Koulutuslupaus-kampanjan tunnesäännöt Twitterissä
Tunnejäljen muovautuminen toiveikkuudesta pettymykseen
Avainsanat:
tunteet, poliittinen kampanjointi, sosiaalinen media, teema-analyysiAbstrakti
Vuoden 2015 Koulutuslupaus-kampanja nousee yhä esiin julkisessa keskustelussa, mikä viestii kampanjan jättämästä pitkäkestoisesta tunnejäljestä. Tunnesäännöt ovat sosiaalisia normeja, jotka ohjaavat tunteiden ilmaisua tietyissä tilanteissa. Tämä tutkimus selvittää tunnesääntöjen ilmentymiä Koulutuslupaus-kampanjan Twitter-viestinnässä ja lisää ymmärrystä siitä, miksi kampanja jätti syvän tunnejäljen koulutuskeskusteluun. Tutkimuksen aineisto koostuu satunnaisotannalla valituista 996 tviitistä, jotka on analysoitu teema-analyysilla. Teema-analyysi mahdollistaa tunnesääntöjen ilmentymien ja kehityskulkujen järjestelmällisen tarkastelun tviiteissä. Aineisto on jaettu kahteen ajanjaksoon: ennen ja jälkeen eduskuntavaalien vaalipäivän 19.4.2015, mikä mahdollistaa tunnesääntöjen ja tunneilmaisujen tarkastelun keskustelun eri vaiheissa. Kampanjassa esiintyi kaksi kehittyvää teemaa, jotka kuvaavat siirtymistä yhteisöllisestä toiveikkuudesta pettymykseen sekä yksilöiden kokemaa ristiriitaa odotusten ja todellisuuden välillä.