Turo Uskali

USA:n laatujournalismin kriisi ja
sen heijastevaikutukset Suomeen

The New York Times kertoi toukokuussa 2003 etusivun paduutisessa, ettd yksi
lehden toimittajista oli sepitellyt viirid tietoja ja keksinyt olemattomia lihteitd
useisiin lehden kotimaanosaston juttuihin vuosien aikana. Toimittaja, vastaava
paitoimittaja ja toimituspallikkd saivat potkut. Journalistinen itsekritiikki oli
noussut ensimmiisti kertaa ndin niytrivisti kansainvilisen median puheen-
aiheeksi.

Jatkoa seurasi. Toukokuussa ja lokakuussa 2004 NY Times julkaisi taas pit-
ki artikkeleita, joissa lehti kertoi epdonnistuneensa Irakin sotaa edeltineessd
journalismissaan. Lehti tunnusti, ettd etusivun uutisjutuissa oli kerrottu totena
tietoja, jotka myshemmin osoittautuivat vésriksi. Lehdessi oli kiytetty juttujen
tietolihteini usein nimettomid henkilditd, joista ainakin yhti on jilkeenpdin
julkisuudessa epiilty huijariksi ja jopa Iranin salaisen poliisin avustajaksi. Itse-
kritiikin kypsyttelyyn tarvittiin yli vuosi.'

Myos The Washington Post kertoi elokuussa 2004, etti se oli epionnistunut
Irakin sotaa edeltivissi uutisoinnissaan 2003. Lehden itsekritiikki meni NY
Timesia syvemmille. WP:n vakituisen mediakriitikon Howard Kurtzin pitki
ja yksityiskohtainen selvitys julkaistiin etusivun juttuna elokuun alussa 2004.
Kurz teki jutun omasta aloitteestaan ja kiytti lihteendin pariakymmenti toimi-
tuksen jisenen haastattelua. Jutun mukaan WP seurasi liikaa Bushin hallinnon
toimia ja antoi selvisti liian vihin tilaa kriittisille 4nille ennen sotatoimien
alkua. Elokuusta 2002 maaliskuuhun 2003 WP julkaisi etusivulla yhteensi
140 juttua, jotka noudattivat tiysin Yhdysvaltain hallituksen Irak-retoriikkaa.
Muutamat hallinnolle kriittiset jutut eivit paisseet etusivulle, vaan ne kitkettiin
pienelli lehden sisisivuille.”

Laatujournalismin kriisi on nikynyt Yhdysvalloissa mys tv:n uutiskanavilla.
Viimeksi syyskuussa 2004 arvostettu valtakunnallinen CBS News skuuppasi
“uusia tietoja” presidentti George W. Bushin sotilaspalveluksesta. CBS ker-
toi saaneensa haltuunsa muistioita, jotka kiistatta todistivat Bush nuoremman

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

109



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

110

saaneen erityiskohtelua Vietnamin-sodan aikana. Muistiot osoittautuivar kriit-
tisessd tarkastelussa viirennetyiksi ja CBS, kuten muutamat muutkin joukko-
viestimet, joutuvat pyytimiin pari viikkoa myShemmin ndyristi anteeksi vii-
rid uutisointiaan. Uutisen paikkansapitivyytti ja muistioiden aitoutta epiiltiin
ensimmdiseksi muutamissa internetin web logeissa.?

NY Timesia on pidetty toisesta maailmansodasta lihtien maailman arvo-
valtaisimpana sanomalehten, ja Washington Post nousi maailmanmaineeseen
1970-luvun alun Watergate-paljastuksillaan. Myds CBS:n journalistinen maine
on perdisin usean kymmenen vuoden takaa. Esimerkiksi sen uutisankkuria
Walter Cronkitea pidettiin Vietnamin sodasta lihtien pitkdin Yhdysvaltain
luotettavimpana uutishenkiléni. Miksi arvovaltaisten amerikkalaisten joukko-
viestinten toimituksellinen laadunvarmistus on viime vuosina alkanut pettaa?

Viitin, ettd kyse on ennen kaikkea ongelmavyyhdistd, jossa olennaisinta
niyttiisi olevan, ettd talous ja politiikka ovat Yhdysvalloissa ottaneet niskalen-
kin journalismista ja tylsistyttineen sen perinteisen kirjen, kriittisyyden. Toki
myds poikkeuksia 16ytyy.

Lehdist6 on jadnyt alakynteen

Syyskuun yhdennentoista terrori-iskujen jilkeen republikaaninen hallinto on
lujittanut poliittista otettaan Yhdysvalloissa. New Yorkin Columbian yliopiston
journalistiikan professorin Jay Rosenin mielesti timi on nikynyt myds jouk-
koviestinten roolin heikentymiseni yhteiskunnassa. Niin hin kirjoitti Presst-
hink-weblogissaan heti marraskuun 2004 presidentinvaalien jilkeen, kun oli
varmistunut, etti George W. Bush jatkaa vieli toisen presidenttikauden:

Bush-maailmassa kaikki on toisin. Neljitti valtiomahtia ei ole; se on
vdird teoria, Bushin tiimi sanoo. Lehdist ei ole vahtikoira tai yleison
edustaja, vaan yksi omaa etua ajavista intressiryhmisti. (...) Lehdisté on
heikko, ja sen aika on melkein ohi, hallinnon nikékulmasta. Hallinnon
ei ole mitddn tarvetta olla koko ajan tekemisissd toimittajien kanssa.
Toimittajilta voidaan estid piisy ilman rangaistusta. Mediaa vastaan
voidaan hyokitd herkeimirtd syyteimilli sidoksista, niin kuin Bushin
kannattajat ovat tehneet. (...) Bushin joukot ovat kokonaan muuttaneet
journalistisen pelin luonnetta tietien, ettd journalistit vain hyvin epito-
dennikdisesti vastaavat syytoksiin. Esimerkiksi, vetdytyvitks journalistit
koskaan Irakista protestiksi Bushin Valkoiselle talolle? Eivit koskaan, ja

siksi lehdistd niyttid niin heikolta.!



Howard Kurz kritisoi Washington Postissa sitd, etté lehti pyrki Irakin-uutisoin-
nissaan minimoimaan hallinnolle kriittisten vaihtoehtoisten lihteiden kiyt-
timistd. Syyni oli Kurzin arvion mukaan lehden pditoimittajien ja toimitus-
piillikoiden tietoisesti valitsema toimituspolitiikka. Esimerkiksi yksi kriittinen
juttu hylittiin vain silld perusteella, ettd monet jutussa kiytetyistd sotilaslih-
teistd olivat jo elikkeelld. Yksi kriittisid juttuja tehnyt toimittaja oli kokenut
Walter Pincus. Hin kerisi pitkdin aineistoa juttuun, jossa paidyttiin lopulta
epiilemain Saddam Husseinin joukkotuhoaseiden olemassaoloa. Toimituksen
johto kielsi jutun julkaisemisen, mutta lehden tihtitoimittaja, tutkiva journa-
listi ja Watergate-skandaalin paljastaja, Bob Woodward, auttoi myymain jutun
esimichille. Juttu julkaistiin ennen Irakin sodan alkua, mutta vain sisasivulle
piilotettuna.’

Nettilehti Slaten mediakriitikon Jack Shaferin mielestd laatusanomalehtien
itsekritiikin hyvini puolena on, etti ne auttavat lukijoita arkipiivdistimain sa-
nomalehtii. Mutta niyttii siltd, ettd lukijat ovat tehneet eri puolilla maailmaa
ndin jo pidempiin. Maailman sanomalehtien levikit ovat nimittiin laskeneet
jo vuosikymmenid. Esimerkiksi ranskalaisen uutistoimiston AFP:n mukaan
vuonna 2003 maailman 208 maasta ainoastaan 35:ssd kokonaislevikit kasvoivat.
Merkittivi poikkeus oli vain se, ettd ilmaiseksi jaettujen sanomalehtien méirit
kasvoivat 2003 yhteensi 16 prosenttia.” Kustantajat eri puolilla maailmaa ovat
parin viime vuoden aikana ryhtyneet kiiymiin torjuntataistelua muun muassa

ruotsalaista Metroa vastaan ja perustaneet kilpaa ilmaisjakelulehtia.

Luottamus on laskenut yleisesti

Yleisén medialuottamuksen heikkeneminen on todettu useissa tutkimuksissa
eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Project for Excellence in Journalism -yksikdn
tutkimuksen® mukaan yleison luottamus journalismiin oli laskenut Yhdysval-
loissa koko ajan vuosina 1985-2002. Kun 1982 noin 72 prosenttia oli sitd
mieltd, etti uutisorganisaatiot ovat erittiin ammattitaitoisia, vastaava luku oli
2002 pudonnut 49 prosenttiin. Luottamuksen viheneminen koskee niin sano-
malehtid kuin tv:n valtakunnallisia uutislihetyksidkin. Ainoana merkittivini
poikkeuksena on ollut The Wall Street Journal -lehti, jonka luottamus oli tutki-
muksen mukaan noussut. WSJ on yksi harvoista amerikkalaisista joukkoviesti-
misti, joka on esimerkiksi laajentanut ulkomaankirjeenvaihtajien verkostoaan.

Maineen menetyksii on ollut ennenkin, eiki kyse ole mistiin kokonaan
uudesta ilmidsti. Esimerkiksi LA Timesin journalistinen maine romahti 1999

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

111



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

112

yhden erikoisliitteen mainosrahasotkujen takia. Lehti oli jakanut puoliksi mai-
nostulot teemaliitteen kohteen, vastavalmistuneen urheilukeskuksen Staples
Centerin kanssa. Vuonna 2000 lehti myytiin Tribune-yhtislle, ja sen toimitus-
paillikoksi kutsuttiin John S. Carroll Baltimore Sunista. Los Angeles Times on
viime vuosina saanut roppakaupalla takaisin mainettaan. Lehti sai esimerkiksi
2003-2004 yhteensi kahdeksan Pulitzer-palkintoa.

Mutta jo kymmenen piivii Pulitzer-juhlista LA Timesin paitoimittajalle
kerrottiin, ettd lehden budjettia pitiisi leikata. Niytesi siled, etti lehden talous-
johdossa oli ajateltu, ettd nyt kun maine oli niyttivisti palautettu, voitaisiin
taas palata normaaliin lehdenteon piivijirjestykseen ja tehostaa tuotantoa. Ta-
lousjohto perusteli tyévoiman vihennysti mainostulojen laskulla. Myss NY
Timesin haastattelema analyytikko John Janedis Banc of America Securtitiesta
kertoi lehdenteon nykyisisti rajoista: "Vaikka journalismi toki on tirke, pai-
vén pidtteeksi sijoittajat valittivit enemmin myytyjen lehtien miristi ja mai-
nosmiirien kasvusta kuin Pulitzer-palkinnoista”.® Talousmantran hokeminen
ei tiedd koskaan hyvii laatujournalismille.

Maailman sanomalehtien vuosikymmeni jatkunut levikin lasku on pakot-
tanut ne etsiméin uusia keinoja lukijakuntansa siilyttimiksi. Valitettavan har-
voin kyse on ollut journalistisen laadun lisddmisestd. Maailman kilpailluimmat
lehtimarkkinat Britanniassa ovat usein olleet suunnanniyttijia. Syksylli 2003
Independent perusti broadsheet lehtensi rinnalle my®s tabloid-kokoisen (lehdet
itse haluavat lanseerata mieluummin kompakti-nimitysti) version, ja menestys
seurasi nopeasti. Kesilli 2004 lehden johto arvioi, etti levikki oli kasvanut
40 prosenttia. Etenkin naisten, nuorten ja johtotehtivissi olevien lukijoiden
lehtihistorian menestyksekkiin myynninedistimishanke”'.

Kelnerin mielesti tabloid ei ole aivan paras koko sanomalehdelle. Hin olisi
mieluummin halunnut lehdestiin hieman suuremman, keskikokoiseksi eu-
rooppalaiseksi kutsutun version, jota kiyttivit muun muassa ranskalainen Le
Monde ja saksalainen Berliner Zeitung. Independent joutui tyytymiin tabloid-
kokoon, koska maasta ei l6ytynyt riittdvisti sopivaa painokapasiteettia eiki
Belgiassa painamisestakaan tullut loppujen lopuksi mitiin. The Guardian lehti
ilmoitti heinikuussa 2004 siirtyvinsi Berliner-kokoon vuoden 2006 aikana.
Guardianin johdon mukaan lehden journalismi olisi muuttunut liikaa, jos
se olisi siirtynyt pienempiin tabloidiin. Lehden koon muuttamiseen aiotaan
budjetoida 50 miljoonaa puntaa.



Nimettomyydesta passikuviin

Enti jos tarkasteluajanjaksoa pidentii hieman? Onko yhdysvaltalaisen journa-
lismin sisilldissi tapahtunut parinkymmenen vuoden aikana olennaisia muu-
toksia? Uusia aiheita ainakin on piissyt median agendalle, kuten aids, Kiina
ja al-Qaida.

Voisi kuitenkin viittdd, ettd suurin muutos on tapahtunut journalistien ni-
kyvyyden lisidntymisessi ja yksilollisyyden korostamisessa. Ennen 1980-lukua
sanomalehtien toimittajat tekivit juttujaan yleensi nimettémini, juttuja ei
ollut milldin tavoin signeerattu, paitsi poikkeustapauksissa, esimerkiksi jos
kyseessi oli ulkomaankirjeenvaihtaja, piillikkotason toimittaja tai tunnettu
kolumnisti.

My®s Suomessa sanomalehtien kotimaan uutisia alettiin yleisesti signeerata
vasta 1980-luvulla. Nykyiin yleisid ovat myds juttujen yhteydessa julkaistavat
toimittajien kiiltokuvamaiset passikuvat.

Merkillisend poikkeuksena on yhi brittiliinen The Economist. Lehti selittdd

verkkosivuillaan ”outoa kiytostddn” seuraavasti:

Monet kidet tekevit The Economistia, mutta sen 4ni on kollektiivinen.
Piikirjoituksistakin keskustellaan ja usein riidelldZn viikoittaisissa toimi-
tuskokouksissa. Toimittajat tekevit usein yhteistydtd ja joitakin artikke-
leita editoidaan rankasti. Mutta tirkein syy juttujen nimettémyyteen
on se, etti tirkeinti ei ole se kuka jutut kirjoittaa, vaan mitd kirjoitetaan
(kursivointi Turo Uskalin). Kuten Geoffrey Crowther, lehden piitoimit-
taja 1938-1956, asian ilmaisi: nimettomyys “ei tee toimittajasta mesta-
ria, vaan ‘itsedin tirkeimmin’ palvelijan. Siti voi kutsua vaikkapa esi-
isien tyon kunnioittamiseksi, mutta joka tapauksessa se antaa lehdelle

himmistyttivii ajatuksellista voimaa ja tirkedn periaatteen”.!!

Toimittajien nikyvyyden lisidntyminen sanomalehdissd on tietysti ollut vas-
taus tv:n aloittamaan kiytintéén. Tv-uutisjournalismissahan toimittajien ja
uutisankkureiden naamat ovat olleet nikyvissi 1960-luvusta lihtien. Samalla
syntyivit ensimmiiset tihtitoimittajat sekd Suomessa etti ulkomailla.
Tihtitoimittajuuden rakentaminen ei kuitenkaan ole helppoa, ja siini piilee
selvistikin myos vaaroja. Otetaan yksi esimerkki. USA Today -sanomalehti
perustettiin 1982, ja sen innovaatioina olivat kilpailijoita pienempi sivukoko,
nelivirisyys, havainnolliset graafiset kuvat ja lyhyet jutut. USA Today oli en-

simmiinen selvisti tv:n ilmaisusta vaikutuksia ottanut sanomalehti, ja se sai

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 20058

113



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

114

nopeasti miljoonan kappaleen kansallisen levikin Yhdysvalloissa, jossa suurim-
matkin sanomalehdet yleensi olivat olleet paikallisia. Nykyiin levikki on jo yli
kaksi miljoonaa.

USA Todayn journalistinen johto halusi 1990-luvulla kehittii lehtei enem-
min laatulehden suuntaan. Silli ei ollut omia vakituisia kirjeenvaihtajia ennen
kuin 1990-luvun puolivilissi. USA Today turvautui aluksi ulkomaantoimitta-
jiensa reportaasimatkoihin ja uutistoimistojuttuihin. Laatusanomalehdeksi kai-
pailevan USA Todayn maine koki kovan kolauksen, kun paljastui, etti lehden
tihtitoimittajaksi kohonnut ulkomaantoimittaja Jack Kelley oli muun muassa
sepittinyt kohujuttujaan ja kiyttdnyt myds aineistonaan muualla julkaistuja
tietoja ilman asiallisia lihdemerkintji. Kelley joutui vuoden 2004 alussa ero-
amaan lehden palveluksesta. Hin oli kiertinyt maailman kriisipesikkeitd 21
vuoden ajan.

Lehden ulkopuolisen tutkijaryhmin mukaan Kelley oli keksinyt merkitti-
vin osan ainakin 20 reportaasistaan ja lainannut aineistoa ainakin yli sadassa
tapauksessa. Kelleyn tehtivini oli yksindidn kilpailla merkittivien yhdysval-
talaisten lehtien, kuten The New York Timesin ja the Los Angeles Timesin
kirjeenvaihtaja-armeijoiden kanssa. Kelley teki reportaasimatkoja ainakin Kuu-
baan, Venijille, Haitiin ja Lahi-itddn. Ainakin 12 artikkelissaan Kelley kertoi
nihneensi omin silmin, kun ihminen kuoli. Kelleyn huijausten mittasuhteiden
paljastuttua USA Todayn kaksi johtavaa toimittajaa ilmoitti irtisanoutuvansa ja
lehti ilmoitti lisadvinsi ulkomaantoimituksensa resursseja. New York Timesin
arvion mukaan USA Todayn ilmoitus lisiresursseista ei vilttimattd merkitse
kovinkaan paljon. USA Today on Gannettin lippulaiva, ja Gannett puolestaan
on pitkiin kehunut sanomalehtikustantajien parhailla katteilla.?

Kilpailun kiristyminen kiristyy

Kilpailulla on luonnollisesti my&s aina ollut vaikutusta median sisdltsihin.
Laatulehtien lihdekiytinnon keventyminen, uudenlaiset nopeusvaatimukset
sekd vaikeiden ja monimutkaisten juttujen karsastaminen toimituksen johto-
portaassa, kertovat kaikki lisiintyneestd kilpailusta ja ennen kaikkea tv:n seki
internetin luomista paineista.

Laatusanomalehdet eivit ole endd moniin vuosiin kyenneet luomaan median
piividjirjestysti. Kun suuret tv-yhtiét rummuttavat ilta illan jilkeen ndyttivin
kuvajutuin mustavalkoista maailmantotuuttaan, voi yksittiisen sanomalehden
olla vaikeaa kulkea omaa tietdin ja kyseenalaistaa vallitsevia tulkintoja, oli ky-



seessi sitten The New York Times, The Washington Post tai Helsingin Sanomat.
Juuri niin niiden kuitenkin pitiisi tehdi, ja se on ollut esimerkiksi yksi Irakin-
sodan epdonnistuneen uutisoinnin opetuksista.

HS:n ulkomaantoimittajan Susanna Niinivaaran pro gradu -tyén mukaan
suomalaisen laatujournalismin kohtalonyhteys angloamerikkalaisiin joukko-
viestimiin oli selvisti nikyvissd ennen Irakin-sotaa.

Tilanteen analysoinnissa olleet ongelmat ja harhaan menneet arviot ker-
tovat mielestini hyvin siitd, miten riippuvainen ulkomaantoimitus on
niin sanotusta kansainvilisesti yleisestd mielipiteestd eli uutistoimistojen
ja luotettavina pidettyjen laadukkaiden angloamerikkalaisten medioiden
tiedoista. Jos sielld tehdiin virhearviointi, on melko todennikéistd, ettid
niin tapahtuu myds Helsingin Sanomissa. Tdmin vuoksi niihin virhei-
siin ulkomaantoimituksen saattaa olla helppo suhtautua hieman vihi-
tellen. Ne eivit tunnu niin omilta virheiltd, koska tiedot tulivat erdilld

tavalla kontrolloimattomalta — mutta luotettavalta — lihteelti.??

Valitertavasti journalismin lihihistoria alkaa jo olla tiynni niiti surullisia
tapauksia, joissa valtamedia on unohtanut kriittisen asenteensa ja monia laatu-
journalismin periaatteita.

Sanomalehteen mahtuu aina huomattavasti paljon enemmin tietoa, tulkin-
toja ja nikékulmia kuin tvin uutislihetyksiin. Juuri tissi dlyllisyydessa piilee
sanomalehtien vahvuus. My®s itsekritiikki vaatii lyd, mutta my6s nSyryyted,
jota valtamediassa on perinteisesti nikynyt vain pilkahduksin. Ehki timd insti-
tutionaalisen suvereenisuuden harha on osaltaan vihentinyt uutismedian luo-
tettavuutta yleison silmissi. Yleisesti jo tiedetiin, ettei tietoihin ole luottamista.
Pienet nimivirheet oikaistaan, mutta suurista kommihdyksisti vaietaan. Toivoa
sopii, ettd seki ulkomaisessa etti suomalaisessa sanomalehdistdssi Irakin-sodan
jalkeen orastanut itsekriittinen ote antaa toimituksille uusia eviitd entistd pa-

rempaan journalismiin ja yleisdsuhteeseen.

Kriittista tietoa Euroopasta ja Jon Stewardilta

Kun yhdysvaltalaiset ovat syyskuun yhdennentoista jilkeen etsineet tietoa maa-
ilmasta, yllittivin monet ovat klikkautuneet brittildisen vasemmistolehden
Guardianin verkkosivuille. Tammikuussa 2004 periti 39 prosenttia brittiverk-
kolehden lukijoista oli amerikkalaisia. Guardian Unlimitedilla on omistukses-
saan yhteensi 16 verkkosivustoa, joiden yhteenlaskettu kivijamiiri oli virallisen

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

115



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

116

ABC- levikintarkastusyhtion mukaan 7,5 miljoonaa. Maaliskuussa 2004 lehti
ilmoittikin, etti sen tavoitteena on nousta maailmanlaajuiseksi journalistiseksi
tuottecksi.' Lehti julisti toiveikkaasti jo syksylld 2004 olevansa maailman paras
sanomalehti webissi. Ehka niin ei kuitenkaan ainakaan ihan vieli ole. Esimer-
kiksi The New York Timesin verkkoanti on varsin kattava.

Guardianin menestys on perustunut kriittiseen journalistiseen otteeseen,
kattavaan ulkomaanuutisointiin ja myds erikoistumiseen. Esimerkiksi sen me-
diasivustoja pidetdin yleisesti maailman parhaina. Kiinnostavasti Guardian,
toisin kuin suurin osa maailman mediayhtidisti, ei ole pdrssiyhti6, vaan siition
(Scott Trustin) omistuksessa.

My6s muut brittildiset lehdet ovat Guardianin menestyksen vanavedessi
ilmoittaneet etsivinsi entistd aktiivisemmin ulkomaisia lukijoita. Esimerkiksi
Lontoon The Times kertoi lokakuussa 2004 aikeistaan avata lisid verkkojulkai-
sunsa sisiltojd ilmaiseksi ulkomaisille lukijoille, kuten Yhdysvaltain presidentin
vaaleihin liittyvid juttuja.'®

Brittilehtien lisiksi amerikkalaiset ovat valtavirtamedialuottamuspulassaan
turvautuneet satiirisiin uutisohjelmiin, etenkin The Daily Show with Jon Ste-
wardiin'. Ilmi6 on tuttu autoritaaristen ja totalitaaristen maiden historiasta,
joissa sananvapauden tukahduttaminen on perinteisesti kanavoinut yhteiskun-
takritiikkii satiiriseen taiteeseen, etenkin metaforistiseen runouteen.

STT ja HS: lahdekritiikkia tiukennettava

Miti timi kaikki merkitsee suomalaisen journalismin kannalta? Tein pienen
sihkdpostikyselyn kuudelle kotimaisen median ulkomaantoimituksen esimie-
helle marraskuun loppupuolella 2004. Kolme vastasi seuraaviin kysymyksiin.

1) Onko yhdysvaltalaisen laatumedian journalismi mielestinne
muuttunut syyskuun yhdennentoista terroristi-iskujen jilkeen?
Jos kylld, niin miten?

2) Onko yhdysvaltalaisten laatulehtien, kuten The New York Ti-
mesin ja The Washington Postin, journalistinen itsekritiikki (esi-
merkiksi Irakin sotaa edeltivin uutisoinnin puutteet) vaikuttanut
suomalaisen median ulkomaan uutisoinnin lihdekiytintsihin?
Jos kylld, niin miten?

Sahkopostihaastattelujen perusteella voi tulkita, ettd yhdysvaltalaisen laatujour-
nalismin kriisi on vaikuttanut eniten STT:n ulkomaanosaston uutistychén ja



vihiten MTV3:n uutisoindiin. Helsingin Sanomien ulkomaanosaston esimie-

hen arvion mukaan lihdekritiikin merkitys on korostunut.

Uutispiillikks Tero Kekki (MTV3:n uutiset):

1)

2)

Yhdysvaltalaiset mediat heijastavat tietenkin kansankunnan tun-
toja, joten kylli muutosta on tapahtunut terrori-iskun jilkeen.
Kansallisuusaate on voimistunut, kansalliset turvallisuusintressit

heijastuvat journalismissa.

Eipi juuri.

Ulkomaantoimituksen esimies Meiju Malmberg (STT):

1)

2)

On muuttunut, niinkin paljon, ettd joskus kivi mielesss, pitii-
siké lainkaan puhua laatumediasta. Ovat ehki nyt palaamassa
laadukkaampaan kirjoitteluun jouduttuaan ruoskimaan itsedin
ja pyytelemiin anteeksi, mutta kylli terrorismi- ja Irak-uutisointi
oli aika ajoin kovin kritiikitonti ja oman maan propagandan lei-
maamaa. Maailmaa katsottiin tasan yhdestd nikokulmasta, eiki
syitd terrorismin leviimiseen etsitty. Tuo kasvoton terroristimassa
oli vain yhti samaa pahan akselia, eivitki amerikkalaisviestimet

juuri vaivautuneet ruotimaan terrorismin syita.

On vaikuttanut. Lihteitd vertaillaan ja uusia lihteitd etsitdin en-
tistd kiivaammin. Helposti tuodaan heti esiin, ettd niin kertoo
New York Times sen sijaan, ettd tehtdisiin toisin piin eli kerrot-
taisiin, etti asia on niin ja sitten vasta, etti lihteend on New York
Times. STT tekee yhid useammin niin, etti toimittaja vertaa lih-
teitd laajasti ja ajan kanssa ja tekee sitten omalla nimelldn jutun.

Ulkomaantoimituksen esimies Kari Huhta (Helsingin Sanomat):

1.

Yhdysvaltain laatumedia on laatumedia my6s 9/11:n jilkeen.
Hy®ékkiykset vaikuttivat uutisointiin pitkilld valilld kautta maail-
man ja tietenkin eniten Yhdysvalloissa. Yhdysvaltalaiset katsoivar,
ettd hyokkiys kohdistui koko heidin jirjestelmainsi ja elimin-
muotoaan vastaan ja se heijastui lehtiin. Samalla "laatumediat”
(on hieman episelvii, missi raja kulkee varsinkin sihkoiselld puo-

lella) omistivat aiempaa vihemmin kiinnostusta aiheille, joilla ei

JOURNALISMIKRITIIKIN VUCSIKIRIJA 2005

117



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIJA 2005

118

endid ollut entisen kaltaista merkitystd Yhdysvaltain hallitukselle
(esim. Kiinan ihmisoikeudet, Tshetshenian sota, Keski-Aasian
diktatuurit). Asetelma kostautui pahiten Irakin sodan valmiste-
luissa, joista vilittyi puutteellinen kuva kun mediat jatkoivat 9.11.
alkanutta pidittyviisyyttddn hallituksen toiminnan kritiikissa.
Olisi mielenkiintoista tietdd, kummat lopulta kuitenkin myotii-
livit kotiyleis6ddn eniten ja kummat esittivit monipuolisimman
kuvan tapahtumista, Yhdysvaltain lehdet vai vaikkapa Britannian
ja Ranskan lehdet.

2. Jos tarkoitat niiden kiyttimisti lihteind niin ei. Jos tarkoitat lih-
dekritiikkia ylipadtdin niin kai se oli hyvd muistutus sen mer-
kityksestd. On hyvd muistaa, ettd vapaustaistelijan tiedot eivit
valttimirtdd ole sen todenperiisempid kuin diktaattorin, ja ettd
tiedustelupalvelujen tiedon laatu on altista poliittisille tarkoitus-

perille ja on yliarvostettua.

FT Turo Uskali tutkii ulkomaanuutisointia
Jyvaskylan yliopiston viestintatieteiden laitoksella

Viitteet

1 EJC Media News Digest. 4.10.2004. The NY Times doesn't spare itself in war criticism.
Kivinen, Olli. 17.8.2004. Helsingin Sanomat. Konna vai mestarivakoilija?, A4. Kaik-
kia Ahmad Chalabiin liittyvii tietoja tuskin koskaan kerrotaan julkisuuteen. Chalabi oli
monin tavoin kiyttokelpoinen Yhdysvaltain poliittiselle johdolle Irakin sotaan asti. Sen
jilkeen hinti ei endd tarvittu, ja itse asiassa hinesti ja hinen tiedoistaan saattoi tulla jo
uhka presidentinvaaleihin valmistautuville republikaaneille. Voi olla, ettd monet uudet
Chalabia mustamaalaavar tiedot ovar tarkkaan mietittyi disinformaatiota, joita esimerkiksi
ulkomaantoimittajien on tiysin mahdotonta todistaa nopeasti oikeiksi tai véiriksi. Taas
kerran media joutuu vain kuuliaisesti toistamaan viranomaisten versioita ja tulkintoja.

2 Kurtz, Howard. 12.8.2004. The Washington Post. The Post on WMDs: An Inside Story.
Prewar Articles Questioning Threat Often Didn 't Make Front Page, Al. Ks. my6s Younge,
Gary. 13.8.2004. The Guardian. Washington Post apologises for underplaying WMD
scepticism: Strupp, Joe. 12.8.2004. Editor & Publisher online. Kurtz Explains His Critique
of “Wash.Post” Iraq Coverage.

3  Dvorkin, Jeffrey A. NPR online. 24.9.2004. How the Blogs saved CBS...NPR.
http://www.npr.org/templates/story/story.php2storyld=3935590, viitattu 5.11.2004.

4 Rosen, Jay. 3.11.2004. Pressthink. Are We Headed for an Opposition Press?
htep://journalism.nyu.edu/pubzone/weblogs/pressthink/, viitattu 5.11.2004.



10

11

12

13

14
15
16

Kurtz, Howard. 12.8.2004. The Washington Post. The Post on WMDs: An Inside Story.
Prewar Articles Questioning Threat Often Didn 't Make Front Page, Al. Ks. my6s Younge,
Gary. 13.8.2004. The Guardian. Washington Post apologises for underplaying WMD

scepticism: Strupp, Joe. 12.8.2004. Editor & Publisher online. Kurz Explains His Critique

of “Wash.Post” Iraq Coverage.

Steinberg, Jacques. 13.8.2004. The New York Times. Washington Post Rethinks Its Coverage

of War Debate.
Editor & Publisher Online. 1.6.2004. Circulation Down, Worldwide.

"The State of the News Media 2004, An Annual Report on American Journalism.
http://www.stateofthenewsmedia.org/index.asp, viitattu 5.11.2004.

Steinberg, Jacques. 14.6.2004. The New York Times. Afier the Peaks of Journalism,
Budget Realities.

The Guardian. 26.7.2004. "It s the most effective promotion in the history of newspapers”
http://media.guardian.co.uk/mediaguardian/story/0,7558,1268882,00.huml, viitattu
1.8.2004.

About. Us. http://www.economist.com/help/DisplayHelp.cfm?folder=663377#About_
The_FEconomist, viitattu 22.10.2004.

Steinberg, Jacques. 24.4.2004. New York Times. Panel Says Poor Standards Allowed
Deception at USA Today; Schmitr, Richard B. 23.4.2004. Los Angeles Times.
Second USA Today Editor Resigns Amid Scandal.

Niinivaara, Susanna. 2004. Nikymittomit rintamat — Helsingin Sanomien ulkomaan-
toimitus ja Irakin sota. Haastattelututkimus. Tampercen yliopisto. (Painamaton), 59.

Kiss, Jemina. 31.3.2004. Dotjournalism. Guardian lifts the lid on global readership.
Kiss, Jemina. 14.10.2004. Dotjournalism. Times tempts overseas readers.

Ks. http://www.comedycentral

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

119



