Vaikuttajapropagandaa

Katsaus somevaikuttajakulttuurin katvealueelle

Kirjoittajat

  • Nuppu Pelevina Helsingin yliopisto

Avainsanat:

propaganda, somevaikuttajat, informaatiovaikuttaminen, sosiaalinen media

Abstrakti

Miljoonia nuoria seuraajia liikuttavat somevaikuttajat tunnettiin pitkään lähinnä nuorten idoleina, uuden ajan julkisuuden henkilöinä, jotka mainostavat meikkejä ja tuottavat hassuja videoita YouTubeen. Viime vuosina somevaikuttajien poliittinen herääminen on huomattu julkisessa keskustelussa ja akateemisessa tutkimuksessa. Poliittisia ja yhteiskunnallisesti merkityksellisiä sisältöjä tuottavat vaikuttajat ovat houkuttelevia kumppaneita myös harhaanjohtavaa informaatiota ja propagandaa tuottaville ja levittäville toimijoille. Nouseva tutkimussuuntaus, joka yhdistää somevaikuttajatutkimusta ja somevaikuttajapropagandaa on toistaiseksi keskittynyt vahvasti läntisiin maihin ja poliittiseen viestintään. Ideologista vaikuttamista harjoittavat myös kaupalliset ja ei-valtiolliset toimijat, kuten erilaiset järjestöt. Tässä katsauksessa tarkastelen somevaikuttamisen katvealuetta, pimeää puolta ja esitän, että propaganda on käsiteviidakossa toimiva termi, jota voidaan hyödyntää myös muiden kuin poliittisten toimijoiden manipuloivaan vaikuttavaan viestintään.

Osasto
Katsaukset

Julkaistu

2025-04-03

Viittaaminen

Pelevina, N. (2025). Vaikuttajapropagandaa: Katsaus somevaikuttajakulttuurin katvealueelle . Media & viestintä, 48(1), 160–172. https://doi.org/10.23983/mv.148409