
katsauksia 

Juha Kytömäki & Seppo Paananen & Ilkka Timonen 

Tshernobyl - tottelevaiset 
tiedotusvälineet 
Tshernobylin ydinvoimalan onnetto­
muus viime vuoden huhtikuussa 
ulotti vaikutuksensa myös Suomeen: 
säteilyn lisäksi se toi tiedotus­
kaaoksen, jossa onnettomuus seu­
rauksineen välillä unohtui. 

Suunnitelmat viidennen ydinvoi­
malan rakentamisesta Suomeen 
siirtyivät. Energiapolitiikan "suun­
nanmuutos" oli taktista ydinvoiman 
vastaisen kritiikin vesi ttäm istä 
epäilyttävän joustavasti ydinvoiman 
tuottajat olivat valmiit myöntä­
maan "rakentavan" arvostelun oi­
keutuksen. 

Viranomaisten tiedottamista 
Tshernobylin kaltaisessa tilanteessa 
alettiin miettiä ja ohjeita on jo 
ehditty uusiakin. Suomella oli myös 
oivallinen tilaisuus harjoitella vi­
ranomaisten ja tiedotusvälineiden 

56 

yhteistyötä. Tässä tapauksessa ei 
onneksi haitannut, vaikka harjoitus 
osittain epäonnistui. 

Harrisburg 
ja Tshernobyl 

David M. Rubin ( 1986) on verran­
nut sitä, miten amerikkalaiset tie­
dotusvälineet kertoivat Harrisburgin 
(Three Mile Islandin) ja Tsherno­
bylin onnettomuuksista. Hänen ioh­
topäätöksensä on kiinnostava 

"Amerikkalainen uutisvälitys näistä kah­
desta onnettomuudesta oli niin saman­
laista muodoltaan ja äänensävyltään, 
että nyt on mahdollista ennakoida var­
muudella miten läntiset tiedotusvälineet 
reagoivat seuraavaan vakavaan ydinvoi­
malaonnettomuuteen." (Rubin, emt. 1) 

Rubinin mukaan sekä amerikka­
laiset että neuvostoliittolaiset vi­
ranomaiset pitivät ennen onnetto­
muuksia mahdottomana, että vaka­
va ydinvoimalaonnettomuus voisi 
tapahtua. Tämä luottamus ydinvoi­
maan heijastui maiden tiedotusväli­
neisiin, ja vain harvat uskalsivat 
- tai halusivat - poiketa yleisestä 
linjasta. 

Onnettomuuden jälkeen reaktiot 
olivat hyvin samanlaisia molemmis­
sa maissa. Harrisburgin jälkeen 
Neuvostoliitto ylpeili, ettei saman­
lainen olisi mahdollista siellä. 

Yhdysvalloissa taas lehdistö 
kertoi Tshernobylista "kaksoisstan­
dardeja" käyttäen - Yhdysvaltojen 
omia ydinvoimaonnettomuuksia ei 
juuri otettu huomioon tässä yhtey­
dessä. Toisaalta harhaanjohtavaa 
ja tarkistamatoota tietoa oli paljon 
liikkeellä Tshernobylin tapahtumis­
ta. Lehdissä kerrottiin yleisesti 
voimalan ytimen sulamisesta eli 
"Kiina-ilmiöstä" ja toisen reaktorin 
palamisesta. Yleisesti korostettiin, 
että amerikkalaisten ja neuvosto­
liittolaisten voimaloiden välillä 
on ratkaisevia eroja. Tom Gervasin 
(1986, 5) yhteenveto on selkeä: 
"Kyseessä oli tietenkin klassinen 
ja hyvin tehokas propagandakam­
panja." 

Tom Gervasin (emt.) mukaan 
Tshernobylin jälkeen useimmissa 
amerikkalaisissa valtalehdissä oltiin 
sitä mieltä, että neuvostohallitus 
käyttäytyi tyypilliseen tapaansa 
salaillen ja kyynisesti - ylenkatsoen 
niin oman maan kansalaisten kuin 
myös naapurimaiden asukkaiden 
terveyden. 

Virallinen Suomi 
luotti 

David M. Rubin osoittaa tutkimuk­
sessaan amerikkalaisten viranomais­
ten olleen sekä Harrisburgin että 

Tshernobylin yhteydessä haluttomia 
antamaan julkisuuteen tiettyjä 
arkaluontoisia (sensitive), mutta 
olennaisia tietoja. Selvimmin tämä 
~lmen.i __ säteil_yssä: kuinka paljon 
Ja mmkalaatmsta säteilyä on pääs­
syt ilmaan ja mitä seurauksia sillä 
on terveydelle ja turvallisuudelle. 
Esimerkiksi 1.5.1979 kerrottiin vi­
rallisessa tiedotteessa, että radio­
aktiivisuus voimalan läheisyydessä 
oli laskenut 1,5-2-kertaisesti. Rubin 
(emt., 19-120) toteaa kuitenkin, 
että viranomaiset "eivät antaneet 
lukemia ennen tätä alentumista, 
tehden informaation täydellisen 
merkityksettömäksi". 

Onnettomuuden tapahduttua 
viralliset suomalaiset säteilyalan 
asiantuntijat olivat ainakin aluksi 
haluttomia tai kykenemättömiä 
antamaan sellaista tietoa, jota olisi 
ymmärretty. Epäilemättä tämä 
seikka lisäsi "psyykkistä uhkaa" 
(esim. Oksanen 1986; vrt. Suhonen 
& Virtanen 1987). Näin kävi huoli­
matta siitä, että Säteilyturvakeskus 
korosti tiedotteissaan, että sätei­
lystä ei Suomessa ole terveydellistä 
haittaa. 

Valtion keskushallinnon Tsherno­
byl-tiedottamista tutkineen Anna 
joutsenniemen mukaan mm. sätei­
lyn nousu jäi tiedotteiden perus­
teella asiaa tuntemattomalle arvoi­
tukseksi. Käsitteitä "säteilytaso" 
ja "luonnon säteilytaso" ei määri­
telty eikä arvoja verrattu normaa­
leihin tai havainnollistettu. Se, 
että kerrottiin 2-5-kertaisista sä­
teilymääristä normaaliin verrattuna 
ei selventänyt asiaa, ellei lukija 
tiennyt "paljonko on paljon", kun 
puhutaan säteilystä. (Joutsenniemi 
1987, 32-33.) 

Säteilyturvakeskus antoi STT:n 
kautta 28.4. ensimmäiset tiedotteet 
Tshernobylin onnettomuudesta. Ne 
kertoivat Suomen ja Ruotsin ha­
vainnoista: 

57 



katsauksia 

Juha Kytömäki & Seppo Paananen & Ilkka Timonen 

Tshernobyl - tottelevaiset 
tiedotusvälineet 
Tshernobylin ydinvoimalan onnetto­
muus viime vuoden huhtikuussa 
ulotti vaikutuksensa myös Suomeen: 
säteilyn lisäksi se toi tiedotus­
kaaoksen, jossa onnettomuus seu­
rauksineen välillä unohtui. 

Suunnitelmat viidennen ydinvoi­
malan rakentamisesta Suomeen 
siirtyivät. Energiapolitiikan "suun­
nanmuutos" oli taktista ydinvoiman 
vastaisen kritiikin vesi ttäm istä 
epäilyttävän joustavasti ydinvoiman 
tuottajat olivat valmiit myöntä­
maan "rakentavan" arvostelun oi­
keutuksen. 

Viranomaisten tiedottamista 
Tshernobylin kaltaisessa tilanteessa 
alettiin miettiä ja ohjeita on jo 
ehditty uusiakin. Suomella oli myös 
oivallinen tilaisuus harjoitella vi­
ranomaisten ja tiedotusvälineiden 

56 

yhteistyötä. Tässä tapauksessa ei 
onneksi haitannut, vaikka harjoitus 
osittain epäonnistui. 

Harrisburg 
ja Tshernobyl 

David M. Rubin ( 1986) on verran­
nut sitä, miten amerikkalaiset tie­
dotusvälineet kertoivat Harrisburgin 
(Three Mile Islandin) ja Tsherno­
bylin onnettomuuksista. Hänen ioh­
topäätöksensä on kiinnostava 

"Amerikkalainen uutisvälitys näistä kah­
desta onnettomuudesta oli niin saman­
laista muodoltaan ja äänensävyltään, 
että nyt on mahdollista ennakoida var­
muudella miten läntiset tiedotusvälineet 
reagoivat seuraavaan vakavaan ydinvoi­
malaonnettomuuteen." (Rubin, emt. 1) 

Rubinin mukaan sekä amerikka­
laiset että neuvostoliittolaiset vi­
ranomaiset pitivät ennen onnetto­
muuksia mahdottomana, että vaka­
va ydinvoimalaonnettomuus voisi 
tapahtua. Tämä luottamus ydinvoi­
maan heijastui maiden tiedotusväli­
neisiin, ja vain harvat uskalsivat 
- tai halusivat - poiketa yleisestä 
linjasta. 

Onnettomuuden jälkeen reaktiot 
olivat hyvin samanlaisia molemmis­
sa maissa. Harrisburgin jälkeen 
Neuvostoliitto ylpeili, ettei saman­
lainen olisi mahdollista siellä. 

Yhdysvalloissa taas lehdistö 
kertoi Tshernobylista "kaksoisstan­
dardeja" käyttäen - Yhdysvaltojen 
omia ydinvoimaonnettomuuksia ei 
juuri otettu huomioon tässä yhtey­
dessä. Toisaalta harhaanjohtavaa 
ja tarkistamatoota tietoa oli paljon 
liikkeellä Tshernobylin tapahtumis­
ta. Lehdissä kerrottiin yleisesti 
voimalan ytimen sulamisesta eli 
"Kiina-ilmiöstä" ja toisen reaktorin 
palamisesta. Yleisesti korostettiin, 
että amerikkalaisten ja neuvosto­
liittolaisten voimaloiden välillä 
on ratkaisevia eroja. Tom Gervasin 
(1986, 5) yhteenveto on selkeä: 
"Kyseessä oli tietenkin klassinen 
ja hyvin tehokas propagandakam­
panja." 

Tom Gervasin (emt.) mukaan 
Tshernobylin jälkeen useimmissa 
amerikkalaisissa valtalehdissä oltiin 
sitä mieltä, että neuvostohallitus 
käyttäytyi tyypilliseen tapaansa 
salaillen ja kyynisesti - ylenkatsoen 
niin oman maan kansalaisten kuin 
myös naapurimaiden asukkaiden 
terveyden. 

Virallinen Suomi 
luotti 

David M. Rubin osoittaa tutkimuk­
sessaan amerikkalaisten viranomais­
ten olleen sekä Harrisburgin että 

Tshernobylin yhteydessä haluttomia 
antamaan julkisuuteen tiettyjä 
arkaluontoisia (sensitive), mutta 
olennaisia tietoja. Selvimmin tämä 
~lmen.i __ säteil_yssä: kuinka paljon 
Ja mmkalaatmsta säteilyä on pääs­
syt ilmaan ja mitä seurauksia sillä 
on terveydelle ja turvallisuudelle. 
Esimerkiksi 1.5.1979 kerrottiin vi­
rallisessa tiedotteessa, että radio­
aktiivisuus voimalan läheisyydessä 
oli laskenut 1,5-2-kertaisesti. Rubin 
(emt., 19-120) toteaa kuitenkin, 
että viranomaiset "eivät antaneet 
lukemia ennen tätä alentumista, 
tehden informaation täydellisen 
merkityksettömäksi". 

Onnettomuuden tapahduttua 
viralliset suomalaiset säteilyalan 
asiantuntijat olivat ainakin aluksi 
haluttomia tai kykenemättömiä 
antamaan sellaista tietoa, jota olisi 
ymmärretty. Epäilemättä tämä 
seikka lisäsi "psyykkistä uhkaa" 
(esim. Oksanen 1986; vrt. Suhonen 
& Virtanen 1987). Näin kävi huoli­
matta siitä, että Säteilyturvakeskus 
korosti tiedotteissaan, että sätei­
lystä ei Suomessa ole terveydellistä 
haittaa. 

Valtion keskushallinnon Tsherno­
byl-tiedottamista tutkineen Anna 
joutsenniemen mukaan mm. sätei­
lyn nousu jäi tiedotteiden perus­
teella asiaa tuntemattomalle arvoi­
tukseksi. Käsitteitä "säteilytaso" 
ja "luonnon säteilytaso" ei määri­
telty eikä arvoja verrattu normaa­
leihin tai havainnollistettu. Se, 
että kerrottiin 2-5-kertaisista sä­
teilymääristä normaaliin verrattuna 
ei selventänyt asiaa, ellei lukija 
tiennyt "paljonko on paljon", kun 
puhutaan säteilystä. (Joutsenniemi 
1987, 32-33.) 

Säteilyturvakeskus antoi STT:n 
kautta 28.4. ensimmäiset tiedotteet 
Tshernobylin onnettomuudesta. Ne 
kertoivat Suomen ja Ruotsin ha­
vainnoista: 

57 



"Teollisuuden Voima Oy:n säämastossa 
mitattu hieman kohonneita säteilytasoja, 
noin 15 uR/h. Kyseessä ei ole luonnon 
säteilytason vaihtelu." 

" on mitattu eilen ja tänään 
2-5-kertaisia säteilytasoja normaalitilan­
teeseen verrattuna ... " 

Toimittajat olivat Tsharnobylin 
onnettomuuden jälkeen asiantunti­
joiden armoilla. Harvalla toimitta­
jalla kun on edes välttävät tiedot 
radiologiasta. Suomessa tiedottami­
nen annettiin Säteilyturvakeskuksen 
(Stuk) huoleksi. 

Alkupäivinä säteilyn haitoista 
tiedottamisessa jäätiin yleiselle 
tasolle, vasta myöhemmin alettiin 
antaa yksityiskohtaisia suosituksia 
siitä, mitä "varmuuden vuoksi" tuli­
si tehdä säteilyvaaran takia. 

Epäilyä 

Toisenlainen mielipide säteilyn hai­
toista oli ns. epävirallisilla asian­
tuntijoilla. Muutamat heistä luoki­
teltiin lehdissä näkyvästi ydinvoi­
man kriitikoiksi. Vastaavalla tavalla 
ei korostettu Imatran Voima Oy:n 
edustajien myönteistä suhtautumista 
ydinvoimaan; heidän asemansa jul­
kisessa sanassa näytti olevan sa­
mantapainen kuin Stukin asiantunti­
joidenkin. 

Professori Pekka Nuorteva ker­
toi Suomenmaassa 7.5.1986, miksi 
hän arvosteli viranomaisten toimin­
taa Tshernobylin onnettomuuden 
yhteydessä: viranomaiset kertoivat, 
että pitoisuudet ovat kaukana vaa­
rallisista annoksista. Nuorteva 
myöntää, että Suomesta on turha 
etsiä varsinaisia säteilysairauksia. 
Hänen mukaansa varsinainen ongel­
ma onkin syövän ja syntymävikojen 
kasvu. 

Siis aluksi näyttivät Stukin ja 
epävirallisten asiantuntijoiden käsi­
tykset olleen ristiriidassa. Stuk 
korosti, että vaaraa ei ole. Epä 

58 

viralliset asiantuntijat taas sanoi­
vat, että välintöntä vaaraa ei ole, 
mutta pitkäaikaisvaikutusten kan­
nalta vaara on. Puolitoista viikkoa 
onnettomuuden julkitulon jälkeen 
Stuk kallistui julkisuudessa samaan 
suuntaan kuin epäviralliset asian­
tuntijat. Tästä otsikoi esimerkiksi 
Iltalehti seuraavasti: "Stuk myöntää 
- sata saa syövän". 

Vaihtoehto ydinvoimalle -lehti 
kirjoitti Tshernobyl-erikoisnumeros­
saan (2/1986): 

"Suomessa valtiovallan edustajat paa­
ministeri Sorsa etunenässä ovat syyttä­
neet lehdistöä Tshernobyl-ongelmien ai­
heuttajiksi. Tiedotusvälineet eivät ole 
kyllin hanakasti julkaisseet viranomaisten 
antamia tietoja ja ovat levittäneet ulko­
mailta peräisin olevia kauhujuttuja. 

Todellisuudessa suomalaiset toimitta­
jat ovat olleet enimmäkseen hyvin kuu­
liaisia esivallalle. Vaikka ydinvoimala­
katastrofi on kouriintuntuvasti osoittanut 
virallisten asiantuntijoiden puheet perät­
tömiksi, heillä on edelleen ratkaisevasti 
paremmat mahdollisuudet saada sanansa 
sanotuksi tiedotusvälineissä kuin toisin- -
ajattelijoilla." 

Kirjoituksesta kuultaa pettymys 
vallitsevaan julkisuuskäytäntöön. 
Vaikka Tshernobylin ydinvoimala­
onnettomuus kyseenalaisti ydinvoi­
man käyttöön sitoutuneiden asian­
tuntijoiden vakuuttelut ydinvoiman 
turvallisuudesta, silti samat asian­
tuntijat pääsivät julkisuudessa par­
haiten esille. 

Radio ja tv 
puolueettomia 

Tutkimuksen (Kytömäki & Lehtola 
& Paananen 1987) mukaan Yleis­
radion ja Mtv:n toimitukset joutui­
vat pyytämään ohjelmiinsa runsaas­
ti ulkopuolisia asiantuntijoita, kol­
men onnettomuuden jälkeisen viikon 
aikana yli 250 kertaa. Tyypillinen 
asiantuntija oli hyvin koulutettu 
mies. Hän oli yleensä ydinenergian 

tai säteilyn asiantuntija ja edusti 
omaa laitostaan. Lähes poikkeuk­
setta asiantuntija piti omana tieto­
naan suhtautumisensa ydinvoimaan, 
eikä kantaa yleensä kysyttykään. 

Puolueeton esiintyminen ei ollut 
sattuma. Ylen ja Mtv:n toimitukset 
pyrkivät välttämään asian polemi­
sointia. Tässä tavoitteessa onnistut­
tiinkin niin hyvin, että 85 prosent­
tia asiantuntijoista esiintyi suhtees­
saan ydinvoimaan kantaaottamatto­
masti ja vain harvoin ydinvoiman 
vastaiset kannanotot "pääsivät 
läpi". Jos ydinvoiman vastustajia 
ohjelmissa oli, heidät esiteltiin 
yleensä eturyhmän edustajina, ei 
asiantuntijoina. Vain mielipidemit­
tausten tulokset ilmensivät uutisissa 
kansalaismielipiteen heilahtamista. 

Lehdistön tapaan radion ja tv:n 
toimitukset käyttivät vähän epä­
virallista asiantuntemusta. Jotkut 
Ylen toimitukset hakivat "riippu­
mattomia" asiantuntijoita mm. kor­
keakouluista, koska pitivät Säteily-
turvakeskusta jäävinä. Nämäkin 
asiantuntijat harvoin suosittivat 
ydinvoimasta luopumista, sen sijaan 
he yleensä esiintyivät kriitikkoina 
epäsuoraan arvostellen voimaloiden 
turvajärjestelyjä ja viranomaisten 
tiedottamisen puutteita. 

Aikaisemmin on tutkimuksin 
todettu, että Loviisan alueen suo­
men- ja ruotsinkielisen väestön 
ydinvoima-asenteissa on eroa: ruot­
sia puhuvat suhtautuvat suomenkie­
lisiä varauksellisemmin ydinvoi­
maan. Nyt havaittiin, että Yleis­
radion ruotsinkieliset toimitukset 
käyttivät useammin kuin suomen­
kieliset ydinvoimaan kielteisesti 
suhtautuvia asiantuntijoita. Tässä 
suhteessa Veckans puls on · osuva 
esimerkki; toimituksen onnettomuu­
den jälkeisissä ohjelmissa oli muu­
tenkin selkeä ydinvoiman vastainen 
viritys. Taustalla on suomenkielisis­
tä poikkeava kulttuuriperinne, johon 

kuuluvat mm. läheiset kontaktit 
~uotsiin sekä riippumattoman tut­
kimuksen korkea status. 

M!'ös suomen- ja ruotsinkielisten 
lehtien ero 1. h o 1 uomattava 
~uf~dsta~~~~~detilla oli mont~ 
pltkaa . paaklrj_o~_tusta asiasta ja 
runsaasti yle1sonosastokirjoituksia 
joissa otettiin kantaa puolesta j~ 
vastaan. Vasabladet taas oli selväs­
ti kriittisin ydinvoimaa kohtaan; 
myös määrältään sen kirjoittelu 
aiheesta oli lähes suurimpien pää­
kaupungin lehtien luokkaa. Muita 
lehtiä useammin Vasabladet myös 
teki vertailuja Suomen ja Ruotsin 
välillä. 

Yle niskoitteli 

Yleisön kannalta tilanteen ongel­
mallisuus oli siinä, että Stuk otti 
linjakseen tiedottaa vain asioista, 
jotka olivat kiistattomasti totta. 
Tämä kunnioitettava tavoite me­
netti tehonsa, koska tiedotusväli­
neet nappasivat uutiset sieltä mistä 
saivat. Esimerkin Stukin linjasta 
tarjoaa vaatimus säteilylukemien 
välittämisestä tv:n pääuutisten 
yhteydessä, siitepölytiedotusten 
tapaan! 

Säteilyturvakeskus otti yhtey­
den Yleen ja toivoi, että sen tie­
dotteet luettaisiin sellaisinaan. Lai­
tos oli ärtynyt, koska säteilymääriä 
ei uutisissa kerrottu juuri lainkaan. 
- Vasta kolmannella viikolla onnet­
tomuuden jälkeen yleisölle edelleen 
käsittämättömät lukemat ilmaantui­
vat lähes kaikkiin uutisiin. 

Toivomuksesta huolimatta Yle 
päätti, että koska viranomainen 
ei ollut julistanut hätätilaa, se 
hoitaisi toimitustyön kokonaan itse. 
Perimmältään oli kyse Ylen itse­
näisyydestä, mutta tapauksen taus­
talla kummitteli kysymys poikkeus­
olojen tiedottamisesta. Tshernobyl 
ei sopinut vanhoihin tiedottamisen 

59 



"Teollisuuden Voima Oy:n säämastossa 
mitattu hieman kohonneita säteilytasoja, 
noin 15 uR/h. Kyseessä ei ole luonnon 
säteilytason vaihtelu." 

" on mitattu eilen ja tänään 
2-5-kertaisia säteilytasoja normaalitilan­
teeseen verrattuna ... " 

Toimittajat olivat Tsharnobylin 
onnettomuuden jälkeen asiantunti­
joiden armoilla. Harvalla toimitta­
jalla kun on edes välttävät tiedot 
radiologiasta. Suomessa tiedottami­
nen annettiin Säteilyturvakeskuksen 
(Stuk) huoleksi. 

Alkupäivinä säteilyn haitoista 
tiedottamisessa jäätiin yleiselle 
tasolle, vasta myöhemmin alettiin 
antaa yksityiskohtaisia suosituksia 
siitä, mitä "varmuuden vuoksi" tuli­
si tehdä säteilyvaaran takia. 

Epäilyä 

Toisenlainen mielipide säteilyn hai­
toista oli ns. epävirallisilla asian­
tuntijoilla. Muutamat heistä luoki­
teltiin lehdissä näkyvästi ydinvoi­
man kriitikoiksi. Vastaavalla tavalla 
ei korostettu Imatran Voima Oy:n 
edustajien myönteistä suhtautumista 
ydinvoimaan; heidän asemansa jul­
kisessa sanassa näytti olevan sa­
mantapainen kuin Stukin asiantunti­
joidenkin. 

Professori Pekka Nuorteva ker­
toi Suomenmaassa 7.5.1986, miksi 
hän arvosteli viranomaisten toimin­
taa Tshernobylin onnettomuuden 
yhteydessä: viranomaiset kertoivat, 
että pitoisuudet ovat kaukana vaa­
rallisista annoksista. Nuorteva 
myöntää, että Suomesta on turha 
etsiä varsinaisia säteilysairauksia. 
Hänen mukaansa varsinainen ongel­
ma onkin syövän ja syntymävikojen 
kasvu. 

Siis aluksi näyttivät Stukin ja 
epävirallisten asiantuntijoiden käsi­
tykset olleen ristiriidassa. Stuk 
korosti, että vaaraa ei ole. Epä 

58 

viralliset asiantuntijat taas sanoi­
vat, että välintöntä vaaraa ei ole, 
mutta pitkäaikaisvaikutusten kan­
nalta vaara on. Puolitoista viikkoa 
onnettomuuden julkitulon jälkeen 
Stuk kallistui julkisuudessa samaan 
suuntaan kuin epäviralliset asian­
tuntijat. Tästä otsikoi esimerkiksi 
Iltalehti seuraavasti: "Stuk myöntää 
- sata saa syövän". 

Vaihtoehto ydinvoimalle -lehti 
kirjoitti Tshernobyl-erikoisnumeros­
saan (2/1986): 

"Suomessa valtiovallan edustajat paa­
ministeri Sorsa etunenässä ovat syyttä­
neet lehdistöä Tshernobyl-ongelmien ai­
heuttajiksi. Tiedotusvälineet eivät ole 
kyllin hanakasti julkaisseet viranomaisten 
antamia tietoja ja ovat levittäneet ulko­
mailta peräisin olevia kauhujuttuja. 

Todellisuudessa suomalaiset toimitta­
jat ovat olleet enimmäkseen hyvin kuu­
liaisia esivallalle. Vaikka ydinvoimala­
katastrofi on kouriintuntuvasti osoittanut 
virallisten asiantuntijoiden puheet perät­
tömiksi, heillä on edelleen ratkaisevasti 
paremmat mahdollisuudet saada sanansa 
sanotuksi tiedotusvälineissä kuin toisin- -
ajattelijoilla." 

Kirjoituksesta kuultaa pettymys 
vallitsevaan julkisuuskäytäntöön. 
Vaikka Tshernobylin ydinvoimala­
onnettomuus kyseenalaisti ydinvoi­
man käyttöön sitoutuneiden asian­
tuntijoiden vakuuttelut ydinvoiman 
turvallisuudesta, silti samat asian­
tuntijat pääsivät julkisuudessa par­
haiten esille. 

Radio ja tv 
puolueettomia 

Tutkimuksen (Kytömäki & Lehtola 
& Paananen 1987) mukaan Yleis­
radion ja Mtv:n toimitukset joutui­
vat pyytämään ohjelmiinsa runsaas­
ti ulkopuolisia asiantuntijoita, kol­
men onnettomuuden jälkeisen viikon 
aikana yli 250 kertaa. Tyypillinen 
asiantuntija oli hyvin koulutettu 
mies. Hän oli yleensä ydinenergian 

tai säteilyn asiantuntija ja edusti 
omaa laitostaan. Lähes poikkeuk­
setta asiantuntija piti omana tieto­
naan suhtautumisensa ydinvoimaan, 
eikä kantaa yleensä kysyttykään. 

Puolueeton esiintyminen ei ollut 
sattuma. Ylen ja Mtv:n toimitukset 
pyrkivät välttämään asian polemi­
sointia. Tässä tavoitteessa onnistut­
tiinkin niin hyvin, että 85 prosent­
tia asiantuntijoista esiintyi suhtees­
saan ydinvoimaan kantaaottamatto­
masti ja vain harvoin ydinvoiman 
vastaiset kannanotot "pääsivät 
läpi". Jos ydinvoiman vastustajia 
ohjelmissa oli, heidät esiteltiin 
yleensä eturyhmän edustajina, ei 
asiantuntijoina. Vain mielipidemit­
tausten tulokset ilmensivät uutisissa 
kansalaismielipiteen heilahtamista. 

Lehdistön tapaan radion ja tv:n 
toimitukset käyttivät vähän epä­
virallista asiantuntemusta. Jotkut 
Ylen toimitukset hakivat "riippu­
mattomia" asiantuntijoita mm. kor­
keakouluista, koska pitivät Säteily-
turvakeskusta jäävinä. Nämäkin 
asiantuntijat harvoin suosittivat 
ydinvoimasta luopumista, sen sijaan 
he yleensä esiintyivät kriitikkoina 
epäsuoraan arvostellen voimaloiden 
turvajärjestelyjä ja viranomaisten 
tiedottamisen puutteita. 

Aikaisemmin on tutkimuksin 
todettu, että Loviisan alueen suo­
men- ja ruotsinkielisen väestön 
ydinvoima-asenteissa on eroa: ruot­
sia puhuvat suhtautuvat suomenkie­
lisiä varauksellisemmin ydinvoi­
maan. Nyt havaittiin, että Yleis­
radion ruotsinkieliset toimitukset 
käyttivät useammin kuin suomen­
kieliset ydinvoimaan kielteisesti 
suhtautuvia asiantuntijoita. Tässä 
suhteessa Veckans puls on · osuva 
esimerkki; toimituksen onnettomuu­
den jälkeisissä ohjelmissa oli muu­
tenkin selkeä ydinvoiman vastainen 
viritys. Taustalla on suomenkielisis­
tä poikkeava kulttuuriperinne, johon 

kuuluvat mm. läheiset kontaktit 
~uotsiin sekä riippumattoman tut­
kimuksen korkea status. 

M!'ös suomen- ja ruotsinkielisten 
lehtien ero 1. h o 1 uomattava 
~uf~dsta~~~~~detilla oli mont~ 
pltkaa . paaklrj_o~_tusta asiasta ja 
runsaasti yle1sonosastokirjoituksia 
joissa otettiin kantaa puolesta j~ 
vastaan. Vasabladet taas oli selväs­
ti kriittisin ydinvoimaa kohtaan; 
myös määrältään sen kirjoittelu 
aiheesta oli lähes suurimpien pää­
kaupungin lehtien luokkaa. Muita 
lehtiä useammin Vasabladet myös 
teki vertailuja Suomen ja Ruotsin 
välillä. 

Yle niskoitteli 

Yleisön kannalta tilanteen ongel­
mallisuus oli siinä, että Stuk otti 
linjakseen tiedottaa vain asioista, 
jotka olivat kiistattomasti totta. 
Tämä kunnioitettava tavoite me­
netti tehonsa, koska tiedotusväli­
neet nappasivat uutiset sieltä mistä 
saivat. Esimerkin Stukin linjasta 
tarjoaa vaatimus säteilylukemien 
välittämisestä tv:n pääuutisten 
yhteydessä, siitepölytiedotusten 
tapaan! 

Säteilyturvakeskus otti yhtey­
den Yleen ja toivoi, että sen tie­
dotteet luettaisiin sellaisinaan. Lai­
tos oli ärtynyt, koska säteilymääriä 
ei uutisissa kerrottu juuri lainkaan. 
- Vasta kolmannella viikolla onnet­
tomuuden jälkeen yleisölle edelleen 
käsittämättömät lukemat ilmaantui­
vat lähes kaikkiin uutisiin. 

Toivomuksesta huolimatta Yle 
päätti, että koska viranomainen 
ei ollut julistanut hätätilaa, se 
hoitaisi toimitustyön kokonaan itse. 
Perimmältään oli kyse Ylen itse­
näisyydestä, mutta tapauksen taus­
talla kummitteli kysymys poikkeus­
olojen tiedottamisesta. Tshernobyl 
ei sopinut vanhoihin tiedottamisen 

59 



oppeihin: Suomessa ei ollut nor­
maali tilanne mutta ei oikein krii­
sikään. Toisaalta Yleisradio on liian 
"vahva" väline käytettäväksi Tsher­
nobylin tapaisissa tilanteissa. Ei 
ole valmista mallia tiedottaa: "On 
tapahtunut vakava onnettomuus, 
vaaraa ei ole, pysykää rauhalli­
sina." 

Radion ja tv:n toimittajat tul­
kitsivat tilannetta käytännöllisem­
min kuin Stuk. He eivät esimerkik­
si juurikaan uutisissa kertoneet, 
miten usein nokkosia voi syödä, 
vaan keskittyivät asioihin, joista 
arvelivat ihmisten olevan eniten 
huolissaan. 

Tottelevaiset 
tiedotusvälineet 

Vaikka käytäntö osoitti päinvastais­
ta, jotkut asiantuntijat kuitenkin 
väittivät, että tiedotusvälineet pyr­
kivät kyseenalaistamaan virallisia 
tietoja. 

Suomalainen lehdistö kuten 
eivät radio ja tv:kään - ei kuiten­
kaan asettanut kyseenalaiseksi vi­
rallisten asiantuntijoiden tiedotta­
mista onnettomuuden vaikutuksista 
Suomessa. Toimittajien haastatte­
luista käy ilmi, että Stukin tietoi­
hin luotettiin. Eri asia oli sitten 
se, että Stuk koettiin kokematto­
maksi tiedottajaksi, jonka tiedonan­
not olisivat tarvinneet muokkausta. 

Valtaosa tiedotusvälineitä tuki 
suomalaista ydinvoimakonsensusta 
keskittymällä viranomaisten tiedot­
tamisen kritiikkiin jättäen itse 
asian koskemattomaksi. Ydinvoiman 
tuottajat oppivat sen hyödyllisen 
läksyn, että yksimielisyys on silloin 
tällöin unohdettava tavoitteiden 
saavuttamiseksi. Julkinen mielipide 
saattaa olla suunnitelmien hidastaja 
ainakin silloin, kun ydinvoimaloissa 
tapahtuu räjähdyksiä. 

Ydinvoiman vastainen liike sai 

60 

muistutuksen siitä, miten se tosi­
paikan tullen jää paitsioon: Kriitti­
nen keskustelu ydinvoimasta ahdet­
tiin omaan ghettoonsa, EVY:n tie­
dotteisiin ja vaihtoehtoliikkeiden 
monisteisiin. 

Kirjallisuus 

GERV ASI, Tom. Charting the Double 
Standard In the Coverage of Cherno­
byl. Deadline 1( 1986): 3, 1-5. 

JOUTSENNIEMI, Anna. Valtion keskushal­
linnon· Tshernobyl-tiedottaminen. Hel­
singin yliopisto, tiedotusopin laitos. 
Sarja 1 A/10/1987. 

KYTÖMÄKI, Juha, LEHTOLA, Markku 
& PAANANEN, Seppo. Tshernobylin 
voimalaonnett-omuus radiossa ja tele­
visiOssa. Kolme ensimmäistä viikkoa. 
Oy Yleisradio Ab, Suunnittelu- ja kou­
lutustoiminta. Helsinki, 1987. 

OKSANEN, Matti. Tiedon leviäminen 
ydinvoimaonnettomuudesta. Oy Yleis­
radio Ab, Suunnittelu- ja tutkimusosas­
to, Sarja B 9/1986. 

RUBIN, David M. Lessons Learned from 
Three Mile Island and Chernobyl. How 
the News Media Report Serious Nuc­
lear Power Plant Accidents. October 
10, 1986. 

SUHONEN, Pertti & VIRTANEN, Hannu. 
Kansalaisten reaktiot ydinvoimalaonnet­
tomuuteen. Tampereen yliopisto, yh­
teiskuntatieteidep tutkimuslaitos (il­
mestyy huhtikuussa 1987). 

TIMONEN, Ilkka, KALLIO, Riitta & 
MÖRÄ, Tuomo. Tshernobylin voimala­
onnettomuus lehdistössä. Tampereen 
yliopisto, tiedotusopin laitos. Sarja 
B/21/1987. 

Televisiojulkisuus 
ja kansanvalta 

Gallup ja kansanvalta -kirjastani julkai­
semassaan kritiikissä "Ideologi valloittaa 
demokratian" ( Tiedotustutkimus 4/ 1986) 
Kauko Pietilä varoittaa lukijoita alistu­
masta "päätöksentekijäin toiminnan väli­
neiksi Rusin antidemokraattisen, jyrkän 
autoritaarisen ohjelman mukaisesti". 
Osaltani olisin toivonut, että Pietilä olisi 
jättänyt kirjan lukijoide? omaan

11 
ha~k~n­

taan, onko heidän "ahstuttava kirJan 
sisältämien "ohjelmien" välineiksi. 

Olen korostanut kirjassani kansalaisten 
ja hallitsijoiden välisen ko~sultaatiosuh­
teen merkitystä. Perustelut löytyvät kir­
jasta. Aukkoja niistä löytää niin ikään 
helposti, mutta metsän erottanee puilta. 

Minulla on tietty halu nähdä Pietilän 

kritiikki hänen "utooppisen journalismi­
konseptionsa" välineenä: journalismissa 
ei saa olla lähettäjien ja vastaanottajien 
välistä eroa, eikä yhteiskunnassa näin 
muodoin päättäjien ja muiden välistä 
eroa. Tästähän hyvässä konsultaatiosuh­
teessakin on kyse. 

Olisin kiinnostunut tietämään - mikäli 
keskustelua jatkettaisiin - mikä on Pieti­
län utooppisen journalismin ja hänen po­
liittisen teoriansa välinen suhde. Journa­
lismihan ei muodosta omaa autonomiaan­
sa. Omalta osaltani olen sijoittanut jour­
nalismin liberalistis-demokraattiseen 
teoriaan ja pohtinut sen ongelmia. 

Ja lopuksi: medialla tarkoitan joukko­
viestimiä. Tarkka käännös on tietenkin 
"välineet". Media-sana on kuitenkin lyhyt 
ja väljä. Sitä paitsi varsin vakiintunut 
myös suomalaisessa käytössä. 

Alpo Rusi 

61 


