Uutismedian tietopyyntöongelmia voisi ratkaista kehittämällä kuntien vuorovaikutusosaamista
Avainsanat:
tietopyynnöt, vuorovaikutusosaaminen, viranomaiset, strateginen viestintä, organisaatioviestintäAbstrakti
Katsaus käsittelee julkisuuslain mukaisten tietopyyntöjen ongelmia erityisesti Suomen kuntien viranomaistoiminnassa. Vaikka julkisuuslain uudistustyötä tehdään parhaillaan, tutkimus osoittaa, että pelkästään lainsäädännöllisin keinoin ei voida ratkaista tietopyyntöongelmia. Tulosten perusteella tietopyynnön onnistuminen edellyttää tiedon pyytäjän ja asiankäsittelijän keskinäistä vuorovaikutusta ja toimivaa viestintää organisaation sisällä.
Ehdotuksena on hyödyntää viranomaisten viestinnän ammattilaisia ja kehittää viranomaisten vuorovaikutusosaamista. Avuksi ilmiön hahmottamiseen tarjotaan tietopyyntöjen vuorovaikutusmallia. Mallin avulla voitaisiin parantaa viranomaisorganisaatioiden vuorovaikutusosaamista eri tasoilla ja siten mahdollisesti ratkaista tietopyyntöongelmia.
Englanniksi:
The review examines the challenges related to requests for information under the Finnish Act on the Openness of Government Activities, particularly in the context of municipal authorities. Despite ongoing efforts to reform the legislation, the research indicates that solely relying on legislative measures cannot solve the problems associated with information requests. Based on the findings, the success of an information request requires mutual interaction between the requester and the handler of the matter, as well as effective communication within the organization.
The suggestion is to utilize communication professionals within government agencies and enhance the communication competence of government officials. To aid in understanding this phenomenon, a model for the interaction of information requests is proposed. This model could improve the communication competence of government organizations at various levels and thus potentially address the challenges related to information requests.