JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

120

Marko Ampuja

Tapaus Al-Jazeera

Qatarista kisin toimivasta arabiankielisesti Al-Jazeera-satelliittikanavasta on
tullut yksi kuluvan vuosituhannen alun merkittivimmisti ja keskustelluim-
mista ilmiGistd kansainvilisessd uutisvilityksessi. Laajaa suosiota on kuitenkin
seurannut, eri syisti, maine kiisteltyni kanavana, miki on noussut esiin myos
suomalaisessa mediajulkisuudessa. Syyskuussa 2004 Al-Jazeera alkoi nikyi Sa-
noma-WSOY:n omistaman HTV:n kaapeliverkossa ja samassa kuussa uutistoi-
misto Inter Press Service ja Suomen ulkoministerio jarjestivit Helsingissi arabi-
mediaa kisittelevin seminaarin, jonka esiintyjien joukossa oli myos Al-Jazeeran
edustaja puhumassa kanavansa merkityksesti arabimaissa. Vaikka Al-Jazeeran
herittdmit mielikuvat ovat linsimaissa saaneet erityisesti parin viime vuoden
aikana aiempaa moniulotteisempia sivyji, nostettiin niidenkin tapahtumien
yhteydessi keskeisesti esiin se, ettid televisiokanavaa on syytetty toimimisesta
Osama bin Ladenin “d4nitorvena” tai se miten ”Al-Jazeera haluaa eroon Osama-
kanavan maineesta” (iltasanomat.fi 24.9.2004).

Al-Jazeeraan on liitetty monesti timintyyppisid epiteetteji silloin kun se
on noussut puheenaiheeksi linsimaisessa mediajulkisuudessa. Usein syntyykin
vaikutelma, ettd kun huomio suuntautuu Al-Jazeeraan, se suuntautuu kanavan
imagoon eiki sen vilittimiin uutisiin. Mutta kuinka suuresti Al-Jazeera on itse
vastuussa kanavaan liitetyistd negatiivisista mielikuvista? Pohdin titd kysymysti
seuraavassa tarkemmin.

Kysymykseen suoraviivaista vastausta hakevat viittaavat ensisijaisesti Al-Ja-
zeeran omiin toimituksellisiin ratkaisuihin eli esimerkiksi sithen, ettd se on
ndyttdnyt toistuvasti terroristijohtajien ja -ryhmien julistuksia ja titi kautta
mahdollisesti tukenut niiden rikollisia pyrkimyksii. Siispd se on maineensa
ansainnut — ainakin siind miirin, ettd tdstd on syytd kanavasta julkisuudessa
puhuttaessa huomauttaa, vaikka samalla mainittaisiinkin sen ansiot sananva-
pauden levittijini arabimaailmassa. T:mai kanta on kuitenkin yksinkertaistava,
silld siind ei oteta huomioon laajempia poliittisia taustatekijoiti. Al-Jazeeraan
kohdistunutta kritiikkii ei voi ymmirtii ilman, ettid kanavan omia linjauksia
tarkastellaan osana arabimaiden sisiisid poliittisia jannitteiti ja Yhdysvaltojen



Lihi-itds koskevaa politiikkaa. Ilman niiden huomioon ottamista ei voi ymmir-
tdi sitd, miksi Al-Jazeeraa vastaan on esitetty niin voimakkaita syytoksii.

Uusi maailmanlaajuinen haastaja

Al-Jazeeran saama laaja kansainvilinen huomio on poikkeava asia monessa
mielessd. Kolmannesta maailmasta ei ole aiemmin tullut merkittivid haastajia
linsimaiden hallitsemille tiedonvilityksen maailmanmarkkinoille. Niilld tapah-
tuneet voimasuhteiden muutokset ovat olleet tyypillisesti lintisten uutisorgani-
saatioiden vilisid kamppailuja, kuten esimerkiksi edellisen Persianlahden kriisin
aikana, jolloin amerikkalainen satelliittiyhti6 CNN haastoi perinteisemmiit
uutisvilittdjit. Toisaalta Al-Jazeera on pystynyt jatkamaan toimintaansa jo li-
hes vuosikymmenen ajan keskelld voimakasta poliittista painostusta, jota se on
kokenut seki arabihallitusten ettd Yhdysvaltojen taholta.

Kanavan kehittyminen kansainvilisesti merkittiviksi televisioyhtioksi ei olisi
ollut mahdollista ilman Qatarin valtionpiimiehen, emiiri Hamad bin Khalifa
Al-Thanin rahallista tukea. Qatarin hallituksen johtoajatuksena Al-Jazeeraa
perustettaessa oli se, etti siini oli kyse arabimaailman modernisoinnista ja de-
mokratisoinnista, joka palveli yhteiskuntarauhan siilyttimisti ja lopulta my®s
vallassa olijoiden omia intresseji. “Joko ovi avataan tai sitten se potkitaan si-
saan”, kuten maan ulkoministeri totesi. Emiiri Al-Thani investoi vuonna 1996
140 miljoonaa dollaria Al-Jazeeran starttirahaksi. Samana vuonna Britannian
yleisradioyhtié BBC oli lakkauttanut arabiankielisen uutistoimintansa, jota
Saudi-Arabian hallitus rahoitti (se veti tukensa pois sen jilkeen kun kanavalla
oli kritisoitu maan ihmisoikeustilannetta). BBC:sti ldhtopassit saaneet ja lin-
simaisen journalistisen tradition koulimat ulkomaantoimittajat muodostivat
Al-Jazeeran ytimen.

Al-Thanin alkuperiiseni tarkoituksena oli, ettd Al-Jazeerasta olisi tullut itseiin
kaupallisesti rahoittava uutiskanava viiden vuoden kuluessa. Kanavan kohtaamat
poliittiset ja taloudelliset vaikeudet ovat kuitenkin johtaneet siihen, etti Al-Jazee-
ra on edelleen riippuvainen emiirin vuotuisista mairirahoista vaikka se samalla
harjoittaakin liiketoimintaa.! Tuki ei ole dollarimiriisesti suuruudestaan huoli-
matta taannut Al-Jazeeralle mitenkiin ylivertaisia resursseja: esimerkiksi sen tyon-
tekijoiden mairi on vain viidesosa CNN:n vastaavasta ja noin kolmannes BBC
Newsiin verrattuna — tdhinkin nihden sen saavutuksia voi pitii huomattavina.

Al-Jazeeran maailmanlaajuisesta merkityksesti kertoo se, etti se on onnistu-

nut haastamaan kansainvilisen uutiskynnyksen ylittineilld skuupeillaan seki

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

n



JOURNALISMIKRITHIKIN VUOSIKIRIA 2005

122

Afganistanin ja Irakin kriisipesikkeisti tuottamillaan raporteilla lintiset uu-
tiskanavat, jotka ovat ostaneet Al-Jazeeran tuottamaa materiaalia ja olleet jois-
sain tapauksissa suoranaisesti riippuvaisia siitd. Toissavuonna alkaneen Irakin
konfliktin kynnykselld ”Al-Jazeerasta” tuli hetkeksi internetportaali Lycosin
suosituin hakutermi, ja se kasvatti tuolloin eniten suosiotaan myds Googlen
hakusanojen joukossa. Tahin vaikutti varmasti sekin, ettd kanavan englannin-
kielinen internetsivusto joutui samoihin aikoihin epitavallisen pitkdin jatku-
neen hakkeroinnin kohteeksi.

Saareke sensuurin keskella

Kansainvilisesti tunnettuudestaan huolimatta kanava on lopulta merkittivin
tekiji alueellisessa mielessi ja kosmopoliittisesti hajautuneen arabiankielisen
kulttuurin piirissi. Eri arvioiden mukaan Al-Jazeeralla on noin 35 — 45 miljoo-
naa enemmin tai vihemmin aktiivista katsojaa, miké on paljon suhteutettuna
kanavan kohdeyleis66n, joka koostuu noin 200 miljoonasta arabiaa didinkiele-
nizin puhuvasta ihmisestd Lahi-iddssi sekd muualla maailmassa. Monella niisti
ihmisisti ei ole paisyd satelliittilihetysten direen. Viime aikoina Al-Jazeeran
tilausmiirit ovat olleet kasvussa eritoten Euroopassa.

Kanavan suosion syyt eivit ole yllittivii ajatelcaessa sitd, minkilainen me-
diailmasto Lihi-idissi on yleensi vallinnut. Alueen arabimedian perinteise-
ni ongelmana on ollut tiukka valtiojohtoisuus, miki on journalismin saralla
n'ai_kynyt avoimena sensuurina, toisinajattelun rajoittamisena ja va.ltaapitéivien
ympirille rakennettuna henkildkulttina. Jo ennen Al-Jazeeraa suuri osa alueen
viestostd hakeutui, erityisesti merkittivien konfliktien aikana, muiden kuin
omien valtiollisten uutispalvelujensa direen. Esimerkiksi BBC:n ja CNN:n
satelliittilihetyksilld oli merkittivii arabiyleis6ji 1990-luvulla. Samaan aikaan
myds arabimaihin perustettiin omia satelliittikanavia, jotka tarjosivat jossain
miirin monipuolisempaa viestintdd kuin mihin aiemmin oltiin totuttu. Al-
Jazeeran edeltijisti tirkein lienee edelleen toimintaansa jatkava Middle East
Broadcasting Center (MBC), joka on Saudi-Arabian kuninkaan lankomiehen
omistuksessa. Al-Jazeeran perustaminen edusti kuitenkin selkedd muutosta.
Ensimmdisti kertaa suurelle arabiyleisélle avautui mahdollisuus katsella uutis-
raportteja Lihi-idin kannalta merkittdvisti tapahtumista, omalla kielelldzn ja
ympirivuorokautisesti, seki seurata ohjelmia, joissa paneudutaan myés poliit-
tisesti arkaluontoisena pidettyihin teemoihin, kuten arabihallitusten korrupti-

oon, uskontoon, seksuaalisuuteen ja naisten oikeuksien polkemiseen.



Al-Jazeeran tapana on kutsua ohjelmiinsa niin maallistuneita toisinajatte-
lijoita kuin virallisia tahoja — kanavan iskulauseena on mielipide ja toinen
mielipide” - ja timd ajoi sen jo toimintansa alkuvaiheessa térmiyskurssille ara-
bihallitusten ja niitd dominoivien konservatiivisten kuningashuoneiden kanssa.
Esimerkiksi vuonna 1998, vuosia ennen kuin Al-Jazeera noteerattiin linsimai-
sessa julkisuudessa, Kuwait karkotti kanavan toimiston tilapiisesti ulos maas-
taan sen perusteella, ettd erds ulkomaalaisvieras oli arvostellut sikildistd prinssid
keskusteluohjelman aikana. Sama hankaus on jatkunut myshemminkin. Muun
muassa Saudi-Arabian, Jordanian ja Irakin hallitukset (viime mainittu sekd
Saddam Hussein valtakaudella ettd sen jilkeen) sekd palestiinalaishallinto ovat
toistuvasti rajoittaneet Al-Jazeeran toimintaa alueillaan.

Toisinajattelijoita ja tunnustuksen osoituksia

Arabimaissa Al-Jazeeran linja on koettu uhkaavana kahdesta syysti. Osa alueen
hallituksista ei katso suopeasti sité, ettd kanava tarjoaa tilaa sekulaareille mieli-
piteille ja nakertaa siten konservatiivisia kulttuurisia arvoja joita ne ovat voineet
hyddyntid valtansa ponkittimisessi. Toisaalta maallistuneemmatkin Lihi-idin
valtiot ovat yleensi poliittiselta legitimiteetiltdin siind mairin heikkoja ettd ne
kavahtavat toisinajattelun esiintymisti mediassa kuin ruttoa. Esimerkkind niis-
td uhista voi mainita erddn Al-Jazeeran suosituimmista ja provokatiivisimmista
ohjelmista: viikottain lahetettavin kaksituntisen poliittisen debatin nimeltiin
"Vastasuunta”. Sitd vetdd yhti kiistelty syyrialainen englannin kielen tohtori
ja toimittaja Faisal Al-Kasim. Ohjelman luonteesta kertoo esimerkiksi viime
vuonna lihetetyssi jaksossa esitetty katsojakysymys: "Pidittaytyvitko arabi-
hallitukset tuomitsemasta Abu Ghraibin viirinkiytokset siitd syysti, ettid ne
harjoittavat paljon pahempia hirmutekoja omissa vankiloissaan”. (84 prosenttia
kysymykseen vastanneista katsojista vastasi mydntavisti.) Samassa ohjelmassa
vieraillut ihmisoikeusaktivisti viittasi ”péivittdin toistuviin standardikiytintoi-
hin” arabimaiden vankiloissa, joihin lukeutuu unen ja ruoansaannin rajoitta-
misen ohella sihkdshokkeja ja muita kidutuksen muotoja.

Al-Jazeeran arabimaissa herittimien reaktioiden yhteydessi on myds syytd
mainita se, ettd kanava ei ole haastanut vain hallituksia vaan my6s omaa
katsojakuntaansa. Jotkin ”Vastasuunta” -ohjelmassa esiintyneet vierailijat
ovat kyseenalaistaneet islamin uskoa ja sithen perustuvia oppeja tavalla jota
uskonnollisesti konservatiiviset ja radikaalit katsojat, mutta myés osa libe-

raaleista, pitid suoranaisena jumalanpilkkana. Samasta syysti Al-Jazeeraa voi

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

123



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

124

tuskin pitdd jonkinlaisena dirilaidan fundamentalismin asianajajana. Kana-
valla esitetdin uskonnollisen sheikin Yusuf al-Qaradawin isinn6imii ohjel-
maa "Islamilainen laki ja elimi”, jossa hin otsikon mukaisesti tulkitsee eri
eliminalueisiin liittyvid kysymyksid islamin uskon pohjalta. Nikokulmasta
riippuen al-Qaradawia pidetiin kuitenkin niin liberaalina, modernistina, ra-
dikaalina, fundamentalistina kuin harhaoppisenakin. Ongelmallisempaa on
se, ettd al-Qaradawi, joka ei hyviksy bin Ladenin tekemii iskuja, on ilmais-
sut — myds Al-Jazeerassa — hyviksyvinsi israelilaisia siviilejd vastaan tehdyt
itsemurhaiskut, miki on herittinyt aiheellista kritiikkid.> Kaiken kaikkiaan
arabimaissa vallitsee hyvin monenlaisia mielipiteitd, jotka yhdistyvit uskon-
nollisiin ja poliittisiin kysymyksiin tavalla, jota on vaikea hahmottaa ilman
alueen ja sen historian tuntemista. Al-Jazeera heijastelee titi tilannetta: se on
tuonut mottonsa mukaisesti esille hyvin monenlaisia nikokantoja, joita ei voi
tiivistid yhden ideologian mukaisiksi.

Toinen arabikatsojia himmentinyt seikka on se, ettd Al-Jazeeran toimitta-
jat ovat haastatelleet israelilaisia poliitikkoja, miki ei ollut aiemmin Lihi-idin
arabimedioissa tapana. Timi on joidenkin katsojien mielestd tuenilmaus
sionistiselle politiikalle. Al-Jazeera on myés tuonut suoraan Yhdysvaltojen
hallicusten edustajien nikemykset arabikatsojien arvioitavaksi ja lisiksi sen
toimittajat ovat haastaneet ohjelmissaan sellaisia arabipoliitikkoja, joiden
Yhdysvaltoja koskevat kommentit ovat heidin mielestadn olleet liian yksioi-
koisia. Tdmi taas syd pohjaa viitteelti, jonka mukaan kanava lietsoisi yksi-
tuumaista anti-amerikanismia.

Al-Jazeeran tehtivi riippumattomuuteen pyrkivini uutismediana ei ole ollut
helppo konfliktien repimilli alueella, mutta epiilemitti juuri itselleen asettami-
ensa journalististen standardien vuoksi se on saanut arvostetun aseman kohde-
yleisonsi keskuudessa. Zogby-tutkimuskeskuksen toukokuussa 2004 tekemidn
kyselyn mukaan Al-Jazeera on ensisijainen valinta 66 prosentille egyptiliisistd
satelliitti-uutisten katsojista, ja samat luvut olivat Jordanian osalta 62 prosenttia
ja 44 prosenttia Saudi-Arabiassa. Muut arabikanavat jiivit kauas taakse niistd
luvuista. Al-Jazeerasta on tullut Lihi-idissd siind méirin merkittévi tekijd jul-
kisen keskustelun kannalta, ettd sitd on vaikea olla noteeraamacta. Tastd syystd
monet kanavaa avoimesti kritisoineet arabipoliitikot ja uskonnollisten ryhmien
edustajat kaikesta huolimatta vierailevat sen ohjelmissa.

Myoskiin linsimaissa Al-Jazeera ei ole jadnyt vaille tunnustusta. Sen muo-
dollisena osoituksena kansainvilinen sananvapausjirjesto Index on Censorship
my6nsi vuonna 2003 kanavalle palkinnon timin panoksesta sensuroimatto-
man uutisvilityksen puolesta. Al-Jazeera on piivittiin ldheisessd suhteessa mo-



niin keskeisiin lintisiin uutiskanaviin. Esimerkiksi BBC News on solminut
kahdenvilisid uutismateriaalin vilityssopimuksia yhtd hyvin Al-Jazeeran kuin
amerikkalaisen ABC:nkin kanssa. Professionaali arvonanto ja luottamus ei ole
silti taannut kanavalle poliittista arvostusta linsimaissa.

"Vapauden kannattajat” sananvapautta hillitsemassa

Erityisesti Yhdysvaltojen hallituksen ja armeijan edustajat ovat toistuvasti viit-
tineet Al-Jazeeran uutisoinnin olevan valheellista ja “vastuutonta”. Esimerkiksi
huhtikuussa 2004 Al-Jazeera raportoi Fallujahin taistelujen yhteydessi siit, ettd
Yhdysvaltojen armeijan iskussa kuoli irakilaistaistelijoiden ohessa myds paljon
aseettomia siviileji.? Yhdysvaltojen puolustusministeri Donald Rumsfeld reagoi
asiaan vihaisesti toteamalla, ettd kanavan toiminta on “hipeillists” ja ettd "he
yksinkertaisesti valehtelevat”. Kritiikki ei ole jiinyt vain puheeksi. Jo loka-
kuussa 2001 Yhdysvaltojen silloinen ulkoministeri Colin Powell pyysi Qatarin
emiirid kidyttimiin vaikutusvaltaansa Al-Jazeeran “hillitsemiseksi”, miki on
tietenkin paradoksaalista ajatellen sitd, ettd Yhdysvaltojen hallituksen edustajat
esiintyvit julkisuudessa mielelldin medioiden valtiollisen riippumattomuuden
puolestapuhujina. Irakin konfliktin aikana Yhdysvallat on asettanut rajoituksia
aseman toiminnalle ja pidittinyt useita kanavan toimittajia ja kameramiehia.*

Yhdysvaltojen hallituksen motiiveja ei ole vaikea arvata. Sen usein toistamana
nikemyksen3 on, etti sitd vastaan iskevien terroristien ja kapinallisten toimet se-
ki arabimaiden kansalaisten yleinen vihamielinen asenne johtuvat virheellisisti
mielikuvista, joita alueen mediat ja muut yleisen mielipiteen kannalta keskeiset
tahot levittivit. Se miten Al-Jazeera uutisensa kehystdd ja mihin se huomion-
sa kohdistaa — muun muassa siviiliuhreihin Palestiinassa ja Irakissa — edustaa
Yhdysvaltojen hallitukselle viirii viesteji, joiden sijasta se haluaisi nihdi kerto-
muksia demokratian etenemisesti ja terroristien kirsimisti tappioista.

Yhdysvallat on jo monen vuosikymmenen ajan kiynyt suunnitelmallista tais-
telua “arabien mielistd”, johon se on suunnannut paljon resursseja. Jo ennen
hyokkiystiin Irakiin Yhdysvallat kidynnisti lukuisia pr-operaatioita Lihi-idissi,
joiden tehtivini oli kohentaa maan imagoa arabien silmissi. Samaan tihti-
si my6s Yhdysvaltojen hallituksen rahoittaman ja arabimaihin kohdistaman
Al-Hurra-televisiokanavan perustaminen viime vuoden alussa, miki oli suora
vastaveto Al-Jazeeralle.

Operaatiot eivit kuitenkaan ole tuottaneet toivottua tulosta. Yhdysvaltojen
arvostus on laskenut entisestiin Lihi-id4ssd ja Al-Hurra on saanut penseiin vas-

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

125



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIJA 2005

126

taanoton arabikatsojilta. Tami ei tule yllitykseni niille, jotka ovat perehtyneet
arabimaiden asenneilmastoon. Kyselyjen mukaan keskeisin syy arabikansalais-
ten negatiiviseen kisitykseen Yhdysvalloista on sen harjoittama Lihi-idan-poli-
tiikka — erityisesti Palestiinan kysymykseen liittyen — joka kaiken muun ohella
luo edellytyksii myds terroristiliikkeiden virviystoiminnalle. Negatiivinen k-
sitys on riippumaton median katsomisesta.’ “Islamilaisen maailman mielipi-
teeseen vaikuttaa enemmin se, mitd Yhdysvallat tekee kuin mikiin, miti se
voi sanoa”, kuten eris amerikkalainen mainosalan ammattilainen Wall Street
Journalissa muistutti.® Se, ettd Yhdysvaltojen hallitus kaikesta huolimatta edel-
leen panostaa propagandan tuottamiseen kertoo ainakin siitd, ettd usko joukko-
viestinnin kaikkivoipaisuuteen — miki on mediatutkimuksessa moneen kertaan
ehditty julistaa myytiksi — jatkaa sitkeisti elimainsi amerikkalaisviranomaisten
strategiasuunnitelmissa.

Rumsfeldin ja muiden Yhdysvaltojen nykyhallinnon edustajien Al-Jazee-
ra-kritiikkeihin tulee tietenkin poliittisista syistd johtuen suhtautua suurin
varauksin, semminkin kun Yhdysvaltain valtapoliitikot ja maan korkeat so-
tilashenkildt ovat viittineet kanavan levittimiksi valheeksi sellaista miki on
lintisissikin medioissa tapahtuneeksi vahvistettu. Tami ei tarkoita sitd, ettd
kaikki Al-Jazeeran saamat arvostelut olisivat vailla perusteita. Al-Jazeeraa ovat
kritisoineet linsimaissa my®s sellaiset tahot, jotka ovat riippumattomia tai suh-
teellisen riippumattomia Yhdysvaltojen hallinnosta ja sen pyrkimyksisti. Tassa
esityksessi ei ole mahdollista paneutua kaikkiin Al-Jazeeraan kohdistettuihin

kritiikkeihin, mutta nostan niisti lyhyesti esiin joitakin keskeisimpii.

Terrorismin tukija?

Al-Jazeeraa vastaan useimmin esitetty syytos on luonteeltaan hyvin yleinen. Sen
mukaan kanava lietsoo arabien vihaa ja tukee terrorismia. Kriitikkojen mielestd
erityisesti se, ettd kanava esittii terroristijohtajien ja panttivankien sieppaajien
nauhoja on tuenosoitus heidin toiminnalleen.

Voi tietenkin miettid sitd, miki merkitys rikoksien toteutumisessa on silli,
etti niiden tekijit tietivit saavansa asialleen ilmaista mediajulkisuutta. Mutta
se, etti tisti kehitetiin nimenomaan Al-Jazeeraa vastaan esitetty argumentti,
vaikuttaa tarkoitushakuiselta. Kysehin on median yleisisti toimintatavoista.
Samoja nauhoja ja niiden transkriptioita ovat esittineet suuret amerikkalaiset
televisiokanavat, kuten CNN, Fox News tai ABC, samoin kuin lukemattomat
kanavat muualla maailmassa. Maailman medioissa esitetddn jatkuvasti lausun-



toja, haastatteluja ja puheenpitkid tahoilta, jotka ovat vastuussa eri asteisista
hirmuteoista, hallitukset ja epéviralliset aseistetut ryhmit mukaan lukien. Ni-
mi ilmentivit laajalle levinneitd uutiskiytintéji, joiden avulla tapahtumille
luodaan sisilt6jd ja annetaan kasvot. Niiden kiytintdjen moraalisuudesta voi-
daan tietenkin viitelld, mutta on outoa jos niitd noudattavista kanavista vain
yksi poimitaan erityisesti esiin.

Lausuntojen ja julistusten esittdminen uutisissa ei tietenkiin ole sama asia
kuin asettuminen niiden taakse. Oleellista on se tapa milli niiti esitetdin. Yleis-
ten uutisstandardien mukaisesti Al-Jazeera ei niyti Al-Qaidan tai panttivankien
sieppaamisista vastuussa olevien ryhmien nauhoja kokonaisuudessaan. Esimer-
kiksi Al-Jazeeralle lihetetyistd bin Ladenin nauhoista vain osia paityy uutisli-
hetyksissi kiytetyksi materiaaliksi. BBC:n uutistoiminnan piillikké Richard
Sambrook huomautti lokakuussa 2001 — jolloin Al-Jazeera ensi kertaa nousi
lintisen maailman tietoisuuteen — ettd jos bin Laden haluaisi vilittdid Al-Ja-
zeeran kautta toimintaviesteji kannattajilleen, niin timi olisi hyvin tehoton
metodi, silli erdskin hinen tuolloin lihettiminsi 25 minuutin pituinen nauha
oli lyhennetty kanavan toimesta noin minuutin pituiseksi uutispitkiksi. Bin
Ladenin videoita ei niytetd kanavalla mydskiin ilman kontekstia: niiti on
seurannut keskustelujakso, joihin on pyritty saamaan mukaan myds amerikka-
lainen kommentaattori.”

Sama pitee myds Irakissa siepattujen panttivankien teloitusvideoihin, joista
on noussut kohua muista syisti. Internetin keskustelupalstoilla, mutta my®s vi-
rallisemmissa uutislihteissd torméi toistuvasti viitteeseen, jonka mukaan Al-Ja-
zeera on esittdnyt teloitusvideot kaikkine yksityiskohtineen uutisissaan. Timin
pohjalta esimerkiksi CNN:n toimittaja Jack Cafferty on nimittinyt Al-Jazeeraa
“kaulankatkaisukanavaksi”. Kanavan toimituspolitiikkana on kuitenkin se, ettd
se ndyttdd teloitusvideoista patkii, joissa terroristit poseeraavat uhriensa seuras-
sa ja esittdvit julistuksiaan. Varsinaisia teloitusjaksoja ei kanavan Washingtonin
toimituksen johtajan mukaan koskaan niyteti.® Sama kdytints on vallalla myds

ldntisissi medioissa.

Liian arabimielista journalismia?

Toinen merkittivi linsimaissa esitetty syytds on se, ettd Al-Jazeeran uutiset ja
ajankohtaisohjelmat eivit ole objektiivisia eli ettd ne ovat “arabimielisid” ja
niissd tuetaan avoimesti palestiinalaisten asiaa. Tami kritiikki on edellistd pe-
rustellumpaa. Al-Jazeeran uutislihetyksissi Israelissa tai palestiinalaisalueilla

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

121



JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2005

128

menehtyneiti palestiinalaisia on kutsuttu ”marttyyreiksi” riippumatta siiti,
ovatko nimi kuolleet taistelussa Israelin joukkoja vastaan tai siviilejd vastaan
suunnatuissa itsemurhaiskuissa.” Edellisissi tapauksissa kdytintdd on helpompi
ymmirtdd: se heijastaa arabien yleistd nikemysti siitd, ettd Israclin miehityspo-
litiikka on laitonta ja sen armeijaa vastaan tehdyissd iskuissa kuolleet palestii-
nalaiset ovat siten kuolleet “asian puolesta”. Mutta jilkimmiisiin tapauksiin
sovellettuna termi on episopiva (vaikka sekin heijastelee monien arabien ki-
sityksid), silld siviilejd vastaan iskemistd ei voi moraaliselta kannalta hyviksyi.
Asiasta kiydiin arabimaailmassa kiivasta debattia.

Laajemmin ajateltuna kysymys Al-Jazeeran objektiivisuudesta ja sen puutteis-
ta vie nopeasti journalismin perimmiisten kysymysten ddreen. Viitteet joiden
mukaan Al-Jazeera on uutisoinnissaan erityisen “vinoutunut” sisiltdd oletuk-
sen siitd, ettd lintisten valtamedioiden uutissisillot olisivat neutraaleja — my6s
poliittisesti latautuneisiin aiheisiin liittyen — ja vailla omanlaisiaan painotuksia.
Al-Jazeeran uutisointiin perehtyneet mediatutkijat Mohammed El-Nawawy ja
Adel Iskandar toteavat kuitenkin perustellusti, ettd journalistinen objektiivisuus
on aina kontekstuaalista. Uutisten kohteeksi valikoidut aiheet, painotukset
ja kehystimisen tavat vaihtelevat eri maiden valtamedioissa merkittivisti ja
ne ovat sidoksissa niitd kuluttavien yleisdjen maailmankuvaan ja kulttuurisiin
arvostuksiin. Timi ei voi olla nikymitti uutisissa vaikka niissd pyrittdisiinkin
tasapuolisuuteen.

Asiaa voi valaista tarkastelemalla keskeisii Irak-uutisoinnin kisitteitd. Al-Ja-
zeera esimerkiksi nimittii Yhdysvaltain ja Britannian Irakissa olevia sotilasvoi-

% mutta timi ei ole ainakaan suuremmassa mairin

mia “miehitysjoukoiksi™
ideologinen valinta kuin kutsua niiden armeijoita "liittoutuman joukoiksi”,
kuten lintisissd valtamedioissa on laajalti tapana. Molemmat ilmaisut ovat pe-
riaatteessa objektiivisia. Edellinen nostaa esiin ei vain arabimaailmassa vaan
my®s linsimaissa yleisesti hyviksytyn nikemyksen, jonka mukaan hyskkayksel-
le Irakiin ei ollut YK:n antamaa valtuutusta ja etti se oli niin ollen laiton mie-
hitysoperaatio. Jilkimmiinen taas viittaa siihen, ettd alueella toimii muitakin
kuin Yhdysvaltojen joukkoja. Kriittisesti tarkasteltuna jalkimmiinen ilmaisu on
jopa edellistd kyseenalaisempi, silli sitd voi tulkita my®s siten, ettd joukkojen
lihettimiselli oli takanaan laaja kansainvilinen tuki.

Se, ettid Al-Jazeeraa syytetiin tietynlaisista esitystavoista kielii siitd, ettd krii-
tikot haluaisivat nihdi kanavan kiyttivin sellaisia painotuksia, jotka olisivat
lahempini Yhdysvaltojen virallista kantaa. Tdmi kuitenkin soisi sen uskotta-
vuutta oman yleisdnsi silmissi. Kehystiessiin Lihi-idin tapahtumia tavalla,
joka kytkeytyy liheisesti alueen arabikatsojien nikemyksiin, Al-Jazeera epii-



lemited esittdd niistd tietylld tavalla suodattuneen kuvan, jota voi kritisoida
sen sisiltimisti puutteellisuuksista. Mutta siihen, onko timi kuva lopulta sen
yksipuolisempi kuin lintisten valtamedioiden esittdimirt tulkinnat, on vaikea

antaa tyhjentivii vastausta.

Al-Jazeera ja Fox News vertailussa

Al-Jazeera on monissa arvioissa rinnastettu amerikkalaiseen kaapelikanavaan
Fox Newsiin (aiemmin siti verrattiin hanakammin CNN:in). Timai korostaa
edelli arvioitua nikemysti jonka mukaan Al-Jazeera on poikkeuksellisen ide-
ologinen uutislihde. Rinnastus on kuitenkin ontuva, silli kanavilla on suuria
eroja. Toisin kuin Fox News, Al-Jazeera antaa uutis- ja ajankohtaisohjelmissaan
jatkuvasti tilaa eri mielipiteille ja hallitusten propagandan kyseenalaistukselle.
Uutiskanava Fox taas on itsessiin vallan #ini, joka suosii hyvin yksipuolisella
tavalla republikaaneja. Sen lihetyksissd esiintyy ddrimmaisen harvoin Bushin
hallinnolle kriittisia kommentaattoreita, ja silloinkin kun he saavat puheaikaa,
ovat he koko ajan vaarassa joutua patrioottisen rydpytyksen kohtecksi. Toisin
kuin Fox News, Al-Jazeera on kokenut merkittdvai poliittista painostusta ja
sille on koitunut tistd myds taloudellisia vaikeuksia: suuret monikansalliset
ja alueelliset yhtiét ovat viltelleet mainostamista Al-Jazeeralla peliten siti ettd
timi suututtaisi konservatiiviset arabihallitukset, erityisesti Saudi-Arabian. Fox
Newsilld ei ole samanlaisia taloudellisia vaikeuksia.

Miten Fox News ja Al-Jazeera ovat ylipainsi vaikuttaneet omassa toimin-
taympiristdssiin demokratian ja sananvapauden toteutumiseen? Al-Jazeera on
selvisti nostanut sananvapauden tasoa autoritaarisesti hallituissa arabivaltioissa
ja tarjonnut aiempaa parempia mahdollisuuksia kansalaisten vapaalle mieli-
piteen muodostukselle, miki on oleellista demokratian toteutumiseksi. Fox
Newsisti on puolestaan vaikeaa parhaalla tahdollakaan 16ytad my6nteisia puolia
median moniarvoisuutta ja demokraattisuutta ajatellen.

Jos Yhdysvaltojen valtavirtamedian kirjo olisi nykyisti laajempi, uutiskanava
Fox voisi edustaa sen yhti laitaa. Ongelma amerikkalaisessa valtavirtamediassa
on kuitenkin sen voimakas painottuminen oikealle, miki ilmentdd maan poliit-
tista kehitysti ja "terrorismin vastaisen sodan” kaventamaa mielipideilmastoa.
Kriittisille #3nenpainoille on jiinyt yhi vihemmain tilaa valtamedioissa. Fox
News on ainoastaan kirjistynyt ilmaus amerikkalaista valtamediaa laajemmin-
kin niivettivistid ongelmasta. Maanlaajuiset sanomalehdet New York Timesia

ja Washington Postia my6ten ovat ajautuneet uskottavuuskriisiin toistettuaan

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2006

129



JOURNALISMIKRITIHKIN VUOSIKIRIA 20065

130

kritiikittdmisti hallituksensa harhaanjohtavia viestejd Irakin tapahtumien yhte-
ydessi (ks. Turo Uskalin juttu tdssi kirjassa). Amerikkalaisten luottamus omien
journalistiensa ammattitaitoon on heikentynyt dramaattisesti viime vuosikym-
menini. Tahidn verrattuna Al-Jazeeran vaikutusta omalla alueellaan voi pitii
mydnteisend, silld sitd pidetddn yleisdnsd parissa nimenomaan luotettavana
lzhteend, toisin kuin perinteisid valtiollisia arabimedioita. Al-Jazeeran suosio
on tasoittanut tietd my6s muille sen kanssa kilpaileville Lihi-idin medioille,
jotka ovat monipuolistaneet alueen tarjontaa. Dubailainen Al-Arabiya on niisti

merkittivin.!!

Kritiikilla on monta puolta

Olen edelli tarkastellut kriittisesti joitakin Al-Jazeeraan kohdistuneita syytoksii.
Motiivina tihdn on se, ettd kanavaa vastaan on esitetty paljon epioikeutettua
kritiikkii ja harhaanjohtavaa tietoa, joka on alkanut tarttua osaksi Al-Jazeeran
lantistd imagoa. Al-Jazeeran imago-ongelmat ovat suurimpia Yhdysvalloissa ja
Britanniassa, muissa maissa vihiisempi. Vaikuttaakin ilmeiseltd, ettd syy Al-Ja-
zeeran kohuttuun maineeseen on pikemminkin nykyinen maailmanpoliittinen
tilanne, eikd niinkdin Al-Jazeeran oma toimituspolitiikka, joka ei lopultakaan
eroa kiytintSjensi puolesta linsimaisista medioista. Mutta se, minkilaisiin
teemoihin Al-Jazeera on uutisoinnissaan keskittynyt on ymmirrettivisti ai-
heuttanut kiistelyi, ja tissi suhteessa kanavan omilla linjauksilla on merkitys-
ti. Huomion kiinnittdminen niihin puoliin Lahi-idin tilanteessa (siviiliuhrit,
Bushin hallituksen kaksinaismoralismi, yms.), jotka sotivat Yhdysvaltojen omia
viesteji vastaan, selittdi suurelta osin Al-Jazeeran linnessi herdttdmait kielteiset
reaktiot. Merkittivd osa Al-Jazeeran saamista arvosteluista perustuu sellaisiin
ennakko-olettamuksiin, jotka my®étiilevit Yhdysvaltojen hallituksen kisityksid
“terrorismin vastaisen sodan” syisti ja seurauksista.

Tistd huolimatta Al-Jazeera ei tietenkiin ole arvostelujen yldpuolella. Siihen
on syytd suhtautua yhtd journalismikriittisesti kuin mihin tahansa lintiseen
valtamediaan ja yhtildisin perustein. Arabimaissa kanavaa on arvosteltu siitd,
ettd sen keskusteluohjelmiin kutsutaan tahallaan niin erimielisid vieraita, ettd
he ovat takuuvarmasti kiinni toistensa kurkuissa ennen pitkii. Vaikka timi
toteuttaa kanavan mottoa “mielipiteesti ja toisesta mielipiteestd” ja edesauttaa
aiemmin tukahdutettujen nikokantojen ulosmurtautumista, edustaa se myds
sensationalismia, johon on syyti suhtautua kriittisesti, mikili se ehkiisee mal-

tllisten d4nenpainojen esiintymisti ja tuottaa kunnollisen dialogin sijasta itseis-



arvoista provokaatiota. Se, ettd Al-Jazeerasta l6ytyy timintyyppisti kritisoitavaa
on seurausta siitd, ettd se on omaksunut pitkilti samanlaiset toimintaperiaatteet
kuin lintisetkin joukkoviestimet. Suuret katsojaluvut ovat my8s Al-Jazeeran
tavoitteena, ja timi johtaa uutisoinnissa ja keskusteluohjelmissa sen tavoitte-
lemiseen, mikd herittdi yleisén vilittdémin mielenkiinnon. Tulokset eivit ole
aina kehuttavia.

Samasta perspektiivisti voi vield nostaa esiin pari huomautusta Al-Jazeera-kri-
tiikkeihin liittyen. Erds Al-Jazeeran tehokkaasti kdyttimi keino arabikatsojien
mielenkiinnon herittimiseksi on niyttid kanavalla pitkid Osama bin Ladenin
tai muiden terroristijohtajien nauhoista. Ne kerdavit todistetusti paljon yleis4
arabimaailmassa, joista vain pieni osa jakaa terroristien poliittisen agendan.
Tami taloudelliseen toimintalogiikkaan perustuva selitys bin Ladenin ja Al-
Jazeeran viliselle erityissuhteelle on paljon uskottavampi kuin oletus siitd, ettd
kanava haluaisi poliittisista saatikka uskonnollisista syisti esiintyi terrorismin
”4dnitorvena’. Siten voi my®s ajatella, ettd nykyinen kirjistynyt maailmanpoliit-
tinen tilanne on Al-Jazeeran kannalta lopulta seki hyvi ettd huono asia. Vaikka
se vaikuttaa kanavan osakseen saaman arvostelun taustalla, on se my®s lisinnyt
Al-Jazeeran yleisomdirid ja maailmanlaajuista merkittivyytti tavalla, joka ei
olisi ollut mahdollista ennen loppuvuodesta 2001 kiynnistyneitd tapahtumia.

VTM Marko Ampuja on tutkija Helsingin yliopiston viestinnan laitoksella

Viitteet

1 Tammikuussa 2005 New York Times raportoi nimettémain qatarilaislihteeseen viitaten
siitd, ettd Qatarin hallitus suunnittelee Al-Jazeeran myymisti yksityisiin kisiin. Jutun
mukaan myyntiajatuksen pontimena on erityisesti maan hallitukseen kohdistunut poliit-
tinen painostus. Toteutuessaan tillainen liiketoimi herittiisi tietenkin kysymyksen siiti,
milli tavoin omistajan vaihdos mahdollisesti vaikuttaisi Al-Jazeeran sisilt6ihin. Steven
R. Weisman: Under Pressure, Qatar May Sell Jazeera Station. New York Times 30.1.2005
http://www.nytimes.com/2005/01/30/international/middleeast/30jazeera.html.

2 Ks. Owen Bowecott ja Faisal al Yafai: Scholar with a streetwise touch defies expectations
and stereotypes. The Guardian 9.7.2004. http://www.guardian.co.uk/religion/Sto-
17/0,2763,1257458,00.html.

3 Se, ettd amerikkalaisten iskuissa todella tuolloin kuoli paljon siviileji, on vahvistettu
muissa lihteissi. Ks. Iraq Body Count (IBC): No Longer Unknowable: Falluja’s April
Civilian Toll is 600 http://www.iragbodycount.net/press/index.php#pr9 (26.10.2004).
Ks. myés Jo Wilding: Eyewitness in Fallujah. Sunday Herald Online 18.4.2004.
http://www.sundayherald.com/41338.

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRIA 2005

131



JOURNALISMIKRITIKIN VUOSIKIRIA 2005

132

10

11

Yhdysvaltojen pommeja on osunut “terrorismin vastaisen sodan” kithkeimmissi vaiheissa
Al-Jazeeran toimitiloihin Kabulissa (2001) ja Bagdadissa (2003). Yhdysvallat on kiistinyt
iskeneensi tarkoituksellisesti Al-Jazeeraa vastaan, mutta asiasta on esitetty perustellusti
toisenlaisiakin nikemyksii. Niistd, ks. Hugh Miles: Al-Jazeera. How Arab TV News
Challenged the World. Abacus 2005, s. 164-168 (Kabul) ja s. 264-271 (Bagdad).

Shibley Telhami: Sympathy for the Palestinians. http://www.brook.edu/views/op-ed/tetha-
mi/20010725.htm. (Kirjoitus on julkaistu alunperin Washington Postissa 25.7.2001.)

U. S. Propaganda Pitch Halted. CBS News 16.1.2003. http://www.cbsnews.com/sto-
ries/2003/01/16/world/main536756.shtml.

Niistd teemoista tarkemmin, ks. Mohammed El-Nawawy ja Adel Iskandar: Al-Jazeera. The
Story of the Network That Is Rattling Governments and Redefining Modern Journalism.
Westview Press 2003. (Updated With a New Epilogue.)

Hafez al-Mirazi: Al-Jazeera. Washingtonpost.com 14.12.2004. htep://discuss.washington-
post.com/wp-srv/zforum/04/al-mirazi_121404.htm. Ks. my8s htep://www.cbsnews.com/
stories/2004/06/24/iraq/main625844.shtml. Al-Jazeeran niyttimit pitkit ovat pidempii
kuin lintisilld kanavilla, mutta ne ovat joka tapauksessa editoituja. Al-Mirazi, joka on
Al-Jazeeran Washingtonin-toimiston piillikks, kannusti kanavaansa lahjoittamaan 10 000
dollaria sille, joka l6ytiisi Al-Jazeerassa niytettyi filmimateriaalia veitsiteloituksista. Ajatus
ei kuitenkaan saanut laajempaa kannatusta, silli kanavalle ei ilmeisesti haluttu timinkal-
taista julkisuutta.

El-Nawawy ja Iskandar 2003, s. 52-53, 207.

Niin oli my®s Irakin sodan aikaan, jolloin arabimedioiden standardi-ilmaisu Yhdysvaltojen
joukoista oli BBC:n uutistoimituksen mukaan “vihamieliset voimat” (forces of aggressi-
on). Tarik Kafala: Al-Jazeera: News channel in the news. BBC News Online 29.3.2003.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2893689.stm. Dubailainen Al-Arabiya, joka on
Al-Jazeeran merkittdvin kilpailija, kdyttid nykyisin ilmaisua “monikansalliset joukot”. Ks.
Samantha S. Shapiro: The War Inside the Arab Newsroom. New York Times 2.1.2005.
hetp://www.nytimes.com/2005/01/02/magazine/02ARAB.html. Jutussa selostetaan myds
sitd, milld muilla tavoilla Al-Arabiya yrictdi erottautua Al-Jazeerasta.

Erédssi Saudi-Arabian satelliittikatsojien osalta tehdyssi kyselyssi (134 kotitaloutta) 69
prosenttia vastaajista piti Al-Jazeeraa hyvin luotettavana tai luotertavana. Al-Arabiyaa piti
luotettavana 70 prosenttia vastaajista, mutta siti katsottiin vihemmin kuin Al-Jazeeraa.
Al-Hurran osalta sama luku oli vain 17 prosenttia. Kyselyssi oli lihes kymmenen prosentin
virhemarginaali. Ks. http://www.arabadvisors.com/Pressers/presser-050904.htm.



