osakkeista ORT:ssd ja samoin téysi valta VGTRK:ssa
(Valtiollinen TV- ja radioyhti®) - se merkitsee, etta valtio valvoo ykkés-, kakkos- ja
neloskanavia. Valtion television Moskovan kanava on jo muutettu osakeyhtiéksi,
mutta sen osakkeet omistavaa kaupunginvaltuusto, pormestarin virasto ja aluevi-
ranomaiset. Pietarin televisiokanava on edelleen valtion omaisuutta. Liittovaltion
tasolla NTV ja TV6 -kanavia voidaan kutsua kaupallisiksi ja valtiosta riippumatto-
miksi sanan tdydessa merkityksessa, samoin kuin yksityisia paikallisia ja kaapelika-
navia. Kuitenkin valtion television rooli on yhd merkittavin. Valtiollisen radion
asema on myos merkittava. Valtio on sailyttanyt omistuksessaan Venajan suurim-
mat uutistoimistot Itar-Tassin ja RIA:n. Niilld ei ole end3d monopolia vaan uudet
toimistot pakottavat valtion omistamat toimistot kovaan kilpailuun. N&ita uusia
toimistoja ovat Interfax, joka syntyi entisen valtion televisioyhtion Gosteleradion
sisdlla, Postfaktum, Kansallinen uutispalvelu ja lisksi lukuisat erikoistuneet uutis-
toimistot.

Liittovaltion vallanpitajilld on myds oma osansa sanomalehtimarkkinoilla: Ros-
sijskije Vesti ja Rossijskaja Gazeta. Valtion omistuksen sdilyminen televisiossa ja ra-
diossa kuten myos kansallisessa uutistoimistossa on mahdollista selittaa ulko- ja
kulttuuripoliittisten paamaarien ja kansainvélisen kaytannon avulla. Paljon vai-
keampaa on selittaa se, ettd veronmaksajien rahoilla julkaistaan samanaikaisesti
kahta tappiota tuottavaa sanomalehted. Nama sanomalehdet julkaisevat doku-
mentteja kuten Vendjan federaation lait, presidentin asetukset ja tarkeimmat

Tiedotustutkimus 1997:4 - -

69




Tiedotustutkimus 1997:4

70

paaministerin ohjeet, mutta sen ei pitaisi pakottaa naiden lehtien paatoimittajia
sekaantumaan journalismiin. Rossijskaja Gazetaa ja Rossijskije Vestis ei julkaista
sen vuoksi, ettd lukijat haluaisivat niitd. Paremminkin niiden julkaiseminen perus-
tuu menneeseen aikaan, jolloin vallankayttajat tunsivat tarpeelliseksi puolustaa
kantojaan sanomalehtien sivuilla.

Rossijskaja Gazetan perusti Venajan korkein neuvosto vuonna 1991. Kun val-
tataistelu korkeimman neuvoston ja Jeltsinin valilld puhkesi maaliskuussa 1993,
lehti oli parlamentin &anitorvi. European Institute for the Median mukaan lehden
julkaisemisen kulut olivat 1993 2,6 miljardia ruplaa, mika oli tuochon aikaan mer-
kittdvad summa.

Mydhemmin, lokakuun 3-4. paivdn tapahtumien (= parlamenttitalon valtaus)
ja parlamenttivaalien jalkeen, RG pantiin Venajan hallituksen valvontaan. Tassa
ominaisuudessa lehti myos teki itsensa tunnetuksi julkaisemalla juttuja, jotka pal-
jastivat Most-ryhmaén suunnitelman kaapata valta Moskovan kaupunginjohtajan
tuella. Poliittisissa piireissd puhuttiin presidentin turvallisuuspalvelun paaliikén
Aleksandr Korzakovin juonesta. Taman vahvisti erinomaisella tavalla presidentin
turvallisuuspalvelun operaatio Most-ryhméan vartiomiehia vastaan. Operaatio ei
onnistunut provosoimaan Most-ryhman vartijoita vastaamaan hyékkaykseen,
vaan tuloksena oli, ettad he joutuivat makaamaan lumessa Moskovan kaupungin-
johtajan viraston ulkopuolella samalla kun heita tulitettiin automaattiaseilla. Sen
jalkeen kun lehden p&atoimittaja Natalja Polezhajeva oli vaihdettu entiseen Ra-
botshaja Tribuna -lehden paatoimittajaan Anatoli Jurkoviin, lehti ei osallistunut
enaa tuollaisiin operaatioihin. Mutta, jos lehti on suoraan riippuvainen hallituk-
sesta, aina on olemassa vaara, ettd sita kdytetaan jonkun henkilén tai ryhman
omien etujen ajamiseen, erityisesti poliittisen kriisin aikana.

Rossijskije Vesti, joka perustettiin 1990 hallituksen d&nenkannattajaksi, on nyt
presidentin hallinnon danenkannattaja. Pdatoimittaja Valeri Kutsher on jopa pal-
kittu “demokraattisen virallisen sanomalehden” perustamisesta. Rossijskije Vesti
ei ole ollut skandaalien kohteena, vaan se on pysynyt kohtalaisen johdonmukai-
sesti virallisen demokraattisen linjan tukena. Vuoden 1996 presidentin vaalien ai-
kaan lehti tuki luonnollisesti vaitapuoluetta ja istuvaa presidentti Jeltsinia.
Kutsherin nimittdminen huhtikuussa 1996 presidentin tiedotusosaston johtajaksi,
samalla kun hén sdilytti paatoimittajuutensa osoitti, etta lehdesta oli tullut Jeltsi-
nin vaalikampanjan virallinen d3nenkannattaja.

Rossijskaja Gazeta ja Rossijskije Vesti ovat aina kilpaiileet keskenaan ja taus-
talla on ollut keskustelu siita, tarvitaanko kahta budjettivaroin rahoitettua leh-
ted. Kilpailu ei ole nakynyt vain levikissd vaan myds suosijoiden etsimissa valtako-
neistosta. On mahdollista, ettd yhteen aikaan Rossijskaja Gazetan heikko asema
teki siitd aktiivisen osanottajan palatsin juonitteluissa, mutta ndma juonittelut ofi-
sivat tapahtuneet myos ilman lehden osallistumista.

Koska poliittinen kamppailu ei ole loppunut, ja koska uusien kriisien syntymi-
nen valtaelinten vélille on mahdollista tulevaisuudessa, on mahdollista, etta leh-
det jatkavat ilmestymistadn vield vuosikymmenen ajan. Pitaa myos paikkansa,
ettd vaikka uusi konflikti kehittyisikin, valtion omistamien tiedotusvalineiden roo-
li on nyt melko merkitykseton yksityisiin tiedotusvélineisiin verrattuna. Most-ryh-
man tapahtumien jalkeen riippuvaisen lehdistén aseman heikkous on ymmarret-
ty my6s vallanpitdjien keskuudessa. Se merkitsee, ettd suhdetoiminnalla osa-
puolet voivat saada paremman tuoton kuin valtion budjetista rahoitettavien leh-
tien avulla.

Viranomaisten tarve pitaa valtion julkaisemat tiedotusvalineet valvonnassaan
on séilynyt jopa lokakuun 1993 tapahtumien jdlkeen. Kuitenkaan paljastavin ta-
paus ei ole hallituksen ja presidentin hallinnon julkaisemien lehtien kohtalo, vaan
skandaalinkaryinen prosessi, jonka tuloksena Venajan television ykkoskanava
muutettiin osakeyhtitksi. Taman prosessin tuloksena toimeenpanovallan kaytta-



jat saivat valvontaansa valtion omaisuutta. ORT-osakeyhtién muodostaminen al-
koi syksylla 1994, ja hallintoneuvosto perustettiin 5. joulukuuta 1994 puheenjoh-
tajana Boris Jeltsin, Asetus, joka sisdlsi ORT:n hallinnossa olevien valtion edusta-
jien nimet, julkaistiin 1. tammikuuta 1995. Osakeyhtién perustava kokous pidet-
tiin 24. tammikuuta. Sen jalkeen tapahtumat kehittyivat nopeasti ja dramaatti-
sesti. Kiivain kamppailu tapabhtui suurten mainostajien vélilla. Tasta konfliktista ei
tiedetd juuri mitdan, mutta silla oli tarkea merkitys jatkon kannaita.

ORT rekisteroitiin Moskovassa 28. helmikuuta 1995. Kanavan paéjohtaja ja
suosittu journalisti, Vladimir Listjev murhattiin 1. maaliskuuta. Boris Berezovskin
toimistossa pidettiin kotietsinta. Listjevin murhasta tuli spekulaatioiden aihe. Te-
levisio paatti pitaa suruajan: viihdeohjelmat keskeytettiin ja suosittujen televisio-
tahtien kuvia naytettiin useiden paivien ajan. Murhaa ei ole vieldakaan selvitetty,
mutta tallaisten keinojen kaytté osoittaa, miten kiivaasti television ykkéskanavas-
ta kamppaiHtiin.

Maaliskuun 20. paiva Sergei Blagovolin nimitettiin ORT:n paajohtajaksi. Bla-
govolin kuuli nimityksesta puhelimitse, silld han oli tuolloin vierailulla Japanissa.
Valtion omaisuuden hallintokomitean tiedotuspaallikkd Arkadi Jevstafjev nimi-
tettiin hanen varamiehekseen ja uutistoiminnan vastuuhenkiléksi. Boris Berezovs-
kista tuli toinen varajohtaja. Viime aikoina on vaitetty, ettd Berezovski paattada
kanavan politiikasta yksin. Jokin aika sitten Blagovolin vahvisti tdman epasuoras-
ti haastattelussa. Blagovolin sanoi, ettd LogoVAZ on ainoa kanavan perustajista,
joka on tayttanyt kaikki velvoitteensa. Jaa nahtavaksi seuraako taté epavirallista
ilmoitusta LogoVAZin osakeosuuden nostaminen ORT:ssa, mutta ei ole poissuljet-
tua, etta se on Berezovskin mielessa.

Ennen parlamenttivaaleja toteutettujen muutosten takana olevat poliittiset
motiivit tekivat ORT:sta lukuisten kriittisten artikkeleiden kohteen ja aiheuttivat
metelid parlamentissa. Nayttaa kuitenkin silta, etta televisiokanavan perustajien
valinta oli oikea. Poliittinen kritiikki ei estanyt uuden kanavan toimintaa vuoden
1995 vaalikampanjan aikana. ORT:td ei myodskaan hairinnyt presidentin vaalien
alla Pravdassa ja Moskovskij Komsomoletsissa ilmestyneet tiedot kanavalla tapah-
tuneista vaarinkaytoksista.

ORT oli tarkein niista tiedotusvalineista, jonka vallanpitajat ottivat valvon-
taansa presidentin vaalien alla, mutta se ei ollut ainoa. Asioista perilla olevien
moskovalaisten analyytikoiden mukaan yhtéa selva liike oli toisen kanavan johta-
jan Oleg Poptsovin korvaaminen Eduard Sagalajevilla, TV6:n johtajalla ja osak-
keenomistajalla. Sreda-lehdessd 3/1995 olleen anonyymin, presidentin vaaleja
edeltdvad Venajan mediatilannetta koskevan arvion mukaan Poptsov onnistui
“saamaan itsensa sellaiseen asemaan, jonka joutui ottamaan huomioon V. Lazut-
kinin tai V. Ignatenkon (televisiohallinnon johtajia) ohella myés Vendjan Federaa-
tion poliittinen johto”. Vendjan televisio oli todellakin hyvin luotettava tietoladh-
de, vaikkakin se pysyi lojaalina hallitukselle. Téma piti erityisen hyvin paikkansa
Tshetshenia-raportoinnin suhteen. Jeltsin sanoi, etta Poptsovin erottamisen syyna
oli “erittain negatiivinen uutisointi”.

Korruptioskandaali, jota seurasi hajaannus keskijohdon piirissd, johti Sagalaje-
vin eroon. Nikolai Svanidze, kielteistd huomiota saanut poliittinen kommentaat-
tori, otti hanen paikkansa. Valtapuolueen olisi vaikea 16ytda vakuuttuneempaa
tukijaa intellektuellien keskuudessa. Svanidze on ainutlaatuinen - hanen néke-
mystensa vilpittomyys yhdistyneena hdnen uskaliaaseen linjansa on tehnyt hédnen
urastaan fantastisen - kakkoskanavan johtaja oli viela alle kymmenen vuotta sit-
ten vdhapatéinen tutkija.

Mutta jos tama tapaus ei tarjoa meille esimerkkitapausta poliittisen valvonnan
ensisijaisuudesta valtion omistamissa tiedotusvalineissa, niin toinen tapaus tarjo-
aa. Ensimmainen varapaaministeri Anatoli Tsubais erotti hallituksen rahoittaman
aikakauslehden Rossijskaja Federatsijan paatoimittajan kriittisen artikkelin ilmes-

Tiedotustutkimus 1997:4 .

7



Tiedotustutkimus 1987:4

72

tymisen jalkeen. Tsubaisin argumenitti oli selked ja kova: miksi hallituksen pitaisi
julkaista vihamielista lehtea? Niin, miksi pitaisikdan?

Poliittinen paaoma: Berezovski ja Gusinski

Onko mikaan ihme, etta keskittymisprosessi, joka muualla maailmassa on johta-
nut voimakkaiden ylikansallisten yhtididen muodostumiseen toteutuisi Venajalla
osana poliittista prosessia? thmisille, jotka valvovat Venajan lehdiston keskitty-
misprosessia, mahdollisuus vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen on usein riittava syy
investoida johonkin yritykseen. Tavoitteena ei ole saada voittoja suoraan jostain
tietysta lehdesta tai televisiokanavasta. Tama kummallinen ja ensindkemalté epa-
looginen kayttaytyminen on helposti selitettavissa: tuohon aikaan poliittinen vai-
kutusvalta antoi heille paasyn resurssien jakamiseen (yksityistamiseen) sellaisessa
mitassa, ettd vaatimattomat voitot, joita Vendjén tiedotusvalineistd voisi saada
olivat merkityksettomia.

On pidettiva mielessd, ettd Venajalla poliittinen keskittyminen ei ole paikalli-
nen vaan valtakunnallinen prosessi. Tiedotusvalineiden keskittyminen poliittisin
perustein tapahtuu paakaupungissa, tai tarkemmin sanottuna valtakunnallisissa
tiedotusvalineissa, paljon intensiivisemmin kuin provinsseissa. Investointien tap-
piollisuus on voimakas rajoittava tekija, joka rajaa sen mitka tiedotusvalineet ovat
mukana tassa prosessissa.

Kesdkuussa 1996, Venajan presidentin vaalien aikaan Venajalia oli valtiollisten
tiedotusvalineiden ohella kaksi mediaryhma, joita yhdistivat paaasiassa poliitti-
set tekijat. Ne olivat Most-pankin ympdrille muodostuneen finanssiryhmaén valvo-
ma lehtiryhmé ja toinen ryhmd, joka koostui useista mediayrityksista, joista ra-
hoitti ja osaksi johti LogoVAZ-yhti6. Venalaiset poliitikot ja toimittajat olivat jo ni-
menneet nama “imperiumiryhmat” Vladimir Gusinskin (Most-ryhma) ja Boris Be-
rezovskin (LogoVAZ) mukaan.

Siind tavassa, milla Most-ryhmaé perustelee osallistumistaan mediayrityksiin, on
mahdollista ndhda merkkeja strategisesta investoijasta, joka ymmartadd muodos-
tuneen "mediaimperiumin®” perimmaisen arvon. Mutta my6skddn LogoVAZin sa-
lamyhkaisyys ei jata epailyksia, vaikka Berezovski ei olekaan nahnyt tarvetta (ai-
nakaan vield) esittad motiivejaan julkisesti, ja vaikka han yrittada valttaa kiinnitta-
mastd huomiota itseensa, jopa silla uhalla, etta han voisi menettaa etuja, joita yri-
tysten markkinastrategioiden koordinoimisen avulla voisi saada.

Koska Berezovski on pysynyt hiljaa, voimme vain arvata hénen todelliset mo-
tiivinsa. On mahdollista, etta poliittisena vaikuttajana LogoVAZ - toisin kuin Most
- ei halua kaynnistaa yleistd mainoskampanjaa ymparilleen kokoamiensa media-
yritysten puolesta. Vaikutusvaltaisena kauppiaana LogoVAZin on syyta pyrkia sii-
hen, ettd sen rahoittamat tiedotusvalineet sailyttavat riippumattomuutensa. Jos
LogoVAZ mainostaisi osallistumistaan tiedotusvélineisiin, se voisi olla punainen
vaate sen poliittisille kilpailijoille, se voisi herattda epaluuloa lukijoiden keskuu-
dessa ja my0s vetaisi yrityksen vastuuseen kaikesta materiaalista mika yhtién val-
vomissa lehdissa ja televisiokanavilla esiintyy. Berezovskille viime mainittu olisi
melko absurdia. Berezovskin lehtiryhma on ainutlaatuinen ei vain siksi, etta se on
pantu kokoon ensisijaisesti poliittisten padmaarien vuoksi, mika sekin on huo-
mattavaa 1900-luvun lopulla, vaan myds siksi, etta se rakennettiin poliittisen juo-
nittelun avulla, josta LogoVAZ on yha riippuvainen. Yhtid voisi menettaa televi-
sion ykkéskanavan (ORT) hallinnan yhdessa yossa.

Berezovskin LogoVAZ on siis keskittanyt kasiinsa suuren osan kahden televi-
siokanavan osakkeista (ORT ja Moskovan kanava TV6, joka laajentaa aktiivisesti
osuuttaan Venajan televisiomarkkinoilla) ja aikakauslehti Ogonjokin. Berezovski
valvoo myds Nezavisimaja Gazetaa.



Berezovskin imperiumin aariviivat ovat epaselvat, ja Berezovskin osallistumi-
sen yksityiskohtia eri yrityksissda on vaikea saada selville, silld niita ei julkisteta
omistajan myétavaikutuksella, vaan hdnen tahtonsa vastaisesti. Esimerkiksi ORT:n
osakkaiden luettelo julkaistiin ensimmaiseksi kommunistisessa Sovetskaja Rossija
-lehdessa.

Tiedotusvalineet, jotka yhdistyvdt Most-ryhman valvontaan, nayttdvat sivisty-
neeltd ja kukoistavalta mediakonglomeraatilta, etenkin, jos niitd verrataan Bere-
zovskin imperiumiin, joka on enemman poliittisen vaikutusvallan keskittyma kuin
nykyaikainen mediaryhma.

Most-ryhma ei pyri peittelemaan osallisuuttaan tiedotusvalineyrityksissa. Pain-
vastoin, Vladimir Gusinski pitdd finanssiryhman ja median yhteisty6ta erittain
hyodyllisend, koska media toimii perustoiminnan mainosvdlineena. Niinpa, esi-
merkiksi [togi-lehden julkaisemassa mainoslehtisessad on koko sivu varattu Most-
rvhman liikemerkille ja sen valvomille mediayrityksille. Niit4 ovat talla hetkella te-
levisiokanava NTV, joka valittiin 1995 vuoden tv-yhtidksi, vaikutusvaltainen radio-
asema Eho Moskvy (Moskovan Kaiku) ja Sem Dnei -kustannusyhtid, joka julkaisee
Segondja (Tandan) -paivalehted, televisioviikkolehted Sem Dnei (Seitseman pai-
vaa) ja aikakauslehted ltogi (Johtopaatdksia). Toukokuusta 1996 lahtien viimeksi
mainittua on julkaistu yhdessa amerikkalaisen Newsweekin kanssa. Néihin on vie-
13 lisattdva nelja satelliittitelevisiokanavaa: 170 miljoonaa dollaria maksava pro-
jekti, jota NTV-televisioyhtié tukee. Ensimmaisen vendldisen maksutelevisiover-
kon rakentamiseksi Gusinski joutui myymaan 30% NTV:n osakkeista Gazpromille
120 miljoonalla dollarilla.

Huhutaan, ettd Segodnja maksaa Most-ryhmalle noin 15 miljoonaa dollaria
vuodessa. Kuitenkin, lehti on pystynyt pitdmaan itsensa markkinoilla, ja ponteva
mainoskampanja on kadynnistetty NTV:ssa pyrkimyksend laajentaa lehden levik-
kid. Ei ole mahdollista arvioida, pitdvatkd Mostin johtajat mahdollisena, ettd Se-
godnjasta tulee jonakin paivana kannattava, mutta saamani tiedon mukaan voi-
ton tuottaminen ei ole paatoimittajan paaasiallisin tehtava, lehden taloudellisen
tilanteen parantamista koskevista puheista huolimatta. Segondja on siis ensim-
mainen esimerkki sanomalehdesta, johon venaldinen pddoma investoi poliittisis-
ta syistd. Aikaisemmin ainoastaan valtio teki sellaisia investointeja. Siité mihin
Most-ryhma on kayttanyt Segodnja-lehted on ollut erilaisia tulkintoja, mutta ko-
konaisuudessaan lehti kyennyt sdilyttdmaan maineensa luotettavana tiedon I&h-
teend.

Most-ryhmaén seuraava investointi oli NTV:n perustaminen. Uusi asema aloitti
ldhetyksensa Pietarin viitoskanavaila. Mydhemmin uusi televisioyhtié onnistui
saamaan kayttéonsa neljannen (opetus) kanavan illalla klo 18 jalkeen. Vuonna
1993 Eho Moskvy radicasema, joka on tullut tunnetuksi voimakkaasta uutistoi-
minnastaan ja laajasta kuuntelijakunnassa, liitettiin Most-ryhméaan. Ennen kuin
NTV:n paajohtaja Igor Malashenko alkoi tyéskennelld Boris Jeltsinin vaalikam-
panja-avustajana, alkoi levitd huhuja ettd neljas kanava oli paatetty sulkea (tai
ehkd ottaa sen lahetystaajuus pois) ja siirtda sen taajuus NTV:lle. Ja juuri vaali-
kampanjan aikana Gasprom-konserni, johon paaministeri Viktor Tshernomyrdinil-
1a on laheiset suhteet, osti 30% NTV:n osakkeista.

Vuoden 1997 alussa Gusinski erotti mediayhtionsd muusta yritysryhmasta ja
perusti uuden yhtyman, Most-median. Hanen imperiuminsa seisoo nyt niin vah-
voilla, ettd poliittisesti hanta on lahes mahdoton valvoa, paitsi erilaisten sopimus-
ten avulla. Hanen asemansa on tuilut vieldkin vahvemmaksi sen j&lkeen, kun han
on alkanut myyda satelliittitelevisionsa osakkeita New Yorkin porssissa. Ja han ei
pysdhdy minuutiksikaan — hanen uusin yrityksenséd on perustaa (yhdessa Mosko-
van kaupungin ja VAZ autotehtaan kanssa) suurikokoinen, vérillinen viik-
kosanomalehti Obshishaja Gazetan perustalta.

Onko riittavasti pohjaa paatelld, ettd Most-mediaryhma syntyi poliittisen kes-

Tiedotustutkimus 1997:4 .

73



Tiedotustutkimus 1997:4

74

kittymisen tuloksena? Voidaan olettaa, ettd Berezovski saa voittoja mediaomis-
tuksestaan saamalla vallanpitéjiltd etuja itselleen ja kumppaneilleen. Most-ryh-
man tapauksessa kuva on monimutkaisempi: poliittisten yhteyksiensa vuoksi ryh-
mé saa hallintaansa tiedotusvalineitd samoin kuin muitakin yrityksia! Kuka tietaa
olisiko Vladimir Gusinski saanut hallintaansa NTV:n, jos hén ei olisi julkaissut Se-
gondjaa? Tai olisiko NTV saanut haltuunsa neloskanavan aamuléhetysajan, jos
Malashenko ei olisi liittynyt Jeltsinin vaalikampanjaan? Tai olisiko Venajan ensim-
mainen satelliitti-tv projekti tarvinnut investointia Gazpromilta?

Gusinski ja Berezovski eivat ole suinkaan ainoat tiedotusvalineiden kerailijat.
Muiden keskittymien joukossa on Oneksim-pankki, joka menetti NG:n (ja useita
oljy-yhtioita) Berezovskille, ja joka on perustanut talouselamén viikkolehden Eks-
pert, saanut haltuunsa Gazpromin 20% osuuden Komsomolskaja Pravdassa ja os-
tanut hallitsevan osuuden lzvestijassa. Komsomolskaja Pravda-Segodnja -ryhma
on itsessaan suuri yritys - silld on hallussaan alueellisten lehtien verkko.

On syyta panna merkille myds Kommersant-kustantamo, jota johtaa Vladimir
Jakovlev, Jegor Jakovlevin poika (Jegor Jakovlev on Obshtshaja Gazetan kustan-
taja ja entinen TV:n ykkéskanavan johtaja). Hanen journalististen ja taloudellisten
kykyjensa ansiosta Kommersant-Daily -sanomalehti ja Kommersant-viikkolehti
ovat parhaimpien laatulehtien joukossa. Kaupalliselta pohjalta syntyneind hanen
kaikki julkaisunsa ovat hyvin vakaita, ammattitaitoisten journalistien luomia ja
hyvin johdettuja. Han julkaisee myos aikakauslehtia: Avtopilot, Domovoi, Dengi
ja Stolitsa, jotka ovat joko kannattavia tai hyvin lupaavia. Jakovlevin tavoitteena
on selvastikin hallita laatulehdistémarkkinoita samalla tavoin kuin Gusinski on
kiinnostunut televisiosta. Lehtitietojen mukaan Jakovlevin imperiumin rahoittaja
on Stolitsnyi-pankki, mutta Litsa-aikakauslehdessa olleessa haastattelussa hén
kuitenkin kielsi jyrkasti pankkien olevan hanen yhtiénsa tukena ja totesi, ettd han
omistaa itse enemmistén osakkeista. Tassd kustannusyhtiossé kéynnissa olevaa
prosessia voidaan pitaa esimerkkina tiedotusvélineiden luonnollisesta keskittymi-
sesta. Kuitenkin, vuoden 1996 presidentin vaaleissa Jakovlev osallistui aktiivisesti
antikommunistisen Ne Dai Bog! (Luoja varjele!) -lehden tuottamiseen (nelja nu-
meroa, jaettu ilmaiseksi 10 miljoonan kappaleen painoksena).

1997: muodonmuutos taydellistyy

Ironista, etta 1. huhtikuuta 1997, aprillipdivéna, lzvestija julkaisi etusivullaan val-
tavan otsikon: Viktor Tshernomyrdinilld on viiden miljardin dollarin omaisuus.
Juttu perustui Le Monden artikkeliin, ja siihen liittyi voimakas paaministeria sel-
vasti arvosteleva kommentti. Tshernomyrdinin vaitetddn omistavan suuren osan
Gazpromista (ennen kuin hanestd tuli ministeri, han itseasiassa perusti yhtion
neuvostoliittolaisen kaasuteollisuuden pohjalta). Tshernomyrdin reagoi valitto-
masti ja totesi, ettd jos han omistaisi niin paljon, han jattaisi valittdmasti tyonsa ja
jaisi elakkeelle. Kuitenkaan héan ei vienyt juttua oikeuteen.

Toimittajat pyysivat LUK-oil yhtién johtajaa (valtio omistaa noin 35 % yhtios-
ta; LUK-oil oli viime aikoihin asti lzvestijan padomistaja) Vagit Alekperovia kom-
mentoimaan asiaa. Han totesi, ettei hidn uskonut juttuun, ja ettd itseddn kun-
nioittavan lehden ei olisi pitéanyt julkaista sellaista. Tastd alkoi taistelu lzvestijasta.
Seuraavana paivana ja joka pdiva kahden viikon ajan lehti julkaisi tutkivia juttuja
LUK-oilista ja Tshernomyrdinistd. Paasyytos kohdistettiin hallitukseen, jota lehti
piti vastuullisena yrityksestd pystyttda poliittinen sensuuri uudelleen. LUK-oil,
joka oli oilut lehden itsensd valitsema yhteistydkumppani, yhdistettiin organi-
soituun rikollisuuteen. Samaan aikaan Le Monde julkaisi varovaisen artikkelin ja
paljasti lahteensa: se osoittautui jonkun huomautukseksi Yhdysvaltain kongressis-
sa kaydyssa keskustelussa. Vaikka yleinen mielipide oli padaministerin puolella,



lzvestija jatkoi kampanjaansa.

Jos venalaisen lehdiston panostus tutkivaan journalismiin olisi aina sellainen
kuin Izvestijalla naiden kahden viikon aikana, sitd olisi ilo fukea. Yleensé se on
heikkoa. Mutta jos kaikki lehdet toimisivat sitla tavoin kuin lzvestija kampanjansa
alussa, jokainen niistd menisi konkurssiin kunnianloukkaustuomioiden vuoksi. Sil-
18 valin kun LUK-oil valmistautui vastatoimiin, lzvestija myi kaikki toimittajien
omistamat osakkeet Oneksim-pankille. Lopuita Oneksim-pankki onnistui keraa-
maan enemman osakkeita kuin LUK-oil. 1zvestija juhli voittoaan: paatoimittaja
lgor Golembiovski piti yhteistyotd Oneksim-pankin kanssa toimittajien edun mu-
kaisena.

Mielenkiintoista, ettd lzvestijan kohtalon ratkaisi lehden Washingtonin kir-
jeenvaihtaja Vladimir Nadein. Han rikkoi LUK-oilin kanssa tekemansa sopimuksen
myyda omistamansa 0,64 % osakkeista ja myi osakkeet Oneksim-pankille kaksi-
kertaisesta summasta, saaden lahes miljoona dollaria. Han voi olla nyt jopa paa-
ministeri Tshernomyrdinia rikkaampi ~ ja ndyttaa silta, etta raha on tehnyt hanet
viisaaksi. Lahtiessadn Washingtoniin han vastasi haastattelussa, etta Izvestija ei
voittanut, vaan itse asiassa toimittajat menettivat lehden hallinnan. investoijien ja
toimitusneuvoston valilla neuvotellaan sopimusta, joka erottaisi lehden toimituk-
sen linjan omistajien tahdosta. Jos se allekirjoitetaan, se on ensimmaéinen vastaa-
van laatuinen sopimus Vendajan nykyisen median historiassa. Aika nayttaa, onko
tama sopimus tehokas suoja itsenaiselle toimituspolitiikalle vaiko vain askel jul-
kisuuskampanjassa zvestijan horjuneen aseman parantamiseksi.

Tietysti, lzvestijan toimittajat ovat nyt rikkaita, mikéa voi osaltaan juoda voiton
tunteen. Golembiovski sanoo myds, etta tasapainojarjestelma on luotu. Mutta to-
dellinen syy sille, ettd Izvestija uskoo voittoonsa LUK-oilista, on Oneksim-pankin
laheisyys hallituksen toisen osan, niin kutsuttujen uudistajien (Tshubais, Nemtsov,
Gaidar) kanssa, jotka ovat perinteisesti tukeneet lehted kummankin hydtyessé
(1zvestija sai esimerkiksi rakennuksensa omistukseensa). Taman vuoksi Alekpero-
vin reagointi Tshernomyrdin artikkeliin tulkittiin vihamieliseksi.

lzvestijan haltuunottamiseen liittyi juonittelua ja toimintaa yhta lailla kuin
NG:nkin tapaukseen - kertomassani versiossa olen jattanyt suuren osan vartijoi-
den toiminnasta, kokouksista ja kirjeista presidentiile vaille huomiota: tdssa suh-
teessa tarinat ovat samankaitaisia. Mutta niissd on jotakin perustavan laatuinen
ero. Jos NG edusti puhtaasti poliittista investointia, jossa osingot saadaan muual-
ta, lzvestijan tapaus on poliittisesti paljon kiinnostavampi samoin kuin odotetta-
vissa olevien voittojen takia.

Izvestija-yhtid ei julkaise pelkdstadn sanomalehted vaan myods Nedelja-viikko-
lehtea. Viime vuosina sen johtaminen on ollut hyvin heikkoa, péivalehtena se on
menettanyt levikkia ja mainoksia ja viikkolehtena paljon rahaa. Alunperin LUK-oif
oli valittu yhtibkumppaniksi levikin kasvattamista ja jakeluverkon kehittamistéa
varten. LUK-oilin tuella olisi voitu perustaa aluetoimituksia ja aloittaa paivittéais-
ten maakunnallisten sivujen julkaiseminen. On selvaa, ettd Oneksim-pankki halu-
aa saada tuottoa sijoitukselleen valittamatta siita, millaisen vaikutusvallan pank-
ki saa sellaisen investoinnin jalkeen.

Toisen sanoen, poliittinen padoma on yha olemassa, mutta poliittinen inves-
toija kayttaytyy yha enemman kuten tavallinen investoija, joka ei ole kiinnostu-
nut vain vaikutusvallasta vaan myds voitosta. lzvestijan tarina alkoi investointina
ja muuttui poliittiseksi kamppailuksi ja loputta yrityksen kamppailuksi paremman
johdon saamiseksi. Jopa sellaisen tappiollisen yrityksen kuin Berezovskin, Smo-
lenskin ja muiden pankkiirien omistaman ORT:n arvellaan nousevan voitolliseksi
kotmessa vuodessa.

Palataksemme periodisoimiseen meidan tulisi erottaa uuden Venajan lehdis-
16N ensimmaiset viisi vuotta (1991-1996) uudesta aikakaudesta. Transitiokausi on
ohi. Nykyista vaihetta voi paremmin kuvata vakaan kehityksen kaudeksi.

Tiedotustutkimus 19974

75



Tiedotustutkimus 1997:4

76

Kehitystd dominoi keskittyminen, jolla on niin poliittisia (Berezovski), seka po-
liittisia ettd taloudellisia (Oneksim-pankki, Most-media) ja paaasiassa taloudellisia
motiiveja. Viimeksi mainittu patee suurimpaan osaan lehdistosta ja radiosta, eri-
tyisesti poliittisesti sitoutumattomaan osaan.

Kaikki tarkeimmat lehdet ja televisiokanavat ovat poliittisen pddoman valvon-
nassa, mutta laheskaan kaikkiin hallitus ei pysty vaikuttamaan suoraan, vaikka-
kaan ne eivit ole kokonaan valtapuolueen valvonnan ulkopuolella. Erilaisuutta
on olemassa, ja sen takeena ovat jatkuvat etujen, yritysten ja poliittisten ryhmit-
tymien ristiriidat.

Jos NG:n kaappaaminen oli lopun alku, niin voisi sanoa, ettd lzvestijan tapaus
oli todellakin Venajan riippumattoman lehdistén loppu. Mutta vapautta ei tu-
honnut sorto tai sensuuri vaan se kuoli tavalliseen fasten tautiin - huonoon fiik-
keenjohtoon.

Valitettavasti ensimmainen uhri oli laatujournalismi ja sen toipuminen kestaa
todennakoisesti kaikkein pisimpaan. Mutta uudet sdhkoiset tiedotusvalineet ja
teknologiat yhdessd muutamien vahvojen, puhtaasti tietoa valittévien ryhmien
(Most-media, Kommersant) ja suurten mahdollisuuksen ja investointien virran
kanssa takaavat Venajan tiedotusvalineiden tulevan kehityksen.

Investointien poliittinen vinoutuma pysyy tutkivan journalismin kehityksen ja
itsendisen lehdistdinstituution rakentamisen esteend. Mutta terveen jarjen valos-
sa ndyttaa silta, ettd ajan kanssa kilpailu tulee parantamaan tilannetta ja Venajan
lehtiparonit pyrkivat mukaan kansainvalisiin projekteihin, ensimmaiseksi muihin
entisen Neuvostoliiton tasavaltoihin.

Suomennos englannista: JUKKA PIETILAINEN



	4_97

